World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 24 okt 2017, 01:26

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Teveel plannen?
BerichtGeplaatst: 16 apr 2013, 18:09 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Voor een interrail is het zeker niet voor iedereen zo dat men op reis gaat en maar ziet er op je pad komt, nu is dat wel erg avontuurlijk maar naar mijn mening wel de leukste manier van reizen.
Wat research van te voren over treinen en plekken/steden kan geen kwaad, maar ik vind dat mensen wel erg veel plannen en van te voren boeken wat ten kosten gaat van alles waar interrail voor staat: vrijheid.
Het zal waarschijnlijk onzekerheid zijn voor het onbekende en het bang zijn voor vervelende verrassingen, ook zal internet en social media een grote rol hierin spelen. Want het is wel erg makkelijk om een reis tot op de puntjes helemaal te plannen zonder dat je ook maar één stap buiten de deur hebt gezet.
Ik vind het ook erg leuk om een reis te plannen en informatie te verzamelen over bestemmingen maar ik let wel op dat ik dat niet te veel doe, anders zijn er geen verrassingen meer. Vrijheid en flexibel reizen vind ik het belangrijkste, je weet maar nooit wat of wie je tegen komt en een reis loopt nooit zoals je die zou plannen.
Hoe denken jullie hierover? Natuurlijk zijn een aantal mensen hier erg ervaren, en dan bereid je je heel anders voor dan op een eerste reis.

Berichtonderwerp: Re: Teveel plannen?
BerichtGeplaatst: 16 apr 2013, 18:41 
Trans-Siberië Express

Het voordeel van veel plannen is dat je de reis kan optimaliseren. Je kan een efficiënte reisroute bedenken waarmee je met weinig reistijd veel ziet, je kan de leukste hostels uitzoeken, je kan bij bepaalde activiteiten (zoals het Alhambra bezoeken) het ideale tijdsslot reserveren, je kan dagtrips inplannen naar plekken waar maar een of twee keer per dag een bus heen gaat, enzovoort.

Als je niks plant dan gaat het met dat soort dingen fout, dan zijn dingen al volgeboekt, de bus die maar een keer per dag rijdt is net weg, etc. Daarom vind ik ook niet dat flexibel reizen gelijk staat aan vrijheid, vaak zat word je juist gedwongen tevreden te zijn met hoe het toevallig allemaal komt. Maar soms maak je zo ook dingen mee die je zelf nooit had bedacht of die je nooit uit jezelf was gaan doen, maar die wel ontzettend leuk blijken te zijn. Dat kan het toch de moeite waard maken om spontaan te reizen.

Vind ik dan hè. :P

BerichtGeplaatst: 16 apr 2013, 18:52 
Thalys

In de toekomst sta ik er wellicht voor open, maar voor nu ben ik een echte planner. Veelste leuk om vooraf te verheugen op die bepaalde steden/dorpen, waarvan je van tevoren weet dat je er heen gaat =]

BerichtGeplaatst: 16 apr 2013, 20:14 
Trans-Siberië Express

Ik plan vooraf omdat ik zoveel mogelijk uit mijn tijd wil halen maar ook om niet voor onaangename verrassingen te staan zoals volgeboekte treinen en accomodatie.

BerichtGeplaatst: 16 apr 2013, 21:11 
Trans-Siberië Express

Deze antwoorden had ik al een beetje verwacht, plannen-plannen-plannen. Ik snap het heel erg goed, eigenlijk wil je het liefst nu weg naar die bestemmingen die je voor ogen hebt. Dus je gaat nog meer opzoeken uit nieuwsgierigheid, dat doe ik ook zeker. Alleen is streven naar een perfecte vakantie naar mijn mening een beetje scheef als je niet all-inclusive boekt. Je wilt niks aan je hoofd in de vakantie, maar toch ben je met het beste hostel, de leukste attracties en de beste tijden altijd bezig om alles goed te laten verlopen. Je volgt ook sneller toeristische routes wat je minder in contact brengt met het land.
Uit eigen ervaring weet ik dat als je maar genoeg praat met mensen, je ook echt veel te weten komt en die mensen nog een beetje leert kennen. En dat vind ik het leukste.

