World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is nu 20 aug 2017, 14:42

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Reis naar Griekenland
BerichtGeplaatst: 12 feb 2017, 00:27 
Stoptrein

Beste mede trein-enthousiastelingen,

Ik had bedacht, dat het leuk zou zijn om met mijn 2 dochters naar Griekenland te 'treinen', zoals ik als Interrailer deed. Maar dat is nu wel minder overzichtelijk dan begin jaren '80 toen je vanaf Duisburg zo naar Athene reed (2,5 dag).
Maar omdat het een onvergetelijke ervaring was - sommige trajecten herinner ik me nog als de dag van gisteren, gaat het natuurlijk wel gebeuren.

Ik ben blij dat ik dit forum gevonden heb - dank voor de verwijzing naar de OBB brochure - en hoop, dat jullie me nog wat kunnen helpen.
Mijn plan is:
- met gewone trein naar München op zondag (ticket Nijmegen-München, prijs vanaf €39 p.p.)
- nachttrein München - Ljubljana/Zagreb, EN 50463; vertrek München was 23.35, wordt nu gegeven: 21.54 (prijzen opgevraagd; NS internationaal geeft b.v. €69 voor couchette (6)).
- Ljubljana/Zagreb - Belgrado; met EN 415 (Zürich-Belgrado); kon NS internationaal geen prijs van geven (verkopen ze (nog) niet).
Dan overnachting Belgrado en op derde dag richting Thessaloníki - nog precies uit te zoeken.

Hebben jullie nog suggesties voor deze reis?
Zou een en ander vast nog leuker kunnen maken! :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dienstregeling 2017
BerichtGeplaatst: 12 feb 2017, 03:58 
Trans-Siberië Express

vooraf: het is nooit handig een geheel nhieuwe vraag aan iets anders te plakken-begin liever een nw. topic.
Het zal een reis geplaagd met ongemak en vervallen treinen zijn-helaas. Op het moment is er geheel geen treinverkeer zuid van Beograd (deels) en tussen Makedonia-GR. Verder is het trein-net in Serbije zo vervallen dat dat alleen voor hard-core treinfanaten nog te doen is.
Een alt -dat vooralsnog betere kansen biedt, is dan via Sofia-Thessaloniki te gaan. Ook Wenen-B'pest-Beograd is in de praktijk veel easier.
En bekijk de prijzen van InterRail-tot 31/3 15% korting en al tot 11 mnd vooraf te koop, incl 1 retour binnen NL-grens-dat geeft je veel meer vrijheid wat anders te kiezen of af te wisselen en geen gedoe met ansgten over missende aansluitingen e.d. Dat brengt dat oude gevoel ook nog wat meer terug. Heb geen vrees over volle treinen-gapende leegte in vervallen, uitgewoonde treinen is eerder de norm in Hrvatska en zuidelijker.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 feb 2017, 19:21 
Site Admin

Berichten maar even afgesplitst naar een nieuw onderwerp

"Wie niet reist zal niet gemist worden maar wel veel missen"

"Het maakt niet uit waar de trein naartoe gaat, het gaat er om of je besluit in te stappen"

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 feb 2017, 20:28 
Trans-Siberië Express

Via München is natuurlijk een klassieke route, zeker ook omdat je dan niet door het Oostblok kwam. Hongarije was immers een communistisch land behoren tot het Warschaupact, Joegoslavië was weliswaar communistisch maar was gewoon open voor westerse reizigers en geen deel van het Warschaupact.

Al kun je tegenwoordig net zo makkelijk via Wenen en Budapest, daar zijn de treinverbindingen ook nog wat beter. Via München-Zagreb heb je het 'probleem' dat er tussen Zagreb en Belgrado maar één trein per dag rijdt. En het mooiste deel van die route, door de Alpen heen, is helaas ook in het donker. Puur om praktische redenen zou ik derhalve de route via Wenen en Budapest naar Belgrado niet gelijk afschrijven, en hopelijk rijden binnenkort weer de rechtstreekse treinen van Belgardo naar Thessaloniki. Dat zou vanaf het einde van de lente of begin van de zomer weer het geval moeten zijn.

Reis je voor die tijd, dan zou je vanaf Belgrado via Sofia (rijdt vanaf maart weer) naar Thessaloniki kunnen reizen, of vanaf Budapest naar Bukarest, dan door naar Sofia en dan naar Thessaloniki. Die laatste route is langer, maar heeft relatief wat meer comfort. Je mist dan echter wel alles van ex-Joegoslavië en het lijkt dan niet veel meer op jouw reis van begin jaren '80.

Verder zou ik, als je de reis zoveel mogelijk wil reconstrueren zoals die begin jaren '80 was, door Duitsland kiezen voor een reis met een IC of EC (of een enkele ICE) die nog de mooie route langs de Rijn volgt (Linke Rheinstrecke), in plaats van de treinen die over de hogesnelheidslijn Keulen-Frankfurt gaan.

Ik ben zelf in 2007 per trein vanaf Zwolle naar Athene gereisd, en weer terug, heen via München, terug via Wenen. Maar destijds reden er nog vijf treinen per dag tussen Zagreb en Belgrado, en twee treinen per dag tussen Belgrado en Thessaloniki. Heen met de ICE tot München, daarna in een couchette tot Zagreb en daarna in het vanaf München komende koersrijtuig tot Belgrado, verder in een couchette met de nachttrein Hellas Express naar Thessaloniki en met een dagtrein door naar Athene.

Terug in een couchette in de nachttrein Athene-Thessaloniki, een zitplaats in de dagtrein Thessaloniki-Belgrado (14 uur reizen!), een couchette in de nachttrein Belgrado-Wenen en per ICE met overstap in Nürnberg terug naar Nederland (toen reed er nog een ICE München-Amsterdam).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 feb 2017, 20:52 
Trans-Siberië Express

Voor de beleving zou ik zeker via Zagreb-Belgrado-Skopje reizen, mits alles rijdt uiteraard. Wenen-Budapest wordt gereden met moderne Railjets en het landschap is net als Budapest-Belgrado vreselijk saai. Even rondlopen op het internationale treinstation van Budapest, Keleti-pu, kan wel een hoop goed maken trouwens. Je zou wellicht nog wat kunnen knippen in je route, om bijvoorbeeld nog even Ljubljana te verkennen (vind ik persoonlijk een hele leuke stad) ipv Zagreb, om daarna nog Belgrado en Skopje in te gaan. Sofia vind ik geen leuke stad (druk, groot en chaotisch), Skopje daarentegen heeft veel charme en verschillende typische stijlen door elkaar als je daar oog voor hebt. Tevens een van de laatste Balkan Hoofdsteden die nog niet echt is ontdekt :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 feb 2017, 23:21 
Stoptrein

Bedankt voor jullie reacties en suggesties.

Voor mij goed om te weten, dat de route via Budapest niet heel aantrekkelijk is (al zal dat ook wel enigzins een kwestie van smaak zijn).

Betekent, dat ik voorlopig bij mijn route langs Ljubljana/Zagreb blijf en ervan uit ga dat ik die ene verbinding naar Belgrado heb. Volgens mij is dat een onderdeel van de Zwitserse nachttrein, dus dat moet ik vooraf kunnen boeken. En anders maar dat deel met de bus ter plekke invullen.

Na Belgrado is het nog even afwachten dus. Mocht iemand van jullie horen dat de Hellas expres weer gaat rijden, dan hoor ik het graag (van mij mag dat via dit draadje, ook al schijnt dat dan geen mode te zijn :wink: ). Ik probeer dat natuurlijk zelf ook te volgen, maar jullie hebben waarschijnlijk betere kanalen.
Gezien enige positieve reacties over de reis via Skopje lijkt me dit nl. toch wel het leukst.

Hopelijk valt e.e.a. nog mooi op zijn plek!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 feb 2017, 23:28 
Trans-Siberië Express

Niels63 schreef:
Betekent, dat ik voorlopig bij mijn route langs Ljubljana/Zagreb blijf en ervan uit ga dat ik die ene verbinding naar Belgrado heb. Volgens mij is dat een onderdeel van de Zwitserse nachttrein, dus dat moet ik vooraf kunnen boeken. En anders maar dat deel met de bus ter plekke invullen.
Geen probleem, ook voor het deel van Zagreb naar Belgrado kun je gewoon vanuit Nederland een zitplaats boeken. Je reservering komt dan vermoedelijk terecht in één van de doorgaande rijtuigen van de Servische spoorwegen. De trein komt inderdaad vanuit Zürich, maar de rijtuigen vanaf Zürich gaan niet verder dan Zagreb, één doorgaand rijtuig naar Belgrado wordt er pas in Schwarzach-St. Veit bijgeplaatst, en daarna worden er in Villach nog twee rijtuigen bijgeplaatst.

Citaat:
Na Belgrado is het nog even afwachten dus. Mocht iemand van jullie horen dat de Hellas expres weer gaat rijden, dan hoor ik het graag (van mij mag dat via dit draadje, ook al schijnt dat dan geen mode te zijn :wink: ). Ik probeer dat natuurlijk zelf ook te volgen, maar jullie hebben waarschijnlijk betere kanalen.
Gezien enige positieve reacties over de reis via Skopje lijkt me dit nl. toch wel het leukst.
Zeker, vooral de route door Macedonië is erg mooi.

