World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 16 dec 2017, 17:54

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 7318 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1484 485 486 487 488
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Re: BordBistro
BerichtGeplaatst: 02 sep 2017, 13:39 
Trans-Siberië Express

Ik ben bezig om voor volgend jaar een maandje interrailen te plannen en nu is mijn vraag bestaat er nog een route planner die naast de treintijden ook gelijk de afstanden vermeld.

Groetjes ben2

BerichtGeplaatst: 03 sep 2017, 23:49 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Nogal een ambitie, terwijl er tussen Letland en Litouwen nog geen eens passagiersverkeer is (zal technisch wel mogelijk zijn, op 2 verschillende plekken zelfs) en de lokale spoorbedrijven er niets mee doen. Daarnaast is er geen profijt van het visum-vrij reizen tussen Oekraïne en de EU als de trein via Wit-Rusland rijdt (toch weer visum-vereisten voor veel potentiële reizigers).

BerichtGeplaatst: 03 sep 2017, 23:52 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Verbindingen tussen Oekraïne en Polen schieten met paddenstoelen uit de grond sinds visumregelingen voor Oekraïners naar de EU zijn versoepeld. Nu dus ook goed voor andere verbindingen :)
Nu nog de visum-regels met Wit-Rusland versoepelen. Stoppen met principieel geleuter en weer normaal in gesprek met Wit-Rusland en Rusland om die visum-vereisten te versoepelen.

BerichtGeplaatst: 04 sep 2017, 12:33 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Die wil moet van twee kanten komen. Oekraïne heeft aan bepaalde eisen van de EU voldaan waardoor Oekraïeners nu visumvrij naar de EU mogen reizen. Wit-Rusland en Rusland zijn nog lang niet zover, en ik zie op de korte en middellange termijn nog niet gebeuren dat Wit-Russen en Russen zonder visum naar de EU zullen reizen. Zeker ook omdat het met de mensenrechten niet op een niveau is dat aan de eisen van de EU voldoet; zo is Wit-Rusland het enige land in Europa dat de doodstraf nog hanteert en ook daadwerkelijk uitvoert. En het is ook zo dat Oekraïne duidelijk op de EU gericht is en de inwoners daarvan (net als overigens Georgië) visumvrij naar de EU mogen reizen. Wit-Rusland en Rusland zoeken geen toenadering tot de EU.

Anderzijds zal vooral Rusland niet willen dat EU-burgers zonder visum naar Rusland reizen. Het is ook een mooie inkomstenbron. Maar je ziet dat ze nu inderdaad moeilijk doen bij het reizen naar Rusland via Wit-Rusland en de versimpelde visumprocedure voor de Kaliningrad Oblast is sinds dit jaar ook afgeschaft. Ook alles dat afwijkt van de standaard visumprocedure voor toeristenvisa kost meer verwerkingstijd. Ik heb eerder dit jaar meer dan drie weken moeten wachten op een transitvisum voor welgeteld drie dagen op Russisch grondgebied (ik maakte een reis met de auto naar Georgië, Azerbeidzjan en Armenië) en uiteindelijk kreeg ik, na het nodige pushen bij de visumbalie, de paspoorten twee dagen voor onze vertrekdatum pas terug.

Wit-Rusland maakt het wel makkelijker voor EU-burgers om het land te bezoeken, vermoedelijk omdat het ook wel toeristisch potentieel ziet en om iets minder afhankelijk te worden van Rusland. Je kunt via de luchthaven van Minsk voor vijf dagen visumvrij inreizen en voor Grodno en Bialoweza zijn er ook visumvrije regelingen. Vanzelfsprekend zijn de Russen hier echter niet heel blij mee, omdat dit de gelegenheid geeft voor mensen om wel heel gemakkelijk zonder visum ook illegaal naar Rusland te reizen. Rusland en Wit-Rusland vormen samen een douane-unie en er zijn geen grenscontroles tussen beide landen. Het is alsof Nederland zou beslissen om mensen uit bepaalde landen visumvrij toe te laten, zonder dat te overleggen met de andere Schengenlanden. Als de betrekkingen tussen Rusland en Wit-Rusland weer beter worden kan het ook maar weer zo zijn dat de bestaande Wit-Russische regelingen worden ingetrokken. Wat betreft de regeling voor Grodno bijvoorbeeld weet ik ook niet of die in 2018 voortgezet gaat worden; in principe loopt die regeling eind dit jaar af.

Wat mij betreft zou het wel een stap vooruit zijn als er voor Rusland, en eventueel Wit-Rusland als die willen blijven vasthouden aan een (gedeeltelijke) visumplicht, gewoon een e-visum kan worden aangevraagd, net zoals voor Turkije en Azerbeidzjan, en dat zo'n e-visum snel wordt goedgekeurd. Ter vergelijking: bij een Turks visum is dat direct, bij een Azerbeidzjaans visum binnen 72 uur (in de praktijk duurde het voor mij nog geen 24 uur). Dan blijft men gewoon de inkomsten houden uit de visumplicht en kun je wel een vorm van controle vooraf invoeren.

BerichtGeplaatst: 04 okt 2017, 21:10 
Maglev

ik heb een kaartje te veel voor de voetbalwedstrijd Litouwen vs Engeland as zondag.
Kost €40.
Iemand interesse?

BerichtGeplaatst: 24 okt 2017, 12:41 
Trans-Siberië Express

http://aa.com.tr/en/asia-pacific/first- ... eek/945345

BerichtGeplaatst: 24 okt 2017, 16:14 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Vooralsnog gaat het om een goederentrein Kuba.

BerichtGeplaatst: 21 nov 2017, 17:35 
Trans-Siberië Express

https://www.seat61.com/news.htm#connection

BerichtGeplaatst: 21 nov 2017, 21:49 
Maglev

Citeer:
Heel goed nieuws !

BerichtGeplaatst: 21 nov 2017, 22:15 
Intercity

Land: België
Citeer:
Citeer:
Heel goed nieuws !
Het is maar de vraag hoe het in realiteit wordt opgevolgd...

BerichtGeplaatst: 25 nov 2017, 18:58 
Intercity

Land: België
DB 'snoepje van de maand' in de ICE:
gekregen bij aankomst in Brussel-Noord op 24/11 met ICE10 uit Frankfurt/M Hbf:

Afbeelding

BerichtGeplaatst: 30 nov 2017, 09:37 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Zat zojuist de TGV-netkaart volgens de SNCF te bekijken en mijn oog viel op de Waalse tak Mons/Charleroi/Namur en Vlaamse tak naar Oostende, hier rijden toch helemaal geen Thalysen meer? Meende dat de wafelijzerThalysen afgeschaft waren.

EDIT: Er klopt zo te zien wel meer niet. TGV naar Brive bestaat ook niet meer voor zover ik weet & de nieuwe LGVs staan er niet op.

BerichtGeplaatst: 30 nov 2017, 16:35 
Trans-Siberië Express

Is een verouderde kaart die niet up to date is. Zo staat Essen er nog op als eind/beginpunt van de Thalys.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 7318 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1484 485 486 487 488

Alle tijden zijn UTC+01:00