World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 17 nov 2017, 18:31

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 13 mar 2014, 11:54 
Sneltrein

Ik heb aardig wat bizarre treinreizen gemaakt, maar één van de mooiste verhalen is toch wel het regelen van alternatief vervoer door Deutsche Bahn.

Na een tripje met een NRW-Schöner Tag Ticket door het Sauerland (oa Willingen) keerden we (een goede vriend en ikzelf) terug richting Hagen en Düsseldorf om vanuit daar met de laatste ICE naar Utrecht en Leiden te reizen. Onze RE bleef echter nogal lang in Meschede stilstaan en na een tiental minuten volgde er een omroep: aanrijding enkele stations verderop. Vervolgens kwam het bekende spelletje van wel busvervoer, geen busvervoer, wel busvervoer en geen busvervoer en het dito heen en weer lopen tussen trein en busstation. Gelukkig was ook Meschede voorzien van standaard-Duitse dönerboer, dus het geplande avondeten op Düsseldorf kon vervroegd worden.

Na een klein uur was de aanrijding toch verholpen en kon de trein verder rijden naar Hagen. De laatste ICE was er natuurlijk al vandoor, dus wij legden ons probleem voor aan de conducteur. Die krabbelde een opmerking op ons ticket en adviseerde ons in Hagen een "Bescheinigung" te halen. Dit was snel geregeld en voorzien van dit belangrijke stukje papier met stempel werden we door de perronopzichter op de IC naar Düsseldorf gezet, met ons Schöner Tag Ticket.

In Düsseldorf aangekomen begaven we ons naar de servicebalie in de stationshal. De aanwezige medewerker controleerde onze tickets, het papiertje uit Hagen en keek of er nog een treinverbinding naar Nederland ging. De laatste ICE was echter al een uurtje weg en ook via Venlo was er geen reismogelijkheid meer. Daarop trok hij een bonnenboekje tevoorschijn en begon een tegoedbon voor een hotelovernachting uit te schrijven.

Nu hadden wij geen probleem met een nacht in een comfortabel hotel op kosten van Deutsche Bahn, maar we werden de volgende ochtend wel weer op ons werk verwacht. Met de eerste treinverbinding vanuit Düsseldorf zouden we pas rond elf uur weer kunnen aantreden. Naar aanleiding van deze opmerking pakte de servicemedewerker een ander boekje en schreef een taxibon uit. Hij wilde eerst een aparte taxi naar Utrecht én Leiden bestellen, maar wij vonden het toch maar verstandig DB enkele honderden Euro's te laten besparen en stelden maar voor één taxi naar Utrecht en Leiden te laten rijden. Bovendien nog gezelliger ook :) .

Samen met de servicemedewerker liepen we naar buiten en als bijen op een pot honing waren we binnen 10 seconden omgeven door een tiental taxichauffeurs die dit lucratieve ritje wel wilden rijden. Als snel werd een taxi gevonden en binnen enkele minuten reden we richting Autobahn. Helaas was de Turkse taxichauffeur niet erg spraakzaam, hij was wel erg bang voor de Nederlandse flitspalen en snelheidsboetes en had de grootste moeite om de snelheidslimieten te herkennen.

In Utrecht reden we naar het centraal station om mijn reisgenoot af te zetten. We passeerden daarbij nog een politiecontrole, waarbij de Nederlandse agent stomverbaasd stond te kijken dat er een cremekleurige Duitse taxi aan kwam rijden. Blijkbaar was die te bizar om te controleren en mochten we doorrijden.

Na mijn vriend in Utrecht afgezet te hebben ging het verder over de A12 en N11 naar Leiden. Ik stuurde de chauffeur maar richting mijn huisadres omdat de stadsbussen al niet meer reden. Aangekomen bij mijn huis stond de meter op een prachtige 425 Euro en 67 cent, geheel betaald door Deutsche Bahn. Ik drukte de chauffeur maar een tientje fooi in z'n handen, hij moest immers nog terug naar Düsseldorf door de nacht. Uiteindelijk was ik slechts een half uurtje later thuis dan gepland met de trein.

