World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 11 dec 2017, 14:08

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Re: BordBistro
BerichtGeplaatst: 17 mei 2016, 13:18 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Interessante ideeën allemaal, dat geeft in elk geval wat hoop! Ik weet zeker dat er heel veel mensen zijn die op onze deskundigheid zitten te wachten, maar gewoonweg niet meer de moeite doen om een forum te raadplegen waar weinig meer gebeurt, en het vooral op social media zoeken. In Google staat dit forum er wel goed op en ook op de website van de treinreiswinkel staat een link als 'interrail ervaringen', daar ligt het dus niet aan. Er is een website genaamd reizen-met-de-trein.nl welke erg veel doet met social media en veel content laat zien van mensen zelf, misschien moeten we hier ook eens naar kijken ter inspiratie. We zijn het er volgens mij allemaal wel over eens dat Worldonrails niet meer van deze tijd is.

Er zijn wel een aantal punten die ik heel erg belangrijk vind aan een forum als deze, en waarom ik ook terug blijf komen/blijf posten:
- Ontwikkelingen dienstregeling in Europa
- Reisverhalen
- Tips geven/vragen stellen
- Ideeën over accommodatie

Het lijkt mij interessant om ook een soort nieuwsrubriekje te maken waarin relevante nieuwsberichten worden geplaatst over treinreizen (in Europa). Om ook zo up-to-date en informatief te blijven. Is het misschien een idee om het wat internationaler te maken? Met een Engelstalig gedeelte voor Eurailers of geïnteresseerden die geen Nederlands spreken. Mijn ervaring leert dat hier ook veel vraag naar is.

Het enige probleem is wel dat we moderators/admins nodig hebben die hier actief mee bezig zijn en ook tijd voor moeten hebben uiteraard. Het lijkt mij in elk geval erg leuk om mee te helpen aan een mooi platform, ook al heb ik geen/amper ervaring met webdesign.

BerichtGeplaatst: 17 mei 2016, 22:07 
Trans-Siberië Express

Ik wil zeker mijn bijdrage leveren aan het vernieuwen van dit forum. Heb zelf geen ervaring met webdesign, maar kan op inhoudelijk en tekstueel vlak zeker wat toevoegen. Idee om hier eens (in besloten kring) over te sparren?

BerichtGeplaatst: 17 mei 2016, 23:26 
Trans-Siberië Express

Ik doe graag mee maar van webdesign heb ik geen kaas gegeten

Berichtonderwerp: Re: Toekomst forum
BerichtGeplaatst: 17 mei 2016, 23:55 
Site Admin

Aloha,

Dit bericht is op persoonlijke titel, al heb ik naar aanleiding van dit topic het wel nog een keer aangekaart op ons beheerforum. Maar totdat daar duidelijkheid is en we een reactie vanuit het beheer hebben zal ik hier op persoonlijke titel spreken. (en het staat mijn mede-moderatoren natuurlijk geheel vrij om dat ook te doen en het met mij eens of oneens te zijn. 8) )

Ik ben het met jullie eens dat er hier de laatste tijd niet heel veel meer gebeurt, en dat we betere tijden hebben gekend. Hoe dat komt? Daar heb ik geen alwetend antwoord op, maar ik hou het maar op een combinatie van alle hierboven genoemde factoren: Interrail lijkt inderdaad steeds minder populair, lowcost vliegen is enorm in opkomst, andere social media is flink gegroeid, en het forum is niet met die veranderingen meegegroeid.

Betekent dit het einde van het forum? Wat mij betreft zeker niet!!

Ik ben zeker bereid om flink tijd en energie in het forum en een eventuele nieuwe website te steken. Ook ik heb geen technische noch design webkennis in huis, maar dat lijkt me een van de mindere problemen op dit moment.

Hoe het precies verder moet weet ik zo ook niet. Bij een eventuele samengang met OV in Nederland (even los van of hun daar überhaupt op zitten te wachten) ben ik toch bang dat de interessehoek nog wel eens problemen op kan gaan leveren. Op dit forum komen mensen om te vragen wat de "beste" manier is om per trein van A naar B te komen. Het merendeel wil dan graag dingen als prijs (van eventuele toeslagen), reisduur, overstaps enzovoorts weten. Op OVNL verwacht ik eerder antwoorden in de trant van dat IC2649 rijdt met een VIRM6 in plaats van een ICM4 en dat je daarom dus beter trein 12985 kunt nemen. Of dat het Hongaarse slaaprijtuig in de trein naar Bucu een WLAB is terwijl de Roemeense een WLABm is. Leuke informatie, maar niet waar de meeste bezoekers hier naar zoeken.

Persoonlijk zie ik het meeste in het laten voortbestaan van dit forum op eigen benen, wel zou je eventueel kunnen kijken naar samenwerking met een (commerciële) partij, of andere soortgelijke fora.

Als treinenfreak in hart en nieren vind ik natuurlijk dat dit forum een treinreisforum moet blijven. Maar je zou eventueel kunnen kijken naar uitbreiding in de vorm van subfora, Worldonwings, worldonroads, worldonseas, worldincities, worldonbeds en verzin het maar. Al moet je daarbij ook wel kijken dat het te behappen blijft.

We hebben hier de FAQ per land, maar het kost vrij veel tijd om dat bij te houden als je daar maar een beperkt aantal mensen voor hebt. Dat was ook een van de problemen bij het vernieuwen van de website. Wat zet je er op? De informatie moet niet te summier zijn, want dan voegt het weinig toe. Maar de prijzen van dat hostel in Waardanookistan zijn nogal aan verandering onderhevig, en om dat allemaal bij te houden heb je een redelijk team nodig.

Wel vind ik het hartverwarmend om te zien dat er hier nog steeds een harde kern aanwezig is die het forum niet zomaar laten vallen, en ook bereid zijn om eventueel mee te werken aan een verdere toekomst van dit forum.

Misschien is het inderdaad een idee om met een aantal mensen eens wat serieuzer te brainstormen over de toekomst van dit forum, maar dat laat ik voor nu nog even afhangen van de mening, ideeën en plannen van de eigenaars van het forum (Thomas en Kees-Jan).

Tot zover mijn bescheiden mening, maar wat mij betreft: Wordt vervolgd :mrgreen:

Overigens heb ik, om het leesbaar en overzichtelijk te houden, de topictitel even aangepast :wink:

"Wie niet reist zal niet gemist worden maar wel veel missen"

"Het maakt niet uit waar de trein naartoe gaat, het gaat er om of je besluit in te stappen"

BerichtGeplaatst: 22 mei 2016, 22:20 
Sprinter

Is er al zicht op antwoord van de beheerders?

BerichtGeplaatst: 23 mei 2016, 13:44 
Site Admin

We zijn in conclaaf, en wat mij betreft is er zeker een toekomst. Geef ons dus nog even de tijd, en hopelijk wordt dat dan beloond :wink:

"Het maakt niet uit waar de trein naartoe gaat, het gaat er om of je besluit in te stappen"

BerichtGeplaatst: 23 mei 2016, 19:38 
Sprinter

Dat is heel mooi om te horen.

Aangezien het aspect 'community-driven' bij een forum meer dan alle andere punten belangrijk is: wordt er nu ook gepraat met personen die óf verstand van zaken hebben, óf een grote bijdrage leveren aan het forum/hebben aangegeven bereid te zijn om te helpen?

BerichtGeplaatst: 30 mei 2016, 21:46 
Site Admin

Zoals gezegd zijn er dingen gaande.

Op dit moment is er nog geen contact gezocht met mensen met verstand van zaken, html, webdesign, forums en dergelijke en ook is er nog geen contact gezocht met de mensen die in dit topic aangaven bereid te zijn mee te denken/helpen/werken. maar wat mij betreft is dat nadrukkelijk NOG niet.

Nogmaals, geef ons even de tijd, en hopelijk is er snel goed nieuws :)

BerichtGeplaatst: 31 mei 2016, 08:27 
Maglev

Citeer:
Verder kunnen oude topics van bijvoorbeeld 3 jaar en ouder worden verwijderd en hetzelfde geldt voor reisverslagen zonder of met weinig foto's.
Niet akkoord. Er zit een schat aan historische informatie in die topics, dat is evengoed interessant voor treinliefhebbers. Maak er eventueel een subforum voor zodat het voor occasionele bezoekers op zoek naar actuele info duidelijk blijft.

Dit geldt zeker en vast voor reisverslagen. Hierin werd door veel forumleden veel tijd en moeite gestoken en die blijven ook meer dan 3 jaar na publicatie heel fijn om lezen. Ik denk ook niet dat de kwaliteit van een verslag gemeten wordt aan de hoeveelheid foto's.

BerichtGeplaatst: 31 mei 2016, 22:41 
Trans-Siberië Express

Het is maar hoe je het bekijkt Portbou. Over de reisverslagen ben ik het met je eens, maar bepaalde topics uit 2010 over een specifieke dienstregelingen en een eventuele reserveringsplicht kan mijns inziens geschrapt worden, omdat dit niet meer actueel is.

