World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 21 nov 2017, 09:05

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Prijzen per land
BerichtGeplaatst: 10 jul 2013, 18:29 
Sprinter

Na een beetje zoeken (jawel, ook met google) zag ik niet wat ik zocht en vroeg ik me af of hier misschien iemand weet waar ik een site kan vinden welke voorbeelden geeft van prijzen in een lijst; bijvoorbeeld voor Polen / Zlotty:

Nederland - Polen
EUR - Zlotty
[x] => wisselkoers

Eten:
Friet [x] euro / [x] zlotty gemiddeld in Polen.
etc.

Ofwel, niet exact de wisselkoers is dit, gezien de prijs voor bijvoorbeeld een friet minder is in Polen dan in Nederland.

Weet iemand misschien een handige site voor dit soort vergelijkingen?

Berichtonderwerp: Re: Prijzen per land
BerichtGeplaatst: 10 jul 2013, 22:59 
Maglev

Ik snap er de ballen van maar met www.xe.com kom je zelf een heel eind denk ik.

BerichtGeplaatst: 11 jul 2013, 06:22 
Trans-Siberië Express

Aan de hand van dit lijstje kun je zien wat een Big-Mac kost ben je iets wijzer.

http://de.wikipedia.org/wiki/Big-Mac-Index

Voor geld koersen gebruik ik altijd deze, eventjes op Traveler's Cheatsheet klikken.

http://www.oanda.com/currency/converter/

groetjes ben2

BerichtGeplaatst: 11 jul 2013, 19:32 
Sprinter

Bedankt voor de reactie's!

De wisselkoers had ik inderdaad wel zelf gevonden met de googelaar, maar met de Big-Mac-Index kom ik wat verder.

Nu wil ik uiteraard niet elke dag een Big-Mac eten, dus zocht ik zoiets, maar dan van diverse producten, om een beter beeld qua vergelijking te krijgen. (Bijvoorbeeld, benzine, big-mac, flesje water, handdoek, etc. Random producten in een winkel dus vergeleken met elkaar in een handig overzicht.)

Bestaat het überhaupt wel of is dit moeilijk doen voor gevorderden?
Citeer:
Aan de hand van dit lijstje kun je zien wat een Big-Mac kost ben je iets wijzer.

BerichtGeplaatst: 12 jul 2013, 06:40 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Nu wil ik uiteraard niet elke dag een Big-Mac eten, dus zocht ik zoiets, maar dan van diverse producten, om een beter beeld qua vergelijking te krijgen. (Bijvoorbeeld, benzine, big-mac, flesje water, handdoek, etc. Random producten in een winkel dus vergeleken met elkaar in een handig overzicht.)
Wat wil je eigenlijk met zoiets?/

Ik was in mei/juni 26 dagen op pad in Frankrijk en heb voor een flesje water €0,18 maar ook €3,80 betaald en een handdoek neem ik mee of niet maar kopen onderweg?

Bij diverse reisorganisaties kan men bij georganiseerde reizen vaak ook lezen of de dagelijkse uitgaven veel afwijken van Nederland.

Die lijst van de Big-Mac is gemaakt om te zien wat of het prijs verschil is per land en dat zou een leidraad moeten zijn voor de overige prijzen.

groetjes ben2

BerichtGeplaatst: 12 jul 2013, 07:05 
Sprinter

Citeer:
Citeer:
Wat wil je eigenlijk met zoiets?/

Ik was in mei/juni 26 dagen op pad in Frankrijk en heb voor een flesje water €0,18 maar ook €3,80 betaald en een handdoek neem ik mee of niet maar kopen onderweg?

Bij diverse reisorganisaties kan men bij georganiseerde reizen vaak ook lezen of de dagelijkse uitgaven veel afwijken van Nederland.

Die lijst van de Big-Mac is gemaakt om te zien wat of het prijs verschil is per land en dat zou een leidraad moeten zijn voor de overige prijzen.

groetjes ben2

Met zoiets wil ik de prijzen inderdaad globaal kunnen vergelijken om een beeld te vormen. (en uiteraard de statistiek eens bekijken)
Uiteraard neem ik een handdoek mee en koop ik niet in elk land een handdoek, het was daarom een voorbeeld en ik denk dat iets als een "strandhanddoek" onder andere! een goed voorbeeld is van een vergelijkingsproduct qua verschillen in prijzen.