Sinds deze actie wil ik geen kwaad woord meer horen over de opvang bij vertragingen door Deutsche Bahn :D.

BerichtGeplaatst: 13 mar 2014, 12:42 
Maglev

Prachtig verhaal. Ik denk dat je op dit forum wel de koploper bent met de hoogste rekening na een vertraging. :lol:

BerichtGeplaatst: 13 mar 2014, 14:06 
Site Admin

Land: Nederland
Qua enkele rekening kan ik hem (nog niet :P ) toppen, maar tot nu toe heb ik op kosten van de spoorwegen:

- Een taxi Deventer-Utrecht gehad
- twee keer een taxi Zwolle-Utrecht gehad
- Een hotelovernachting in Beograd gehad
- Een hotelovernachting in Frankfurt gehad
- Een hotelovernachting in Basel gehad

:P

"Wie niet reist zal niet gemist worden maar wel veel missen"

"Het maakt niet uit waar de trein naartoe gaat, het gaat er om of je besluit in te stappen"

BerichtGeplaatst: 13 mar 2014, 15:58 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Als je op zaterdag door Duitsland reist met het Nahverkehr is de kans vreselijke ritten relatief groot door of voetbalsupporters of demonstraties van extreem-rechts. Duitsland is een beschaafd land, maar de beschaving houdt op zodra een wedstrijd is gespeeld en de supporters met de trein terug naar huis gaan. Het varieert van heel veel herrie, overal politie op perrons tot een half uur stil staan omdat supporters de deuren blokkeren.
Aangezien ik fanatiek voetbalsupporter ben, wil ik graag reageren op deze uitspraak. Ik vind dit niet gepast richting mensen die genieten van de mooiste sport op deze aardbol en hun ploeg hartstochtelijk ondersteunen. De beschaving houdt op zodra een wedstrijd is gespeeld? Flauwekul en deze uitspraak kan ik beslist niet serieus nemen. Goed, meningen zijn verschillend, maar dit is wel het toppunt van generaliseren. Duitsland is het walhalla (nog wel gelukkig) voor de voetbalsupporter: bier drinken op straat en in de trein, zingen, gezelligheid, geen vrijheidsbeperkende maatregelen. Het mooiste is dat voetbalsupporters van verschillende clubs door elkaar lopen. Mooi toch? In Nederland is dit niet meer mogelijk. De Duitsers werken doorgaans hard en in het weekend drinken ze bier en gaan ze naar een voetbalwedstrijd van hun club. Leven en laten leven heet dat. Ik ga vaak naar voetbalwedstrijden in Duitsland en ik erger me nooit aan toestanden in de trein en op de stations.
Ik vind altijd mooi om dit te beleven. Een voorbeeld: november 2012, Wuppertaler SV tegen Rot-Weiss Essen. 2000 man in het uitvak en de helemaal wijk rondom het stadion en de looproutes van het station naar het stadion waren afgezet en alleen toegankelijk voor de Essen-fans. Bovendien lekker per S-Bahn naar Wuppertal. Genieten.

Met demonstraties van extreem-rechts heb ik geen ervaringen. Nooit meegemaakt. Uiteraard mogen deze mensen ook hun meningen en standpunten kenbaar maken, dus ik snap het probleem niet.

BerichtGeplaatst: 13 mar 2014, 16:42 
Trans-Siberië Express

@Raver: Jouw uitspraken sluiten de mijne niet uit en andersom. We bekijken het hooguit van verschillende kanten. Feit is dat het op stations en in treinen een enorme puinhoop is als er supporters zijn. Het is bijna standaard dat de trein niet weg kan doordat deuren worden geblokkeerd en in de trein veel herrie. Het is idd prachtig dat de supporters van verschillende clubs door elkaar reizen, maar ieder heeft zich wel te gedragen. Voetbalsupporters blokkeren massaal doorgangen en keihard liederen zingen in een trein waar ook andere reizigers zijn is ronduit a-sociaal. Dat mag gezegd worden. Er worden zelfs complete geluidsinstallaties meegenomen en gebruikt in de trein, ze menen dat te kunnen doen als groep. Dat is wat mij betreft onbeschaafd gedrag. Uiteraard is het bijna onmogelijk om hier probleemloos tegen op te treden. Als je zelf deel uit maakt van zo'n groep is dat leuk, maar er zijn ook andere reizigers. Ieder moet doen wat hij of zij wil, die vrijheid is prachtig, maar je mag een ander niet storen.

