World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 25 nov 2017, 10:07

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 12 mar 2014, 12:48 
Thalys

Hoi medetreinreizigers,

Ik vind het altijd erg leuk om in de reisverslagen 'bizarre' treinritten terug te lezen. Van die reizen waarvan je denkt: dat moet echt een feest zijn geweest, of juist: blij dat ik daar niet bij was, of juist: kan dat allemaal in 1 dag? Kortom: ritten die totaal anders verliepen dan je had verwacht, maar die toch - gelet op de omstandigheden - een glimlach op je gezicht toveren. Met 'rit' of 'reis' bedoel ik hierbij een traject dat je in 1 dag of een beperkt aantal dagen hebt afgelegd, waarbij je voornamelijk in de trein zat.

Dus bij deze de vraag of jullie de gekste/leukste/vreselijkste/bizarste treinrit die je ooit hebt meegemaakt in dit topic (volgens mij bestaat er nog niet zo'n topic) willen delen? Kan bijvoorbeeld een citaat uit een reisdagboek of een reisverslag zijn, maar ook gewoon een herinnering die nu bij je opkomt.

Zal zelf een voorschot nemen. Heb wel gekkere verhalen gehoord/gelezen van anderen, maar bij mij zal deze rit toch wel de raarste zijn geweest:

Wanneer:
Op een dag begin augustus 2011.

Omstandigheden:
- Een vriend en ik zijn op onze eerste interrailreis van 3 weken geweest. We zijn gisteravond laat in Milaan aangekomen, kwamen uit Slovenië. Hebben nogal een slaapgebrek.
- De interrailtickets verlopen bijna. Morgen is de laatste dag dat het 10/22-interrailticket geldig is. We hebben nog maar 1 reisdag, die we vandaag willen gebruiken. We willen terug naar Nederland, dus we moeten uiterlijk morgenochtend met de nachttrein Nederland bereiken.
- We hebben haast geen geld meer.
- Ik heb nogal last van m'n oor en hoofdpijn (blijkt later trommelvliesontsteking te zijn).
- Ondanks dit alles willen we toch nog de Bernina Express door Zwitserland meemaken en wandelen bij Alp Grüm.

Verloop van de reis:
Citeer:
Om zo veel mogelijk van de plannen te verwezenlijken, verlaten we het hostel vroeg en pakken om 6 uur 's ochtends de trein uit Milaan richting Tirano. Daar aangekomen kopen we ontbijt en wat te eten voor onderweg, want we hebben nog wat euro's en zijn niet van plan nog Zwitserse francs aan te schaffen. Vervolgens zoeken we een plekje in de Bernina Express; het is nog voor 10.00. Bij de halte Alp Grüm stappen we uit en gaan wandelen door de bergen. De wind suist lekker, dus m'n oorpijn wordt er niet beter op. Maar goed, met zulke natuur vergeet je dat bijna. Rond 13.00 stappen we weer op de Bernina Express. Ruim een uur later arriveren we in St. Moritz. Met een overstap in Chur bereiken we rond 18.00 Zürich.

In Zürich aangekomen willen we de nachttrein naar Utrecht reserveren (per pin). Er staat een erg lange rij voor het loket. Als we eindelijk aan de beurt zijn, horen we precies wat we niet hadden willen horen: de nachttrein naar Utrecht is helemaal vol. Als we vragen of er nog een andere mogelijkheid is om Nederland te bereiken, zegt de loketjuffrouw nee, vandaag in ieder geval niet. Wel kunnen we een trein voor morgen reserveren. Terneergeslagen bedanken we de loketjuffrouw en we vragen ons af wat we kunnen doen. Overnachten in Zürich is immers veel te duur voor ons en voor morgen hebben we geen interrailreisdag meer.

We kijken op de borden op het station van Zürich. Een trein naar Basel staat op het punt te vertrekken. We besluiten die maar te pakken, want dan zijn we in ieder geval een stukje dichter bij Nederland en wie weet, misschien is de nachttrein vanaf daar om de een of andere reden nog wel te reserveren.

