World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 15 dec 2017, 22:31

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Reis voor de zomer van 2015
BerichtGeplaatst: 13 jan 2015, 19:02 
Intercity

Land: Nederland
Beste railvrienden,

Afgelopen jaar maakten een vriend van mij en ik een reis langs Praag, Boedapest, Belgrado op weg naar de natuur van Montenegro, Bosnië en Kroatië. We bezochten eiland en landden uiteindelijk in de Alpen te Oostenrijk. Reisverslag hiervan is te vinden in het topic.

Dit jaar willen we Macedonië, Bulgarije en Roemenië aandoen. Tips zijn daarbij natuurlijk van harte welkom. Een afwisseling tussen stad, strand en activiteiten zoals wandelen en fietsen spreekt ons aan. Dit is voorlopig ons idee:
6-jul-15 Amsterdam - Ohrid
7-jul-15 Ohrid
8-jul-15 Ohrid
9-jul-15 Ohrid
10-jul-15 Ohrid - Bitola
11-jul-15 Bitola - Skopje
12-jul-15 Skopje
13-jul-15 Skopje
14-jul-15 Skopje - Sofia
15-jul-15 Sofia
16-jul-15 Sofia Burgas
17-jul-15 Burgas
18-jul-15 Burgas - Varna
19-jul-15 Varna
20-jul-15 Varna
21-jul-15 Varna - Boekarest
22-jul-15 Boekarest
23-jul-15 Boekarest - Timisoara
24-jul-15 Timisoara - Wenen
25-jul-15 Wenen
26-jul-15 Wenen
27-jul-15 Wenen - Salzburg
28-jul-15 Salzburg
29-jul-15 Salzburg - Bregenz
30-jul-15 Bregenz
31-jul-15 Bregenz - Amsterdam

Hebben jullie tips?

BerichtGeplaatst: 13 jan 2015, 19:49 
Intercity

Ziet er uit als een leuke trip!

Wellicht een kwestie van smaak, maar persoonlijk zou ik denk ik meer tijd in Roemenie doorbrengen i.p.v. Wenen, Salzburg en Bregenz.
Of heb je deze steden juist met een specifieke reden in je reisschema opgenomen?

Qua tijdsplanning ziet het er in ieder geval zeer realistisch uit lijkt me.

Tips over activiteiten kan ik je niet uit eerste hand geven, omdat ik op de meeste van de plekken die je noemt nog niet ben geweest.
Wel schijnt in de buurt van Skopje een mooie ravijn te zijn, waar je kunt raften etc.

BerichtGeplaatst: 13 jan 2015, 22:34 
Intercity

Citeer:
Of heb je deze steden juist met een specifieke reden in je reisschema opgenomen?
Ik wil erg graag naar Wenen en vorig jaar hebben we een korte stop (4 uurtjes) gehad in Salzburg. Dat was naar ons idee véél te kort, want het is echt een heel mooie stad. Qua Bregenz: daar heb je prachtige wandelingen (Montafon-dal). Dat kan ik je overigens meteen aanraden.

BerichtGeplaatst: 14 jan 2015, 19:42 
Intercity

Citeer:
Citeer:
Ik wil erg graag naar Wenen en vorig jaar hebben we een korte stop (4 uurtjes) gehad in Salzburg. Dat was naar ons idee véél te kort, want het is echt een heel mooie stad. Qua Bregenz: daar heb je prachtige wandelingen (Montafon-dal). Dat kan ik je overigens meteen aanraden.
Dan heb ik niets gezegd :oops:

Bregenz ziet er mooi uit inderdaad, kende het niet goed moet ik zeggen. Helaas kan ik je verder weinig tips geven. Succes en veel plezier met de voorbereiding!

BerichtGeplaatst: 15 jan 2015, 08:57 
Intercity

Citeer:
Citeer:
Citeer:

Bregenz ziet er mooi uit inderdaad, kende het niet goed moet ik zeggen. Helaas kan ik je verder weinig tips geven. Succes en veel plezier met de voorbereiding!
Bregenz zelf is niet zo bijzonder, een dal in de buurt (Montafon) echter wel! Daar kun je een prachtige wandeling maken naar de eeuwige sneeuw en die wil ik al zo lang een keer lopen. Dat wordt nu dus een keer tijd om echt te gaan doen!

BerichtGeplaatst: 15 jan 2015, 13:46 
Intercity

Ik weet in Ohrid nog een leuke slaapplek! Bij een bijzonder aardige kerel die je de nodige tips kan geven over de regio. Ook kan je 's avonds gebruik maken van een buitenkeuken en bier en zelfgestookte raki achterover kan slaan met z'n Macedonische vrienden :lol:

Hoewel Skopje een leuke stad is, is het geen stad waar je 3 a 4 dagen voor nodig hebt. Je kan vanuit Skopje wel een aantal leuke dagtrips maken, bijv een wandeling maken naar Mount Vodno. Maar ik zou zeker een bezoek brengen aan de Matka Canyon! Je kan er een kano huren een de kloof afpeddelen naar een grottenstelsel. Met de bus vanaf het station ben je er in pakweg 20 minuutjes, buskaartje kost vrijwel niks. Ik ben zelfs een dag naar Pristina, Kosovo geweest vanuit Skopje.

In Roemenië ben ik helaas nog nooit geweest, dus daar kan ik je niet mee helpen. De Oostenrijkse steden die je opnoemt zijn prachtig en totaal anders dan Macedonië en Bulgarije. Daarom vind ik deze stops in je planning een beetje onlogisch.

Anyway, succes met puzzelen verder :)

BerichtGeplaatst: 15 jan 2015, 14:49 
Maglev

Citeer:
Citeer:
Citeer:
Citeer:

Bregenz zelf is niet zo bijzonder, een dal in de buurt (Montafon) echter wel! Daar kun je een prachtige wandeling maken naar de eeuwige sneeuw en die wil ik al zo lang een keer lopen. Dat wordt nu dus een keer tijd om echt te gaan doen!
Heb je een linkje naar wat dat eeuwige sneeuw daar in de buurt inhoudt? Waarschijnlijk een gletsjer maar ik wil graag specifieke informatie lezen. :D

BerichtGeplaatst: 16 jan 2015, 20:10 
Trans-Siberië Express

Ohrid is bijzonder fraai. 3 dagen is relatief weinig maar wel voldoende om alles van het stadje te zien. Via visitohrid.com kun je goedkope appartementen huren bij particulieren. Dit heb ik in 2013 ook zo geregeld en dat beviel prima. Bitola kun je beter als dagtrip overwegen. Vanuit Ohrid rijden bovendien frequent bussen naar Skopje. Kosten ongeveer 8 EUR voor een 3-uur durende reis.

Daarnaast vraag ik me af: waarom zowel Varna als Burgas? In de zomer is er sprake van massatoerisme, dus wellicht kun je overwegen om 1 van de 2 als bestemming te kiezen.
Voor Roemenië plan je weinig tijd. Ik zou Bucuresti laten vallen en je richten op Timisoara. Zowel Salzburg als Bregenz passen dan prima in je schema.

BerichtGeplaatst: 20 jan 2015, 12:55 
Intercity

Citeer:
Ik weet in Ohrid nog een leuke slaapplek! Bij een bijzonder aardige kerel die je de nodige tips kan geven over de regio. Ook kan je 's avonds gebruik maken van een buitenkeuken en bier en zelfgestookte raki achterover kan slaan met z'n Macedonische vrienden :lol:

Hoewel Skopje een leuke stad is, is het geen stad waar je 3 a 4 dagen voor nodig hebt. Je kan vanuit Skopje wel een aantal leuke dagtrips maken, bijv een wandeling maken naar Mount Vodno. Maar ik zou zeker een bezoek brengen aan de Matka Canyon! Je kan er een kano huren een de kloof afpeddelen naar een grottenstelsel. Met de bus vanaf het station ben je er in pakweg 20 minuutjes, buskaartje kost vrijwel niks. Ik ben zelfs een dag naar Pristina, Kosovo geweest vanuit Skopje.

In Roemenië ben ik helaas nog nooit geweest, dus daar kan ik je niet mee helpen. De Oostenrijkse steden die je opnoemt zijn prachtig en totaal anders dan Macedonië en Bulgarije. Daarom vind ik deze stops in je planning een beetje onlogisch.

Wij hadden Skopje gekozen vanwege de omgeving. Het schijnt dat je daar ook mooie wandelingen kunt maken- iemand ervaring? Ook schijnen er in de nationale parken om de hoofdstad heen wolven en beren in de gebergten te schuilen. Een huttentocht lijkt me daarom erg geschikt. Hierom "verblijven" we iets langer in Skopje; althans, dat is de planning.

BerichtGeplaatst: 20 jan 2015, 12:56 
Intercity

Citeer:

Oostenrijkse steden zijn overigens om ook nog wat van de beschaving te zien! Na een paar dagen in Roemenië, ben ik altijd wel toe aan een goede kop koffie met Tiroler service! :lol:

BerichtGeplaatst: 20 jan 2015, 13:34 
Intercity

Citeer:
Citeer:
Citeer:
Citeer:
Citeer:

Heb je een linkje naar wat dat eeuwige sneeuw daar in de buurt inhoudt? Waarschijnlijk een gletsjer maar ik wil graag specifieke informatie lezen. :D
Een link is lastig, maar als je het dorp Silbertal zoekt, kun je op een gegeven moment naar de 2.561 meter hoge Lobspitze lopen. Voor de eeuwige sneeuw beklim je de Piz Buin; een echte reus van de Alpen (http://www.montafon.at/de/piz-buin). Deze is echter alleen onder begeleiding te beklimmen voor € 110 en is 3.312 meter hoog. Vanuit Schruns kun je Partenen eenvoudig bereiken per bus. Deze vertrekt vanuit het centrum van Schruns.

BerichtGeplaatst: 20 jan 2015, 13:37 
Intercity

Citeer:
Ohrid is bijzonder fraai. 3 dagen is relatief weinig maar wel voldoende om alles van het stadje te zien. Via visitohrid.com kun je goedkope appartementen huren bij particulieren. Dit heb ik in 2013 ook zo geregeld en dat beviel prima. Bitola kun je beter als dagtrip overwegen. Vanuit Ohrid rijden bovendien frequent bussen naar Skopje. Kosten ongeveer 8 EUR voor een 3-uur durende reis.

Daarnaast vraag ik me af: waarom zowel Varna als Burgas? In de zomer is er sprake van massatoerisme, dus wellicht kun je overwegen om 1 van de 2 als bestemming te kiezen.
Voor Roemenië plan je weinig tijd. Ik zou Bucuresti laten vallen en je richten op Timisoara. Zowel Salzburg als Bregenz passen dan prima in je schema.
Als drie dagen Ohrid te weinig is, plak ik er graag nog wat tijd aan vast. We gaan er over nadenken om een van de steden aan de Zwarte Zee over te slaan, zodat we naar een nationaal park in Roemenië of Bulgarije kunnen. Heeft iemand ervaring met Karpaten? Daar schijnt het prachtig te zijn. Ook wordt Pirin (Bulgarije) veel genoemd. Zijn er mensen die hier al zijn geweest?

Daarbij ben ik benieuwd waarom we Boekarest moeten laten schieten. Dit is toch een mooie - zo niet prachtige - stad?

BerichtGeplaatst: 22 jan 2015, 10:58 
Trans-Siberië Express

Aan de andere kant van het meer van Ohrid ligt Sveti Naum, een prachtig complex aan de Albanese grens waar je ook een boottochtje kunt maken over kristalhelder water naar een van de bronnen van het Ohrid meer.

In Bulgarije ben ik afgelopen zomer een paar dagen in het Rila gebergte geweest. Vanuit Sofia de bus naar Samokov en vanaf daar een goed startpunt en accommodatie zoeken. De natuur is adembenemend. Een dagwandeling rondom 'the seven lakes' is adembenemend en het 'Malyovitsa' dal en de beklimming is een van de mooiste die je daar kunt doen. Ik had het dorpje Govedartsi als uitvalsbasis, de hoteleigenaar bracht ons elke keer naar de voet van de berg. Er rijdt een bus van Samokov naar Govedartsi.

In Roemenië kan ik je verschillende wandelingen aanbevelen. De best bereikbare is die van Busteni. Aan de spoorlijn Bucuresti-Brasov. Je loopt door het dorpje naar de kabelbaan waar de route begint, hier is ook nog wel een wandelkaart te verkrijgen. Brasov is overigens een schitterende en gezellige stad!

Afgelopen zomer ben ik met de trein naar Fagaras gegaan, vervolgens een taxi naar Manastirea Sambata, een schitterend oud klooster. Deze straal voorbij gelopen de bergen in voor een drie daagse tocht tot aan de Transfagarasan. Waar we een lift naar Sibiu kregen.

BerichtGeplaatst: 23 jan 2015, 08:53 
Intercity

Citeer:
Aan de andere kant van het meer van Ohrid ligt Sveti Naum, een prachtig complex aan de Albanese grens waar je ook een boottochtje kunt maken over kristalhelder water naar een van de bronnen van het Ohrid meer.

In Bulgarije ben ik afgelopen zomer een paar dagen in het Rila gebergte geweest. Vanuit Sofia de bus naar Samokov en vanaf daar een goed startpunt en accommodatie zoeken. De natuur is adembenemend. Een dagwandeling rondom 'the seven lakes' is adembenemend en het 'Malyovitsa' dal en de beklimming is een van de mooiste die je daar kunt doen. Ik had het dorpje Govedartsi als uitvalsbasis, de hoteleigenaar bracht ons elke keer naar de voet van de berg. Er rijdt een bus van Samokov naar Govedartsi.

In Roemenië kan ik je verschillende wandelingen aanbevelen. De best bereikbare is die van Busteni. Aan de spoorlijn Bucuresti-Brasov. Je loopt door het dorpje naar de kabelbaan waar de route begint, hier is ook nog wel een wandelkaart te verkrijgen. Brasov is overigens een schitterende en gezellige stad!

Afgelopen zomer ben ik met de trein naar Fagaras gegaan, vervolgens een taxi naar Manastirea Sambata, een schitterend oud klooster. Deze straal voorbij gelopen de bergen in voor een drie daagse tocht tot aan de Transfagarasan. Waar we een lift naar Sibiu kregen.
Heb je een reisverslag gemaakt? Met foto's? Staat het op het forum? Dan ga ik mezelf eens even lekker maken!

BerichtGeplaatst: 23 jan 2015, 12:58 
Trans-Siberië Express

Die komt er zeer spoedig aan! Dus nog even geduld, want ik heb een hoop foto's gemaakt. Je zou even kunnen zoeken voor reisverslagen uit 2010 en 2011 waarin ik de klim bij Busteni heb gedaan. Wat is dat schitterend daar :) EDIT: Reisverslag 2011

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00