World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 16 dec 2017, 15:54

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 16 nov 2017, 15:08 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 03 aug 2008, 13:35
Berichten: 1322
Land: Andere
Locatie: Tirana
Citeer:
Voor kortere afstanden binnen Europa moet er in de toekomst niet meer gevlogen worden, vindt ProRail-topman Pier Eringa. "De trein is vreselijk duurzaam. Als je naar Parijs, Londen, Frankfurt of Berlijn wil, moet je de trein pakken in plaats van het vliegtuig." De CO2-uitstoot van een vliegreis is per persoon grofweg tien keer zo hoog als dezelfde afstand per trein.

Eringa is gisteren benoemd tot de voorzitter van de European Infra Managers, de Europese brancheorganisatie van spoorbeheerders. Om zijn doel te bereiken moeten internationale treinreizen wel goedkoper, sneller en makkelijker worden, vindt hij.

Lappendeken
Het Europese spoor is nu een lappendeken, met in ieder land zo'n beetje een andere technologie. "Dat maakt het spoor inefficiënt en onnodig duur", zegt Eringa. "Het moet goedkoper, anders prijst het spoor zichzelf de markt uit. We moeten overstappen van oude, dure spoorsystemen naar moderne, goedkope, systemen die met elkaar kunnen praten."

Concurrentie
Eringa denkt ook dat de concurrentie met het vliegtuig eerlijker kan. "Je kunt zeggen, is een vliegticket nu eigenlijk niet een beetje te goedkoop?" Op kerosine, de brandstof voor vliegtuigen, wordt wereldwijd geen btw en ook geen accijns geheven. Ter vergelijking: de prijs van benzine bestaat voor zo'n 60 procent uit accijns en btw.
Bron: https://nos.nl/artikel/2203085-prorail- ... gtuig.html

Oude, dure spoorsystemen? Wacht even? Ik heb toch echt de indruk dat je in de jaren 80 zo ongeveer de meeste directe verbindingen had in Europa, ondanks dat pokdalige ijzeren gordijn.

_________________
Rood en zwart.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 16 nov 2017, 18:56 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8165
Land: Nederland
Maar wel bij elke grens een locwissel, vrijwel overal een andere bovenleidingspanning, verschillen tussen links en rechts rijden, verschillen in spoorwijdte, verschillen in beveiligingssystemen. Er waren heel veel verbindingen, maar snel ging het niet overal. Het had wel meer charme, charme die je nu alleen op de Balkan nog vindt. Daar kun je het klassieke treinreizen nog goed beleven.

Op kortere afstanden kan de (hogesnelheids)trein prima concurreren met het vliegtuig. Dat gebeurt nu ook al. Maar wordt de treinreis langer dan 3-4 uur, dan zal het vliegtuig qua reistijd al snel in het voordeel zijn. Naar Parijs is de trein nu al een goed alternatief, naar Frankfurt, Berlijn en Londen is het een redelijk alternatief, maar er kan nog het nodige verbeterd worden.

_________________
De ware reiziger heeft geen reden nodig om op reis te gaan (Goethe)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 16 nov 2017, 20:00 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 30 apr 2010, 01:11
Berichten: 348
Pier Eringa lijkt inderdaad een kort geheugen te hebben...

Toch ben ik verheugd dat er eindelijk iemand van de leidinggevenden binnen de Spoorwegen expliciet ambitie toont voor de internationale trein.

