World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is nu 19 okt 2017, 15:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 20 okt 2014, 21:09 
Stoptrein

Goedenavond allen,

Tijdens de zomer van 2015 ben ik van plan een reis te maken door Oost-Europa, samen met een maat. Dit is de eerste keer dat we een dergelijke reis ondernemen. In eerste instantie was het plan om 21 dagen vol te reizen met een trein. Hoe meer ik er mee bezig was, hoe meer opties ik begon te zien. Het beste idee wat in mij opkwam is een reis met de trein, auto en terugvliegen. De geplande vakantieduur blijft drie weken.

De afgelopen twee jaar ben ik twee keer in Praag geweest en één keer in Berlijn, vandaar dat ik die steden oversla(behalve een tussenstop Pilsen > Krakau). De steden die op ons lijstje staan zijn: Dresden, Pilsen, Krakau, Budapest, Belgrado en Rijeka/Zagreb. In Rijeka/Zagreb willen we een auto huren voor één week. Vanuit Rijeka/Zagreb Kroatië ontdekken en eindigen in Split/Sarajevo om de auto in te leveren. Vervolgens het vliegtuig richting Nederland te pakken.

Uitgetrokken dagen per stad/reis:

Amsterdam > Dresden: 1 reisdag
Dresden: 1 dag ('s avonds weer vertrekken)
Dresden > Pilsen: 1 reisdag
Pilsen: 1 nacht verblijven ('s avonds weer vertrekken)
Pilsen > Krakau: 2 reisdagen
Krakau: 2 nachten verblijven ('s avonds weer vertrekken)
Krakau > Budapest: 2 reisdagen
Budapest: 2 nachten verblijven ('s avonds weer vertrekken)
Budapest > Belgrado: 2 reisdagen
Belgrado: 2 nachten verblijven ('s avonds weer vertrekken)
Belgrado > Rijeka/Zagreb: 2 reisdagen

Dan zijn we twaalf dagen onderweg als we in Rijeka/Zagreb aankomen. Dan hebben we nog 9 dagen over om tot Split/Sarajevo te geraken. We willen heel graag de Plitvice-meren bekijken. Wat is handiger? Vanuit Zagreb of Split vertrekken? Zou Zadar ook een optie kunnen zijn om een auto te huren, aangezien het zuiden van Kroatië mooier is dan het noorden(van horen zeggen...).

Het is de bedoeling om in Rijeka/Zagreb te geraken met een flexipass 10 dagen binnen 22 dagen, met de nachtrein.
Is Kroatië te doen met zo'n wagentje: http://www.easyterra.nl/quote.php?qid=23622159&h=U5A7E8ym

Een tweede optie is om een globalpass 22 opeenvolgende dagen te kopen en met de trein Kroatië verder te ontdekken. Terugvliegen blijft sowieso het plan.

Ik ben benieuwd hoe de ervaren backpackers tegen deze reis aankijken. Of het niet te ambitieus is én of jullie nog tips hebben.

Alvast bedankt!

Pim

Laatst bijgewerkt door geenideehoelaathetis op 21 okt 2014, 20:41, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 okt 2014, 19:23 
Stoptrein

Zo, daar ben ik weer.

Volgens mij heb ik de nachttreinen nog niet goed begrepen. In eerste instantie dacht ik dat als je na 1900u vertrekt en na 0500u aankomt op bestemming het twee dagen van je pas kost. Echter, op jullie site zag er nergens een eindtijd staan. Dus dan kost het maar één dag.

Alvast bedankt!

Pim

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 okt 2014, 10:27 
Trans-Siberië Express

one way rentals (dus wagen ergens anders weer inleveren) kost je meest heel veel meer, en in Oost-Eur mag je vaak nog steeds de auto niet naar andere landen meenemen.
Tenzij je graag armlastige spoorwegen subsidieert is een IR voor Ost-Eur vaak weggegooid geld, zeker een doorlopende global pas, heel veel trajecten kosten minder als de dagelijkse prijs van een IR. En vaak is er geen snelle treinroute, maar wel een veel snellere en vaker rijdende bus.
WIZZair is de Ryanair voor Oost-Eur-bedient vrijwel alle grote steden vanaf Eindhoven, maar niet dagelijks. Wel heel goed opletten wat je bijkoopt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 okt 2014, 15:11 
Trans-Siberië Express

Het zuiden van Kroatië vind ik mooier dan het noorden inderdaad. Je kunt een auto huren, maar Kroatië heeft ook prima busvervoer. Ik denk dat je daar een heel eind mee kunt komen.

arrivant schreef:
one way rentals (dus wagen ergens anders weer inleveren) kost je meest heel veel meer, en in Oost-Eur mag je vaak nog steeds de auto niet naar andere landen meenemen.

Kan heel erg meevallen. Een week geleden heb ik een auto in Duitsland gehuurd, oneway kostte mij 30 euro extra. Er zijn een handje vol internationaal opererende autoverhuur bedrijven, die overal vestigingen hebben. Die zetten juist in op flexibliteit zoals oneway, anders wordt autohuur helemaal niet aantrekkelijk. Voor mogelijkheden om met de auto over de grens te gaan moet je goed de voorwaarden checken inderdaad.

In Kroatië een auto huren en in Bosnië inleveren lijkt mij heel moeilijk, maar binnen Kroatië kan het volgens mij prima. Dat is reeds een EU-land en al die internationale verhuurbedrijven zitten er al. Gewoon vooraf boeken via internet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur