World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 25 nov 2017, 12:39

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 27 jun 2015, 16:24 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Hallo allemaal, de laatste tijd ben ik niet echt actief geweest hier. Toch heb ik wel een plannetje voor deze zomer, hier zijn echter, in tegenstelling tot mijn eerdere reizen, wél wat voorbereidingen voor nodig :mrgreen:

Het plan is om met mijn vriendin over land naar Riga te reizen, en dan wat plekken aan te doen die we allebei nog niet hebben gezien. Ik ben nog nooit in Oekraïne, Wit Rusland én de Baltische staten geweest. Lviv schijnt erg leuk te zijn, en Minsk (Wit Rusland) vinden we allebei zeer interessant om een keer te zien.

Interrail gaat hem niet worden, gezien we er niet 5 reisdagen over doen om bij de Pools-Oekraïense grens te komen. Dus, wat zijn voordelige manieren om de trajecten Warszawa-Krakow-Lviv en Lviv Minsk te doen? Ik heb zelf al tickets voor 50 euro pp gevonden van Krakow naar Lviv.

En is een Visum voor Wit Rusland (hooguit twee a drie dagen) écht ongeveer 100 euro? Er zijn vast mensen met ervaring op dit gebied.

Alvast bedankt! :)

BerichtGeplaatst: 28 jun 2015, 10:50 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Voor het traject door Duitsland meldde arrivant zojuist nog dat er nog genoeg €19-tickets zijn bij DB.

Een visum voor Wit-Rusland is €60 en daarbovenop de kosten van een uitnodiging; of je nu 1 of 7 dagen blijft, het maakt niks uit. Een transitvisum voor Oekraïne-Baltische Staten is niet onmogelijk, maar ze zijn er niet happig op. Tevens moet je er rekening mee houden dat je onderhand wordt verplicht in staatshotels te overnachten ivm visumregistratie (hostels kunnen dat vaak niet).

De nachttrein Kraków-Lvov is rond de €40, maar het is een redelijk vreselijke nachttrein. Alternatieven zijn per dagtrein naar Przemysl, de grens over lopen en per marshrutka naar Lvov. Ander betaalbaar alternatief naast de bus is Blablacar.com, houdt er wel rekening mee dat de grensovergang PL-UA in de zomer lang kan duren via de weg. De Kiev-Minsk is trouwens ook een vrij dure trein van rond de €50,-, als je echt een Oekraïens avontuur wilt kun je nog de Sarny-route doen (er rijden ook treinen van Lvov naar Sarny), zie mijn verslag van jaren geleden.

BerichtGeplaatst: 29 jun 2015, 10:38 
Trans-Siberië Express

Thanks! Ja, het zal wel een toeristenvisum worden, dat geeft ons iets meer vrijheid in de zin van hostels en hotels. Naar Berlijn was 58 euro wel het goedkoopst voor twee personen, maar dat is prima! Wat bedoel je met, een 'redelijk vreselijke' nachttrein? Ik ben wel wat gewend :mrgreen: Daarbij zijn het slaapwagens, dus dat moet wel prima zijn lijkt me. We hebben niet gek veel tijd, dus een avontuurlijke omreis met stoptreintjes zal hem denk ik niet worden, ookal is dat wel gaaf natuurlijk. En nog bedankt voor je reisverslag die ik helemaal was vergeten, zeer vermakelijk!

BerichtGeplaatst: 29 jun 2015, 10:50 
Maglev

Je wordt continu wakker gemaakt voor paspoortcontroles en je komt op een zeer onchristelijk tijdstip aan in L'viv, dus een hele comfortabele rit is het niet - ondanks dat het inderdaad zeer comfortabele slaaprijtuigen zijn ;)

BerichtGeplaatst: 29 jun 2015, 11:01 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Je wordt continu wakker gemaakt voor paspoortcontroles en je komt op een zeer onchristelijk tijdstip aan in L'viv, dus een hele comfortabele rit is het niet - ondanks dat het inderdaad zeer comfortabele slaaprijtuigen zijn ;)
Achja, dat ben ik ook wel gewend. Ik vind het onderdeel van het avontuur, het ge-"PASPORT"- middenin de nacht :) Ik ben al lang blij dat er uberhaupt een prima verbinding is.