Mits een iets eerlijker prijsbeleid voor kerosine en een nog iets beter ICE-aanbod zou het mogelijk moeten zijn om reizigers op verplaatsingen zoals Amsterdam-Berlijn/Frankfurt/Hamburg uit het vliegtuig en in de trein te krijgen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 16 nov 2017, 23:14 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8165
Land: Nederland
Citeer:
Toch ben ik verheugd dat er eindelijk iemand van de leidinggevenden binnen de Spoorwegen expliciet ambitie toont voor de internationale trein.
ProRail is alleen niet de partij die met de treinen rijdt. Ze beheren slechts het spoor. Uiteindelijk moet er wel een spoorwegmaatschappij brood in zien, en ben je ook afhankelijk van wat andere landen doen. Kijk naar België, waar Antwerpen-Brussel en vooral de Brusselse Noord-Zuid nog steeds de bottleneck is op de route naar Parijs.
Citeer:
Mits een iets eerlijker prijsbeleid voor kerosine en een nog iets beter ICE-aanbod zou het mogelijk moeten zijn om reizigers op verplaatsingen zoals Amsterdam-Berlijn/Frankfurt/Hamburg uit het vliegtuig en in de trein te krijgen.
Ja, maar de korte-afstandsvluchten die er nu zijn binnen Europa dienen voornamelijk als feeders voor grote luchtvaartmaatschappijen. Bv. de meeste Europese KLM-vluchten zijn er vooral voor de overstappers die via Schiphol een (intercontinentale) reis maken, en niet alleen om nou per se Amsterdam per vliegtuig met plaatsen als Brussel, Billund, Bremen, Aalesund, Gdansk, Leeds, Toulouse, etc. te verbinden. Het merendeel wordt door KLM Cityhopper uitgevoerd en wordt gevlogen met relatief kleine en zuinige toestellen (Embraer 175 en 190). Die vier vluchtjes per dag met een E175 naar Brussel zijn echt niet om te concurreren met de trein, dat is puur een KLM-feeder om Belgische klanten direct naar Schiphol te brengen.

KLM, Air France en ook Lufthansa hebben programma's om reizigers vanaf bepaalde plaatsen per trein naar het vliegveld te brengen. Werkt natuurlijk alleen als het vliegveld goed verbonden is met het (internationale) hogesnelheidstreinennet. Dat geldt bijvoorbeeld voor Schiphol, Paris-Charles de Gaulle en Frankfurt. Ik ben zelf een keer vanaf Antwerpen met de Thalys naar Schiphol gegaan. Het ticket was goedkoper dan als ik direct vanaf Schiphol zou vliegen. :lol: Het scheelde echt veel, ruim € 150 p.p.

Die overstappers zullen dus hoe dan ook een verbinding met luchthavens nodig hebben, om te kunnen concurreren. En dan nog maak je het voor die groep mensen minder comfortabel omdat ze gedurende de reis hun bagage moeten inchecken of afhalen. Kortom, ik ben benieuwd hoeveel je er mee opschiet. Want de trein en de vliegtuig hebben beiden hetzelfde probleem: ze brengen je van een plek waar je niet bent naar een plek waar je niet moet zijn. Veel hangt dus af van hoe lang de totale reis voor iemand duurt, inclusief voor- en natransport. Bij het vliegtuig moet je natuurlijk wat langer van tevoren aanwezig zijn, maar daarna gaat het dan wel heel snel. De trein is langzamer maar minder gecompliceerd, en comfortabeler.

Hoeveel reizigers die nu bv. alleen Amsterdam-Frankfurt of Amsterdam-Parijs reizen, kiezen voor het vliegtuig? En hoeveel voor de trein?

Let wel: dit is niet bedoeld als promotiepraatje voor het vliegtuig. Reizen met de trein is een veel mooiere en fijnere belevenis. Zelfs in de nieuwe moderne hogesnelheidstreinen. Met de trein leer je een land ook beter kennen, beleef je de reis op een andere manier. Maar de trein als concurrent voor het vliegtuig? Ik denk dat die kansen slechts zeer beperkt zijn. Dat is niet negatief bedoeld, maar eerder realistisch.

_________________
De ware reiziger heeft geen reden nodig om op reis te gaan (Goethe)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 17 nov 2017, 09:54 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 03 aug 2008, 13:35
Berichten: 1322
Land: Andere
Locatie: Tirana
Ik denk dat er nog best veel te behalen valt als het gaat om verbindingen in Noordwest Europa. Amsterdam-Lille is bijvoorbeeld een goed voorbeeld waar Thalys op is gesprongen, nadat dit jarenlang een rare missende schakel is geweest (denkend aan het bedrijfsleven in Lille). Anderszijds is een InterCity verbinding Amsterdam-Berlijn die bij iedere boom stopt ook niet heel interessant. Waarom niet 3x per dag een ICE-achtige trein op dit traject die alleen in de echt grote steden stopt? Waarom is er nog altijd geen rechtstreekse Amsterdam-Hamburg, maar wel een DB IC bus die er notabene nog langer over doet als met treinoverstap in Osnabruck? De ICE naar Frankfurt heeft zogenaamde goede overstappen naar Stuttgart, Nurnberg en München, die in de praktijk vaak in het honderd lopen. Om nog maar te zwijgen van de schaamtevolle vertoning van de verbindingen tussen Eindhoven en het Ruhrgebied. Andere voorbeelden zijn Bordeaux en Lyon waar je zó een rechtstreekse verbinding op in kunt zetten met wat wilskracht.

