World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 17 dec 2017, 01:32

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 7318 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1484 485 486 487 488 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Re: BordBistro
BerichtGeplaatst: 07 mei 2017, 12:36 
Sneltrein

Land: Nederland
Citeer:
Citeer:
Citeer:
Citeer:
Nieuwe Intercities DB: http://www.bahnbilder.de/bild/Deutschla ... r-zug.html

Na PKP ( zie reisverslag viewtopic.php?f=25&t=10364 ) introduceert DB ook lichte troep in het Fernverkehr.

Ik denk dat ze op het kantoor van Ryanair en Whizzair nu een vreugdedansje doen. PKP InterCity en DB Fernverkehr doen er alles aan om mensen de trein uit de jagen.

Waanzin dit!
De IC-dubbeldekkers zijn niet heel erg comfortabel voor lange afstanden, nee. Je kunt niet zo makkelijk je koffer kwijt (onder de stoel) en het is wel aardig krapjes. Ben blij dat ik in Hannover en Leipzig er even uit kon om benen te strekken. Voortaan als ik weer eens richting Dresden/Praag ga, probeer ik gewoon een ticket via Berlijn te scoren en niet via Leipzig. De ICE en de CD-EC zijn wel wat comfortabeler.
Heb vorige maand met een nieuwe IC2 gereden tussen Keulen en Dortmund, wel in eerste klasse. Ik vind de eerste klasse stoel in zo'n IC2 comfortabeler dan de stoelen in ICE of andere IC. Er is geen bordbistro maar wel een minibar die tijdens onze rit frequent langs kwam. In tweede klas ziet het er allemaal wel krapper uit.

Groeten,
Kristof
Ik heb er onlangs twe keer ingezeten, steeds Leer - Magdeburg.

Ik vind ze minder goed zitten, maar de stoelen verschillen volgens mij weinig van de traditionele IC's. Ook is er zachte vloerbedekking. Wat het minder comfortabel maakt is het ontbreken van deuren in de compartimenten. Kou waait naar binnen als de deuren openen en veel lawaai. De oude intercity's reizen veel rustiger, wat het reizen per trein zo comfortabel kan maken t.o.v. het veel snellere vliegtuig. De IC2 reist als een stoptrein zonder stops.

Ik begrijp de stap van DB niet: Wat is er mis met het oude materieel? En dan heb ik het over de treinen tussen Hengelo en Berlijn. Die zijn m.i. perfect. Daar moet je nog maar één ding aan doen: WiFi toevoegen. Het zijn tevens de meest fiets-vriendelijke treinen ooit. Waarom niet de tekening van die trein uit het archief pakken en bouwen?
Ik vind sowieso dat die IC Köln-Dresden erg vaak stopt, ook op kleine plaatsen als Köthen en Riesa waar ik nog nooit van gehoord had. Voeg nog een paar stops erbij in bijv. Rheda-Wiederbrück, Bad Oeyenhausen, Helmstedt en Halle/Leipzig Flughafen en je hebt een IRE. In Nederland klagen we dat de IC vaak stopt op kleine stations, maar bij de Oosterburen is het niet veel anders.

BerichtGeplaatst: 07 mei 2017, 16:24 
Trans-Siberië Express

In Duitsland zijn IC's door de jaren heen steeds meer gedegradeerd. Begin jaren 70 waren ze samen met de TEE's de paradepaardjes van de toenmalige bundesbahn: snel en luxe met alleen 1e klas plus een verplichte toeslag. Toen eind jaren 70 de IC's 2e klasse kregen waren ze nog steeds de snelste treinen. Maar na de invoering van de ICE heb ik de indruk dat IC's vooral regionale treinen zijn geworden.

BerichtGeplaatst: 07 mei 2017, 18:45 
Intercity

Land: België
Door het verdwijnen van de categorie 'IR' zijn veel IC's op meer stations beginnen stoppen, het is al langer het stiefkind van de DB, die jarenlang de ICE als heilige koe promoot. In Frankrijk is het net hetzelfde met de Corails Intercités. In België is het nog erger, daar is bijna alles IC geworden en is het een grote soep. De trein Oostende - Eupen met weinig stops en comfortabel materiaal (I11-I10) is een IC maar de stoptrein tussen Mol en Hasselt met een motorwagen 41 is evenzeer een IC!