Ik deel je mening dat ieder zijn standpunten kenbaar kan maken. Het probleem ligt bij mensen die dat deze ruimte niet bieden: De extreem-linkse tegendemonstranten die deze demonstraties gewelddadig komen verstoren. Om confrontaties te vermijden in stations en trein worden er stevige maatregelen genomen. M.i. ligt de oorzaak hier ook vooral bij de tegendemonstranten die de boel willen verstoren on hum moverende redenen. Deze groep wordt echter niet aangepakt.

Citeer:
Sinds deze actie wil ik geen kwaad woord meer horen over de opvang bij vertragingen door Deutsche Bahn :D.
De ervaringen zijn divers. Er zijn ook kwade woorden te horen. Ik heb zelf beide meegemaakt. Ik heb hier ook een positief verhaal, over de taxi. Maar als je kijkt naar hoe de massa wordt opgevangen, honderden mensen en slechts twee vervangende bussen, dat slaat nergens op. Afgelopen zomer heb ik meegemaakt dat een IC waarvoor ik een kaartje had werd opgeheven. Van Berlijn naar de Nederlandse grens. Omdat ik een fiets had, kon ik niet meer in andere IC's vanwege de reservering. Dus ik moest maar met het Nahverkehr zonder enige compensatie. Treinbinding werd opgeheven en ik mocht het verder zelf uitzoeken.

BerichtGeplaatst: 13 mar 2014, 23:47 
Maglev

Citeer:
Citeer:
Ik vind altijd mooi om dit te beleven. Een voorbeeld: november 2012, Wuppertaler SV tegen Rot-Weiss Essen. 2000 man in het uitvak en de helemaal wijk rondom het stadion en de looproutes van het station naar het stadion waren afgezet en alleen toegankelijk voor de Essen-fans. Bovendien lekker per S-Bahn naar Wuppertal. Genieten.
In dezen spreek je jezelf toch wel een beetje tegen. Eerst zeg je dat het zo uniek is dat iedereen door elkaar kan lopen en vervolgens zeg je hier dat je het zo mooi vindt dat alles gescheiden werd.

BerichtGeplaatst: 13 mar 2014, 23:50 
Maglev

En bovendien vind ik dat gemixte publiek ook wel een beetje de charme van het reizen met een groepskaart in Duitsland

BerichtGeplaatst: 14 mar 2014, 00:10 
Trans-Siberië Express

In principe kunnen voetbalsupporters in Duitsland rustig door elkaar lopen. Dat is over het algemeen geen probleem.
Rot-Weiss Essen tegen Wuppertaler SV is een derby en in het verleden zijn er diverse confrontaties geweest tussen beide supportersgroepen. Het afzetten van toegangswegen was puur een maatregel van de politie om supporters te scheiden.
Dit blijf je toch houden.

Maar als je als supporter van Hannover 96 een wedstrijd bezoekt in Stuttgart, kun je prima met een Hannover-trikot in de binnenstad van Stuttgart rondlopen. Geen provocaties, niets.

BerichtGeplaatst: 14 mar 2014, 00:23 
Maglev

Ach ja, voetbalsupporters. Ik heb in Amsterdam tussen de hossende supporters gestaan in de metro. En wie niet springt die is geen Jood. :roll: In Berlijn ongeveer een uur stilgestaan in de s-bahn bij 35 graden met als gevolg dat de Hertha supporters eruit gingen via de rails waardoor de ME weer opgeroepen moest worden. Maar ook Dynamo Dresden supporters in Bremen naar het station begeleidt zien worden. It's part of the game. :roll:

BerichtGeplaatst: 14 mar 2014, 20:20 
Intercity

Land: België
Ik ga ook vaak naar het voetbal in Duitsland.