Tussen grotere afstanden moeten het mijn insziens ook perfect mogelijk zijn om met kwalitatieve nachttreinen (kijkend naar de Nightjets en de Talgo's) te moderniseren en rechtstreekse verbindingen nieuw leven in te blazen.

Als we kijken naar de statistieken (http://trafficreview2016.schipholmagazi ... w-2016.pdf pagina 16) zou het economisch volgens mij best haalbaar moeten zijn om rechtstreekse treinen aan te bieden naar Barcelona (combi met Lyon), München (combi met Nurnberg of Stuttgart), Kopenhagen (combi met Hamburg), Praag (combi met Nurnberg), Zurich (combi met Basel) en Geneve (combi met Lyon).

Ook een snelle Talgo nachttrein Amsterdam-Frankfurt-Milano/Roma zou toch prima moeten kunnen? De Autoslaaptrein is bijvoorbeeld in snelheid gelimiteerd tot 140 km/h en rijdt via een paar zijlijntjes in Zuid-Duitsland, maar heeft alsnog een rijtijd van ongeveer 12 uur. Via dezelfde route kun je dat met een Talgo en wat snelle planning in diezelfde tijd prima van Amsterdam naar Firenze rijden bijvoorbeeld.

Het zijn allemaal theoretische brainfarts, maar met wat wilskracht en juiste investeringen perfect mogelijk met de huidige infrastructuur en technologie.

_________________
Rood en zwart.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 17 nov 2017, 16:40 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8165
Land: Nederland
Citeer:
Ik denk dat er nog best veel te behalen valt als het gaat om verbindingen in Noordwest Europa. Amsterdam-Lille is bijvoorbeeld een goed voorbeeld waar Thalys op is gesprongen, nadat dit jarenlang een rare missende schakel is geweest (denkend aan het bedrijfsleven in Lille). Anderszijds is een InterCity verbinding Amsterdam-Berlijn die bij iedere boom stopt ook niet heel interessant. Waarom niet 3x per dag een ICE-achtige trein op dit traject die alleen in de echt grote steden stopt?
Omdat drie keer per dag volstrekt ontoereikend is om echt te kunnen concurreren met het vliegtuig. Je moet dan echt denken aan frequenties van 1 x per uur of 1 x per 2 uur.
Citeer:
Waarom is er nog altijd geen rechtstreekse Amsterdam-Hamburg, maar wel een DB IC bus die er notabene nog langer over doet als met treinoverstap in Osnabruck?
Capaciteitsproblemen op het huidige spoor en het noodzakelijke kopmaken in Osnabrück zal ook niet meehelpen. De lay-out van het station van Osnabrück helpt dan ook niet mee.
Citeer:
De ICE naar Frankfurt heeft zogenaamde goede overstappen naar Stuttgart, Nurnberg en München, die in de praktijk vaak in het honderd lopen.
Maar als je zo'n aansluiting op Frankfurt Flughafen Fernbf mist gaat de volgende trein vaak wel een half uur later. In die zin is de overlast dan beperkt; al zit je dan in veel gevallen wel zonder zitplaats.
Citeer:
Om nog maar te zwijgen van de schaamtevolle vertoning van de verbindingen tussen Eindhoven en het Ruhrgebied. Andere voorbeelden zijn Bordeaux en Lyon waar je zó een rechtstreekse verbinding op in kunt zetten met wat wilskracht.
Maar dit zijn allemaal relaties waar de vervoersvraag geen rechtstreekse verbinding rechtvaardigt.