Helaas, in Basel niet meer geluk dan in Zürich. Ook lijkt er geen trein meer te gaan richting Nederland of Duitsland waardoor we weer een stukje opschieten. Het is ook al na achten dus gaan maar op zoek naar wat te eten. We wippen de Mac even binnen. Omdat we geen francs hebben, willen we pinnen. Maar dat blijkt niet te kunnen met onze passen. Ook euro's accepteren ze niet. Gelukkig wel onze laatste mogelijkheid: de creditcard die we voor de zekerheid bij ons hadden. Tijdens het eten zit ik in de Rail Timetable van Thomas Cook te kijken op zoek naar mogelijkheden om nog Zwitserland te verlaten. M'n oog valt op een regel die bij de nachttrein naar Utrecht staat: het lijkt er op dat de trein bestaat uit 1 niet-nachttreinwagon waarvoor geen reservering nodig is. Misschien onze laatste kans?

Terug op het station van Basel kijken we nog eens op de borden. Er staat helaas niets over een extra wagon. Er staat alleen maar reserveren verplicht. Het zal wel een foutje zijn geweest in het Rail Timetable-boek. Toch gaan we naar het perron en wachten maar af.

Verrek! Net voor de trein moet arriveren verandert opeens het bord boven het perron. Het lijkt er op dat er toch een extra niet-couchettewagon is toegevoegd! Ik trek een sprintje terug naar de Mac om onze flesjes water te vullen (ook daar hadden we natuurlijk niet aan gedacht) en ben op tijd terug om de trein in te stappen. Er is inderdaad een extra wagon!

De extra wagon heeft uiteraard geen bedden of slaapstoelen, maar een soort metrobanken. We gaan maar zitten en zijn er ook nog niet helemaal zeker van of we deze trein nou wel mogen nemen. De loketbeambten hebben er immers ook niks over gezegd. Maar ja, als we de trein uit worden gezet zijn we in ieder geval in Duitsland.

De conducteur blijkt genoegen te nemen met alleen onze interrailpassen. Een euforisch gevoel! We gaan Nederland halen!

Een nacht met hooguit bij elkaar 1 uur slaap volgt: De banken zijn totaal niet comfortabel en heel de nacht wordt de wagon fel verlicht door tl-lampen. 's Nachts komen nogal vaak mensen de wagon in en uit. We komen namelijk langs een Duits vliegveld waardoor veel passagiers met koffers en al allemaal in onze wagon reizen. Ten slotte heeft de conducteur ook nog een conflict met een reiziger zonder vervoersbewijs waarbij beide nogal flink tekeer gaan. Hoofd- en oorpijn ten top.
Maar goed, uiteindelijk bereikten we Nederland. :lol: En hoewel het allemaal niet erg comfortabel was, besef ik goed dat we ontzettend geluk hebben gehad dat het gewoon nog lukte om op tijd in Nederland te arriveren. Ik moet dus ook nog steeds lachen als ik aan deze reis terugdenk.

Hoop dat er meer mensen zijn die het leuk vinden dit soort trips van anderen terug te lezen. Ik in ieder geval wel! Ben daarom erg benieuwd naar jullie bizarre reizen!

Groet,
Daan

BerichtGeplaatst: 12 mar 2014, 14:09 
Maglev

Comboknaller :lol:

Chongqing - Guangzhou --> Ongeveer 30 uur op een hard seat vertoeven
Guangzhou - Manilla --> 8 uur wachten op vliegveld
Manilla - Cebu --> In Manilla change of terminal en 4/5 uur wachten op volgende vlucht
Cebu Airport - Haven --> taxi
Cebu haven - Eiland Bohol --> 2/3 uur op een boot
Bohol --> met een tuk tuk naar het busstation, vervolgens nog een uur naar een plaats verderop met de Jeepney

2 nachten geen bed gezien, ik was redelijk kaput :oops:

BerichtGeplaatst: 12 mar 2014, 16:45 
Trans-Siberië Express

@DaanVLD: Ik heb altijd een credit card bij mij, zodat ik nooit zonder geld zit.

