World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 22 okt 2017, 00:16

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 23 jun 2013, 13:33 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 16 nov 2008, 16:49
Berichten: 833
In bijna alle landen en treinkaartjes zijn er groepen die korting krijgen. Dit geldt ook voor Interrail.

De belangrijkste grond is leeftijd. Jongeren en ouderen krijgen korting.

Maar sommige landen zoals België en Hongarije hebben een hele kerstboom opgetuigd vol kortingsregelingen. Bijvoorbeeld voor grote gezinnen.

Daarnaast zijn er nog kortingen voor handicapten, blinden, veteranen, werklozen, vluchtelingne, oorlogsinvaliden, oorlogsweduwen, enz..

Mijn stelling is dat dit schandalig is en onmiddellijk moet stoppen.
Daarbij zal het reguliere tarief voor iedereen moeten gelden en iets omlaag kunnen omdat die kortingen wegvallen.

1. Inkomenspolitiek bedrijven is niet de taak van de spoorwegen

De korting voor metname bepaalde leeftijdsgroepen komt voort uit de veronderstelling dat deze groepen minder geld hebben. Mocht dat zo zijn, dan nog is het niet de taak van de spoorwegen om die groepen te helpen. Inkomenspolitiek vindt plaats via belastingen en het sociale stelsel, en hoort daar thuis. De spoorwegen kunnen die taak ook niet uitvoeren, omdat leeftijd en inkomen niet 100% verband met elkaar hebben. Er zijn jongeren met een hoog inkomen, en dertigers die niets hebben. Die kortingen zijn dan ook nog eens niet doeltreffend.

Voor mensen met lage inkomens, grote gezinnen en vele andere groepen zijn er tal van regelingen. Zeker in Nederland, waar werken soms amper loont. Daar hoeven de spoorwegen niet een schepje bovenop te doen.

Dat de trein voor een gezin met vijf kinderen duur is, begrijp ik, maar ze hadden het ook bij 2 kinderen kunnen houden. Anno 2013 weten we allemaal wel dat kinderen niet at random door de ooievaar worden afgeleverd. Daar moeten zeker de spoorwegen geen verantwoordelijkheid voor nemen.

Ook voor gehandicapten zijn er (inkomens)regelingen. Bovendien ken ik ook genoeg mensen met een (ernstige) handicap die een bovengemiddeld inkomen hebben en helemaal onafhankelijk functioneren. Iemand met een handicap is niet zielig en hoeven we dus ook op kortingsregelingen te trakteren.

2. Het is immoreel

Discriminatie is wettelijk verboden. Helaas wordt dit alleen gehandhaafd voor groepen die zielig worden gevonden, en kunnen blanke heteroseksuele mannen zonder handicap en met een eigen inkomen de boom in als het om discriminatie gaat. Dit maakt het echter niet minder immoreel.

Daarnaast is het zo dat de groepen die geen korting krijgen ook gemiddeld gezien het meest bijdragen aan het openbaar vervoer via de belastingen. Dat maakt het alleen maar nog onrechtvaardiger dat zij ook nog eens extra betalen voor hun kaartje. Solidariteit prima, maar er zijn grenzen aan wat acceptabel is.

3. Het is merkwaardig

Stel dat mij op een dag bij de benzinepomp wordt gevraagd "Wat is uw leeftijd? Bent u veteraan? Heeft u 3+ kinderen? Heeft u een handicap? Etc..etc.. En vervolgens wordt een liter-prijs bepaald die weer anders is dan degene die voor mij in de rij stond. En uiteraard was dat de reden dat bord met prijzen langs de weg ook niet meer te begrijpen is voor gewone mensen. Een dag later zou dit op op de voorpagina van de Telegraaf staan. In de ingezonden brieven zullen de woorden "discriminiatie" en "DDR-toestanden" veelvuldig vallen.

Maar met de trein wordt het vanzelfsprekend bevonden?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23 jun 2013, 14:06 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 28 okt 2011, 18:44
Berichten: 565
Land: Nederland
Locatie: Irgendwo im Osten
Veel landen geven bepaalde groepen extra tegemoetkomingen, meestal in natura. In Duitsland krijg ik altijd korting op voetbalwedstrijden, omdat ik student ben, maar dit geldt ook voor bijstandsgerechtigden, personen die de vervangende dienstplicht vervullen of mensen met een beperking. Deze personen genieten altijd voordelen en dat is ten opzichte van andere groepen niet terecht. Geldt overigens ook voor musea of de aanschaf van een bahncard. Het nadeel is wel dat deze voordelen zo ingeburgerd zijn, dat je ze bijna niet kunt afschaffen.
Citeer:
Mijn stelling is dat dit schandalig is en onmiddellijk moet stoppen.
Daarbij zal het reguliere tarief voor iedereen moeten gelden en iets omlaag kunnen omdat die kortingen wegvallen.
Ik ben het met je eens. Als je naar Hongarije kijkt, dan krijgen sommige groepen mensen soms 90% korting op hun treinreis. In Nederland kennen we dit toch ook niet? Waarom daar dan wel?
Als ik dan Duitsland als voorbeeld neem, dan is het niet terecht dan een student 45 EUR minder betaalt voor zijn seizoenskaart van z'n club, terwijl een vriend die werkt en het minimumloon verdient de volle prijs betaalt.

Daarnaast heb je nog de prijsdictatuur (ik draag even wat anders aan, maar het heeft hier wel mee te maken). Ik vind het systeem van de bahn bijvoorbeeld waanzinnig. Als je goedkoop van Düsseldorf naar Berlin wilt, dan moet je bijna 1,5/2 maanden van te voren gaan boeken. Niemand doet zoiets toch? De spoorwegen zouden veel meer met last-minutes moeten gaan werken.
Stel: je wilt woensdag van Düsseldorf naar Berlin en de ICE van (ik zeg maar wat) 7.00u 's ochtends is voor 20% nog onbezet, dan zou deze 20% toch als last-minute verkocht kunnen worden? Maak je het treinreizen denk ik ook aantrekkelijker mee.

_________________
Hajrá Magyarország


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23 jun 2013, 14:19 
Offline
Trans-Siberië Express
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22 apr 2008, 09:13
Berichten: 2695
Land: Nederland
Locatie: Tilburg
Leuke topic.
Citeer:
De belangrijkste grond is leeftijd. Jongeren en ouderen krijgen korting.

Maar sommige landen zoals België en Hongarije hebben een hele kerstboom opgetuigd vol kortingsregelingen. Bijvoorbeeld voor grote gezinnen.

Daarnaast zijn er nog kortingen voor handicapten, blinden, veteranen, werklozen, vluchtelingne, oorlogsinvaliden, oorlogsweduwen, enz..
Ik denk dat de Europese landen waar dat niet het geval is sneller te tellen zijn dan de landen waar zulke kortingen wél bestaan.
In Polen krijgen werklozen 100% korting op het OV binnen de stad, en ze kunnen gratis kaartjes aanvragen voor de trein. Een andere leuke zijn bloeddonoren. Na x liter bloed te hebben gedoneerd verdien je recht op 50% korting, en na y liter zelfs 100%. Tevens geniet je dan van andere kortingen in verschillende instellingen. Het ergste wat betreft discriminatie vind ik de "kaart van het toebehoren tot het Poolse volk" - zo'n kaart kunnen inwoners uit CIS-landen aanvragen, als ze enig verwantschap met Polen kunnen aantonen. (verloren Poolse nationaliteit, familie, zakenrelaties, etc. - er valt nogal veel onder). Mensen met zo'n kaart krijgen automatisch 37% korting op de trein en 50% op stads-OV. Dit is een interessante vorm van discriminatie, omdat hier dus de inwoners van het land zelf (de Polen) daar niet voor in aanmerking komen :P enkel bepaalde buitenlanders kunnen er gebruik van maken.



Citeer:
1. Inkomenspolitiek bedrijven is niet de taak van de spoorwegen

De korting voor metname bepaalde leeftijdsgroepen komt voort uit de veronderstelling dat deze groepen minder geld hebben. Mocht dat zo zijn, dan nog is het niet de taak van de spoorwegen om die groepen te helpen. Inkomenspolitiek vindt plaats via belastingen en het sociale stelsel, en hoort daar thuis. De spoorwegen kunnen die taak ook niet uitvoeren, omdat leeftijd en inkomen niet 100% verband met elkaar hebben. Er zijn jongeren met een hoog inkomen, en dertigers die niets hebben. Die kortingen zijn dan ook nog eens niet doeltreffend.

Voor mensen met lage inkomens, grote gezinnen en vele andere groepen zijn er tal van regelingen. Zeker in Nederland, waar werken soms amper loont. Daar hoeven de spoorwegen niet een schepje bovenop te doen.

Dat de trein voor een gezin met vijf kinderen duur is, begrijp ik, maar ze hadden het ook bij 2 kinderen kunnen houden. Anno 2013 weten we allemaal wel dat kinderen niet at random door de ooievaar worden afgeleverd. Daar moeten zeker de spoorwegen geen verantwoordelijkheid voor nemen.

Ook voor gehandicapten zijn er (inkomens)regelingen. Bovendien ken ik ook genoeg mensen met een (ernstige) handicap die een bovengemiddeld inkomen hebben en helemaal onafhankelijk functioneren. Iemand met een handicap is niet zielig en hoeven we dus ook op kortingsregelingen te trakteren.
Mee eens. Wat je eigenlijk wilt zeggen, is dat het sociale stelsel (uitkeringen) zo eenvoudig mogelijk moeten zijn. Daar ben ik het 100% mee eens. Geef een begunstigde één duidelijke/heldere steun (wat bij betreft kun je het zelfs enkel bij een geld-uitkering houden), niet een hele pakket bestaande uit een geldbedrag, korting op verschillende dingen hier en daar, etc. Zoiets wordt op een gegeven moment niet meer te overzien. Óók voor de begunstigde. Hierdoor wordt het bepalen van het totale kostenplaatje van het sociale stelsel ook nog eens erg lastig tot onmogelijk. Daarnaast ga je inderdaad het probleem krijgen dat je bij bepaalde kortingen bepaalde groepen over één kam moet scheren (alle grote gezinnen - zwakkere samenlevingsgroep → dus korting), simpelweg omdat de spoorwegen het nooit kunnen controleren, noch is het hun taak om het te controleren. Hiermee ontstaan mogelijkheden tot misbruik, bijvoorbeeld door grote gezinnen die het bijvoorbeeld wel goed doen in de samenleving.

Wat hier ook nog een beetje bij komt kijken is dat de overheid altijd graag heeft dat (semi-)overheidsbedrijven zoals de spoorwegen een beetje een sociale rol gaan vervullen. Hier ben ik het niet mee eens - het is strijdig met het specialisatieprincipe - laat de spoorwegen de treinen laten rijden, en de UVW de sociale zekerheid verdelen.

Wat ik echter wél vind kunnen, zijn commerciële kortingen. Dat wil zeggen, kortingen die een vervoerder geeft vanuit winstbelang. In tegenstelling tot kortingen die de vervoerder geeft omdat het moet van de overheid of omdat de overheid ervoor bijlapt. Zo had je in Polen vroeger 26% korting bij PKP IC voor jongeren. Als een bedrijf zo'n korting instelt uit winstbelang (bijvoorbeeld om klanten op een jonge leeftijd al verslaafd te maken aan hun diensten), dan moeten ze dat vooral doen. Zie je ook bij alle banken in Nederland die gratis rekeningen geven aan jongeren in de hoop dat ze later daar klant blijven omdat ze een bank nou eenmaal gewend zijn.


Citeer:
2. Het is immoreel
Discriminatie is wettelijk verboden.
Tegenspraak. De wet en moraliteit staan los van elkaar.
Over moraliteit kun je enkel spreken als je bepaalde grondbeginselen/waarden hebt, en vanuit daar verder redeneert. En het blijkt dat mensen wel eens verschillende grondbeginselen/waarden hebben, en daarom tot andere conclusies komen. Als je uitgaat van het zelfbeschikkingsrecht is elke vorm van (progressieve) belastingheffing al immoreel - belastingheffing is aanspraak maken op het eigendom van iemand anders zonder zijn toestemming. De meeste mensen vinden sociale rechtvaardigheid belangrijk, maar sommigen willen er verder in gaan dan anderen.
Citeer:
Daarnaast is het zo dat de groepen die geen korting krijgen ook gemiddeld gezien het meest bijdragen aan het openbaar vervoer via de belastingen. Dat maakt het alleen maar nog onrechtvaardiger dat zij ook nog eens extra betalen voor hun kaartje. Solidariteit prima, maar er zijn grenzen aan wat acceptabel is.
Hierin maak je wel de veronderstelling dat de spoorwegen geen commerciële dienst zijn van de vervoerder, maar een sociale dienst zijn van de overheid. Zoals ik al zei - laat spoorwegen de treintjes laten rijden, en regel de solidariteit middels progressieve belastingheffing op het loonstrookje, en niet in elke (semi-)overheidsbedrijf door iedereen een andere bijdrage te laten betalen voor de diensten. Houd het simpel en overzichtelijk.

Citeer:
3. Het is merkwaardig

Stel dat mij op een dag bij de benzinepomp wordt gevraagd "Wat is uw leeftijd? Bent u veteraan? Heeft u 3+ kinderen? Heeft u een handicap? Etc..etc.. En vervolgens wordt een liter-prijs bepaald die weer anders is dan degene die voor mij in de rij stond. En uiteraard was dat de reden dat bord met prijzen langs de weg ook niet meer te begrijpen is voor gewone mensen. Een dag later zou dit op op de voorpagina van de Telegraaf staan. In de ingezonden brieven zullen de woorden "discriminiatie" en "DDR-toestanden" veelvuldig vallen.

Maar met de trein wordt het vanzelfsprekend bevonden?
Tja, enkel omdat het dus automatisch wordt aangenomen dat de spoorwegen iets van de staat is. Van een benzinepomp gaat iedereen automatisch aannemen dat het een normaal functionerend commercieel bedrijf is. Idem bij vliegtickets waar sociale kortingen niet bestaan.

_________________
Treinkilometers 2010: 67.199km excl. woon-schoolverkeer (link)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23 jun 2013, 18:08 
Offline
Trans-Siberië Express
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 09 jul 2008, 23:12
Berichten: 1132
Citeer:
In bijna alle landen en treinkaartjes zijn er groepen die korting krijgen.

De korting voor metname bepaalde leeftijdsgroepen komt voort uit de veronderstelling dat deze groepen minder geld hebben. Mocht dat zo zijn, dan nog is het niet de taak van de spoorwegen om die groepen te helpen.
Door een kortingskaart te kopen (€60,-) per jaar mag ik met korting reizen na negen uur en een dergelijke kaart is(was) voor iedereen te koop maar gratis korting bij onze treinvervoerders in Nederland ho maar.

groetjes ben2


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 24 jun 2013, 06:42 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 08 jul 2010, 15:17
Berichten: 523
Wat te denken ook dan dat studenten kunnen in Nederland gratis reizen? En niet buitenlanders die in Nederland wonen?
Dat heb ik altijd vreemd gevonden. Ik ben voorstander voor gratis OV voor studenten tussen woonplek (kamer) en de universiteit, maar in het hele land?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 24 jun 2013, 11:50 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 28 okt 2011, 18:44
Berichten: 565
Land: Nederland
Locatie: Irgendwo im Osten
Citeer:
Wat te denken ook dan dat studenten kunnen in Nederland gratis reizen? En niet buitenlanders die in Nederland wonen?
Dat heb ik altijd vreemd gevonden. Ik ben voorstander voor gratis OV voor studenten tussen woonplek (kamer) en de universiteit, maar in het hele land?
Ben ik met je eens. Het is eigenlijk te gek voor woorden dat je gratis (dus op kosten van de overheid) een dagje naar Maastricht of Amsterdam kunt.
Dit gaat sowieso verdwijnen en hierop kan Den Haag makkelijk bezuinigen. Het schijnt dat er een kortingskaart komt. Het is veel beter om een OV-studentenkaart in te voeren voor wonen en studie.
Stel je dat je in 's Hertogenbosch woont en je moet voor school of stage iedere dag naar Nijmegen, dan krijg je alleen gratis reizen voor dit traject. Trajectkaart moet in mijn ogen gekoppeld worden aan de duur van je opleiding of stage. Al met al is het huidige systeem betreffende de studiefinanciering onbetaalbaar aan het worden.

_________________
Hajrá Magyarország


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 24 jun 2013, 18:41 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 08 apr 2007, 20:23
Berichten: 749
Citeer:
Wat te denken ook dan dat studenten kunnen in Nederland gratis reizen? En niet buitenlanders die in Nederland wonen?
De Europese Commissie is daarover, na vele waarschuwingen aan de Nederlandse regering, nu een inbreukprocedure gestart.

Groetjes,
Rian


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.
[ GZIP: Off ]