Hier zou de UIC een oplossing kunnen bieden door duidelijke kwaliteitseisen te stellen voor de categorieën IC, EC, EN, etz... Maar die UIC is zoals het Europees parlement een praatbarak voor uitgerangeerde topmannen geworden.

Groeten
Kristof

BerichtGeplaatst: 07 mei 2017, 20:53 
Trans-Siberië Express

Citeer:
...Maar na de invoering van de ICE heb ik de indruk dat IC's vooral regionale treinen zijn geworden.
Die indruk heb ik niet. Ik heb weliswaar de 'oude' situatie nooit meegemaakt, maar IC's stoppen niet heel vaak. Alleen in specifieke situaties zoals Leer - Oldenburg gedraagt de IC zich als stoptrein (zelfs Nahverkehr-tickets zijn geldig), maar dat heeft met de beperkte capaciteit op het spoor te maken. Wat mij wel opvalt is dat de Duitse IC in Nederland op veel plekken stopt. Komt waarschijnlijk doordat Nederland zeer dichtbevolkt is en heel veel grote plaatsen heeft.

In Nederland en België zijn IC's geen apart treintype, maar in Nederland is het begrep helemaal verwaterd. Er zijn "IC's" die op elk station stoppen. Omdat de NS zonodig ingewikkelde termen als "sprinter" in moest voeren in plaats van het heldere rijtje Stoptrein - Sneltrein - IC

BerichtGeplaatst: 09 mei 2017, 20:08 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Wat mij wel opvalt is dat de Duitse IC in Nederland op veel plekken stopt. Komt waarschijnlijk doordat Nederland zeer dichtbevolkt is en heel veel grote plaatsen heeft.
Omdat hij in Nederland in het binnenlandse IC-patroon is opgenomen en niet als aparte serie rijdt. Daardoor was de frequentie-uitbreiding een aantal jaren geleden mogelijk; een aparte treinserie had meer kosten met zich meegebracht.

Groetjes,
Rian

BerichtGeplaatst: 10 mei 2017, 07:11 
Trans-Siberië Express

Zo'n tien geleden stopte de Duitse IC alleen in Hengelo, Deventer, Amersfoort en Amsterdam Centraal. Reguliere IC-stations Apeldoorn en Almelo werden toen overgeslagen; Hilversum was toen nog geen IC-station.

BerichtGeplaatst: 11 mei 2017, 09:27 
Sneltrein

Eurocities stoppen ook op allerlei kleine stations. De EC Hamburg-Prag stopt op een aantal kleine stations tussen Hamburg en Berlin en de EC Berlin-Warschau stopt naast Frankfurt am Oder en Posen ook in een aantal plaatsen waar ik nog nooit gehoord van hebt. Stoppen in kleine plaatsen is niet typisch iets voor de IC Amsterdam-Berlijn, maar komt ook voor bij diverse Eurocities.

BerichtGeplaatst: 12 mei 2017, 19:45 
Trans-Siberië Express

Ik heb ooit eens van Oberhausen naar Münster in zo'n IC dubbeldekker gezeten. Moet toegeven dat het comfort beter is als de Nederlandse IC's. Desalniettemin leent deze variant zich niet voor zo'n grote afstand. Het is een RE met betere stoelen en meer beenruimte, dan heb je de pluspunten gehad. Ik begrijp niet waarom de DB deze inzet op een lange verbinding van Köln naar Dresden die onderweg inderdaad regelmatig stopt. Het is niet te hopen dat dit materieel wordt ingezet op bijv. Stralsund - Stuttgart.
Vorige zomer heb ik de IC genomen van Duisburg naar Erfurt die onderweg 13 keer stopte, waaronder in plaatsen als Lippstadt, Paderborn en Soest. Naar mijn idee zijn dit RE stations.

BerichtGeplaatst: 12 mei 2017, 20:18 
Maglev

Paderborn = 145000 inwoners.
Als ik jouw redenering doortrek zou er in mijn eigen Mechelen (nog geen 100000 inwoners) ook geen IC-trein meer mogen stoppen ?