Meest vreselijke treinrit in Nederland, toen ik na een dag weg (ik was dus niet eens op vakantie) op weg was naar huis met de laatste trein. In Zwolle stapten groepen dronken jongeren in, het leek er op dat er iets speciaals was. Ze zaten op mijn fiets en ik heb er wat van gezegd. Ze zaten er niet meer op, maar zag ze wel prutsen met de fiets. Ik hield het in de gaten en bij de stop in Meppel bleek mijn band leeg te zien en het ventiel te ontbreken. Ik klopte op de deur van de machinist, omdat ik de conducteur daar naar binnen zag gaan. Ik legde het voor en vroeg of hij de mogelijkheid had om politie in te schakelen. Ik zei dat ik het anders zelf zou doen. De jongens waren ondertussen door de trein aan het lopen en kwamen weer op het balkon. De conducteur vroeg of ze wisten van het ventiel, uiteraard werd er ontkennend geantwoord, en hij zou de politie bellen. Mijn grootste zorg was niet het ventiel, maar of er nog meer zou zijn vernield wat niet direct zichtbaar is.

In Heerenveen stond de politie klaar en plukte de jongens uit de trein. De jongens in paniek, boden aan om het ventiel te vergoeden, maar de politie liet ze niet meer in de trein. Jongens in paniek, het was de laatste trein. De agent vertelde mij dat de jongens i.i.g. een bekeuring zouden krijgen voor baldadigheid. Als er aan de fiets verder niets zou zijn, dan zou ik er verder niets mee doen. Maar ik kon als het ernstiger is, aangifte doen, want de identiteit van de daders was bekend. In Leeuwarden aangekomen heb ik bij de bewaakte stalling - die gelukkig nog open was - een ventiel kunnen krijgen en zo thuis kunnen komen. Fiets was verder in orde dus ik heb er niets meer mee gedaan. Hoe het met die jongens is afgelopen weet ik niet, grootste straf is waarschijnlijk dat ze die nacht niet meer verder konden met het OV.

Maar wel petje af voor dit politieoptreden! Je moet immers van andermans spullen afblijven.

Andere vreselijke treinrit was in Roemenië, sneltrein van Brasov naar Timisoara. Rijdt slechts één keer per dag. De trein was bomvol. Bij de loketten weigerden ze mij een fietskaartje te verkopen terwijl dit wel moest. Bij het zevende en laatste loket deed men de gordijnen maar dicht. Eén van alle lokettisten die Engels sprak, vertelde mij dat de trein compleet volgeboekt was maar dat je wel een kaartje zonder reservering kunt kopen. Ik had geen andere keus, er was geen alternatief. Maar van fietskaartjes wilde niemand iets weten. Hierdoor een uur tijd verloren en had geen tijd meer om nog wat te eten te kopen. Dus zonder eten en drinken in die trein voor 8 uren!. In de trein kreeg ik een zeer hoog tarief (iets van 15 euro) omdat in de trein geen standaard fietskaartjes te koop zijn. Driekwart van de reis moeten staan. Probleem is dat de zitplaatsen gereserveerd waren, dus bij uitstappers werden de plekken weer opnieuw bezet. Als je toch een plekje wist te bemachtigen, bleek er weer iemand met reservering te zijn. Nooit weer die trein!!

Meest bizarre treinrit was in Albanië, waar treinen geen ramen en deuren meer hebben en alleen de allerarmsten + toeristen de trein gebruiken.

Leukste treinrit is lastig, dat zijn toch de vele ritjes over Oost-Europese spoorlijnen die helemaal authentiek zijn.
Tijdens een vakantie in Tsjechië regende het de hele dag dus ging ik zonder fiets een treinritje maken. Ik vanaf de hotelkamer lopend naar station Beroun Zavodi. Heel klein stationnetje. Er zijn amper perrons, maar wel een gebouw met alles er op en er aan, en stationschef uiteraard. Komt de stationschef in de stromende regen het gebouw uit, loopt door de blubber naar de sporen waar ik op de trein sta te wachten en begint een verhaal in het Tsjechisch. Toen ze merkte dat ik geen Tsjech was, liet ze met een hand gebaar (5 vingers) en het woord "Später" weten dat ze trein 5 minuten te laat zou komen. Terug in haar kantoor riep ze het ook nog om met de omroepinstallatie, terwijl ik de enige op dat station was (heel klein station, maar heel veel sporen, authentiek Oost-Europees). Blijkbaar verplicht of zo. Maar na 5 minuten kwam inderdaad de trein. Dat was een stoptreintje, een railbusje, die een flinke afstand ging afleggen. Ergens halverwege zouden we 20 minuten stil staan op een klein stationnetje. De stationschef stond al met koffie in de hand klaar voor de machinist en conducteur. Dat kan ook allemaal alleen nog maar in Oost-Europa.