Het is maar hoe je het bekijkt. Er zijn veel "sonderzuge" (of hoe schrijf je dat?). Jullie weten wel wat dat is, speciale gecharterde treinen voor voetbalfans. Daarin word aardig wat gedronken en als ze die bende loslaten hebben ze ook veel lawaai bij. Meestal blijft het daarbij. Als je 40 à 50.000 voetbalfans bij elkaar zet zijn er altijd wel die zich misdragen. Dat is bij concerten à la Rock Werchter net hetzelfde.

Maar over het algemeen is Duitsland de beste plaats over de ganse wereld imho om naar het voetbal te gaan. Uitgezonderd beladen derby's gebeurd er bijna nooit wat qua rellen. Bezoekende- of thuissupporters gaan ook vaak met de gewone trein (dus niet sonderzuge) naar de match kijken en drinken dan inderdaad veel bier en zingen liederen. Maar of dat mij stoort? Mij allesinds niet.

Het is wel zo voor de gewone reiziger dat er aanstoot kan genomen worden. Onlangs zat ik in een lijnbus terug van een bundesligaclub en supporters begonnen homofobe liederen te zingen en anti-islam liederen te zingen, tot groot joleit van de gehele bus, 80+ incluis. Zoiets is spijtig genoeg dagelijkse kost in het voetbal, en dan kan ik begrijpen dat het aanstoot geeft.

Maar als je dan gaat vergelijken met België en Nederland... wel dan is het in Duitsland 1 groot feest. Probeer maar als Belg eens een voetbalmatch bij te wonen van Ajax bijvoorbeeld, en de week nadien wil je een wedstrijdje meepikken van pakweg Feyenoord of ADO. Het gaat gewoon niet. Verplichte fancards (hebben we in België ook gehad) verplicht dit en dat... verplichte buscombi regelingen, geen voor de wedstrijd bezoekjes in de stad. Dan is het in Duitsland veel plezanter. Mensen lopen door elkaar, drinken bier met alcohol, bezoekende supporters lopen door elkaar. Dit kan al jaren niet meer in de lage landen.

BerichtGeplaatst: 14 mar 2014, 22:58 
Sneltrein

Gek, leuk, bizar, zeg maar waar het onder valt.
In de jaren 80 ging ik regelmatig naar Poznan, vaak ook met de trein vanaf Hengelo. Een mooi rechtstreekse verbinding, Hengelo instappen en in Poznan er weer uit en vice versa natuurlijk :)

Berlijn was altijd grappig, vooral als je tussen BRD en DDR ging.
Boven de "muur" kwam de trein tot stilstand en werd door de Oost Duitsers de hele trein meerdere keren uitgekamt. Soms was het net fitness, benen omhoog, zodat ze onder de bank konden kijken / opstaan om een koffer uit te pakken of er niemand inzat / de coupe uit en wachten op de gang tot je weer terug mocht. Deze exercitie kon soms ruim 2 uur duren, en dat midden in de nacht.
Meestal had je te maken met een norse douanier een enkele keer een douanier die een half uur moppen aan het tappen was.

Bizonder was dat je dan aan de ene kant Oost Berlijn bekeek, grauw en grijs met hier en daar een slecht verlichte lantaarnpaal, aan de andere kant West Berlijn met hun neon-reclame en onder je een breed (mijnen)veld.

1x was in op het station van Oost Berlijn met een Russische militair aan het onderhandelen om zijn bontmuts.
Uiteindelijk was de koop gesloten, voor 20 dollar mocht ik hem hebben, helaas net op het moment dat de overdracht zou plaatsvinden kwamen hoger in rang militairen het station opwandelen.
Helaas bleven die lui staan en is de overdracht niet doorgegaan.