Wat je precies met Bordeaux en Lyon bedoelt begrijp ik niet helemaal. Vanaf Nederland zijn de stromen naar Bordeaux en Lyon miniem, vanuit Brussel zijn er een handvol rechtstreekse TGV's die kant op. Tussen Bordeaux en Lyon zelf zal de vervoersvraag ook klein zijn. Frankrijk is toch vooral gericht op Parijs, verbindingen in de periferie zijn van secundair belang. Er is nu ook een rechtstreekse snelweg tussen Bordeaux en Lyon, de A89, en dat heeft ook erg lang geduurd en daar is nauwelijks verkeer. Hoe zou je een trein op die relatie dan wel vol kunnen krijgen?
Citeer:
Tussen grotere afstanden moeten het mijn insziens ook perfect mogelijk zijn om met kwalitatieve nachttreinen (kijkend naar de Nightjets en de Talgo's) te moderniseren en rechtstreekse verbindingen nieuw leven in te blazen.
ÖBB bewijst dat dat ook wel kan. Als je maar een goed product hebt. CNL is ook niet afgeschaft omdat het zo slecht liep, maar omdat het simpelweg niet meer in de plannen van de DB pastte. Maar je moet er als bedrijf wel wat aan kunnen verdienen.
Citeer:
Als we kijken naar de statistieken (http://trafficreview2016.schipholmagazi ... w-2016.pdf pagina 16) zou het economisch volgens mij best haalbaar moeten zijn om rechtstreekse treinen aan te bieden naar Barcelona (combi met Lyon), München (combi met Nurnberg of Stuttgart), Kopenhagen (combi met Hamburg), Praag (combi met Nurnberg), Zurich (combi met Basel) en Geneve (combi met Lyon).

Ook een snelle Talgo nachttrein Amsterdam-Frankfurt-Milano/Roma zou toch prima moeten kunnen? De Autoslaaptrein is bijvoorbeeld in snelheid gelimiteerd tot 140 km/h en rijdt via een paar zijlijntjes in Zuid-Duitsland, maar heeft alsnog een rijtijd van ongeveer 12 uur. Via dezelfde route kun je dat met een Talgo en wat snelle planning in diezelfde tijd prima van Amsterdam naar Firenze rijden bijvoorbeeld.
Maar in hoeverre de nachttrein echt een alternatief is voor de gemiddelde vliegtuigpassagier. Je zult echt moeten investeren en zorgen voor een publiek. En in slaaprijtuigen vervoer je nou eenmaal minder mensen dan in zitrijtuigen. Mensen verwachten tegenwoordig meer comfort en snelheid. Zeker op comfort is tamelijk bezuinigd in de afgelopen 10-20 jaar: minder personeel, minder extra'tjes, geen nieuw materieel. Ja, ÖBB probeert het met de Nightjet, maar ook topproducten zoals de Spaanse Trenhotel hebben het niet echt gered. In Frankrijk zijn de nachttreinen ook praktisch afgeschaft, al zijn er nog wel wat nachtelijke TGV's. De DB, als één van de grote spoorwegmaatschappijen, ziet er ook weinig heil in. Bij Trenitalia is het ook flink minder geworden. Zelfs op de Balkan zijn veel verbindingen geschrapt. En eerlijk is eerlijk: veel van die treinen zaten ook nooit vol; alleen in de zomer met InterRailers waar de spoorwegen nou niet heel veel aan verdienen.