Wat ook wel een grappige was, was in Duitsland, treinrit Bremen - Oldenburg - Leer. Ik was na een reisje door Polen op weg naar huis met het Nahverkehr. Ik zat in de trein van Bremen naar Leer. Het was de allerlaatste reismogelijkheid door eerdere vertragingen. In Leer moest ik de trein naar Nieuweschans en Groningen halen om thuis te kunnen komen. Maar in Oldenburg ging de trein niet verder wegens een ongeval. Er werden bussen aangekondigd De trein zat vol, en buiten het station verzamelden zich mensen. Na een kwartier kwam er één bus. Die werd bestormd door de menigte. Onderin de bus was ruimte voor bagage zoals fietsen, maar als ik daar de fiets in zou leggen, bestond de kans dat ik de bus niet meer in zou kunnen. Er mochten namelijk geen mensen staan.
Bij de volgende bus ontstond een vechtpartijtje en mensen die te veel waren wilden de bus niet verlaten. Pas toen de politie er bij kwam, gingen mensen die bus weer uit. Ik hoorde van een DB Sicherheitsmannetje dat er genoeg bussen waren besteld, maar geen chauffeurs. Het zag er niet best uit. Ik kwam aan de praat met een Duits meisje die ook naar Groningen moest. Zij sprak uiteraard vloeiend Duits en ik had een reden waardoor ik die bus niet kan nemen. We gingen doen alsof we bij elkaar horen en gingen naar DB Servicebalie. Zij kon moeiteloos overtuigen en ik had een fiets, en zo hadden we ze direct geregeld dat er een taxi zou komen op kosten van DB. Na 10 minuten stond er aan de andere kant van het station al een Turk ik een stokoude Mercedes en een fietsenrek achterop. De fiets daar had DB geen regeling voor, maar voor 5 euro kon alles geregeld worden. Dus wij met een noodgang over de Autobahn, grappige gesprekken met de chauffeur en in Nieuweschans afgezet om daar de trein vanuit Leer te halen.

BerichtGeplaatst: 12 mar 2014, 17:25 
Trans-Siberië Express

Dertig jaar geleden in 1984 een afschuwelijke nachtrit per trein gemaakt van Faro naar Lissabon. Zo'n afgrijselijk ouderwets treintje bestaande uit 2-assige wagonnetjes met enorm oncomfortabele stoelen. Er leek maar geen eind aan te komen.

BerichtGeplaatst: 12 mar 2014, 22:02 
Thalys

@ mctrevor
Wow dat is wel wel heel veel achter elkaar! Deed je dat uit pure nood omdat je z.s.m. uit China weg moest ofzo of gewoon voor de uitdaging? :D

@ SvMp
Mooie verhalen! Wel cool dat de politie eigenlijk n.a.v. jouw klacht die gasten opwachtte :)

BerichtGeplaatst: 12 mar 2014, 22:53 
Trans-Siberië Express

Als je op zaterdag door Duitsland reist met het Nahverkehr is de kans vreselijke ritten relatief groot door of voetbalsupporters of demonstraties van extreem-rechts. Duitsland is een beschaafd land, maar de beschaving houdt op zodra een wedstrijd is gespeeld en de supporters met de trein terug naar huis gaan. Het varieert van heel veel herrie, overal politie op perrons tot een half uur stil staan omdat supporters de deuren blokkeren.

Demonstraties van extreem-rechts en neonazi's zijn meestal erger. Als je mazzel hebt blijft het bij een ontvangstcomité van heel veel politie op het perron. De politie staat zelfs bij spoorwegovergangen. Maar ik heb ook een paar keer meegemaakt dat een trein niet mocht vertrekken, of alleen een helft van een trein. De aanwezige politie en het niet rijden van treinen komt niet zozeer door de extreem-rechtse figuren of neonazi's, maar door de aanwezigheid van extreem-linkse tegendemonstranten. Het gevaar zit in confrontaties tussen deze groepen en die willen ze kosten wat het kost uit elkaar houden. Die extreem-rechtsen tref je vreemd genoeg zelden in de trein zelf, misschien dat ze die bij de treinen vandaan houden. De extreem-linksen tref je wel in de trein, en die zijn heel vervelend (rommel maken, harde punkmuziek aan). In vergelijking daarmee zijn zelfs de dronken voetbalsupporters nog ietsje beschaafder. Maar wie van de groepen je ook treft, een rustige treinreis heb je zeker niet en de kans op vertraging is >90%.

