Op dag 4 (reisdag 3) ga je van Lugano naar Zermatt, via Italië. Ik zou de (vind ik persoonlijk) mooiere route nemen via Locarno en domodossola met de trein van de Fart/SIFF. Sommige hebben een toeslag van een paar euro, die je bij de conducteur kan betalen (al kwam die bij mij afgelopen zomer niet langs

). Interrail is ook gewoon geldig en je spaart de verplichte (en dure) reserveringen voor de EC's van/naar Italië uit.
Dit kan je bijvoorbeeld doen:
Lugano - Bellinzona 09:26-09:56
Bellinzona - Locarno 10:01-10:26
Locarno - Domodossola 10:49-12:36
Domodossola - Brig 12:48-13:16 (EC) -> rijdt vanaf Domodossola 'binnen Zwitserland' zonder reserveringsplicht.
Brig - Zermatt 13:27-14:50
Hou er daarnaast rekening mee dat bij de Bernina express (trein en bus) en de Glacier express een reservering verplicht is. In de zomer (vanaf 9 mei) is deze vooral bij de Glacier express een stuk hoger.
Ten slotte zou ik kijken of het voordeliger is om een Swiss Pass (
http://www.swiss-pass.ch/nl/) te gebruiken i.p.v. interrail. Op het traject van de Matterhorn Gotthard bahn (Brig - Zermatt en een deel van de Glacier express, Zermatt-Disentis) is interrail niet geldig en alleen jongeren (<26) met interrail krijgen 50% korting. Voor deze stukken zou je zonder korting ongeveer 100 CHF moeten betalen met een interrail pass. De Swiss Pass is hier wel 'gewoon' geldig.
Als je voor een Swiss pass kiest moet je wel losse tickets kopen voor de reis van Nederland naar Zwitserland. Voordeel van de Swiss pass is dat hij in bijna al het openbaar vervoer in Zwitserland geldig is (ook veel stadsvervoer). Ook op de bovengenoemde route via Locarno en Domodossola is de Swiss Pass geldig.
Veel informatie, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.