World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 11 dec 2017, 23:48

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 11 okt 2015, 20:37 
Sprinter

Eind november wil ik er even tussenuit, en wat betreft vliegtickets is de omgeving rond de Balkan dan erg goedkoop.
Tijdens deze reis zal ik in ieder geval Montenegro bezoeken, deze staat al lang op het lijstje. Ook omdat het plan is vanaf Podgorica terug te vliegen. Deze vlucht zal op een maandag zijn.

De volgende mogelijkheden om in de regio te komen heb ik verzameld:
1. Eindhoven - Budapest, op de woensdag voorafgaand
2. Eindhoven - Cluj, op de vrijdag voorafgaand
3. Eindhoven - Boekarest, op de dinsdag voorafgaand
4. Eindhoven - Sofia, op de woensdag voorafgaand

Een paar dingen waar ik zelf denk dat ik rekening mee zal moeten houden:
-Vluchtelingensituatie in de regio
-Relatief koude periode

De koude vind ik op zich niet zo'n groot probleem. Ik heb het idee dat de te bezoeken steden ook in het najaar/winter mooi zijn.

Even wat opmerkingen per routes:
1. Route zou Budapest - Belgrado - Montenegro zijn.
Voordeel is dat er relatief goede en dagelijkse verbindingen beschikbaar zijn.

2.
Relatief kortdag, dan zou ik binnen vier dagen van Cluj terug naar Podgorica moeten komen. Ik ben bang dat ik dan vooral veel trein ga zien.

3. Route zou wellicht Boekarest - Belgrado - Montenegro zijn
Boekarest lijkt mij een erg bijzondere stad om te bezoeken. Nadelen van deze mogelijkheden zijn dat ik zo ongeveer een week onderweg ben, wat eigenlijk toch net iets te lang is. Daarnaast heb ik nog geen hele handige verbinding op de route tussen Boekarest en Belgrade kunnen vinden.

4. Ook een mogelijkheid, maar opnieuw lijkt dat verbinding naar Belgrade wat problematisch.

Wat denken jullie hierover? Welke route zou jullie voorkeur genieten. Ik sta volledig open voor aanpassingen aan het reisschema :)

Alvast bedankt!

BerichtGeplaatst: 11 okt 2015, 22:45 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Ik zou voor 1. of 4. gaan. Persoonlijk zou ik eerder voor optie 4 kiezen, daar die route een stuk boeiender is. Ik vraag me af wat je problematisch ervaart aan het feit dat er een dagtrein+nachttrein+tientallen bussen op Sofia-Belgrado rijden. :)

BerichtGeplaatst: 12 okt 2015, 08:22 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Optie 1 is verreweg de snelste denk ik, alhoewel via Sofia ook niet lang hoeft te zijn met bussen. Over grenzen hoef je je op de heenweg geen zorgen te maken aangezien de problemen de andere kant op zijn. En als je via Podgorica terugvliegt al helemaal niet. Vluchtelingen heb ik in Servie, met name Belgrado, heel erg veel gezien. Echter zullen de aantallen afnemen in de winter, wat het passeren van grenzen wat soepeler maakt voor reizigers.

Voor een echte Balkan Safari kan je natuurlijk ook nog via Skopje-Kosovo/Abanie reizen. Overigens zal het in de bergen overal steenkoud zijn daar in November, maar aan de Adriatische kust kan het nog best goed toeven zijn. Montenegro is wat dat betreft echt een piepklein land met twee verschillende klimaten.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2015, 14:01 
Sprinter

Citeer:
Ik zou voor 1. of 4. gaan. Persoonlijk zou ik eerder voor optie 4 kiezen, daar die route een stuk boeiender is. Ik vraag me af wat je problematisch ervaart aan het feit dat er een dagtrein+nachttrein+tientallen bussen op Sofia-Belgrado rijden. :)
Bedankt, 1 en 4 lijken mij inderdaad ook de beste opties. Weet ook even niet waar de opmerking over de problematische verbinding van Sofia vandaan was, denk dat ik in de war was met Boekarest ;)

Zie inderdaad dat er een nachttrein gaat. De dagtrein kan ik alleen niet vinden bij DB. Weet jij misschien waar die wel te vinden is?

Zat ook even naar de bus de kijken; dat is eigenlijk nog handiger, aangezien die een stuk sneller is.
Citeer:
Optie 1 is verreweg de snelste denk ik, alhoewel via Sofia ook niet lang hoeft te zijn met bussen. Over grenzen hoef je je op de heenweg geen zorgen te maken aangezien de problemen de andere kant op zijn. En als je via Podgorica terugvliegt al helemaal niet. Vluchtelingen heb ik in Servie, met name Belgrado, heel erg veel gezien. Echter zullen de aantallen afnemen in de winter, wat het passeren van grenzen wat soepeler maakt voor reizigers.

