World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 22 sep 2018, 06:41

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 28 nov 2017, 22:58 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Op een intercontinentale vlucht vinden we het inderdaad heel gewoon om de hele reis zittend door te brengen.

In een trein is het niet ideaal, maar soms kan het ook niet anders.

Ik heb een paar keer in de toenmalige nacht-ICE tussen Basel en Münster (eindbestemming Kiel) gezeten. Die is vrij goed gevuld, vooral met reizigers van/naar de luchthaven van Frankfurt. :)

Ook heb ik enkele jaren terug tussen Münster en Frankfurt een keer in de nacht-IC komende vanuit Hamburg gezeten. Die had ex-1e-klasse compartimentenrijtuigen en er was plek zat, stoelen uitschuiven en lekker liggen. 8)

Verder heb ik in verschillende nachttreinen wel in zitrijtuigen gereisd, de beste waren die van de Spaanse Trenhotel met Talgo VII-rijtuigen, de Butaca Gran Confort. Ook de Franse ruststoelrijtuigen in de nachttreinen waren niet zo verkeerd. Alles van CityNightLine vond ik dramatisch, zowel de ex-DR-compartimentenrijtuigen als de ruststoelrijtuigen. Dan zit een ICE toch beter voor een nachtelijke reis. In Polen heb ik een keer in zo'n achtpersoonscompartiment de nacht doorgebracht tussen Szczecin en Warschau, gelukkig was het niet vol. Het viel me nog mee.

Maar goed, toen was ik ook nog jonger. Dan heb je minder geld en dan neem je zo'n beslissing wat makkelijker. Al heb ik ook regelmatig in een couchette gereisd.

BerichtGeplaatst: 17 dec 2017, 08:26 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Hoe vol zitten die nacht ICEs/TGVs nu eigenlijk? Ik heb de indruk dat dat nou ook niet bepaald denderend loopt.
De nacht IC Köln - Berlin v.v. is wel aardig gevuld maar die stopt op aardig wat stations en kan bijvoorbeeld ook gebruikt worden door vroege pendelaars. Toen ik laatst naar Polen ging dacht ik dat ik 1ste klas bijna leeg was, maar dus niet alles was bijna bezet en met mensen die de hele rit ook uitzaten. Op de terugweg zat er gelukkig maar 1 persoon in een 6 persoons coupe en kon ik nog goed slapen ook.

BerichtGeplaatst: 10 jan 2018, 18:24 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Citeer:
PIETER ELBERS: BETROUWBARE SNELLE TREIN KAN KORTE VLUCHTEN VERVANGEN

SCHIPHOL - Door de krapte op Schiphol wordt de roep om alternatieven steeds groter. Meerdere partijen zien in de hogesnelheidstrein de oplossing om korte vluchten te vervangen. “Geen enkel probleem, maar dan moeten die treinen wel betrouwbaar en efficiënt rijden”, aldus KLM-topman Pieter Elbers in gesprek met Luchtvaartnieuws Magazine.

De HSL zou vluchten naar bestemmingen als Düsseldorf en Brussel volgens Elbers goed kunnen vervangen. “Ik zit niet te wachten op vluchten van rond de vijfhonderd kilometer. De voorwaarde is wel dat de infrastructuur voor snelle treinen er ligt en dat we er van op aan kunnen dat de treinen op tijd rijden, zonder verstoringen. Tot het zover is moeten we het nog per vliegtuig doen.”

Het volle Schiphol baart Elbers zorgen. “In 2018 kunnen we niet alles vliegen wat we zouden willen, wat dat betreft wil ik best een tandje bijschakelen qua groei in 2018. De luchtvaart op Schiphol heeft een probleem. Als KLM willen we groeien en werkgelegenheid creëren, maar de laatste jaren zijn veel slots weggegeven mede als gevolg van het Airline Reward Programma. Daarnaast is er geen mainport in Europa waar de laatste jaren zo enthousiast ruimte is gemaakt voor prijsvechters en het aandeel nu dus groot is.”

Hij vervolgt: “Vanuit die realiteit wil ik nu graag naar voren kijken hoe oplossingen te creëren opdat we onze positie op het wereldtoneel kunnen behouden. Dat er ruimte is voor nieuwkomers - en dat is wettelijk vastgelegd - vind ik niet bezwaarlijk. Wél is het een probleem als wij geen kans hebben om op een eerlijke manier te concurreren. Wat wij kunnen doen is dynamisch omgaan met onze netwerkplanning en onze vloot optimaliseren. Dat deden we al door de Fokker 50 en 70 te vervangen door Embraers met meer stoelen.”
Bron: https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... -vervangen

Had Lufthansa ooit niet een eigen trein rijden in Duitsland? En bestaat TGV Air eigenlijk nog steeds?

