World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 15 dec 2017, 07:33

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 24 feb 2015, 14:10 
Trans-Siberië Express

Op de website van Arriva zag ik een grote banner waarin een abonnement voor 65+-ers wordt gepresenteerd: Vrij reizen na 9:00 uur voor slechts 12,50 per maand.

Deutsche Bahn biedt de Bahncard voor 65+-ers ca. 1/3e goedkoper aan. Ook Interrail is goedkoper voor senioren.

Ik vind dit schandalig.

Daarnaast vraag ik mij af: Mag dit eigenlijk wel? Dit is namelijk ordinaire discriminatie.

Ik weet wel zeker dat een speciale prijs aanbieden voor mensen met blond haar en blauwe ogen absoluut niet getoleerd zal worden.

Waarom mag onderscheid op grond van leeftijd wel?

Een overheid mag het doen met regelingen. Het wordt namelijk door een grote meerderheid als overheidstaak gezien om inkomenspolitiek te bedrijven. Maar dat is niet de taak van (veelal private) OV-bedrijven. Is er eigenlijk wel eens een zaak aangespannen?

BerichtGeplaatst: 24 feb 2015, 16:42 
Trans-Siberië Express

Je hebt toch ook kortingen voor jongeren?

BerichtGeplaatst: 24 feb 2015, 17:32 
Trans-Siberië Express

Er zijn ook plaatsen waar 65+ helemaal gratis reizen weliswaar na negenuur maar een prima idee en in Hongarije mocht ik als ingezeten van de EEG ook gratis reizen met zowel de trein als het openbaarvervoer in Boedapest.

Op de bus krijg ik ook zonder iets te betalen korting en nogmaals daar is niks mis mee.

Er is studenten korting en jongeren korting, ik moet toch ook meer betalen voor het interrailen als iemand van 26 jaar of jonger.

groetjes ben2

BerichtGeplaatst: 24 feb 2015, 18:22 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Ik heb er geen moeite mee. Of het wettelijk toegestaan is - lastig te zeggen, waarschijnlijk wel. Moreel vind ik het in ieder geval niet verkeerd. Als je het hebt over "tolereren" zal het vooral te maken hebben met de vraag of mensen een bepaald criterium 'geldig' vinden. Je kunt "slim" discrimineren (op basis van reisgedrag bijvoorbeeld) of dom/afschuwelijk discrimineren (op basis van ras bijvoorbeeld). Leeftijd vind ik een rationeel criterium.

Er zijn veel bedrijven die een commerciële korting geven aan jongeren, in de hoop ze te lokken / dat ze later klant blijven. Voor senioren heb je dit effect natuurlijk niet, maar ik kan me wel voorstellen dat senioren gemiddeld veel minder gebruik maken van zo'n abonnement waardoor deze voor een lagere prijs aangeboden kunnen worden. Daarnaast kan het zijn dat een bedrijf zich "maatschappelijk rechtvaardig" wilt verkopen - korting geven aan ouderen zal daar vermoedelijk aan bijdragen.
Citeer:
Een overheid mag het doen met regelingen. Het wordt namelijk door een grote meerderheid als overheidstaak gezien om inkomenspolitiek te bedrijven. Maar dat is niet de taak van (veelal private) OV-bedrijven. Is er eigenlijk wel eens een zaak aangespannen?
Ik vind dat je jezelf hier tegenspreekt. Als inkomenspolitiek door een grote meerderheid als wenselijk gezien wordt, waarom zou je dat dan alleen bij overheidsbedrijven goedkeuren en bij private bedrijven afkeuren? Als private bedrijven aan die inkomenspolitiek mee kunnen doen en daarbij ook nog rendabel blijven, dan is dat onder jouw aanname juist een win-win.