BerichtGeplaatst: 12 mei 2017, 22:22 
Trans-Siberië Express

Het heeft ook te maken met wat er in zo'n plaats te doen is, uiteraard is Paderborn wel intercity waardig qua grootte ja. In Soest zit bijvoorbeeld een grote school waardoor het een druk station is, wellicht een reden om er intercity's te laten stoppen. In Lippstadt wonen zo'n 70.000 mensen, te vergelijken met 'steden' als in Almelo en Lelystad. Het is dus maar de vraag of een RB/RE daar voldoet :wink:

BerichtGeplaatst: 12 mei 2017, 22:46 
Trans-Siberië Express

Alles op z'n eigen schaal, en in perspectief. Duitsland is een land met grotere afstanden, dus zal de grens om een station door een IC/EC te laten bedienen soms wat hoger liggen.

Daarnaast speelt ook de ligging mee. Als er een grotere stad in de buurt is, zal een IC wellicht niet altijd in een vrij grote stad stoppen. Dat zag je vroeger in Nederland ook, waar tot een jaar of tien terug stations als Hilversum (89.000 inwoners) en Gouda (71.000 inwoners) geen IC-stops waren, en stations als Hoofddorp (75.000 inwoners) en Zoetermeer (125.000 inwoners) nog steeds niet.

Dat in Duitsland een IC wat grotere regionale centra zoals Soest, Lippstadt en Paderborn bedient, lijkt me niet meer dan logisch. Daar is die treincategorie ook voor. Je gaat door het relatief lege midden van Duitsland. Dan zul je wat meer stops in kleinere steden hebben. Echter, volgens mij rijdt er nu geen IC meer op dat traject. Maar als die er nog wel had gereden, wat had je dan voorgesteld? Vanaf Dortmund of Hamm non-stop tot aan Kassel?

BerichtGeplaatst: 13 mei 2017, 09:38 
Sneltrein

De RE Düsseldorf-Kassel stopt niet op veel meer plaatsen dan de IC, alleen in Düsseldorf Flughafen, Mülheim am Ruhr Hbf, Wattenscheid, Kamen, Willebadessen en Hofgeismar wordt extra gestopt tov de IC. In mijn ogen is het verschil behoorlijk klein. Paderborn Hbf is in mijn ogen wel IC-waardig, maar Soest, Lippstadt, Altenbeken en Warburg zijn typische (I)RE-stations.

BerichtGeplaatst: 13 mei 2017, 14:34 
Trans-Siberië Express

Inderdaad non-stop van Hamm tot Kassel met wellicht één tussenstop in een groot regionaal centrum. Natuurlijk speelt de frequentie van RE treinen ook een rol. Stel dat er frequente RE-verbindingen zijn (minimaal 2x per uur) dan lijkt mij een IC-stop ietwat overbodig. Het gaat mij erom dat een IC geen semi-stoptrein is. De EC van Dortmund naar Chur of Oostenrijk stopt eveneens in Mülheim en Remagen, terwijl er genoeg RE treinen stoppen op die stations.

BerichtGeplaatst: 13 mei 2017, 16:20 
Site Admin

Ach, Eurocity Avala (Wien - Beograd) heeft tussen Budapest en de Hongaarse grens (hemelsbreed 180 kilometer) 17 stops... Het kan altijd erger dus :mrgreen:

"Wie niet reist zal niet gemist worden maar wel veel missen"

"Het maakt niet uit waar de trein naartoe gaat, het gaat er om of je besluit in te stappen"

BerichtGeplaatst: 13 mei 2017, 17:06 
Trans-Siberië Express

En de Hellas Express Belgrado-Thessaloniki stopte in Macedonië op tig kleine stations, die niet in de dienstregeling vermeld waren en waar stationsborden vaak ontbraken. Soms waren er niet eens fatsoenlijke perrons. :lol:
Citeer:
De EC van Dortmund naar Chur of Oostenrijk stopt eveneens in Mülheim en Remagen, terwijl er genoeg RE treinen stoppen op die stations.
Die trein zal niet meer zoveel voor lange afstanden gebruikt worden. Die reizigers zullen toch vooral de ICE nemen.

Zo'n stop in Remagen maakt dan ook niet veel uit...

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 7318 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1484 485 486 487 488 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00