BerichtGeplaatst: 10 jan 2018, 18:57 
Trans-Siberië Express

Lufthansa had inderdaad treinen rijden in hun kleuren. Zelfs een IC-treinstel. Later een locomotief met wagons erachter. Volgens mij hebben veel ICE's die Frankfurt Flughafen aandoen ook Lufthansa vluchtnummers. Heb ooit eens een man met een Lufthansa-hesje in Köln Hbf koffers uit een ICE zien halen.

Volgens mij heb je in Frankrijk ook zoiets ook met TGV's die Charles De Gaulle aandoen. Air France verkoopt vliegtickets vanaf Brussel Zuid naar verre bestemmingen waarbij je Brussel-CDG per TGV reist. Ik dacht dat ze op Brussel Zuid ook incheckbalies hebben.

BerichtGeplaatst: 11 jan 2018, 07:08 
Trans-Siberië Express

TGV Air bestaat nog steeds en wordt door Air France en enkele partners gebruikt. KLM (en volgens mij ook enkele andere airlines) heeft een soortgelijke samenwerking met Thalys voor tickets vanaf Brussel-Zuid en Antwerpen-Centraal. En Lufthansa heeft inderdaad een samenwerking met de DB voor ICE's naar Frankfurt Flughafen. Die treinen hebben op een vliegticket dan inderdaad vluchtnummers en de stations hebben hun eigen drieletterige IATA-code.

Overigens is een KLM-ticket vanaf Antwerpen dikwijls goedkoper dan vanaf Schiphol, zelfs al neem je vanaf Schiphol hetzelfde vliegtuig! Veel mensen uit Zuid-Nederland rijden daarom naar Antwerpen en vanaf daar met de Thalys naar Schiphol. Ook ik heb het een keer gedaan, het scheelde rond de 150 euro per ticket. En bij parkeren in de overdekte garage van de NMBS onder Antwerpen-Centraal heb je ook nog recht op korting op je parkeerkaartje omdat je een treinreiziger bent. Ik heb daardoor iets van 60 euro betaald voor een week parkeren, dat is ongeveer vergelijkbaar met wat ik op Schiphol zou hebben betaald op het onoverdekte langparkeerterrein P3. Het werkt trouwens ook voor niet-KLM-vluchten met een codeshare, dus bv. ook de meeste Delta-vluchten. Ik ben toen vanaf Antwerpen-Centraal naar Schiphol gegaan en vanaf daar met Delta naar Calgary, met een overstap in Seattle-Tacoma. En natuurlijk weer terug. Alles op één KLM-ticket.

Overigens moet je bij Thalys+KLM je bagage inchecken op Schiphol, en op de terugweg moet je het zelf van de bagageband halen op Schiphol. En je treinkaartje krijg je bij het loket op vertoon van je vliegticket. Dat kan pas vanaf twee uur voor vertrek van de trein. Je treinkaartje moet formeel ook gestempeld worden als bewijs dat je daadwerkelijk de trein hebt genomen, anders zou je geweigerd kunnen worden voor de vlucht. In de praktijk kun je gewoon bij een self-service kiosk je boarding pass printen en kun je je bagage inchecken bij zo'n self-service apparaat en kijkt niemand naar een stempel op het treinkaartje. Al denk ik wel dat je misschien niet kan inchecken als het treinkaartje nooit uitgegeven is. Goed, theoretisch zou je dan een treinkaartje kunnen halen op Antwerpen-Centraal en daarna alsnog met de auto naar Schiphol gaan om vanaf daar de vlucht te pakken, maar ik denk niet dat dat veel gebeurt.

BerichtGeplaatst: 11 jan 2018, 11:04 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Wat zou de KLM topman in dat geval dan bedoelen? Puur een eigen KLM hogesnelheidstrein, of die samenwerkingen uitbreiden?

BerichtGeplaatst: 11 jan 2018, 16:19 
Trans-Siberië Express

Ik denk het laatste. Maar dan wel op voorwaarde dat de huidige treindiensten verbeterd en uitgebreid worden.

BerichtGeplaatst: 13 jan 2018, 11:04 
Trans-Siberië Express

Ik denk ook inderdaad samenwerken met de spoorwegen. KLM biedt inderdaad een Thalys verbinding aan als onderdeel van een vliegreis de IATA code van Antwerpen Centraal is ZWE :wink:

BerichtGeplaatst: 13 jan 2018, 16:58 
Trans-Siberië Express

Inderdaad, ik had toen een ticket ZWE-YYC via AMS en SEA.

En ZYR is de IATA-code voor station Brussel-Zuid, vanaf waar je ook de Thalys naar Schiphol kan nemen als deel van een KLm-ticket. AirFrance zal ZYR vast ook wel gebruiken voor TGV Air vanaf Brussel-Zuid naar Paris-Charles de Gaulle.

KLM heeft ook nog een eigen busdienst vanaf Nijmegen (QNQ), Arnhem (QAR), Rhenen (QPT) en Veenendaal-De Klomp (QVX).

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2

Alle tijden zijn UTC+01:00