Een forum dat af en toe niet opgeruimd wordt, kan een forum zijn waar weinig betrokkenheid heerst en waar men geen tijd/energie in steekt. Natuurlijk is dit in dit geval (gelukkig) niet aan de orde, maar zo kan een buitenstaander er wel over oordelen.
Ik vind het belangrijk dat je als forum een doelgroep hebt, maar ook nieuwe mensen kan bereiken. Dit doe je door te innoveren en je informatie actueel te houden. Een voorbeeld is de FAQ over Hongarije: de meest recente informatie is van ruim 4 jaar geleden.
Deze informatie is wellicht historisch, maar niet actueel en bruikbaar meer.

BerichtGeplaatst: 01 jun 2016, 14:24 
Trans-Siberië Express

Dat is ook een beetje het probleem met die FAQ's. Het is niet moeilijk om ze te maken, maar om ze actueel te houden is een hoop werk. Veel FAQ's heb ik destijds geschreven, maar op een gegeven moment ging ik door verschillende omstandigheden (werk, rijbewijs) nauwelijks meer met de trein reizen en werd ik hier ook minder actief. De interesse verdwijnt dan en het is dan lastig om informatie up-to-date te houden. Ook voor anderen is dat niet het meest leuke klusje, ook al zijn het vaak maar kleine updates zoals een gewijzigde dienstregeling, een nieuwe nachttrein of de zoveelste treincategorie met verplichte reservering die in Spanje is ingevoerd.

Uiteindelijk zijn die FAQ's destijds ook voortgekomen uit de betrokkenheid van forummers. Als er genoeg actieve forummers zich betrokken voelen bij een forum heeft het zeker bestaansrecht. Maar hier kan het echt geen kwaad als er wat dingen veranderen.

Ik ben blij dat Aram er mee bezig is, maar wellicht zijn er andere actieve forummers die een bijdrage willen leveren. Behalve Aram zijn de andere moderators Kuba en Bruno ook niet heel actief meer, dus het kan wellicht geen kwaad dat anderen die een nuttige bijdrage kunnen en willen leveren dat ook doen (en daar ook de gelegenheid toe krijgen). Uiteindelijk zijn het de gebruikers die een forum in stand houden en het succes bepalen. En eerlijk is eerlijk, dit forum heeft wel betere dagen gekend. Maar het is zeker geen verloren zaak!

BerichtGeplaatst: 10 jun 2016, 22:09 
Site Admin

Het is momenteel nog stil vanuit het beheer, maar dat betekent niet dat er niets gebeurt.

Als het goed is komen Kees-Jan en Thomas binnenkort met een bericht. Het verzoek is om dat even af te wachten.

Daarna zal er gekeken worden wat dan. Een aantal forummers heeft in dit topic of daarbuiten al aangegeven graag mee te willen helpen op welke manier dan ook, dit is opgemerkt en hier zal zeker iets mee gedaan worden.

Ik wil dus nogmaals een herhaald verzoek doen om geduld, maar er zijn balletjes aan het rollen :wink:

BerichtGeplaatst: 13 jun 2016, 14:38 
Site Admin

Nog een dingetje tussendoor:

Bij toeval kwamen we er gister achter dat de captcha bij het aanmelden niet meer werkte, waardoor mensen zich dus niet meer konden registreren.

Nader onderzoek leerde dat de laatste registraties uit 2014 stammen, dus mogelijk is daar een verband met het doodvallen van het forum :oops:

Een wijze les voor de toekomst, zullen we maar zeggen :mrgreen: :oops:

BerichtGeplaatst: 13 jun 2016, 17:18 
Trans-Siberië Express

Dat betekent dat er in 2015 dus geen enkel nieuw lid is geweest dat om advies heeft kunnen vragen. En ook nu zullen er al velen zijn die de planning al (bijna) rond hebben.

Ja, dat verklaart een hoop... :o

BerichtGeplaatst: 19 jun 2016, 16:20 
Shinkansen

Een kleine bump (en een re-introductie).
Ik zou het persoonlijk jammer vinden als World On Rails zijn identiteit zou verliezen door een subforumpje te worden van een groter iets. Het is natuurlijk wel waar dat lowcost flights nog steeds goedkoper worden en daardoor nog steeds veel interessanter blijven. Echter is het aspect van het reizen als doel op zich bij vliegreizen een stuk minder aanwezig dan met de trein, en is ook juist een van de charmes van (inter)railen.
En daarmee komt het verhaal van WorldOnRails terug: er zit hier een schat aan informatie, verhalen en kennis in het algemeen. Dat het forum niet meer up-to-date is brengt natuurlijk de nodige technische issues met zich mee, maar dat is iets wat op te lossen is.
Qua commitment kan ik zelf niets garanderen - ik ben immers ruim 2 jaar (als het niet langer is) weggeweest - maar als er technisch advies nodig is, kan ik dat zeker geven.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00