World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 25 nov 2017, 12:41

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: 15 Daagse Interrail
BerichtGeplaatst: 01 apr 2015, 08:37 
Sprinter

15 daagse interrail

Aankomende zomer ga ik met me broer op Interrail. Na eerder een plan te hebben gemaakt voor een maand, hebben we er toch voor gekozen om maar 15 dagen weg te gaan, ivm vrij vragen van werk.
We hebben eindelijk een definitieve route in gedachte, alleen heb ik een paar vragen. Plus is deze route qua tijd goed te doen?

* Vragen

- Is Boedapest – Belgrado beter met nachtrein of dagtrein te doen?

- Is een dag uitstapje zoals hier aangeven Sarajevo – Mostar – Sarajevo te doen? Aan te raden?

- Voor Zagreb – München zit ik te twijfelen over de nachtrein

Nachtrein: 21:20 – 06:10 of
Bus: 07:00 – 14:14.

Het liefst heb ik de bus, maar is een Interrail Pass geldig op de IC bus van Zagreb naar München?

- Is er een busverbinding van Sarajevo – Zagreb? Want de treinreis neemt aardig wat tijd in beslag.

- En is de busverbinding van Belgrado naar Sarajevo er nog steeds?

Dag 1: Amersfoort – Berlijn, 07:37 – 13:15

Dag 2: Berlijn

Dag 3: Berlijn - Boedapest, vertrek: 18:29 (Nachtrein)

Dag 4: Boedapest, aankomst: 08:35

Dag 5: Boedapest

Dag 6: Boedapest – Belgrado (Nachtrein? – Dagtrein?)

Dag 7: Belgrado

Dag 8: Belgrado – Sarajevo (Bus)

Dag 9 Sarajevo – Mostar – Sarajevo,07:06 – 09:48 / 18:57 – 21:33 DAGTRIP

Dag 10 Sarajevo

Dag 11: Sarajevo – Zagreb, 10:43 – 19:49

Dag 12 Zagreb

Dag 13 Zagreb – Munchen (Nachtrein of Dag bus)??

Dag 14 München – Nederland, Vertrek: 22:50 (nachtrein)

Dag 15 Nederland, aankomst Utrecht: 08:26

Met vriendelijke groet, Kevin
Alvast bedankt

Berichtonderwerp: Re: 15 Daagse Interrail
BerichtGeplaatst: 01 apr 2015, 10:09 
Maglev

Land: Nederland
Ziet er goed uit :)

- Budapest-Beograd zou ik in jouw geval met de nachttrein doen, die is goed te betalen, heeft (als het goed is!) een couchetterijtuig (geen slaaprijtuig) en het landschap onderweg mis je niet al teveel aan als je dat stuk 's nachts doet. Bovendien heb je dan meer tijd in Budapest en Beograd.
- Sarajevo-Mostar-Sarajevo is prima te doen met de trein, ook al zijn de verbindingen extreem karig. Het is een prachtige treinrit door de bergen, een aanrader!
- Sarajevo-Zagreb is ook een prima treinreis, er is onderweg genoeg te zien en verder is het gewoon een relaxte rit :) Ik denk ook wel dat de trein wat comfortabeler is dan de bus.
- Waarom wil je Zagreb-München liever met de bus doen? De dagtrein is op dat stuk ook prima te doen, bovendien is het een erg mooie rit door de Alpen. Om tijd te sparen is de nachttrein een prima alternatief.

Wat betreft Beograd-Sarajevo kan ik je niet verder helpen, maar dat kunnen anderen hier ongetwijfeld wel :) Succes met de planning verder!

BerichtGeplaatst: 01 apr 2015, 15:42 
Intercity

Ik zou Budapest - Belgrado eveneens per nachttrein afleggen. Het traject is niet heel erg bijzonder. Daarbij komt dat reizen per nachttrein - mits in goed gezelschap - gewoon erg leuk is :P.

Het traject Belgrado - Sarajevo is inderdaad alleen per bus af te leggen. Ik heb vorig jaar mijn buskaartje een dag voor vertrek bij Eurolines geboekt. Het kantoortje van Eurolines zit zo'n beetje recht tegenover het treinstation. Kosten waren volgens mij iets van 20 euro en de reisduur een kleine 7 uur.

Verder zou ik Mostar inderdaad ook in je planning meenemen. Het plaatsje is erg goed bereikbaar vanuit Sarajevo. Hoewel ik vorig jaar wat pech met het weer onderweg had, is de route schitterend. Vanuit Mostar rijden ook bussen terug naar Sarajevo, die zijn sneller dan de trein. Ik vond Bosnië fan-tas-tisch: Sarajevo, voormalige Olympische bobsleebaan, Kravice watervallen..

Met het stuk van Bosnië naar Kroatië kan ik je niet verder helpen. Succes met plannen verder :)

BerichtGeplaatst: 03 apr 2015, 16:16 
Trans-Siberië Express

Sarajevo-Mostar sowieso per trein doen, één van de mooiste routes van Europa als je het mij vraagt.

BerichtGeplaatst: 03 apr 2015, 18:59 
Trans-Siberië Express

Enkele opmerkingen n.a.v. het plan:
- Berlijn zou ik niet een hele dag blijven. Dat kan altijd nog (29 euro enkele reis vanaf Bad Bentheim als je vooraf koopt ).
- Uitstapje Mostar is wel aan te raden mits je ook een hele dag in Sarajavo bent (anders mis je Sarajevo).
- Zagreb is in mijn ogen helemaal niets aan. Is m.i. zonde van je dag. Alternatief: Als je Zagreb en Berlijn schrapt, zou je kunnen overwegen om vanaf Sarajevo naar Split te reizen. Vanaf Split naar huis reizen.

Dag 8: Belgrado – Sarajevo (Bus) [kan dit echt niet met een trein?]

Dag 9 Sarajevo

Dag 10 Sarajevo – Mostar,07:06 – 09:48, vroege aankomst geeft genoeg tijd om Mostar (kleine stad) te bekijken

Dag 11: Mostar - Split, bus, http://www.buscroatia.com/split-mostar/

Dag 12: Split

Dag 13: Split - München (vroege dagtrein Split - Zagreb, nachttrein Zagreb - München (aankomst 's ochtends vroeg München)

Dag 14 München – Nederland, Vertrek: 22:50 (nachtrein)

Dag 15 Nederland, aankomst Utrecht: 08:26

Als je het geen probleem vindt om op dag 15 later thuis te komen, dan kun je de laatste dag gebruiken om met de dagtrein naar Utrecht te reizen. Dag 14 is dan een hele dag München. Deze vrije dag kan echter ook ergens anders voor ingezet worden. En dan heb ik nog niets met die 2,5 dag Berlijn gedaan. Als je toch een dag Zagreb wil, kun je die er alsnog in plannen door de dagen in Berlijn en dag 15 efficiënter te benutten.

Laatst gewijzigd door SvMp op 04 apr 2015, 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.

BerichtGeplaatst: 03 apr 2015, 22:40 
Intercity

Belgrado - Sarajevo is helaas echt niet (meer) per trein af te leggen. Er ligt een oude spoorlijn tussen deze steden, maar de trein rijdt al een paar jaar niet meer. Enige optie per spoor is via Zagreb, maar dat is een monstertocht van dik 20 uur.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00