Internationaal langeafstandsvervoer per trein is een nichemarkt, zeker op verbindingen als Amsterdam-Rome of Amsterdam-Barcelona. Zelfs met rechtstreekse treinen zul je qua prijs en snelheid nauwelijks kunnen concurreren met het vliegtuig. Ik vind de plannen erg sympathiek, ik heb zelf veel mooie reizen gemaakt, maar ik denk dat een businesscase zal uitwijzen dat het financieel weinig realistisch is. Zeker ook omdat de aanleg van nieuwe/verbeterde spoorlijnen ook niet bepaald goedkoop is. In de modal split neemt het openbaar vervoer een marginale rol in; in Nederland is het net iets meer dan 10% van de reizigerskilometers die per OV wordt afgelegd. In andere landen is dat vaak nog slechter. Op internationale verbindingen wordt de trein inmiddels niet alleen door het vliegtuig beconcurreerd, maar ook door de langeafstandsbussen. En op het spoor zelf gaan langeafstandsverbindingen steeds vaker met premium hogensnelheidstreinen overdag in plaats van klassieke sneltreinen/intercity's/EuroCity's/nachttreinen. De tijden zijn (helaas) veranderd en dat draai je niet zo makkelijk meer terug. Nog afgezien van het feit dat de consument tegenwoordig ook veranderd is. Vliegen is niet meer iets voor de elite, regionale vliegvelden bieden vaak een ruim aanbod aan goedkope vluchten. En zelfs de traditionele airlines zijn niet meer gigantisch duur voor vluchten binnen Europa. Ook op de weg is de situatie veranderd. In Centraal- en Oost-Europa hebben steeds meer mensen een goede auto en wordt het wegennetwerk verbeterd. Dankzij Schengen sta je ook niet meer bij elke grens in de file.

En ja, dan is het oneerlijk dat kerosine is vrijgesteld van belastingen, maar dat is iets dat wereldwijd zo is. Vliegtickets duurder maken zal er echter niet of nauwelijks voor gaan zorgen dat mensen eerder de trein gaan pakken. Alleen een goed product, op relaties waar rechtstreeks en snel gereden kan worden, kan concurreren met het vliegtuig. Mijns inziens blijft dat dan beperkt tot hogesnelheidstreinen die tot ca. 4 uur reistijd hebben. Dat zijn ook de verbindingen waarop zakenreizigers nog de trein overwegen. Alles wat verder is, wordt sowieso gevlogen - en uiteindelijk zitten bv. die KLM Cityhopper-vluchten vooral vol met ofwel overstappers waarvoor de verbinding als een feeder werkt, of zakenreizigers, en slechts een handvol toeristen. Qua levensvatbare verbindingen vanaf Amsterdam kom je dan op bestemmingen als Parijs, Berlijn, Hamburg, Frankfurt, en kleinere steden die op die routes liggen. Juist op zulke verbindingen is het ook zaak dat treinvervoerders en luchtvaartmaatschappijen samenwerken; Thalys werkt bijvoorbeeld samen met Air France (die vluchten Parijs-Brussel heeft geschrapt), de andere SkyTeam-airlines zoals KLM (als feeder van Antwerpen en Brussel naar Schiphol), en het Indiase Jet Airways werkt samen met Thalys voor de relatie Parijs-Brussel. Maar verwacht er geen wonderen van, hooguit zullen enkele korte vluchten kunnen worden geschrapt. Maar momenteel is het blijkbaar nog steeds rendabel dat je vanaf Schiphol met het vliegtuig naar Brussel, Düsseldorf, Bremen en Hannover kan gaan.

Het is dan ook belangrijk dat hogesnelheidstreinen niet alleen van stad naar stad gaan, maar ook de grote luchthavens aandoen. De trein kan misschien niet altijd een goed alternatief zijn voor het vliegtuig, maar trein en vliegtuig kunnen elkaar prima aanvullen en versterken. Voor een verbinding naar Berlijn zou dat betekenen dat die doorgetrokken moet worden van/naar Schiphol. De ICE Amsterdam-Frankfurt kan ook een prima feeder worden vanaf het Ruhrgebied naar Schiphol, als deze wordt doorgetrokken.

_________________
De ware reiziger heeft geen reden nodig om op reis te gaan (Goethe)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 18 nov 2017, 10:12 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 03 aug 2008, 13:35
Berichten: 1322
Land: Andere
Locatie: Tirana
Natuurlijk is het à la minute onhaalbaar en zijn er directe infrastructurele bezwaren, dat weet ik helaas ook goed genoeg. Zoals ik aangaf waren het een zooi wilde ideeën. :) Ik ben er nog altijd van overtuigd dat het probleem met nachttreinen is dat mensen niet van het concept wisten. Er was vrijwel geen marketing rondom deze treinen in Nederland. De verbaasde blikken op het perron als er een trein naar Italië, Polen of Denemarken voorbij kwam zei ook al genoeg.