BerichtGeplaatst: 17 apr 2013, 01:53 
Trans-Siberië Express

Een discussie over zo'n beetje de kern van het InterRailen :P

Bij mij zelf was mijn eerste InterRailrondje tot op de puntjes gepland. En bij mij hield dat in dat ik zo'n beetje alle tussenstations van mijn treinen uit mijn hoofd wist :P en de route van het station naar mijn overnachting, etc. De keren daarna heb ik het steeds vrijer gedaan, incl. het helemáál niks van te voren vastleggen.

Ik ben op zich ook van mening dat het voor beginners / mensen zonder (trein)reis ervaring in het buitenland ook beter/verstandiger is om te beginnen met een goed geplande InterRail, en dan onderweg tot de onvermijdelijke conclusie te komen dat het leuk zou zijn om nog eens op InterRail te gaan maar dan met meer vrijheid :)

En, zoals terecht opgemerkt, als je dingen vooraf uitzoekt ben je over het algemeen goedkoper uit. Dit is op zich iets wat met InterRail véél meer meevalt dan als je bijvoorbeeld zou besluiten te vliegen, maar je krijgt toch te maken met zaken als aanbiedingen bij hostels en tijdsgerelateerde geldverlies (bezienswaardigheden op bepaalde dagen gratis/goedkoper, treinen die niet altijd rijden wanneer het je net uitkomt om ergens heen te gaan, vervangend vervoer, enz.). Volledige vrijheid op reis voegt zeker een hoop leuke dingen toe, maar er staat wel een (iets) hogere kostprijs tegenover.

Wat betreft het uitzoeken is het ook nog eens zo (al weet ik niet of dat voor iedereen geldt) dat ik het echt superleuk vind om dingen uit te zoeken van plaatsen die ik niet ken. Vooral over exotische plaatsen (maar als je aan deze hobby begint, is alles nog 'exotisch'). De tijd die je insteekt in het plannen kán in ieder geval een stuk voorpret geven.

BerichtGeplaatst: 17 apr 2013, 14:05 
Trans-Siberië Express

Land: België
Ik denk dat alles op voorhand plannen alleen maar iets toevoegt bij een reis naar Frankrijk/Spanje.
Voor de rest geeft ter plaatse zien niet heel erg veel problemen, vooral als je een smartphone/tablet/laptop meehebt om snel een hostel te reserveren of de dienstregelingen te bekijken. In het hoogseizoen is het wel het best om altijd een plan te hebben voor de komende 2-3 dagen zodat de treinen al een beetje op voorhand gereserveerd kunnen worden, omdat anders de kans bestaat dat ze vol zitten.
Het zal misschien wel iets duurder zijn, maar anderzijds als je alles op voorhand plant, en er gaat iets fout bij een aansluiting ofzo, ben je nog meer geld kwijt.

BerichtGeplaatst: 17 apr 2013, 14:50 
Sneltrein

Ik moet mijn eerste interrail nog doen, maar ook ik ben iemand die erg veel plant moet ik eerlijk bekennen. Sommige hotspots wil ik nu eenmaal zien. Ik weet namelijk nu al dat ik in Praag het Wenceslas plein wil bezoeken om er ook een paar foto's te maken. Je wilt zoveel mogelijk zien aangezien je ergens een korte tijd bent. Daarom doe ik altijd wat "research" van te voren. Waar liggen de hotspots ongeveer etc, zijn er evt nog leuke restaurantjes waar ze lokaal eten serveren, welke discotheek is een aanrader. Zo ben je inderdaad wel redelijk gebonden, maar ik vind het zonde als je ergens bent en je ziet vervolgens 3 dagen hetzelfde. Je moet wel een beetje weten waar je moet zijn. Vorig jaar ben ik naar Warschau geweest en als ik had uitgezocht hadden we waarschijnlijk een heel weekend in de McDonald's in het winkelcentrum gezeten, dat kan ik hier in Nederland ook wel.

