World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 20 okt 2017, 15:14

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 27 aug 2014, 21:13 
Intercity

Land: Nederland
Even van weggeweest op t forum. Na diverse interrail routes waarvan 1tje van 3 maanden. Heb ik besloten om een wereldreis te gaan maken en minimaal een half jaar weg te zijn. Ik heb al veel uitgeplozen. Maar er is nog 1 ding wat ik zeker wil gaan doen.

Een aantal jaar geleden kwam ik in een boek over railway routes de Trans Canadian pacific railway tegen. Dat loopt van Vancouver langs de belangrijkste steden van Canada naar Montreal. Zie het plaatje hieronder. ik wil deze nagenoeg exact aflopen/rijden

Vancouver > kamloops > revelstoke > banff > Calgary > maple creek > kenora > thunderbay > sudbury > guelph > niagara falls > montreal

(Evt uitstapjes naar ottowa, je gaat door de rocky mountains, uitgestrekte bossen en natuurgebied)

Kan iemand mij hier wat meer over vertellen wat betreft de treinkaarten. Ik meen op internet iets gezien te hebben van een soort van Interrail ticket maar dan voor Canada. Die 30 dagen geldig is.

Zijn er verder nog tips zoals bezienswaardigheden op de route

Afbeelding

Afbeelding

Laatst gewijzigd door Budi op 04 feb 2015, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.

BerichtGeplaatst: 28 aug 2014, 16:26 
Trans-Siberië Express

Deze trein rijdt al sinds 1990 niet meer. Er is wel een trein Vancouver-Toronto maar die neemt een andere en minder aantrekkelijke route.

BerichtGeplaatst: 28 aug 2014, 16:59 
Intercity

Ok dat wist ik niet. Dan een alternatief proberen. Las wel dat het vrachtvervoer nog wel een gedeelte rijdt maar was onduidelijk of de passagiers treinen dezelfde route zouden kiezen. Heb net zitten kijken. Er gaan degelijk wel treinen van oost naar west. Waaronder het eerste stuk in oosten in de Canadese rocky mountains wel de mooiste lijkt. Ik zag dat er een rocky mountaineer rijdt. Maar die is vrij duur vergeleken met de staatstreinen. Enig idee hoe ik bijvoorbeeld in de rocky mountains met de reguliere trein kan stoppen en daar uitstapjes kan maken. Uiteraard kan men in Vancouver de bustrip maken en al daar heel de dag in de bergen rondhangen. Maar wil het liever met de trein doen.

Dan maar op de ouderwetse interrail manier ergens heen treinen en aldaar (een bus)trip plannen.

BerichtGeplaatst: 28 aug 2014, 17:43 
Maglev

Ik heb in juli een paar dagen bij die spoorlijn doorgebracht, in Field (BC) om precies te zijn, Yoho National Park. Het stikt daar van het vrachtvervoer (elke 45 min een trein van 3-5 km), maar ik heb maar één passagierstrein gezien (The Rocky Mountaineer). Wel een indrukwekkend gezicht, de lijn zelf lijkt me ook wel mooi om te doen, maar The Rocky Mountaineer schijnt nogal extreem onbetaalbaar te zijn. Wat noordelijker, in Prince George, is er ook nog heel erg veel vrachtvervoer. Ook dat is een heel indrukwekkend gezicht, er is ook daar nog één passagierstrein. Die begint in Jasper, overnacht in Prince George en rijdt vervolgens verder naar Prince Rupert (aan de kust). Een enkele reis Jasper-Prince Rupert zou iets van 130 CAD moeten kosten, wat me eigenlijk nog wel meeviel. Die info komt echter wel van een tariefoverzichtje in het stationsgebouwtje van McBride, dus hoe actueel het is weet ik niet.

BerichtGeplaatst: 28 aug 2014, 17:56 
Trans-Siberië Express

Volgens mij is de Rocky Mountaineer alleen te gebruiken als je een peperduur 2-daags arrangement boekt. Hierin is de hele treinreis inbegrepen en hotelovernachting onderweg. Volgens mij zijn maaltijden en dranken in de trein ook inbegrepen. Het is echter geen trein waarvoor je losse kaartjes kan kopen dus om die plaatsen aan te doen ben je afhankelijk van de Greyhound Canada bussen.

BerichtGeplaatst: 28 aug 2014, 20:31 
Intercity

Ik heb even verder zitten zoeken.

Die jij bedoelt Timon91 bestaat gelukkig nog steeds :o). http://www.incento.nl/The-Skeena.asp ik neem aan dat je ook ter plekke kan regelen.

Vond het wel grappig dat in Canada zelfs een soort van interrail pas bestaat: de CanRail geldig in heel Canada (aangezien Canada uit diverse regio's bestaat) 7 ritten in 21 dagen (hmm sounds familiar). Ik denk deze misschien te gebruiken. Is in het laagseizoen rond de 600 Canadese Dollar (rond de 420 euro). Maar als ik losse tickets gebruik ben ik misschien duurder uit (ik moet nog even checken welke steden ik los aan ga doen). Sowieso denk ik dat de Rockies en het nationale park aldaar wel wat langer wil blijven. Misschien vanuit Vancouver naar Jasper (evt naar Prince rupert/Prince George) en vanuit daar die CanRail gebruiken.

Ik ben toch wel van mening om die Rocky Mountaineer niet te doen. Gewoon proberen de trein vanuit Vancouver naar jasper (of in die richting) en vandaar uit naar Prince Rupert/Prince George en aldaar trips met de bus.

Afbeelding

BerichtGeplaatst: 04 feb 2015, 10:50 
Intercity

Inmiddels de naam van deze topic veranderd. Omdat ik momenteel bezig ben met mijn wereldreis en ik wil jullie graag een beetje op de hoogte houden.

Nou het moeilijkste was voor de Canadese trip... en ik ben er achter gekomen dat met ingang van 2015 de CanRail pas is afgeschaft. Hoe ongelukkig nou weer. Dus zal in mei een stuk met de trein gaan tussen Toronto en Montreal en proberen met de goedkoopste passen.

Inmiddels wel mijn eerste trein ervaring achter de rug gehad in Thailand. Het stuk tussen Bangkok en Chiang Mai is de meest gebruikte nachttrein voor toeristen en backpackers. En dat is wel een verademing. Thailand is wel een van de moderne landen aldaar. Maar het station Hua Lamphong loopt nog wel een beetje achter. Maar het heeft wel zijn charme dat alles nog via de houten borden gaat. Dus je hebt er niks aan om 1 uur van te voren op het station te zijn en de trein te checken op de grote borden: die zijn er namelijk niet. Er wordt wel (heel slecht) omgeroepen. Ik was een half uurtje voordat mijn trein vertrok op het perron om sowieso te kijken of mijn trein wel klaar stond en die stond klaar. Alles gaat nog via de houten borden aan het begin van het station (het is een 'kop station' overigens). Dus: Chiang Mai 18.10. Best handig maar je moet wel eerst alle perrons af om te checken of hij er überhaupt staat. Er staan wel het tijdsschema van elke dag (die hetzelfde is) wanneer bepaalde treinen vertrekken maar niet welk perron.

De nachttrein is wel een verademing overigens. Anders dan de treinen die ik van de ÖBB of DB gewend ben. 2e klas is een ruime stoel voor jezelf en iemand aan de overzijde. Er kunnen overigens wel minder mensen in 1 treinstel. Want alle bedden liggen in parallel aan het gangpad in plaats van dwars (en dan 6 bedden per cabine). Goedkoop eten wordt gebracht, de vloer wordt zelfs gedweild en het bed wordt voor je opgemaakt. En dan nog minder dan 25 euro. De treinnummers per treinstel wordt ook ouderwets met een plankje aan de zijkant aangegeven. Dus ze moeten nogal wat plankjes hebben overal. De treintrip is niet een van de snelste maar wel een van comfortabelste snelheid ligt wat lager dus de comfort om te slapen is dat wat dat betreft iets beter.

Afbeelding
Hua Lamphong

Afbeelding
Houten bordjes

Afbeelding
Vertrek vanuit Bangkok

Afbeelding
Mijn trein

Afbeelding
Van stoeltjes...

Afbeelding
Naar ligplaatsen... met hulp.

Afbeelding
Ziet er Sjiek uit

Afbeelding
Volgende dag in Chiang Mai

BerichtGeplaatst: 04 feb 2015, 12:14 
Trans-Siberië Express

Wat gaaf zeg en mooie foto's ben jaloers!! Veel reisplezier :wink:

BerichtGeplaatst: 05 feb 2015, 10:03 
Intercity

Leuk!! Mijn schoonouders gaan toevallig van de zomer het traject Bangkok - Chang Mai per nachttrein afleggen. Ik zal ze jouw foto's laten zien :)

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00