BerichtGeplaatst: 16 mar 2014, 10:19 
Thalys

Meest verschrikkelijke treinrit moet EN477 tussen Warszawa Centralna - Amsterdam Centraal geweest zijn. Alleen slaapstoelen waren nog beschikbaar, dus die maar genomen. Coupé was hele nacht één grote TL bak, stapten continu nieuwe mensen in, schreeuwend kind en irritante man zonder plaats vanaf Berlijn, treinkaartjes werden veelste vaak gecontroleerd, en op een slaapstoel valt simpelweg niet te slapen :roll:

BerichtGeplaatst: 17 mar 2014, 20:58 
Trans-Siberië Express

Ik kan me nog een binnenlandse treinreis herinneren van Groningen waar mn pa woont terug naar Zoetermeer waar ik 2 jaar geleden woonde, ik nam de Intercity van 21:46, met overstap in Gouda op de sprinter normaal geen probleem. Echter na Hoogeveen kwam het verontrustende bericht van een aanrijding van een persoon tussen Meppel en Zwolle. (Lees zelfmoord..treinspringer). Dus in Meppel moest iedereen uitstappen, later bleek dat er bussen waren besteld die tot aan Zwolle reden waar je weer verder met de trein kon.

We moesten ruim 45 minuten wachten en iedereen ging dringen natuurlijk ik had uiteindelijk wel de eerste bus, ik voelde namelijk al aankomen dat ik de laatste sprinter ri Zoetermeer zou gaan missen. In Zwolle reed inderdaad de laatste Intercity maar tot Utrecht Centraal. Daar eenmaal gekomen rond 00:15 de laatste sprinter dus gemist, ik naar het loket in Utrecht, verhaal uitgelegd en er werd meteen een taxi gegereld helemaal tot aan huis :wink:, NS kan ook dingen goed regelen.

Iets minder leuk was een van mijn treinreis naar Kopenhagen waar ik voor een begrafenis moest zijn van mn tante in 2004 alweer, ook weinig ervaring met internationale treinreizen alleen. Ik nam toen de stoptrein van Utrecht Centraal naar Amersfoort om de IC Berlijn te nemen, deze trein had onderweg een vertraging opgelopen van 5 minuten, desondanks was de trein natuurlijk net vertrokken toen we het perron binnenkwamen. Ik was helemaal over mn toeren en moest toen ook echt huilen omdat ik niet meer wist hoe in Kopenhagen te geraken. Oorspronkelijk zou ik rond 22:30 aankomen, met overstappen in Osnabrück Hbf en Hamburg Hbf.

Ik in paniek naar toen het nog het loket van NS Internationaal te Amersfoort. Hij kon me gelukkig een alternatieve route aanbieden maar dat ik wel pas rond 01:30 in Kopenhagen zou zijn, deze route was de IC naar Enschede daar met de RB naar Münster Hbf, IC naar Hamburg Hbf en daar met de RE naar Padborg net over de grens in Denenmarken waar ik paspoort controle had op het perron, het was inmiddels al donker dus een zakklamp kwam er aan te pas om het te controleren. Daarna met de stoptrein dieselend naar Kolding waar ik uiteindelijk de IC naar Kopenhagen had. Ik was helemaal op toen ik aankwam.

De laatste bijzondere treinreis was de EuroNight Ister vanuit Bucuresti naar Budapest. Ik had nogal haast omdat ik op tijd thuis moest zijn vanuit Istanbul. Bij het loket daar kon ik helaas niet tot boedapest reserveren, ik was op Interrail trouwens. Ik kon wel maar tot Bucuresti reserveren waar ik 2 uur later de Ister zou hebben. Het begon slecht in Istanbul Sirkeci waar ik mn koffer in een kluisje had gestopt maar hem niet meer uitkreeg en tegen betaling uiteraard werd deze door de opzichter weer geopend.

Afijn eenmaal in Bucuresti aangekomen uiterust wilde ik een slaapplaats reserveren in het lig of slaaprijtuig. Bij het loket geen succes en ook niet bij de Provodniks. Uiteindelijk maar in het zitrijtuig gaan zitten en voorbereiden op een ongemakkelijke nacht. Ik had een portable dvd speler bij me met allerlei films Hollywood en Bollywood(Indiase films).