BerichtGeplaatst: 17 apr 2013, 15:39 
Trans-Siberië Express

Over het algemeen is planning tot op zekere hoogte wel praktisch. Als je bijvoorbeeld een trein wilt hebben die maar één keer per dag rijdt, dan moet je daar wel op anticiperen.
Praktische zaken: treintijden, aansluitingen, hostel/hotel, enkele bezienswaardigheden zijn wel essentieel.
Ik vind vooral de taal erg belangrijk. Iedereen denkt tegenwoordig dat men over de hele wereld Engels spreekt, maar dat is niet zo. Als je dat toch denkt kom je van een koude kermis thuis. Helemaal als dat gaat om oost-europa/balkan.

Ik ontkom sowieso niet aan planning. Ik reis enkel met Europa Spezial. Vind interrail gewoon te duur. Bovendien heb ik vorige jaar bijna alleen maar steden bezocht en mistte daarom de afwisseling.
Zodoende heb ik mijn appartement in Ohrid al 1,5 maand vastgelegd. Soms loont het om te plannen.

Eerlijk gezegd vind ik wel dat sommige mensen hier overdrijven. Sommigen (vaak beginners) komen al met vragen aanzetten een half jaar voordat ze op reis gaan. Bovendien denkt men tegenwoordig alleen maar 'interrail, interrail en nog eens interrail' terwijl er genoeg goedkopere opties zijn, namelijk losse tickets. Als je naar Polen, Tsjechië en Hongarije gaat heb je niet eens een interrail nodig! Laat staan voor Servië, Bulgarije etc.

BerichtGeplaatst: 17 apr 2013, 15:56 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Wat betreft het uitzoeken is het ook nog eens zo (al weet ik niet of dat voor iedereen geldt) dat ik het echt superleuk vind om dingen uit te zoeken van plaatsen die ik niet ken. Vooral over exotische plaatsen (maar als je aan deze hobby begint, is alles nog 'exotisch'). De tijd die je insteekt in het plannen kán in ieder geval een stuk voorpret geven.
Absoluut waar, overigens ben ik wel vaker bezig met het 'ontdekken' van plekken op internet zonder dat dit ook maar iets met plannen te maken heeft. Het is gewoon interesse voor wat er allemaal te vinden is in ons continentje :)
Citeer:
Vorig jaar ben ik naar Warschau geweest en als ik had uitgezocht hadden we waarschijnlijk een heel weekend in de McDonald's in het winkelcentrum gezeten, dat kan ik hier in Nederland ook wel.
Zelf ben ik toen ik naar Warschau ging zonder enige research gegaan. De verhalen van mensen, het rondlopen en het uitzicht vanaf het Paleis van Cultuur en Wetenschap gaven me toch een goed beeld van de stad. Waar, vind ik, overigens niet zo gek veel te zien is :wink:

BerichtGeplaatst: 17 apr 2013, 17:29 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Alleen is streven naar een perfecte vakantie naar mijn mening een beetje scheef als je niet all-inclusive boekt. Je wilt niks aan je hoofd in de vakantie, maar toch ben je met het beste hostel, de leukste attracties en de beste tijden altijd bezig om alles goed te laten verlopen. Je volgt ook sneller toeristische routes wat je minder in contact brengt met het land.
Dat betwijfel ik. Als je spontaan reist dan is de verleiding groot om in de Lonely Planet of op het gratis stadsplattegrondje van het hostel te kijken wat je kan gaan doen, en met andere backpackers in het hostel te bedenken wat de volgende bestemming kan zijn. Juist op die manier zie je vooral de drukbezochte toeristische plekken.
Citeer:
Uit eigen ervaring weet ik dat als je maar genoeg praat met mensen, je ook echt veel te weten komt en die mensen nog een beetje leert kennen. En dat vind ik het leukste.
Absoluut. Maar als je veel plant kun je nog steeds wel met andere mensen kletsen natuurlijk. Plus dat het vaak niet opschiet als je de taal niet kan, dus als je kriskras door Europa gaat met je InterRail dan gaat het sowieso niet zomaar lukken om overal diepgaande gesprekken aan te knopen. ;) Als je dat wil kan je beter een jaar van te voren alvast één land uitkiezen en dan keihard de taal gaan leren.