BerichtGeplaatst: 12 mar 2014, 22:58 
Maglev

Ik hoefde niet weg vanwege een visum of zo maar na 6 weken China wilde ik wel heel graag naar een warm land. De enige verwarming die we vaak hadden was een elektrische deken in ons bed en het begon overdag aardig koud te worden. Bovendien verkijk je je best wel op de afstanden in China. Als je een highlight tour maakt dan leg je vaak afstanden af die vergelijkbaar zijn als Amsterdam Madrid of iets dergelijks.

BerichtGeplaatst: 12 mar 2014, 23:16 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
@mctrevor: Heb je ook nog leuke reizen mee gemaakt?

BerichtGeplaatst: 12 mar 2014, 23:59 
Maglev

Dude, China was epic. Jullie klagen over plekken waar soms geen airco is of dat er een kleine vertraging is maar in China is alles toch wel een tikkeltje intensiever en uitputtender (afgezien van India dan :lol: ). Zeker als je een tijdje hebt rondgereisd ten oosten en noorden van Chengdu. Daarom was het contrast met de Filipijnen waar iedereen en alles zo warm is zo geweldig. Mij kan je het niet gek genoeg maken en na ellendig lange reizen op (houten) stoeltjes of volgepakte bussen heb ik gezworen om nooit meer te klagen over een 'lange' reis in Europa. Zelfs niet als er ook nog een kakkerlakkenplaag heerst in een nachtbus of iets dergelijks.

BerichtGeplaatst: 13 mar 2014, 00:00 
Maglev

En hoe zeer ik ook weg wilde destijds uit China ik zou er met alle liefde nu weer terug naar toe gaan. Dat gevoel had ik na een paar weken al. :D

BerichtGeplaatst: 13 mar 2014, 00:03 
Maglev

De gekste en meest bizarre rit die ik ooit heb meegemaakt is zonder twijfel de terugreis van Kiev naar Warszawa in 2011, met de Kiev-Express. Destijds bestond die trein nog uit een combinatie van een Pools slaaprijtuig en Oekraïense (CIS-profiel) kupérijtuigen. Op de terugweg zat ik in zo'n Oekraïens kupérijtuig, van Kovel' tot Chełm deelden mijn reisgenoot en ik de coupé met twee oudere Oekraïense dames die sigaretten de grens over smokkelden door ze in de plint van de verwarming te stoppen, onder de bedden te klemmen en in rubberen banden om hun lichaam te verstoppen. 's Ochtends, anderhalf uur voor Warszawa, bleek echter dat het hele rijtuig volgestopt was met sloffen sigaretten. Het hele dak zat nokkievol met sloffen sigaretten en elk denkbare gaatje (onder de samowar, alle kastjes in het provodnitsahokje en zelfs alle gaatjes in beide toiletten) zaten volgestopt. Het werd er 's ochtends allemaal uitgehaald door de smokkelbende, waarvan het me weinig zou verbazen als ze banden hebben met de maffia. Die lui kwamen in ieder geval wel behoorlijk maffioos over :P

De leukste treinritten tot nu toe waren ook de langste: heen en weer van Amsterdam naar Rusland met het koersrijtuig Amsterdam-Moskva. Vooral de rit in het Russische rijtuig met een dronken eeneiige tweeling als provodniks door het Nederlandse polderlandschap (we zaten toen nog als enige in het rijtuig) en de grens tussen Polen en Wit-Rusland hebben toen indruk gemaakt. Ook de rit in het Tsjechische slaaprijtuig in de Metropol/Nesebar van Praha naar Burgas was erg tof. Mooie en diverse landschappen, prima bedden en met een biertje bij het open raam van het uitzicht genieten. Heerlijk 8) Alledrie de ritten duurden - al dan niet gepland - tussen de 37 en 40 uur.

