World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 16 dec 2017, 17:51

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 7318 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1482 483 484 485 486488 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Re: BordBistro
BerichtGeplaatst: 18 dec 2016, 18:53 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Vanaf woensdag (21 december) tot en met maandag (26 december) ben ik met twee vrienden in Wit Rusland te vinden. We vliegen vroeg met Ukraine International via Kiev, waar we gezien de 6 uur overstap ook nog wel even door zullen brengen. Zijn er in Wit Rusland behalve Minsk nog must-sees? We willen het hele land door met de trein en hebben minimaal gepland. Ik vraag het even snel hier aangezien het niets met interrail te maken heeft :wink:

BerichtGeplaatst: 19 dec 2016, 01:15 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Brest!

BerichtGeplaatst: 19 dec 2016, 02:05 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Vanaf woensdag (21 december) tot en met maandag (26 december) ben ik met twee vrienden in Wit Rusland te vinden. We vliegen vroeg met Ukraine International via Kiev, waar we gezien de 6 uur overstap ook nog wel even door zullen brengen. Zijn er in Wit Rusland behalve Minsk nog must-sees? We willen het hele land door met de trein en hebben minimaal gepland. Ik vraag het even snel hier aangezien het niets met interrail te maken heeft :wink:
Vitebsk. Sovjet straatbeeld; zeer schone stad, lange brede wegen, enorme pleinen en een bombastisch oorlogsmonument.

BerichtGeplaatst: 19 dec 2016, 14:40 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Dat ziet er wel tof uit ja, thanks! Ook het oorlogsmonument daar lijkt me erg indrukwekkend. Echter hebben we besloten om vooral het Oosten van het land aan te doen, naar steden als Vitebsk, Polatsk en Gomel aangezien we anders weer dicht bij Polen zijn waar je in principe zo heen kunt. We hebben ook maar een paar dagen :)
Citeer:
Vitebsk. Sovjet straatbeeld; zeer schone stad, lange brede wegen, enorme pleinen en een bombastisch oorlogsmonument.
Klinkt echt als Wit Rusland ja, deze stad nemen we op in onze planning. Thanks!

BerichtGeplaatst: 19 dec 2016, 20:05 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Echter hebben we besloten om vooral het Oosten van het land aan te doen, naar steden als Vitebsk, Polatsk en Gomel aangezien we anders weer dicht bij Polen zijn waar je in principe zo heen kunt.
Aangezien je een visum voor Wit-Rusland nodig hebt (behalve voor Grodno) is een reis naar het westen van het land toch net zo omslachtig als naar het oosten van het land? Vanaf Polen kun je ook niet zo op de bonnefooi de grens over gaan. En zelfs voor Grodno moet je het enkele dagen vooraf regelen.

BerichtGeplaatst: 20 dec 2016, 00:53 
Trans-Siberië Express

Dat klopt, alleen hebben we sowieso niet genoeg tijd om alle steden te zien. Grodno is inderdaad wat makkelijker, daarbij is het Westen van het land wellicht meer Pools en dus wat bekender, snap je mijn gedachtegang? Maar gezien de trend van landen om hun visumplicht af te schaffen, Kazachstan en Oezbekistan bijvoorbeeld, gebeurd dit wellicht ook in Wit Rusland de komende jaren. Desalniettemin, het wordt nu toch wel de Oostelijke helft en Wit Rusland is hoe dan ook zeer interessant, wat we ook zien.

BerichtGeplaatst: 20 dec 2016, 04:10 
Maglev

zijn er al concrete plannen? met de website?

BerichtGeplaatst: 20 dec 2016, 11:23 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Dat klopt, alleen hebben we sowieso niet genoeg tijd om alle steden te zien. Grodno is inderdaad wat makkelijker, daarbij is het Westen van het land wellicht meer Pools en dus wat bekender, snap je mijn gedachtegang? Maar gezien de trend van landen om hun visumplicht af te schaffen, Kazachstan en Oezbekistan bijvoorbeeld, gebeurd dit wellicht ook in Wit Rusland de komende jaren. Desalniettemin, het wordt nu toch wel de Oostelijke helft en Wit Rusland is hoe dan ook zeer interessant, wat we ook zien.
Ik snap je gedachtengang. :) Hopelijk is de pilot met Grodno succesvol en gaat Wit-Rusland besluiten om op termijn de visumplicht op te heffen. Nu het een stuk makkelijker is geworden (online slechts een permit aanvragen voor iets meer dan een tientje p.p.) heb ik ook plannen voor een tripje naar Grodno in 2017, maar dan niet met de trein maar met de auto.

