Goedenavond allen,
Tijdens de zomer van 2015 ben ik van plan een reis te maken door Oost-Europa, samen met een maat. Dit is de eerste keer dat we een dergelijke reis ondernemen. In eerste instantie was het plan om 21 dagen vol te reizen met een trein. Hoe meer ik er mee bezig was, hoe meer opties ik begon te zien. Het beste idee wat in mij opkwam is een reis met de trein, auto en terugvliegen. De geplande vakantieduur blijft drie weken.
De afgelopen twee jaar ben ik twee keer in Praag geweest en één keer in Berlijn, vandaar dat ik die steden oversla(behalve een tussenstop Pilsen > Krakau). De steden die op ons lijstje staan zijn: Dresden, Pilsen, Krakau, Budapest, Belgrado en Rijeka/Zagreb. In Rijeka/Zagreb willen we een auto huren voor één week. Vanuit Rijeka/Zagreb Kroatië ontdekken en eindigen in Split/Sarajevo om de auto in te leveren. Vervolgens het vliegtuig richting Nederland te pakken.
Uitgetrokken dagen per stad/reis:
Amsterdam > Dresden: 1 reisdag
Dresden: 1 dag ('s avonds weer vertrekken)
Dresden > Pilsen: 1 reisdag
Pilsen: 1 nacht verblijven ('s avonds weer vertrekken)
Pilsen > Krakau: 2 reisdagen
Krakau: 2 nachten verblijven ('s avonds weer vertrekken)
Krakau > Budapest: 2 reisdagen
Budapest: 2 nachten verblijven ('s avonds weer vertrekken)
Budapest > Belgrado: 2 reisdagen
Belgrado: 2 nachten verblijven ('s avonds weer vertrekken)
Belgrado > Rijeka/Zagreb: 2 reisdagen
Dan zijn we twaalf dagen onderweg als we in Rijeka/Zagreb aankomen. Dan hebben we nog 9 dagen over om tot Split/Sarajevo te geraken. We willen heel graag de Plitvice-meren bekijken. Wat is handiger? Vanuit Zagreb of Split vertrekken? Zou Zadar ook een optie kunnen zijn om een auto te huren, aangezien het zuiden van Kroatië mooier is dan het noorden(van horen zeggen...).
Het is de bedoeling om in Rijeka/Zagreb te geraken met een flexipass 10 dagen binnen 22 dagen, met de nachtrein.
Is Kroatië te doen met zo'n wagentje: http://www.easyterra.nl/quote.php?qid=2 ... h=U5A7E8ym
Een tweede optie is om een globalpass 22 opeenvolgende dagen te kopen en met de trein Kroatië verder te ontdekken. Terugvliegen blijft sowieso het plan.
Ik ben benieuwd hoe de ervaren backpackers tegen deze reis aankijken. Of het niet te ambitieus is én of jullie nog tips hebben.
Alvast bedankt!
Pim