BerichtGeplaatst: 17 apr 2013, 18:08 
Intercity

Aankomende zomer wordt mijn eerste interrail vakantie. Dus ik heb totaal geen ervaring met het plannen ervan. Normaal gesproken ben ik zelf wel iemand van het vooraf plannen van dingen zodat ik weet wat ik enigszins kan verwachten.

Echter zijn er tot dusver alleen slaapplekken geboekt voor de eerste 2 stops - Berlijn en Praag. Ik denk ook dat we het daarbij laten om zo inderdaad het gevoel van vrijheid te behouden. Ik las een tip van iemand hier op het forum om hostels 1 dag van tevoren in internetcafés te boeken. Dat vond ik wel een heel goed idee. Het maken van dagindelingen en zo beginnen we niet aan omdat je volgens mij nooit weet hoe je dag in werkelijkheid gaat verlopen ivm mogelijke vertragingen, werkzaamheden aan het spoor etc.

Aan de andere kant zorgt het niet plannen ook weer voor problemen. Het plaatje van de route zit aardig in ons hoofd. Zo zijn we bijv. van plan om in ieder geval 1 keer - en misschien 2 keer - per nachttrein te reizen. De precieze datum en tijdstip hiervan zijn niet bekend. Hoe regelen jullie in zo'n geval de reservering van een (nacht)trein, en hoe 'kort' vooraf kan je een reservering van een (nacht)trein maken?

Groetjes,

Perez

BerichtGeplaatst: 18 apr 2013, 09:52 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Zo zijn we bijv. van plan om in ieder geval 1 keer - en misschien 2 keer - per nachttrein te reizen. De precieze datum en tijdstip hiervan zijn niet bekend. Hoe regelen jullie in zo'n geval de reservering van een (nacht)trein, en hoe 'kort' vooraf kan je een reservering van een (nacht)trein maken?
Dat is niet te zeggen, het verschilt per nachttrein hoe snel deze vol is. Maar het is wel handig dat als je zeker weet dat je een nachttrein gaat nemen die ook meteen reserveert. Meestal is dat in de stad waar je op dat moment bent, in een aantal landen is het namelijk niet mogelijk om een trein in een ander land te boeken. Dus dan moet je wel wachten tot je daar bent.

BerichtGeplaatst: 24 apr 2013, 11:44 
Intercity

Citeer:
Citeer:
Zo zijn we bijv. van plan om in ieder geval 1 keer - en misschien 2 keer - per nachttrein te reizen. De precieze datum en tijdstip hiervan zijn niet bekend. Hoe regelen jullie in zo'n geval de reservering van een (nacht)trein, en hoe 'kort' vooraf kan je een reservering van een (nacht)trein maken?
Dat is niet te zeggen, het verschilt per nachttrein hoe snel deze vol is. Maar het is wel handig dat als je zeker weet dat je een nachttrein gaat nemen die ook meteen reserveert. Meestal is dat in de stad waar je op dat moment bent, in een aantal landen is het namelijk niet mogelijk om een trein in een ander land te boeken. Dus dan moet je wel wachten tot je daar bent.
Dat heb ikzelf op mijn tweede InterRail meegemaakt. Om 18;00 te Hannover Hbf aangekomen wilde ik voor de CNL naar Zürich HB reserveren, die diezelfde avond reed. Met een "es tut mir leid, aber der CNL von heute ist schön ausgebucht" ging mijn grandioze plan, om een halve dag te winnen, in rook op. Zeker in drukke tijden (zomervakantie, maar zeker ook vakbeurzen en dergelijke) is vooraf plannen bijna een must.

BerichtGeplaatst: 24 apr 2013, 15:24 
Trans-Siberië Express

Dat heb ik zelf ook wel een paar keer meegemaakt ja, ik ben op vakantie dus het maakt mij niet zo gek veel uit, je kunt overal heen. In 2011 wilden we EuroNight van Venezia naar Budapest boeken, deze bleek tot de laatste stoel en het laatste bed vol te zijn. De volgende dag waren we daardoor in Wenen waar ik nog nooit was geweest, ook prima!

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00