Ook een concept als een Autoslaaptrein is wel degelijk vraag naar, zeker naar Zuid-Frankrijk. Maar doordat de Franse staat allerlei protectionistische maatregelen heeft genomen is het compleet de nek omgedraaid.

Wat betreft Lyon en Bordeaux; ik doelde op verbindingen vanuit Amsterdam die kant op.

_________________
Rood en zwart.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 18 nov 2017, 11:20 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8165
Land: Nederland
Citeer:
Natuurlijk is het à la minute onhaalbaar en zijn er directe infrastructurele bezwaren, dat weet ik helaas ook goed genoeg. Zoals ik aangaf waren het een zooi wilde ideeën. :) Ik ben er nog altijd van overtuigd dat het probleem met nachttreinen is dat mensen niet van het concept wisten. Er was vrijwel geen marketing rondom deze treinen in Nederland. De verbaasde blikken op het perron als er een trein naar Italië, Polen of Denemarken voorbij kwam zei ook al genoeg.
Dat is zeker zo, en daar had ook wel wat meer aan marketing gedaan mogen worden. Desondanks werden de CNL-verbindingen naar Zürich en München best goed gebruikt, ook van/naar Nederland. De verbindingen naar Milaan en Wenen hadden als nadeel de te lange reistijd, met een vertrek te vroeg in de avond en op de terugweg een aankomst laat in de morgen. Voor de verbindingen naar Praag, Kopenhagen en Warschau gold in mindere mate dat de reistijd eigenlijk te lang was om voor een grote groep mensen interessant te zijn; zelfs voor een nachttrein.
Citeer:
Ook een concept als een Autoslaaptrein is wel degelijk vraag naar, zeker naar Zuid-Frankrijk. Maar doordat de Franse staat allerlei protectionistische maatregelen heeft genomen is het compleet de nek omgedraaid.
En dat is kwalijk, want de Europese regels staan voor internationale verbindingen open-accessvervoer gewoon toe. Als een vervoerder een nachttrein tussen Nederland en Frankrijk zou willen laten rijden, zou dat gewoon moeten kunnen.
Citeer:
Wat betreft Lyon en Bordeaux; ik doelde op verbindingen vanuit Amsterdam die kant op.
Uiteindelijk zijn Lyon en Bordeaux beiden niet enorm grote steden, die zelf ook niet heel erg toeristisch zijn. Toeristische gebieden zullen dan altijd met een overstap bereikt moeten worden - en daar schort het in Frankrijk ook nog wel aan. Je hebt natuurlijk wel de Zon-Thalys Amsterdam-Marseille en de Ski-Thalys Amsterdam-Bourg-Saint-Maurice. Maar dat is één trein per week. Blijkbaar kan dat toch al jarenlang uit, ondanks dat zeker de Ski-Thalys dermate vroeg vertrekt dat je vanuit grote delen van Nederland die trein niet kan gebruiken.

Nederlanders naar Frankrijk gaan in de zomervakantie vooral naar campings in de Ardèche (met de Zon-Thalys kom je nog in Valence), Dordogne en Auvergne, en willen ter plekke ook mobiel zijn. Dan kom je voor gezinnen al gauw op de auto uit. En ik zie niet gebeuren dat er in Frankrijk weer faciliteiten voor autoslaaptreinen komen. Anders had dat inderdaad misschien interessant kunnen zijn voor verbindingen naar Valence, Clermont-Ferrand, Brive-la-Gaillarde... Als het gaat om autoslaaptreinen zou Lyon ook een logische eindbestemming zijn, dan bedien je gelijk de Alpen, Ardèche, en de Auvergne is ook niet ver weg. Maar dan praten we nog steeds over een nichemarkt, en ook niet meer over concurreren met het vliegtuig maar met de auto (en de Franse tolwegen).

Zolang de Fransen zoiets tegenwerken gaat het lastig worden. Maar misschien moet een vervoerder de protectionistische Fransen dan maar eens voor het Europese hof slepen. Een private vervoerder die internationaal een trein wil laten rijden zou dat volgens de regels gewoon moeten kunnen doen in Europa. Dat soort initiatieven juich ik ook zeker wel toe. De praktijk is helaas wat weerbarstiger...