Er kwamen wat Roma zigeuners erbij vlak naast mij in Poiesti Vest opweg naar Arad wat ik later te horen kreeg. Ze waren erg geintereseerd in mijn Bollywood films wat ze wel kende omdat deze films tijdens het communisme wel naar werd gekeken omdat Hollywood verboden was volgens hun. Hunzelf maakte muziek, er worden veel negatieve verhalen verteld over Roma maar deze deden geen vlieg kwaad en deelde ook hun eten en vertelde leuke verhalen. Eentje sprak Frans en iemand anders Engels, al met al een leuke treinreis waar ik vertelde over Nederland, waar mijn vader vandaan kwam, voetbal, studeren en over discriminatie. En nee er is niks gestolen.

BerichtGeplaatst: 28 mar 2014, 14:52 
Sprinter

Ik heb vast nog lang niet zo veel meegemaakt als de ervaren forummers hier, maar ik heb in ieder geval al één keer een veel te vermoeiende treinreis gehad, die gekenmerkt werd door vertraging, op vertraging, op vertraging: verschrikkelijk :lol:

We moesten vanuit Ljubljana terug naar Nederland. De bedoeling was om s'middags via Villach naar München te reizen en daar de CNL te nemen naar Utrecht. Zo gezegd, zo gedaan, dacht ik toen we in Ljubljana de CNL München-Utrecht wilden reserveren. We hadden het eerder al in Boedapest geprobeerd en daar lukte het de mevrouw achter het loket niet, terwijl ze het eerder al wel eens gedaan had zei ze. In Ljubljana begrepen we waarom. Alle couchettes leken vol te zitten. 'Then we'll take a chair, that's no problem,' zei ik. Maar die zaten dus ook vol :shock: De reis ging toen als volgt: Ljubljana --> Villach --> München --> Nürnberg - (het was inmiddels 01:15u) --> Hannover, waar we om 06.15 aan zouden komen. Blijkbaar waren er meerdere mensen op het idee gekomen om die trein te nemen. Alle plaatsen waren gereserveerd en er was dus gewoon helemaal geen plek meer. In het gangpad lag een dubbele laag reizigers inclusief backpacks :lol: uiteraard verschrikkelijk slecht geslapen dat ritje. We hadden ook nog eens drie kwartier vertraging, waardoor we de zelfs ruim geplande aansluiting vanuit Hannover naar Amsterdam misten. Maargoed, weer twee uurtjes gewacht en toen kwam eindelijk de volgende trein naar Amsterdam. Toen we daar eenmaal een halfuurtje inzaten en hij nog niet weg was begonnen we ons weer zorgen te maken. Om de één of andere reden konden we nog niet vertrekken. Het was inmiddels anderhalf uur te laat voordat we wegreden. Toen we bij Bad Bentheim stonden bleek vervolgens dat we even stil moesten staan omdat er een probleem was met de loc. 'Over enkele minuten is er een nieuwe locomotief en kunnen we weer rijden' werd er telkens omgeroepen. Toen er na twee uur nog geen locomotief was werden we de trein uitgegooid en mocht de hele intercity van Berlijn naar Amsterdam het regionale treintje stappen dat ons naar Hengelo zou brengen. De machinist riep om dat het allemaal zo langzaam ging, doordat zijn treintje overvol zat en eigenlijk te zwaar was :lol: eenmaal aangekomen in Hengelo had de trein naar Den Haag ook nog een halfuurtje vertraging. We zijn uiteindelijk thuis gekomen, maar het was geen geweldige nacht!

Het grappigste wat ik heb meegemaakt is het regionale treintje van Auschwitz naar Kraków. Ik dacht dat we er bijna waren, maar opeens zag ik dat we met een bocht weer van Krakow wegdraaiden. Toen werd er opeens vol geremd en een paar seconden later kwam de machinist vloekend door het gangpad van de trein lopen. Hij nam plaats aan de andere kant van de trein en reed 'achteruit' het station binnen :P

BerichtGeplaatst: 28 mar 2014, 17:19 
Trans-Siberië Express

@bastiaan: Werden zo veel mensen zonder reservering toegelaten tot die trein?

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00