BerichtGeplaatst: 30 jun 2015, 08:49 
Trans-Siberië Express

Land: België
Ik ben ooit aan een Wit-Russisch transit visum geraakt om Kiev-Vilnius te reizen. Had toen ook nog een hele dag in Minsk ('s morgens aankomen met de nachttrein, en 's avonds de laatste dagtrein naar Vilnius nemen).
Kostte 20 euro. Ben eraan geraakt met gewoon een print van de reisroute via de treinreiswinkel HAFAS (zo staat het logo van de treinreiswinkel erboven, en lijkt het wat officiëler).

BerichtGeplaatst: 30 jun 2015, 15:03 
Trans-Siberië Express

viewtopic.php?f=5&t=10304
Reken maar op ruim 100 euro aan kosten per persoon.

Voor een Wit-Russisch visum kan geheel via post geregeld worden. Je hoeft er niet naar toe. Daardoor kun je bemiddeling uitsparen.

Uitnodiging kost 40 euro.Visum kost 60 euro. Versturen en aangetekende envelop voor retourzending kosten 2 maal EUR 7,95.
Ik denk dat die uitnodiging ook voor 2 personen kan, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

BerichtGeplaatst: 02 jul 2015, 13:19 
Trans-Siberië Express

@Bruno: Een transitvisum is 48 uur geldig volgens mij, en ik denk niet dat dit genoeg gaat zijn omdat we twee dagen Minsk willen doen. Daarbij wil ik geen risico lopen en alles wel van te voren hebben geregeld. Wordt een visum voor Wit-Rusland ook wel ter plekke geregeld dan?

@Svmp: 100 euro had ik ook al uitgerekend ja. Een bureau hoe ik niet persé aangezien dit extra kost. Er is nog wel genoeg tijd om alles via de ambassade zelf te doen. Thanks!

BerichtGeplaatst: 02 jul 2015, 14:09 
Trans-Siberië Express

Land: België
Citeer:
@Bruno: Een transitvisum is 48 uur geldig volgens mij, en ik denk niet dat dit genoeg gaat zijn omdat we twee dagen Minsk willen doen. Daarbij wil ik geen risico lopen en alles wel van te voren hebben geregeld. Wordt een visum voor Wit-Rusland ook wel ter plekke geregeld dan?
Nee, ik had het de week ervoor bij de ambassade in Brussel geregeld (duurt 5 dagen). Transitvisum is idd alleen nuttig als je heel kort wilt blijven. Wat je misschien wel kunt proberen is dag 1 's ochtends met de nachttrein uit Kiev aankomen, en dag 2 's avonds de laatste trein naar Vilnius nemen. Zo heb je toch bijna 2 volledige dagen en bespaar je veel op je visum.

BerichtGeplaatst: 05 jul 2015, 21:47 
Maglev

Let op: als de nachttrein na middernacht de grens over gaat, moet je visum geldig zijn op de nieuwe datum!
Wij kwamen er met 3 x 10 euro mee weg, maar dit is geen garantie voor toekomstige reizigers!

BerichtGeplaatst: 06 jul 2015, 09:30 
Trans-Siberië Express

Ik denk dat een volwaardig visum handiger is. Je kunt dan ook nog andere plekken bekijken, want Wit-Rusland is meer dan Minsk alleen.

BerichtGeplaatst: 14 jul 2015, 11:40 
Trans-Siberië Express

Dat is zo SvMp, het geeft ook wat meer zekerheid. Ik heb geen zin in gedoe aan de grens daar :) Normaal plan ik nooit wat, maar deze keer is dat wel zo handig.

BerichtGeplaatst: 04 aug 2015, 13:49 
Trans-Siberië Express

De plannen zijn inmiddels hélemaal omgegooid. Het leek ons toch leuker, en goedkoper, om een kleine interrail te doen en dan gewoon los naar Riga te vliegen vanuit Nederland. Die over-land-reis komt er hoe dan ook, maar later dit jaar.

We vliegen Amsterdam-Athene, en dan met een 5/10 dagen Interrail treinen we via Skopje, Belgrado en Ljubljana weer terug naar Nederland. Waarschijnlijk gaan we in Macedonië de bergen in, maar dat kan ook nog in Slovenië. We zien wel, lekker op ons gemakje :P

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00