BerichtGeplaatst: 04 mar 2015, 07:22 
Trans-Siberië Express

Jongeren actie https://www.nsinternational.nl/nl/jonge ... dKu5bvglC2 en dat mag wel.

groetjes ben2

BerichtGeplaatst: 04 mar 2015, 09:42 
Maglev

Ouch, die viel te verwachten. :lol:

BerichtGeplaatst: 08 mar 2015, 20:05 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Ik heb er geen moeite mee. Of het wettelijk toegestaan is - lastig te zeggen, waarschijnlijk wel. Moreel vind ik het in ieder geval niet verkeerd. Als je het hebt over "tolereren" zal het vooral te maken hebben met de vraag of mensen een bepaald criterium 'geldig' vinden. Je kunt "slim" discrimineren (op basis van reisgedrag bijvoorbeeld) of dom/afschuwelijk discrimineren (op basis van ras bijvoorbeeld). Leeftijd vind ik een rationeel criterium.
Waarom? Wat maakt het reëel?

Ik kan totaal niet aan iemands leeftijd zien in hoeverre er behoefte is aan goedkoop / gratis ov.

Wat maakt dat een oudere recht heeft op een korting (die door anderen wordt opgebracht)? Ouderen hebben qua welvaart in Nederland gemiddeld gezien het minst te klagen. Natuurlijk is er een groep arme ouderen die niet mobiel is en in een isolement terecht dreigt te komen, maar dan moet het onderscheid gemaakt worden op grond van inkomen. En dat gebeurt eigenlijk al: Wie veel verdient/bezit, betaalt veel belasting.

Overigens vind ik jongerenkorting, journalistenkorting, grote gezinnen korting, etc.. (Hongarije spant echt de kroon) net zo idioot.

Citeer:
Citeer:
Ik vind dat je jezelf hier tegenspreekt. Als inkomenspolitiek door een grote meerderheid als wenselijk gezien wordt, waarom zou je dat dan alleen bij overheidsbedrijven goedkeuren en bij private bedrijven afkeuren? Als private bedrijven aan die inkomenspolitiek mee kunnen doen en daarbij ook nog rendabel blijven, dan is dat onder jouw aanname juist een win-win.
Twee dingen:
- Leeftijd zegt niets over iemands inkomen.
- Inkomenspolitiek die op alle fronten wordt toegepast (het wordt steeds erger) leidt tot communisme en ontneemt de prikkel tot ondernemen en hard werken.

Citeer:
Er zijn ook plaatsen waar 65+ helemaal gratis reizen weliswaar na negenuur maar een prima idee en in Hongarije mocht ik als ingezeten van de EEG ook gratis reizen met zowel de trein als het openbaarvervoer in Boedapest.

Op de bus krijg ik ook zonder iets te betalen korting en nogmaals daar is niks mis mee.
Je zegt dat er niets mis mee is zonder dat te onderbouwen. Natuurlijk is het leuk dat je een kadootje ontvangt, maar het zijn wel anderen die daar gedwongen aan mee betalen. Dat is immoreel. There ain't no such thing as a free lunch.

BerichtGeplaatst: 09 mar 2015, 08:22 
Trans-Siberië Express

Tijdens het uitzoeken en boeken van buskaartjes en excursies kreeg ik in Noorwegen zomaar kortingen variërende van 33 tot 50% als 67+ en dat is toch prachtig en mooi meegenomen en dit alles zonder het te onderbouwen aangezien die regelingen er nu eenmaal zijn en ik een dief van mij eigen portemonnee zou zijn om er geen gebruik van te maken.

Heerlijk deze regelingen.

Kreeg trouwen van connexion nog een aanbieding om voor slechts €99,- een jaar lang met de bus te reizen na negen uur op werkdagen en in het weekend zonder beperking.

groetjes ben2

BerichtGeplaatst: 09 mar 2015, 17:47 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Ach ja, 65+'ers profiteren zou eenmaal overal van. Je hebt gelijk. Als de regelingen er zijn, waarom zou je er dan niet van profiteren?
Seniorenkorting of studentenkorting, het komt allemaal op hetzelfde neer. De desbetreffende bedrijven willen een product interessanter maken voor een specifieke doelgroep.
Ik heb er niet zoveel problemen mee, mits het betrekking heeft op bedrijven/organisaties in de private sector.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00