World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 22 okt 2017, 07:35

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 10 mei 2015, 17:57 
Thalys

Hey,

Ben weer een reis aan het plannen, dit keer naar waarschijnlijk Slowakije en Hongarije. Bestaat er website met lijst non-toeristische plaatsen, geordend per land? Wil naar dorpen(/steden) waar he-le-maal niets te doen is, maar je daardoor wel goed beeld krijgt van lokale bevolking. Treinverbinding is uiteraard pré.

Dank! :)

Laatst gewijzigd door Rammmetje op 27 mei 2015, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.

BerichtGeplaatst: 10 mei 2015, 20:57 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Waarom naar plaatsen waar helemaal niets te doen is? Dat lijkt me eerlijk gezegd een beetje zonde van de tijd.
Ik snap dat je geen oordeel over Hongarije kunt vellen als je enkel in Budapest bent geweest. Probeer anders te kijken naar leuke stadjes die niet zo toeristisch zijn.
In Hongarije zijn dat bijv. Györ en Székesféhervár. Laatstgenoemde is de moeite waard en ligt net onder de rook van Budapest.

BerichtGeplaatst: 11 mei 2015, 00:17 
Trans-Siberië Express

Poprad Tatry in Slowakije is in tegenstelling tot het hoge Tatra gebergte totaal niet toeristisch. Ik raad je hotel Gerlach aldaar vlakbij het station van harte aan. :wink:

BerichtGeplaatst: 11 mei 2015, 13:36 
Thalys

Citeer:
Waarom naar plaatsen waar helemaal niets te doen is? Dat lijkt me eerlijk gezegd een beetje zonde van de tijd.
Ik snap dat je geen oordeel over Hongarije kunt vellen als je enkel in Budapest bent geweest. Probeer anders te kijken naar leuke stadjes die niet zo toeristisch zijn.
In Hongarije zijn dat bijv. Györ en Székesféhervár. Laatstgenoemde is de moeite waard en ligt net onder de rook van Budapest.
Ben zowel in Slowakije als Hongarije nog nooit geweest. Wat betreft plaatsen waar niets te doen is: laat ik het erop houden dat dat de culturele antropoloog is in mij ;] Györ en Székesfehérvár klinken goed! Zal er eens naar kijken. Dank!

Laatst gewijzigd door Rammmetje op 27 mei 2015, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.

BerichtGeplaatst: 11 mei 2015, 13:39 
Thalys

Citeer:
Poprad Tatry in Slowakije is in tegenstelling tot het hoge Tatra gebergte totaal niet toeristisch. Ik raad je hotel Gerlach aldaar vlakbij het station van harte aan. :wink:
Ah, mooi! Was ooit aan de andere kant daar (Zakopane), en had Poprad al in de planning staan. Hotel Gerlach was ik toevallig ook al aan het overwegen. Bedankt!

BerichtGeplaatst: 11 mei 2015, 18:23 
Maglev

Ga dan naar Hoogezand-Sappemeer of Baflo.

BerichtGeplaatst: 11 mei 2015, 19:31 
Trans-Siberië Express

Ik vond Brno wel aardig. Totaal geen hordes toeristen.

BerichtGeplaatst: 11 mei 2015, 20:32 
Trans-Siberië Express

Het is niet zo dat er in Györ en Székesféhervár niets te doen is. Het zijn redelijke grote steden, maar niet toeristisch.
Beide steden kun je binnen een dag bezoeken en liggen dichtbij Budapest.

BerichtGeplaatst: 11 mei 2015, 21:43 
Trans-Siberië Express

Dit is een van de belangrijkste reden dat je fiets: Dan kom je een en al door dit soort steden/dorpen heen.

Eigenlijk is het heel simpel: Zoek stadjes op aan het spoor en streep de namen door die op lijsten staan van toeristische plaatsen. Daar zijn namelijk genoeg lijsten van.

Het toppunt van het einde van de wereld in Slowakije is Stakčín. Er is één hotel, ook gelijk de enige plek waar 's avonds wat te doen is. Ik noem het ook in mijn verslagen van afgelopen zomer, deel 1. Zelfs de dorpsjeugd komt in het restaurant, want het is het enige dat er is. Hier eindigt de spoorlijn. Reden dat het hotel er is: 22 kilometer verder is een grensovergang naar Oekraïne. Maar daar komt de trein niet en ik heb ook geen OV gezien naar de grens.

Leuk voorbeeld uit Hongarije: Csenger. Redelijk groot, maar totaal niet toeristisch. Er is een poging gedaan om het centrale plein een beetje te moderniseren, maar de rest is vervallen. Inclusief de supermarkt die aan dat plein ligt. Er rijdt 1 á 2 keer per dag een trein. Het spoor loopt door, tot in Roemenië, maar enkele honderden meters na het station al helemaal overwoekerd. Het dorpje ligt dichtbij een grensovergang met Roemenië. Ook een beetje het einde van de wereld idee, maar minder erg dan Stakčín. Om te bezoeken wel lastig, omdat er zo weinig treinen rijden. En ook nergens hotels gezien. Ik was met de fiets, doorgereden naar het nabij gelegen Satu Mare in Roemenië.

BerichtGeplaatst: 13 mei 2015, 05:51 
Thalys

Citeer:
Ga dan naar Hoogezand-Sappemeer of Baflo.
:mrgreen:

BerichtGeplaatst: 13 mei 2015, 05:52 
Thalys

Citeer:
Bedankt voor de tip!

BerichtGeplaatst: 13 mei 2015, 05:53 
Thalys

Citeer:
Het is niet zo dat er in Györ en Székesféhervár niets te doen is. Het zijn redelijke grote steden, maar niet toeristisch.
Beide steden kun je binnen een dag bezoeken en liggen dichtbij Budapest.
Ze liggen inderdaad best centraal!

BerichtGeplaatst: 13 mei 2015, 05:56 
Thalys

Citeer:
Dit is een van de belangrijkste reden dat je fiets: Dan kom je een en al door dit soort steden/dorpen heen.

Eigenlijk is het heel simpel: Zoek stadjes op aan het spoor en streep de namen door die op lijsten staan van toeristische plaatsen. Daar zijn namelijk genoeg lijsten van.

Het toppunt van het einde van de wereld in Slowakije is Stakčín. Er is één hotel, ook gelijk de enige plek waar 's avonds wat te doen is. Ik noem het ook in mijn verslagen van afgelopen zomer, deel 1. Zelfs de dorpsjeugd komt in het restaurant, want het is het enige dat er is. Hier eindigt de spoorlijn. Reden dat het hotel er is: 22 kilometer verder is een grensovergang naar Oekraïne. Maar daar komt de trein niet en ik heb ook geen OV gezien naar de grens.

Leuk voorbeeld uit Hongarije: Csenger. Redelijk groot, maar totaal niet toeristisch. Er is een poging gedaan om het centrale plein een beetje te moderniseren, maar de rest is vervallen. Inclusief de supermarkt die aan dat plein ligt. Er rijdt 1 á 2 keer per dag een trein. Het spoor loopt door, tot in Roemenië, maar enkele honderden meters na het station al helemaal overwoekerd. Het dorpje ligt dichtbij een grensovergang met Roemenië. Ook een beetje het einde van de wereld idee, maar minder erg dan Stakčín. Om te bezoeken wel lastig, omdat er zo weinig treinen rijden. En ook nergens hotels gezien. Ik was met de fiets, doorgereden naar het nabij gelegen Satu Mare in Roemenië.
Lijkt me ook nog wel eens wat om te reizen per fiets (evt. combinatie met trein). Ik heb inderdaad ook al via het spoor naar plaatsjes gezocht, het enige is dat er helaas dan vaak weer geen hotels o.i.d. bij zitten. Stakčín en Csenger klinken zeker goed! Heb het nog even opgezocht, maar klopt het dat er bij Csenger geen treinstation zit? Beide plaatsen zien er in ieder geval wel interessant uit. Bedankt voor de tips!

BerichtGeplaatst: 13 mei 2015, 09:08 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Citeer:
Bedankt voor de tip!
Als je naar Tsjechië gaat is Olomouc ook wel aan te raden. Ook een Stare Mesto met atoomklok net zoals in Praag maar met geen toeristen.

BerichtGeplaatst: 13 mei 2015, 09:36 
Trans-Siberië Express

Citeer:

Lijkt me ook nog wel eens wat om te reizen per fiets (evt. combinatie met trein). Ik heb inderdaad ook al via het spoor naar plaatsjes gezocht, het enige is dat er helaas dan vaak weer geen hotels o.i.d. bij zitten. Stakčín en Csenger klinken zeker goed! Heb het nog even opgezocht, maar klopt het dat er bij Csenger geen treinstation zit? Beide plaatsen zien er in ieder geval wel interessant uit. Bedankt voor de tips!
Zeker wel. Ik ben daar ingestapt. Is ook nog steeds te vinden in de reisplanner van Mav. Desalniettemin logistiek een uitdaging. Om 15:00 uur gaat de laatste trein al :lol:

http://vasutimenetrend.hu/allomas/cseng ... omas-info/

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00