BerichtGeplaatst: 21 dec 2016, 08:23 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Ik was deze zomer nog hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Nationaal ... _Poesjtsja. Dit gedeelte was al visum vrij voor voetgangers en fietsers. Je merkt zeker dat je al in Wit Rusland bent en de dorpen in dit nationaal park doen ook echt Russisch aan.

BerichtGeplaatst: 23 dec 2016, 02:16 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Citeer:
Echter hebben we besloten om vooral het Oosten van het land aan te doen, naar steden als Vitebsk, Polatsk en Gomel aangezien we anders weer dicht bij Polen zijn waar je in principe zo heen kunt.
Aangezien je een visum voor Wit-Rusland nodig hebt (behalve voor Grodno) is een reis naar het westen van het land toch net zo omslachtig als naar het oosten van het land? Vanaf Polen kun je ook niet zo op de bonnefooi de grens over gaan. En zelfs voor Grodno moet je het enkele dagen vooraf regelen.
Heb je een bron mbt. het visumvrij reizen naar Grodno? Die regeling ken ik niet. Ik weet dat er wel een regeling is voor Bialowieza bossen, maar dat is een heel klein gebied. http://bialowiezaforest.eu/the-new-attr ... he-forest/

Ik ben vooral benieuwd hoe groot het gebied is dat tot Grodno gerekend wordt. Het zou geweldig zijn als het dan mogelijk is om via Grodno van Polen naar Litouwen te rijden.

BerichtGeplaatst: 23 dec 2016, 02:20 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Citeer:
Ik was deze zomer nog hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Nationaal ... _Poesjtsja. Dit gedeelte was al visum vrij voor voetgangers en fietsers. Je merkt zeker dat je al in Wit Rusland bent en de dorpen in dit nationaal park doen ook echt Russisch aan.
Dezelfde regeling als ik in mijn bovenstaande post noem.

Was je in het Wit-Russische deel? Moest je een (wandel)route aanschaffen, of kon je zonder enige voorbereidende handelingen zo die grensovergang passeren? Deze plek staat al een tijdje op mijn todo-list.

BerichtGeplaatst: 23 dec 2016, 07:28 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Heb je een bron mbt. het visumvrij reizen naar Grodno? Die regeling ken ik niet. Ik weet dat er wel een regeling is voor Bialowieza bossen, maar dat is een heel klein gebied. http://bialowiezaforest.eu/the-new-attr ... he-forest/

Ik ben vooral benieuwd hoe groot het gebied is dat tot Grodno gerekend wordt. Het zou geweldig zijn als het dan mogelijk is om via Grodno van Polen naar Litouwen te rijden.
Ja, dat is mogelijk (ook met de fiets bijvoorbeeld), het gaat om het gebied binnen de blauwe lijn waarvoor deze regeling geldt:

Afbeelding

In feite kun je gewoon de oude doorgaande transitroute Warschau-Vilnius (pre-1991) gebruiken. Toen ging al dat verkeer ook nog door Grodno. Die route ligt nu geheel binnen de visumvrije zone.

Een aantal sites (er is als je even googlet nog veel meer te vinden)

http://grodnovisafree.by/en/
https://sites.google.com/view/grodno-vi ... authuser=0

Op http://bezviz.by/en/ kun je vrij gemakkelijk de benodigde permit (kosten op deze site: € 12,00) aanvragen. Dat is alles wat je nodig hebt om de grens te passeren, in plaats van een visum.

Het bestaat sinds 26 oktober en de pilot zal sowieso tot en met het einde van 2017 duren.

BerichtGeplaatst: 25 dec 2016, 00:58 
Site Admin

Afbeelding

BerichtGeplaatst: 01 jan 2017, 00:56 
Trans-Siberië Express

Gelukkig nieuwjaar! :)

BerichtGeplaatst: 04 jan 2017, 15:29 
Trans-Siberië Express

De beste wensen allemaal!

Vele fijne reiskilometers in 2017 gewenst!

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 7318 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1482 483 484 485 486488 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00