Citaat:
Hopelijk valt e.e.a. nog mooi op zijn plek!
Ik ga ervan uit dat alles in de zomer weer rijdt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 jun 2017, 16:22 
Stoptrein

Ik meld me even met een update, en een vervolg-vraag.

Ik heb afgelopen maand via treinreiswinkel.nl (aangeraden door mijn broer) de reis kunnen regelen tot Belgrado (via München). Daarna afgewacht hoe het verder zou gaan met de verbindingen tussen Belgrado en Griekenland.

Nu lees ik vandaag het goede nieuws, dat de Hellas Express weer rijdt tussen Belgrado en Thessaloniki!
Rijdt volgens hetzelfe schema als afgelopen jaren, maar vanaf de Griekse grens tot Thessaloniki per bus, vanwege werkzaamheden in Griekenland.

Nu gaf treinreiswinkel eerder al aan, dat zij de verbindingen met Griekenland zo onzeker vonden, dat ze zijn gestopt om deze reizen te boeken.
Welke mogelijkheden kennen jullie om te boeken voor de Hellas Express?

Bij voorbaat weer veel dank voor reacties!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 jun 2017, 16:37 
Maglev

Je kan het altijd nog ter plekke boeken ;) Als je dat te riskant vindt of het gewoonweg liever van te voren doet kun je het ook nog bij Bahnagentur Schöneberg in Berlin proberen, ik heb goede ervaringen met ze! ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 jun 2017, 18:38 
Site Admin

Ik wil hem eventueel ook wel hier ter plekke voor je halen, ik zit momenteel in Servië en ben eind deze maand weer in Nederland dus kan hem dan meenemen voor je. Stuur me even een PB als je dat wil :wink:

"Wie niet reist zal niet gemist worden maar wel veel missen"

"Het maakt niet uit waar de trein naartoe gaat, het gaat er om of je besluit in te stappen"

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 jun 2017, 20:08 
Stoptrein

Aram schreef:
Ik wil hem eventueel ook wel hier ter plekke voor je halen, ik zit momenteel in Servië en ben eind deze maand weer in Nederland dus kan hem dan meenemen voor je. Stuur me even een PB als je dat wil :wink:

Beste Aram, dank voor het voorstel, dat komt mogelijk heel fijn uit.
Ik heb nog wel een algemene vraag. Ik ben me aan het afvragen of het leuk is om eerst overdag (b.v. 09.25 - 13.42 uur volgens http://w3.srbrail.rs/ZSRedVoznje/) van Belgrado naar Nis te gaan en daar nog even rond te kijken en dan vanaf Nis de Hellas Express (23.17 uur) te nemen. Is dat de moeite waard?
Vraag die hierbij hoort: moet ik dat dan opsplitsen in 2 kaartjes (Belgrado-Nis en Nis-Thessaloníki, Hellas Express) en maakt dat het flink onhandig en/of veel duurder? Of is het mogelijk om op het ticket voor de Hellas Express ook evt. te kunnen reizen met de 09.25 - 13.42 trein naar Nis? (Dan zou ik die keuze nu nog niet hoeven maken.)

Hoor graag als Aram of iemand anders hier gedachten over heeft!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 jun 2017, 23:21 
Trans-Siberië Express

Dan zou je wel losse tickets moeten kopen aangezien dat daar treingebonden is, maar daar ga je financieel niet echt op achteruit hoor. Een ticket Beograd-Niš zal ongeveer een tientje kosten: Servische Spoorwegen
Ik vind Niš trouwens een leuke stad waar je je zeker een dagje kunt vermaken rondom het centrum, fort, bazaar en bezienswaardigheden zoals de 'skull tower' en het vormalige concentratiekamp.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 jun 2017, 18:37 
Trans-Siberië Express

Vind Nis een erg leuke stad. Ben er 2x geweest en beide keren goed vermaakt. Overigens is het in de zomer wel leuk om er iets langer te blijven (2 dagen bijvoorbeeld), aangezien het dan erg levendig is met veel terrassen en goede koffiezaken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 jul 2017, 14:54 
Stoptrein

Beste mensen,

Dank voor jullie reacties en suggesties.
Ondertussen heb ik het schema rond gemaakt en heeft Aram (jawel, dank,dank!!) voor ons in Belgrado kaartjes gehaald voor het laatste traject:
Belgrado - Nis (di 25/7, 9.35 - 13.42u),
Nis - Thessaloniki (di 25/7, 23.17 - 26/7, ca. 10.00u.); vanaf Macedonisch/Griekse grens met de bus.

Nu hopen we natuurlijk op een voorspoedig verloop van al deze mooie ritten.
Het uitzoeken en voor elkaar krijgen van alle tickets was in ieder geval al een avontuur op zich.

Ik zal na afloop van de vakantie verslag doen.

Hartelijke groeten,
Niels van der Stappen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur