World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 11 dec 2017, 23:51

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Interrail 2015
BerichtGeplaatst: 18 jan 2015, 22:43 
Sneltrein

Graag jullie tips en opmerkingen over mijn aankomende reis, twee jaar terug heb ik veel aan jullie tips en ideeën gehad! :mrgreen:

Mijn reisschema.

Dag 1.
Arnhem - Praag

Dag 2.
Aankomst Praag

Dag 3.
Verblijf Praag.

Dag 4.
Praag - Krakau.

Dag 5.
Aankomst Krakau.
S'avonds vertrek Krakau - Boedapest
( Ik heb Auschwitz en zoutmijnen al eens bezocht, alleen wil de binnenstad nog goed verkennen)

Dag 6.
Aankomst Boedapest.

Dag 7 + 8.
Verblijf Boedapest.

Dag 9.
Boedapest - Bratislava
S'avonds vertrekken: Bratislava - Arnhem.

Dag 10.
Aankomst Arnhem.

Opmerkingen.
- Krakau wil ik puur echt alleen nog bezoeken voor de binnenstad. (Ben hier al eerder geweest, alleen toen geen tijd hier meer voor)
- Bratislava zou ik misschien willen schrappen, voor een extra dag in Praag of een andere stad.
- Graz in Oostenrijk staat ook hoog op mijn verlanglijstje, maar geen idee of dit de moeite waard is en haalbaar is om eventueel te wisselen of er tussen 'te proppen' ?
- Mijn budget is 800 euro,- aan overnachtingen en tickets ben ik rond de 450 kwijt waardoor ik nog 350 over hou voor eten en bezoeken. Is dit haalbaar of moet ik mijn budget verhogen?

Bedankt voor jullie meedenken! :D

Berichtonderwerp: Re: Interrail 2015
BerichtGeplaatst: 19 jan 2015, 10:14 
Maglev

Standaard rondje die al duizend keer gedaan is, budget is goed (misschien wel wat hoog) mits je losse kaartjes koopt. Veel plezier.

BerichtGeplaatst: 19 jan 2015, 10:47 
Trans-Siberië Express

450 euro voor kaartjes en overnachtingen is geen overbodige luxe, al hangt het er wel van af wat voor overnachtingsgelegenheden je gaat gebruiken.
Die 350 euro vind ik wel heel veel zakgeld voor die 10 dagen. Ik geef tijdens zo'n reis gemiddeld ca. 15 euro per dag uit.

Weet je al of je Interrail of losse kaartjes gaat kopen? Reken het goed na. Ik denk dat je met losse kaartjes veel goedkoper uit bent. Vanaf een willekeurig station in Duitsland naar Praag zijn volop Europaspezials beschikbaar het hele jaar door. Voor 39 euro of iets meer als het tegenzit. Dit geldt ook voor reis vanaf Budapest. Als je Bratislava wilt bekijken, kun je zelfs een Europaspezial met een lange overstap kopen. Die truuc gebruik ik om betaalbaar te reizen met 1 of 2 tussenstops. Soms is een kaartje kopen vanaf een Duits station veel goedkoper dan vanaf een Nederlandse. Voor de rit vanaf je woonplaats naar het Duitse station moet je dan apart vervoer regelen, maar dat is nooit duur. Check verschillende stations: Leer, Bad Bentheim, Kaldenkirchen, Herzogenrath. Vanuit Arnhem is Emmerich ook een optie. Zo heb ik wel eens gehad dat ik 30 euro duurder uit zou zijn als ik vanuit Leer ga ipv. vanuit Bad Bentheim.

Ik zou Bratislava wel doen, maar de Bratislava-vraag is al heel vaak besproken hier. Het hangt af van wat jij zoekt in een stad.

BerichtGeplaatst: 19 jan 2015, 12:00 
Maglev

Treinfapper SvMP kan goed uitleggen. :D

BerichtGeplaatst: 19 jan 2015, 12:08 
Maglev

9 overnachtingen * 15 euro = 145 euro
4 * 39 euro trein = 160 euro
Boedapest - Bratisalva = ongeveer 15 euro?

Kom je uit op 320 euro.

BerichtGeplaatst: 19 jan 2015, 16:06 
Intercity

Land: Nederland
Persoonlijk zou ik absoluut niet naar Bratislava gaan. Als je wat leuks wil zien op de route, bezoek dan Wenen (wel duurder, maar een stuk "rijker"). En mocht je van bier en pils houden: Plzen in Tsjechië. Ook het Duitse oosten op de weg terug kan mooi zijn. Als je van culturele geschiedenis houdt, kan ik je Saksen aanbevelen. Hier liggen de resten van het communisme; mooi om te zien als je ervan houdt.

BerichtGeplaatst: 19 jan 2015, 19:02 
Trans-Siberië Express

Inderdaad een standaard rondje, maar dat moet niets uitmaken. Ik vind Krakau in deze planning vrij weinig toevoegen. Het kost 2 reisdagen, maar je bent er welgeteld 1 dag. Dit zou ik wijzigen.
Bratislava vind ik de moeite waard, maar het is niet heel bijzonder. Ik zou me dan focussen op Brno of Dresden. Deze bestemmingen bieden meer afwisseling.

Zie onderstaande voorbeeld.
Dag 1. reisdag Arnhem - Praag

Dag 2. Praag

Dag 3. Praag

Dag 4. reisdag Praag - Budapest

Dag 5. Budapest

Dag 6. Budapest

Dag 7. reisdag Budapest-Dresden

Dag 8. Dresden

Dag 9. Dresden

Dag 10. reisdag Dresden - Arnhem

Zoiets heb ik in gedachten. Is bovendien prima te doen met losse tickets. Succes ermee!

BerichtGeplaatst: 19 jan 2015, 19:43 
Trans-Siberië Express

Ik zou in Tsjechië Karlovy Vary bezoeken of Cesky Krumlov leuke kleine plaatsjes prima met de trein te bereiken vanuit Praag.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00