World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 22 nov 2017, 02:41

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 04 nov 2017, 16:48 
Offline
Intercity

Lid geworden op: 22 apr 2017, 22:09
Berichten: 72
Land: België
Vanaf de nieuwe dienstregeling in december worden weeral enkele nachttreinverbindingen afgeschaft of ingekort:

1) EN "METROPOL" wordt beperkt tot de reisweg Budapest-Wien-Praha en rijdt niet meer tussen Praha en Berlin...
In juli 2002 fotografeerde ik de Metropol bij aankomst in Berlin-Ostbahnhof:

Afbeelding

2) De doorgaande rijtuigen Cheb-Praha-Kosice(-Humenne) worden tussen Cheb en Praha afgeschaft, één rijtuig reed via de noordelijke route over Usti nad Labem tot Praha, het andere via Pilsen; in diezelfde zomer van 2002 maakte ik deze foto in Sokolov van het Slovaakse ligrijtuig dat via Usti nad Labem reed:

Afbeelding

3) Het volgende slachtoffer is de verbinding Banska-Bystrica - Praha die gereden wordt met een 'Görlitzer' slaaprijtuig van DDR-makelij. In juli maakte ik nog een reis in zo'n rijtuig, vanaf december zouden die dus niet meer gebruikt worden door de CD...

Afbeelding

4) Seizoenstrein 'Nessebar-Albena' tussen Budapest en Varna reed dit jaar voor de laatste keer.
5) In het Franse binnenverkeer sneuvelt de verbinding Paris-Nice, onbegrijpelijk...

Deze treinen worden verwezen naar de geschiedenisboeken zoals ook onderstaande treinen, wie herkent ze?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 05 nov 2017, 03:22 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 30 apr 2010, 01:11
Berichten: 333
Op de eerste foto het slaaprijtuig München-Moskva. Dit reisde samen met de trein München-Kobenhavn tot in Hannover. Daar ging het over op de Jan Kiepura.

Op de tweede foto de Iberia Express(?), trein met directe rijtuigen Paris-Algeciras, hier te zien in Algeciras.

De andere twee foto’s laat ik over aan andere quizzers...


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 07 nov 2017, 09:55 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 30 apr 2010, 01:11
Berichten: 333
Geen andere nostalgische quizzers voor de twee laatste foto’s ?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 07 nov 2017, 12:23 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8160
Land: Nederland
Die laatste foto: is dat wellicht een trein Warschau-Odessa?

_________________
De ware reiziger heeft geen reden nodig om op reis te gaan (Goethe)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 07 nov 2017, 13:40 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 03 aug 2008, 13:35
Berichten: 1308
Land: Andere
Locatie: Tirana
Een na laatste de 067K Kiev Express toen 'ie nog via Korosten-Sarny reed?

_________________
Állítsa meg a korrupció, MÁV!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 07 nov 2017, 20:54 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 07 okt 2011, 08:34
Berichten: 462
Land: Nederland
Locatie: Enschede
De laatste zal gezien de samenstelling en het station wel zoiets als Warszawa-Odessa zijn inderdaad. Wellicht met koersrijtuigen naar Chișinău?
Citeer:
Een na laatste de 067K Kiev Express toen 'ie nog via Korosten-Sarny reed?
Doet die dat niet nog steeds?

_________________
Mijn Flickr account


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 07 nov 2017, 21:18 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8160
Land: Nederland
Citeer:
De laatste zal gezien de samenstelling en het station wel zoiets als Warszawa-Odessa zijn inderdaad. Wellicht met koersrijtuigen naar Chișinău?
Nu je het zegt, dat Kupé-koersrijtuig Warschau-Chisinau is er ook nog een tijd geweest. En in Przemysl werd er dan ook nog een CFM Platzkartny-rijtuig naar Chisinau bij geplaatst.

_________________
De ware reiziger heeft geen reden nodig om op reis te gaan (Goethe)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 09 nov 2017, 20:58 
Offline
Intercity

Lid geworden op: 22 apr 2017, 22:09
Berichten: 72
Land: België
En de juiste antwoorden zijn (helaas is er niets te winnen buiten eventjes wegdromen naar betere tijden :-) )

1. Direct rijtuig München-Moskva dat in Hannover werd toegevoegd aan de EN Jan Kiepura. Na het opheffen van de Ost-West Express tussen Brussel en Warschau (met koersrijtuigen naar Minsk/Moskva/St. Petersburg) einde jaren '90 werd dit rijtuig lange tijd beperkt tot Moskva-Köln-Hbf. Daarna kwam EN Jan Kiepura en reed het rijtuig verder tot Brussel-Zuid. Die heeft het niet lang volgehouden, toen werd de eindbestemming Basel, Frankfurt en zelfs München. Russische creativiteit!

2. 2 Taigatrommels in de buurt van Sarny in Oekraïne met de 'Kashtan' Kiev-Berlin.

3. Estrella 'Estrella del Estrecho' was één van de laatste klassieke nachttreinen in Spanje en een overblijfsel van de verbinding Paris-Algeciras.

4. TLK 'Solina' Warszawa - Przemysl via Lublin met directe rijtuigen Warszawa - Odessa, Warszawa - Chisinau (Moldavië). Pittig detail: deze trein bleef tussen 13:00 en 19:00 in Przemysl staan voor het verwisselen van de draaistellen!

Groeten,
Kristof


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 10 nov 2017, 08:24 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8160
Land: Nederland
Citeer:
3. Estrella 'Estrella del Estrecho' was één van de laatste klassieke nachttreinen in Spanje en een overblijfsel van de verbinding Paris-Algeciras.
Ik denk dat die zo rond 2007-20088 is opgeheven, als ik het mij goed herinner.

Daarna bleven nog over:

- Surex/Sud Expresso Irún-Lisboa/Lisboa-Hendaye; met CP-rijtuigen behalve het RENFE-couchetterijtuig
- Estrella Costa Brava Portbou-Madrid/Madrid-Cerbère; op het laatst twee zitrijtuigen Preferente (1e klas), een couchetterijtuig en een gecombineerd bar-
en zitrijtuig Turista (2e klas) met vier achtpersoonscompartimenten
- Estrella Pablo Picasso Bilbao-Málaga v.v.

Ik heb zelf nog wel in 2007 de Surex genomen in het RENFE-couchetterijtuig, in mijn herinnering was dat een heel comfortabel rijtuig. En ik heb in 2010 de Costa Brava een keer genomen van Barcelona tot Cerbère, waar nauwelijks andere reizigers waren en het rijtuig erg oud, doch goed onderhouden was.

Rond die tijd werden de meeste verbindingen vervangen door Trenhotels, vaak met de splinternieuwe en zeer comfortabele Talgo VII-rijtuigen, zelfs de zitrijtuigen met de slaapstoelen waren erg fijn (ik heb er Barcelona-Málaga en Málaga-Barcelona mee gereisd). Helaas hebben die rijtuigen niet lang dienst gedaan en zijn veel nachttreinen enkele jaren later opgeheven. Ik vermoed dat er heel veel van die Talgo VII-slaaprijtuigen langs de kant staan weg te roesten... :(

Volgens mij bestaan aan nachttreinen enkel nog de internationale nachttreinen naar Portugal en de nachttreinen van Barcelona en Madrid naar Galicië.

_________________
De ware reiziger heeft geen reden nodig om op reis te gaan (Goethe)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 10 nov 2017, 13:25 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 12 apr 2006, 20:17
Berichten: 990
Land: Nederland
Citeer:
Volgens mij bestaan aan nachttreinen enkel nog de internationale nachttreinen naar Portugal en de nachttreinen van Barcelona en Madrid naar Galicië.
Ik hoop dat je in die regio bedoelt :wink:

_________________
Treinreis en Budapestpromotor!

"Wie niet reist zal niet gemist worden maar wel veel missen"

"Het maakt niet uit waar de trein naartoe gaat, het gaat er om of je besluit in te stappen"


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 10 nov 2017, 20:11 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8160
Land: Nederland
Uiteraard, ik reageer dan ook specifiek op een tekst over nachttreinen in Spanje. :wink:

_________________
De ware reiziger heeft geen reden nodig om op reis te gaan (Goethe)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 12 nov 2017, 07:40 
Offline
Intercity

Lid geworden op: 22 apr 2017, 22:09
Berichten: 72
Land: België
Wat me trouwens niet helemaal duidelijk is bij de afschaffing van EN Metropol:
Tussen Praag en Budapest blijft hij voorlopig wel rijden, maar overleven de koersrijtuigen tussen Praag en Wenen ook na December?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 12 nov 2017, 14:42 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 30 apr 2010, 01:11
Berichten: 333
Citeer:
Wat me trouwens niet helemaal duidelijk is bij de afschaffing van EN Metropol:
Tussen Praag en Budapest blijft hij voorlopig wel rijden, maar overleven de koersrijtuigen tussen Praag en Wenen ook na December?
Ja, de huidige rijtuigen Wien-Berlin blijven rijden en worden beperkt tot Praha (bron idos.cz)
Afbeelding

Eigenlijk is dit voor reizen van Wien naar Praha in slaapwagen een verbetering want in de huidige dienstregeling moeten die reizigers al om 03h45 hun bed uit.

(als ik vandaag deze reis zou maken zou ik in de zitwagen van Wien naar Breclav rijden en daar overstappen in het slaaprijtuig Budapest-Praha) :idea:


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 12 nov 2017, 17:32 
Offline
Intercity

Lid geworden op: 22 apr 2017, 22:09
Berichten: 72
Land: België
Bedankt voor de info, maar daar sta je dan om 6h00 's morgens in Praag, dus opstaan ten laatste om 5h30 - dat is iets voor de die-hards...


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 12 nov 2017, 17:35 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 30 apr 2010, 01:11
Berichten: 333
Citeer:
Bedankt voor de info, maar daar sta je dan om 6h00 's morgens in Praag, dus opstaan ten laatste om 5h30 - dat is iets voor de die-hards...
Helemaal akkoord... maar 6h00 is toch al stukken beter dan 3h45.
Voor wie naar Berlijn wil is dit uiteraard wel een verslechtering.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.
[ GZIP: Off ]