_________________
De ware reiziger heeft geen reden nodig om op reis te gaan (Goethe)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 19 nov 2017, 09:17 
Offline
Sneltrein

Lid geworden op: 02 apr 2017, 15:45
Berichten: 36
Land: Nederland
De internationale trein heeft als voordeel dat hij veel meer plaatsen kan bedienen dan het vliegtuig. De IC Berlin is voor reizigers Amsterdam-Berlin niet erg interessamt, maar voor Twente/Deventer/Apeldoorn-Berlin wel, omdat voor het vliegtuig die reizigers eerst naar Amsterdam of Eindhoven moeten reizen. Voor Osnabrück/Hannover-Amsterdam is de IC Berlin interessant, maar niet voor Berlin-Amsterdam. De IC Berlin zou voor Amsterdam-Berlin alleen interessant worden bij honderden kilometers Neubaustrecke.

De ICE Amsterdam-Frankfurt heeft het ook wel lastig. Voor naar Düsseldorf/Köln is deze trein te duur. Voor naar München wordt het voor Amsterdam en Utrecht al gauw aantrekkelijker om het vliegtuig te nemen. Vanuit Arnhem loont het om de RE19 te nemen en in Duisburg over te stappen. DB en NS zijn het ook oneens over de bedrijfsvoering. DB wil iedere 2 uur een ICE Amsterdam-Frankfurt. NS wil 1x per (2) uur een IC Amsterdam-Köln met enkele ICE's ter aanvulling.

De Thalys is wel een succes. Door de aanleg van honderden kilometers HSL. Dat kan alleen als er voldoende reizigers en hiervoor zijn er voldoende grote steden op relatief korte afstand van elkaar nodig. Dat is niet overal in Europa zo en dus is een HSL niet overal lonend.

Eindhoven-Köln is geschrapt omdat het doortrekken van de RE8 en later de RE13 veel meer reizigers heeft opgeleverd. Reizigers vinden het niet erg om langer in de trein te zitten, als het treinkaartje veel goedkoper wordt. Vandaar het succes van Länder-Tickets en Schönes-Wochenende-Tickets.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 27 nov 2017, 13:22 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 03 aug 2008, 13:35
Berichten: 1322
Land: Andere
Locatie: Tirana
Een document wat anderen hier ongetwijfeld ook interessant vinden: UIC-Study Night Trains 2.0 - New opportunities by HSR?

_________________
Rood en zwart.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 27 nov 2017, 16:19 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8165
Land: Nederland
Nachttreinen over hogesnelheidslijnen is niet helemaal niet. De vroegere Trenhotel Barcelona-Malaga ging ook grotendeels over de hogesnelheidslijn, met Talgo VII-materieel met snelheden tot 200 km/u. Er zijn inderdaad mogelijkheden als je met modern materieel komt en een bepaalde snelheid kan aanbieden. Uiteraard is er 's nachts het nodige onderhoud aan het spoor, maar net als bij het Nederlandse nachtnet zou je het zo moeten plannen dat er altijd één spoor beschikbaar is.

Comfort en snelheid zijn belangrijk. Londen-Madrid zou over de HSL prima kunnen.

Waar je wel mee zit is dat je met zulke afstanden niet meer met het klassieke model met koersrijtuigen kan werken, maar complete treinstellen nodig hebt. Daar zal wel een uniformiteit in moeten zitten en dat maakt je wel minder flexibel. Je wil elk treinstel natuurlijk zo vol mogelijk krijgen maar de vraag zal op sommige verbindingen veel groter zijn dan op andere. Daar zal dus eerst goed naar gekeken moeten worden. Het aantal verbindingen waarop zoiets goed mogelijk is, is beperkt. Te lange treinstellen zullen niet werken. En niet stoppen gedurende de nacht klinkt fijn, maar beperkt wel weer de mogelijke inkomsten. Nacht-ICE's en nacht-TGV's die er nu zijn stoppen ook 's nachts en bieden een extra reismogelijkheid voor bepaalde bestemmingen.

