World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 24 nov 2017, 23:15

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 06 okt 2014, 16:19 
Stoptrein

Land: Nederland
Hallo allen,

ik wil al jaren graag interrailen, en zie door de bomen het bos niet meer. Ik zou graag alleen willen gaan, komende zomer, en zou dan 20 jaar zijn. Gevoelsmatig voelt dit voor mij (in Scandinavië) helemaal veilig, klopt dat?

Scandinavië is duur. Erg duur. Is een interrail-pas überhaupt aan te raden, in combinatie met alle reserveringen die je nog moet maken?

Idealiter zou dit mijn reis zijn, i.c.m. een 10 dagen reizen uit 22 dagen pas:

Reisdag 1
Nachttrein vanaf Utrecht Centraal naar Kopenhagen, 14.5 uur

Treinreis om zelf te betalen
Kopenhagen naar Malmö, 0.5 uur.

Reisdag 2
Malmö naar Stockholm, 4.5 uur

Reisdag 3
Stockholm naar Kristinehamn, 2 uur

Reisdag 4
Kristinehamn naar Mora, 4.5 uur, Inlandsbanan

Reisdag 5
Mora naar Gällivare, reistijd (?), Inlandsbanan

Reisdag 6
Gällivare naar Luleå, 3 uur

Reisdag 7
Luleå naar Kemi, 3 uur, gratis bus

Reisdag 8
Kemi naar Rovaniemi, 1.5 uur

Reisdag 9
Rovaniemi naar Kemijärvi, 1 uur

Reisdag 10
Nachttrein van Kemijärvi naar Helsinki, 14 uur

Ik zou dan een vlucht nemen van Helsinki naar Amsterdam, om vanaf daar weer naar huis te reizen.

Hoe lang ik op iedere plaats/in iedere stad zou blijven vind ik lastig, tips zouden welkom zijn.

Ik ben van plan deze reis 's zomers te maken, omdat ik 's winters geen drie weken vrij kan zijn.. is dat zonde, en zou ik beter een aantal jaar kunnen wachten totdat ik een Scandinavië-reis 's winters kan maken, of gewoon doen?
Ik ben me er van bewust dat de steden in Scandinavië minder spannend zijn dan die in sommige andere delen van Europa, ik zou voornamelijk voor de natuur gaan.

Is dit een realistische reis, is een interrail-pas aan te raden, en is dit 's zomers het geld waard? Opmerkingen en tips zijn welkom!

BerichtGeplaatst: 06 okt 2014, 16:52 
Maglev

Onzin dat Scandinavische steden minder spannend zouden zijn. Het is maar net wat je er zelf van maakt natuurlijk en waar je interesses liggen. Bovendien heeft de zomer 1 groot voordeel t.o.v. de winter en dat is dat je heel lang daglicht hebt in de zomer. Voor de rest weet ik niks van Scandinavië. :roll:

BerichtGeplaatst: 06 okt 2014, 23:30 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Scandinavië is heel veilig, InterRail pass heb je er vrij snel uit in die gebieden. InterRail is alleen niet geldig op de Inlandsbanan geloof ik. Verder zou ik ipv Inlandsbanan juist voor de Lofotbanan gaan via Kiruna naar Narvik. Daar heb je schitterende wandelgebieden, daarover kan onze medeforummer "hvondelen" vast wel wat tips over geven.

Dat de steden minder spannend zijn beaam ik, maar dat heeft ook wel zo z'n voordelen; heerlijk rustig gebied vind ik het zelf. :)

BerichtGeplaatst: 07 okt 2014, 08:16 
Maglev

Hier staat dat interrail ook geldig is op de inlandsbanan.

BerichtGeplaatst: 07 okt 2014, 17:20 
Trans-Siberië Express

Ik heb in mei 2010 ook de inlands baan gedaan tijdens een rondreisje.

Hier de link van een klein reisverslagje en daar staat tevens mijn reisschema enz.; viewtopic.php?f=25&t=7322

misschien heb je er iets aan.

groetjes ben2

BerichtGeplaatst: 27 okt 2014, 00:10 
Stoptrein

Klinkt als een leuk en goed plan.

Ben er zelf nog nooit geweest maar staat al lang op het lijstje, niet in het minst de Inslandsbaan.
Maar naar ik begrepen heb betreft het stuk Mora naar Gallivare twee reisdagen, te weten eerst Mora tot Ostersund en dan verder naar Gallivare. En interrail zou er idd nog altijd geldig zijn. En Kristinehamn tot Mora is dacht k ook gedeeltelijk met de bus.

Tweede probleempje is dat de nachttrein naar Kopenhagen eind dit jaar komt te vervallen. Een alternatief kan gezocht worden door ook al tot Stockholm te vliegen bij het vertrek. Je kan met een beetje creativiteit ook een aanloopje nemen langs Hamburg (nabijgelegen Lubeck vond k ook echt wel aangenaam). Valt budgettair vrij interessant te doen met een Niedersachsen ticket of Europa-Spezial tot daar. Stuk tot Kopenhagen kan dan gelden als eerste reisdag of ook met Europa-Spezial.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00