World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 24 okt 2017, 01:23

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Welke bankrekening gebruik je?
BerichtGeplaatst: 31 mar 2014, 19:03 
Trans-Siberië Express

Bij veel bankrekeningen kost het pinnen van vreemde valuta bij pinautomaten geld. Naast een koersopslag wordt een vast bedrag gerekend, bijvoorbeeld EUR 2,25 per keer. Dit maakt flexibel pinnen, bijvoorbeeld omdat je nog een laatste tientje nodig hebt, duur.

In veel duurdere pakketten is het contant geld opnemen in vreemde valuta wel gratis, evenals bij veel studentenrekeningen.

Ik ben mij nu aan het oriënteren op een geschikt betaalpakket, aangezien ik toch wel veel naar niet-euro landen ga en de kosten afgelopen zomer flink zijn opgelopen. Ik ben wel benieuwd hoe jullie dit hebben. Hebben jullie een betaalpakket geselecteerd op basis van het vele reizen?

Wat zou het voordeligste pakket zijn voor niet-studenten waarmee je zonder extra kosten contant geld kunt opnemen in niet euro-landen? Ik vermoed het betaalpakket van ING voor 9 euro per kwartaal.

BerichtGeplaatst: 31 mar 2014, 21:03 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Ik heb een studentenrekening lopen bij Rabobank, lage rente, veel betalen voor geld afhalen in buitenland en credit card heeft geen dekking. ...Waarom ik er nog zit begin ik mij steeds vaker af te vragen.

BerichtGeplaatst: 31 mar 2014, 21:37 
Maglev

ING is waardeloos qua wisselkoers. Ik bankier bij SNS, mijn vriendin bij ING. Bij niet euro landen pin ik vaak zoveel mogelijk omdat transactiekosten. Meestal was dit rond de 300 euro. In het begin pinde mijn vriendin ook nog met haar eigen pas maar vaak zat er wel een paar euro verschil tussen dus op een gegeven alleen mijn pas gebruikt.

BerichtGeplaatst: 31 mar 2014, 22:15 
Trans-Siberië Express

in Tsjechie kan je je lol op als je een bankrekening hebt, daar word voor alles transactie kosten gevraagd zowel voor pinnen en overboeken naast het vaste maandbedrag voor je rekening. Ik zelf heb in NL ook Rabobank en daarnaast een opwaardeerbare Mastercard. De juiste rekening vinden vergt wel wat tijd en onderzoek als je veel reist.

BerichtGeplaatst: 31 mar 2014, 22:33 
Maglev

In verre landen zit er vaak ook verschil tussen banken in het maximaal te pinnen bedragen alsmede de wisselkoersen die ze doorrekenen. Ook nog een puntje om rekening mee te houden.

BerichtGeplaatst: 31 mar 2014, 23:53 
Trans-Siberië Express

Land: België
Belgische Argenta: gratis rekening, geen wisselkoersopslag en gratis afhalen overal ter wereld.

BerichtGeplaatst: 01 apr 2014, 00:25 
Maglev

ING Betaalrekening, sinds kort. Aangezien ik nu een paar maanden aaneengesloten in het buitenland verblijf is het wel zo fijn dat er geen kosten voor pinnen gerekend worden, die 9 euro kwartaalkosten heb ik er zo uit ten opzichte van een (gratis) Studentenrekening die ik hiervoor had. Overschakelen is gelukkig met één telefoontje geregeld :)

BerichtGeplaatst: 01 apr 2014, 14:28 
Trans-Siberië Express

Je kon ergens in Zweden bij een grote supermarktketen ofzo, een banktekening openen waarbij je nergens kosten betaald met bijvoorbeeld pinnen.

Met mijn ING studentenrekeningetje is het flink uitkiemen, want het precieze bedrag voor een verblijf in een bepaald land haal je er vrijwel nooit uit.

BerichtGeplaatst: 03 jan 2015, 18:30 
Trans-Siberië Express

Deze info+filmpje is wel interessant: http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... n/speel/1/

Ik gebruik altijd de optie om het via de eigen bank te doen, omdat ik het ter plekke een paar keer heb nagerekend.

ABN-AMRO had voorheen een (duur) betaalpakket waarbij pinnen buiten de eurozone gratis was (behalve de 1% koersopslag), maar dat is sinds dit jaar uit de verkoop gehaald.
ING is één van de weinige goedkope opties, alleen 1% koersopslag, 9 euro per kwartaal. Ook de Rabobank heeft nog een betaalpakket zonder vaste kosten bij pinnen, TotaalPakket EUR 3,95/maand.

Bruno noemt hierboven de optie Argenta. Tot in 2009 was dit in Nederland ook mogelijk. Misschien kan een Nederlander zo'n rekening in België openen. Wel heb ik op Belgische fora gelezen dat de Argenta-kantoren niet staan te springen om klanten die alleen voor zo'n gratis rekening komen. Het verbaast mij dat ze er nog niet mee zijn gestopt.

Een optie voor Nederlanders die sinds kort ook wel interessant is, is Knab. Met 5 euro per maand een duur product, maar wel kosteloos meerdere betaalrekeningen openen, een bescheiden rente op betaalrekeningen en pinnen buiten de eurozone zonder vaste kosten met alleen 0,5% koersopslag. Deze optie ga ik proberen.

BerichtGeplaatst: 08 jan 2015, 15:46 
Trans-Siberië Express

Land: België
Als je wat moeite doet moet het wel lukken om hier een rekening te openen denk ik hoor bij Argenta, elk bankkantoor werkt onhafankelijk dus als de ene het niet wilt moet je gewoon bij een ander proberen. Let wel op dat je bij Argenta echt vasthangt aan 1 bankkantoor, en dit is dan ook het enige kantoor waar je verichtingen kan doen. Het is dus niet mogelijk om even geld te gaan storten in Gent als je je rekening hebt geopend bij een kantoor in Leuven.

BerichtGeplaatst: 16 jan 2015, 22:17 
Sneltrein

Soms krijg je bij buitenlandse pinautomaten de vraag of je tegen de koers van de bank of tegen de onbekende marktkoers wil pinnen.
Kies altijd de onbekende marktkoers, deze is vele malen voordeliger en kan soms wel 15 euro per honderd euro schelen.

BerichtGeplaatst: 30 apr 2015, 18:32 
Trans-Siberië Express

ING heeft het kosteloos pinnen buiten de eurozone onmogelijk gemaakt.
Citeer:
Buiten de eurozone geld opnemen met uw Betaalpas

29 april 2015 (1 dag geleden)

Geachte SvMp,

U heeft een Betaal- of RoyaalPakket bij ING. Binnenkort veranderen de kosten voor het gebruik van uw Betaalpas buiten de eurozone.
Opnamekosten

Vanaf 1 juli 2015 worden er kosten in rekening gebracht als u met uw Betaalpas buiten de eurozone geld opneemt bij een geldautomaat. U betaalt vanaf die datum € 2,25 per transactie. Dit tarief geldt al voor houders van een OranjePakket en een BasisPakket.
De voordeligste keuze

ING is en blijft de voordeligste bank met een complete dienstverlening..............
Dit houdt in dat ik al mijn rekeningen bij deze club hufters ga opzeggen. Blijkbaar zijn vaste rekeningkosten + 1% koersopslag nog niet genoeg. Bij ASN Bank kost pinnen ook 2,25 maar er wordt geen koersopslag gerekend.

Naar kan het pinnen in het buitenland alleen nog zonder vaste kosten bij Rabobank en Knab. Knab is tamelijk duur, namelijk 5 euro per maand.

Helaas is het niet gelukt om een Argenta rekening in België te krijgen. De kantoren willen het niet, commercieel niet aantrekkelijk.

In Duitsland zijn enkele banken met gratis rekeningen zonder pinkosten buiten de eurozone, en die misschien buitenlandse klanten accepteren.
Aanvraag Consors bank! is geweigerd. Ik ga nu Comdirect proberen.

Als dat niet lukt, dan wordt pinnen buiten de eurozone voor ons Nederlanders nog duurder dan het al was.

BerichtGeplaatst: 30 apr 2015, 21:19 
Trans-Siberië Express

Gelukkig heb je geen Tsjechische bankrekening :evil:. Daar betaal je zelfs in het binnenland pinkosten laat staan buiten de eurozone! Ik zorg dat ik genoeg contant geld heb als ik nu naar bv Nederland of naar het buitenland ga. Daarnaast kan ik altijd nog mijn prepaid Mastercard nog opwaarderen

BerichtGeplaatst: 02 mei 2015, 14:07 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Gelukkig heb je geen Tsjechische bankrekening :evil:. Daar betaal je zelfs in het binnenland pinkosten laat staan buiten de eurozone! Ik zorg dat ik genoeg contant geld heb als ik nu naar bv Nederland of naar het buitenland ga. Daarnaast kan ik altijd nog mijn prepaid Mastercard nog opwaarderen
Dat geldt ook in veel andere landen. Op dat punt is het in Nederland goed geregeld.
Het is alleen zo jammer dat er van die woekerprijzen worden gevraagd voor pinnen in het buitenland. 1% koersopslag vanwege kosten die gepaard gaan met verschillende valuta begrijp ik nog, maar ook nog die vaste kosten er bij vind ik belachelijk. Zo wordt een tientje pinnen heel duur, als je nog maar een paar uurtjes in een land bent en je hebt nog wat nodig.

BerichtGeplaatst: 29 mei 2015, 18:10 
Trans-Siberië Express

Vwb BE: naar ik meen-tenzij dit veranderd is, MOET elke Belse bank een gratis rekening, wel erg uitgekleed, aanbieden om sociale redenen. Dan is alles online en kan je maar x keren per maand oevrboeken en enkel EUR opnemen of zoiets. Maar misschien weet d'n Bruno daar meer van. Vandaar dat het enkel voor Belgen zelf zal zijn.
Maar blijft opvallend dat ING (ben zelf nog van voorheen de PCGD-daarna de Postbank met leeuw) in vele buitenlanden WEL geheel gratis rekeningen kan aanbieden-voorwaarde is dan wel dat er maandelijks een MIN bedrag binnenkomt, dat hoger is als je beurs. (bvb ING-Direkt DiBA in DE).
Voor dat laatste 10tje gewoon cash meenemen. Of dat dure pilsie maar uitstellen. Voor een gepland reisje naar landen als UK, US etc: in AMS langs Rokin-al die wisselkantoren voor toeristen bieden slechte koersen voor AANkoop buitenl. geld, maar juist gunstig voor VERkoop-ze hebben dan graag kleine EUR biljetten. Naar bvb PL doe ik altijd cash en sofort een kantor opzoeken na aankomst-in de stad en niet op de airport. Als ik er geregeld kom hou ik wat geld over om de 1e kosten na aankomst te dekken. Mijn laatste reis was naar Iran-en omdat er een bankenboycot is, moet je wel alles in cash meenemen-viel reuze mee trouwens. OOk in niet-EUR landen als het kan zoveel mogelijk met PIN betalen.
Op sommige creditkaarten kan je-MITS je vooraf saldo stort en dat niet verbruikt met betalingen! ook vrij gunstig cash opnemen, bvb mijn VISA. Maar zodra je krediet trekt, is het peperduur.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00