Het is wel een interessante gedachte en ik hoop dat zoiets rendabel geëxploiteerd zou kunnen worden.

_________________
De ware reiziger heeft geen reden nodig om op reis te gaan (Goethe)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 28 nov 2017, 18:16 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 03 aug 2008, 13:35
Berichten: 1322
Land: Andere
Locatie: Tirana
Hoe vol zitten die nacht ICEs/TGVs nu eigenlijk? Ik heb de indruk dat dat nou ook niet bepaald denderend loopt.

_________________
Rood en zwart.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 28 nov 2017, 21:09 
Offline
Intercity

Lid geworden op: 22 apr 2017, 22:09
Berichten: 87
Land: België
Citeer:
Hoe vol zitten die nacht ICEs/TGVs nu eigenlijk? Ik heb de indruk dat dat nou ook niet bepaald denderend loopt.
Het vooruitzicht om heel de nacht in zo'n TGV te moeten zitten is toch pure gruwel?! Een ICE is al ietsjes comfortabeler maar dan nog... Ik ben nog geen enkele keer na zo'n nachttraject uit een zitrijtuig gestapt met de blijde gedachte dat ik dat ooit nog wel eens wil doen. Daar sta je dan om 6h 's morgens ongewassen op het perron na een hele nacht amper geslapen te hebben met je kleren aan in verschillende posities, de ene al slechter dan de andere...
Nachttrein = lig of slaaprijtuigen voor mij.

Volgens een collega die deze zomer naar München reed in nacht-ICE 619 was die ongeveer voor de helft bezet. Haar reactie was trouwens dezelfde : nooit meer!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 28 nov 2017, 22:32 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 30 apr 2010, 01:11
Berichten: 348
Citeer:
Citeer:
Hoe vol zitten die nacht ICEs/TGVs nu eigenlijk? Ik heb de indruk dat dat nou ook niet bepaald denderend loopt.
Het vooruitzicht om heel de nacht in zo'n TGV te moeten zitten is toch pure gruwel?! Een ICE is al ietsjes comfortabeler maar dan nog... Ik ben nog geen enkele keer na zo'n nachttraject uit een zitrijtuig gestapt met de blijde gedachte dat ik dat ooit nog wel eens wil doen. Daar sta je dan om 6h 's morgens ongewassen op het perron na een hele nacht amper geslapen te hebben met je kleren aan in verschillende posities, de ene al slechter dan de andere...
Nachttrein = lig of slaaprijtuigen voor mij.
100% akkoord.

Maar als je ziet hoeveel Flix- en andere bussen iedere nacht Europa doorkruisen kan je niet negeren dat veel mensen het geen probleem vinden om de nacht zittend door te brengen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 28 nov 2017, 22:50 
Offline
Intercity

Lid geworden op: 22 apr 2017, 22:09
Berichten: 87
Land: België
Citeer:
Citeer:
Citeer:
Hoe vol zitten die nacht ICEs/TGVs nu eigenlijk? Ik heb de indruk dat dat nou ook niet bepaald denderend loopt.
Het vooruitzicht om heel de nacht in zo'n TGV te moeten zitten is toch pure gruwel?! Een ICE is al ietsjes comfortabeler maar dan nog... Ik ben nog geen enkele keer na zo'n nachttraject uit een zitrijtuig gestapt met de blijde gedachte dat ik dat ooit nog wel eens wil doen. Daar sta je dan om 6h 's morgens ongewassen op het perron na een hele nacht amper geslapen te hebben met je kleren aan in verschillende posities, de ene al slechter dan de andere...
Nachttrein = lig of slaaprijtuigen voor mij.
100% akkoord.

Maar als je ziet hoeveel Flix- en andere bussen iedere nacht Europa doorkruisen kan je niet negeren dat veel mensen het geen probleem vinden om de nacht zittend door te brengen.
Hetzelfde in de luchtvaart, maar ik moet de eerste nog tegenkomen die dat leuk vond om 's nachts rechtop te slapen (of althans een poging daartoe onderneemt).


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.
[ GZIP: Off ]