De vreselijkste treinritten vinden meestal 's avonds in het weekend plaats, als ik op bezoek ben geweest bij m'n ouders en het ergens op de route tussen de Randstad en Twente in de soep loopt. Het langste wat ik er ooit over gedaan heb is 7 uur (bijna 5 uur vertraging). Wat SvMp beschrijft over Duitsland doorkruisen met het Nahverkehr kan ik beamen, ik ben altijd blij als ik het gehaald heb. Qua rit in een langeafstandstrein was de CityNightLine tussen Praha en Amsterdam in een volle zespersoons zitcoupé niet bepaald fijn, vooral omdat het zitrijtuig verschrikkelijk veel herrie maakte. Ook L'viv-Kiev vorig jaar in een stokoud Oekraïens kupérijtuig waarvan de kolengestookte verwarming op volle kracht stond was verre van comfortabel. Ik viel bijna flauw van de kou toen ik uitstapte in Kiev, het was 30 graden in de trein, buiten vroor het 15 graden..... Deze beide nachttreinritten hadden wel weer gezellige medereizigers, dus dat viel wel mee.

BerichtGeplaatst: 13 mar 2014, 00:21 
Maglev

De leukste treinritten waren in de High Lands van Sri Lanka. Hoogste station op 1892 meter. Hier kon ik optimaal genieten van het uitzicht door op de trap van de ingang te zitten.

Afbeelding

Daarnaast was het ook mooi wandelen langs/op het spoor en door de vele tunnels.

Afbeelding

Dit is een panoramafoto gemaakt bovenop een bergkam.

Afbeelding

Laatst gewijzigd door mctrevor op 13 mar 2014, 00:26, 2 keer totaal gewijzigd.

BerichtGeplaatst: 13 mar 2014, 00:23 
Maglev

Sorry voor het verneuken van de layout. Kan ik dat met een code aanpassen? More on request. :P

BerichtGeplaatst: 13 mar 2014, 10:40 
Trans-Siberië Express

Land: België
Afbeeldingen verkleinen met paint ofzo en dan opnieuw uploaden, ofwel een uploader zoeken waarbij je de grootte van het de foto kan selecteren.

BerichtGeplaatst: 13 mar 2014, 10:47 
Trans-Siberië Express

Ik zou een keer een eenwielfiets meenemen voor iemand in Duitsland. Alles was geregeld, Sparpreis-kaartje voor de ICE enzo...

Laat ik dat ding in Arnhem in de trein liggen! Dus ik snel naar het loket en de situatie uitgelegd. Al gauw kwam er een telefoontje dat het ding was gevonden en ze 'm in 's Hertogenbosch naar de gevonden voorwerpen zouden brengen. Moest ik alleen nog even het signalement doorgeven.
"Het is een eenwielfiets"
"Eh, dat staat niet in de computer. Ik maak er wel gewoon 'fiets' van. Welke kleur heeft 'ie?"
"Het frame is zwart maar de band is wit."
"Eh, dat kan ik niet invoeren. Ik kan alleen 'fiets, zwart' invoeren."

Nou vooruit dan maar, ik met een briefje met een of andere code naar Den Bosch toe.
"Hallo, ik kom voor mijn eenwielfiets."
Blijkbaar hadden ze zelf ook de reclame van de Paarse Krokodil gezien, dus meteen was het van "Ja hij staat daar... maar toch heb ik echt eerst de code nodig."
Uiteraard werkte het computersysteem weer niet mee. Ik geloof dat het voorwerp-ID aan het afhaler-met-signalement-ID gekoppeld moest worden, maar de twee medewerkers van de gevonden voorwerpen waren het niet eens over hoe dat moet.
"Je moet eventjes..."
"Nee hoor, zo doe ik het nooit. Ik doe altijd ..."
"Ja maar dat werkt niet. Doe nou maar zoals ik zeg: ..."

Afijn, uiteindelijk lukte het en kreeg ik de eenwielfiets terug. Ik ging terug naar Arnhem in de hoop dat de conducteurs van de volgende ICE een beetje coulant zouden zijn en misschien wel de Zugbindung zouden willen opheffen van mijn kaartje. Nee dus. En een kaartje kopen aan boord ging ook niet, want daar kun je niet met Maestro betalen. En tijd om gauw naar het loket te rennen was er ook niet. Nog weer twee uur wachten en veel geld betalen voor een dure ICE had geen zin, dus dan maar via Nijmegen en Venlo naar Duitsland. Met in totaal dus toch iets van vier uur vertraging, maar het had erger gekund. :)

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00