De Big-Mac index vind ik inderdaad ook een goede leidraad, maar gezien dit maar 1 product is in een bepaalde categorie, niet erg uitgebreid. Ter vergelijking bedoel ik als je een enquête maakt en 1 response hebt is dat veel beter dan geen response uiteraard, maar 10x response is meer betrouwbaar.

BerichtGeplaatst: 12 jul 2013, 07:28 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Met zoiets wil ik de prijzen inderdaad globaal kunnen vergelijken om een beeld te vormen. (en uiteraard de statistiek eens bekijken)
Maar waarom wil je zoiets weten gewoon omdat je nieuwsgierig bent of wil het weten omdat je een grote reis gaat maken.

groetjes ben2

BerichtGeplaatst: 12 jul 2013, 07:35 
Sprinter

Citeer:
Citeer:
Maar waarom wil je zoiets weten gewoon omdat je nieuwsgierig bent of wil het weten omdat je een grote reis gaat maken.

groetjes ben2
(Te?) nieuwsgierigheid uiteraard. :wink:
Overigens dacht ik ooit al eens een vergelijking te zijn tegen gekomen, vanwaar ik eigenlijk dacht dat dit makkelijk te vinden was.
(Als men eenmaal door de brei van poging tot uitleg gekomen was.)

BerichtGeplaatst: 12 jul 2013, 07:46 
Trans-Siberië Express

Misschien wordt je hier iets wijzer.

http://epp.eurostat.ec.europa.eu/tgm/ta ... e=tec00120

http://bespaartest.yenom.nl/Wat-kan-ik- ... rtest.html

Onderstaande is niet nieuw maar geeft toch een fraai overzicht qua cola.

http://www.geldenrecht.nl/artikel/2011- ... ropa-enorm

Mocht je de tabellen met de prijzen en verschillen gereed hebben dan zie ik hem graag verschijnen.

groetjes ben2

BerichtGeplaatst: 12 jul 2013, 18:41 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Dit iets?

http://www.expatistan.com/cost-of-living

BerichtGeplaatst: 13 jul 2013, 09:51 
Trans-Siberië Express

Lees ik net in de krant wat een Biertje kost.

http://www.pintprice.com/

groetjes Ben2

BerichtGeplaatst: 26 jul 2013, 08:40 
Sneltrein

Voor de koers euro - zloty hanteer ik voor het gemak 1 euro = 4 zloty.

Verder liggen de prijzen in Polen van eten en drinken lager dan in Nederland, behalve als je in het hartje centrum wil eten van de grotere steden.
Ga dan een zijstraat pakken, loop een paar honderd meter en kijk dan links of rechts of je in een straatje een restaurant ziet, de prijzen kunnen daar wel 40% goedkoper zijn dan in het centrum en de kwaliteit is prima.

Verder kan je de supermarkten, Aldi, Lidl, Biedronka, etc bezoeken. De prijzen liggen hier ook lekker laag en de kwaliteit is goed.

Bier is ook goedkoper, probeer eens Lech (uitstekend bier en ik weet hoe het gebrouwen wordt).

Wil je meer tips, stuur maar een pm :)

Polencafe

BerichtGeplaatst: 02 aug 2013, 21:08 
Sneltrein

Citeer:
Bedankt voor de reactie's!

De wisselkoers had ik inderdaad wel zelf gevonden met de googelaar, maar met de Big-Mac-Index kom ik wat verder.

Bestaat het überhaupt wel of is dit moeilijk doen voor gevorderden?
Citeer:

Wil je in Polen goed en goedkoop eten, ga dan aar een Bar Mleczny. voor een paar euro krijg je een prima 3-gangenmenu.
Zie: http://polencafe.xsbb.nl/viewtopic.php?f=6&t=2669

BerichtGeplaatst: 03 aug 2013, 12:21 
Trans-Siberië Express

Een bedreigde restaurantsoort in Polen, helaas... je moet al veel moeite doen om een echte melkbar te vinden. (Zoals je kunt verwachten, erg winstgevend zijn ze niet).

BerichtGeplaatst: 04 aug 2013, 12:23 
Trans-Siberië Express

Misschien omdat Polen nu een vrije markt economie heeft? Ik denk dat je dat helaas niet tegen kan houden en dat ook een Polen de grote fastfood ketens dit soort goedkope restaurants wegconcurreert. Daar eet nu ook iedereen een Big mac, Whopper of een Fried chicken menu.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00