Voor een echte Balkan Safari kan je natuurlijk ook nog via Skopje-Kosovo/Abanie reizen. Overigens zal het in de bergen overal steenkoud zijn daar in November, maar aan de Adriatische kust kan het nog best goed toeven zijn. Montenegro is wat dat betreft echt een piepklein land met twee verschillende klimaten.
Ook bedankt!

Zat inderdaad nog te denken om ook Skopje te bezoeken, maar ben bang dat de spoorverbinding richting Servië toch wel drukker is met vluchtelingen. Althans, dat is wat ik uit het nieuws begrepen heb.

Een bezoekje aan Sarajevo zou ik ook erg leuk vinden, maar ben bang dat dat iets lastiger in de passen is.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2015, 14:14 
Maglev

Citeer:

Zie inderdaad dat er een nachttrein gaat. De dagtrein kan ik alleen niet vinden bij DB. Weet jij misschien waar die wel te vinden is?
Deze is helaas opgeheven een paar jaar geleden, er is alleen nog een nachttrein over op dit stuk.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2015, 20:43 
Trans-Siberië Express

Optie 1 en 4 zijn inderdaad het beste. Je zou evt. ook naar Temeswar kunnen vliegen, vanaf daar zit je ook zo in Servië.
Belgrad is het meest praktisch en verhoudingsgewijs waarschijnlijk ook het goedkoopst, want een ticket Belgrad - Podgorica kost als het goed is maar 40 EUR. Levert bovendien ook tijdswinst op.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2015, 21:19 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Citeer:
Temeswar
...Ook wel Timișoara genoemd buiten germano- en magyarofone gebieden. :wink:

BerichtGeplaatst: 12 okt 2015, 23:41 
Trans-Siberië Express

Wizzair vliegt trouwens ook nog op Debrecen in Hongarije, wellicht is dat nog een prijsvriendelijk alternatief.

BerichtGeplaatst: 13 okt 2015, 18:52 
Sprinter

Citeer:
Citeer:
Temeswar
...Ook wel Timișoara genoemd buiten germano- en magyarofone gebieden. :wink:
Duurde inderdaad even voordat ik die link had gelegd ;)
Citeer:
Citeer:

Deze is helaas opgeheven een paar jaar geleden, er is alleen nog een nachttrein over op dit stuk.
Ah oké duidelijk, vandaar!
Citeer:
Optie 1 en 4 zijn inderdaad het beste. Je zou evt. ook naar Temeswar kunnen vliegen, vanaf daar zit je ook zo in Servië.
Belgrad is het meest praktisch en verhoudingsgewijs waarschijnlijk ook het goedkoopst, want een ticket Belgrad - Podgorica kost als het goed is maar 40 EUR. Levert bovendien ook tijdswinst op.
Citeer:
Wizzair vliegt trouwens ook nog op Debrecen in Hongarije, wellicht is dat nog een prijsvriendelijk alternatief.
Deze opties heb ik ook nog overwogen, maar de vluchten naar die plaatsen komen wat slechter uit.

----

Heb nu een soort eerste mogelijke planning gemaakt:

Dag 1: aankomst in Sofia rond 19:00, overnachten in hostel
Dag 2: doorbrengen in Sofia, vertrek met nachttrein rond 20:30
Dag 3: aankomst in Belgrado, vertrek met nachttrein rond 20:00
Dag 4: aankomst en verblijf in Montenegro
Dag 5: verblijf in Montenegro
Dag 6: verblijf in Montenegro, vertrek vlucht rond 16:00

Zo heb ik de mogelijkheid én wat van Sofia en Belgrado te zien, én een klein deel van Montenegro te ontdekken. Zit toch wel te twijfelen om misschien één van de steden over te slaan, om wat meer tijd te hebben in Montenegro.

Verder heb ik nog een paar vragen over zo'n reis in het algemeen, aangezien ik nog niet heel veel alleen-reiservaring heb.
-Ik ben van plan de nachten dat ik niet in een trein zit, door te brengen in een hostel. Heb laatst één keer eerder in een hostel gezeten, maar dan met een groep vrienden die ik goed kende. Als ik alleen ben, ben ik niet iemand die zo maar iedereen aanspreekt. Ik neem aan dat mensen hier vaker alleen reizen? Hoe doen jullie dit?
-Heb één keer eerder met een nachttrein gereisd, in een 4-persoons couchette. Toevallig zat er voor de rest niemand in. Moet zeggen dat het mij best wel apart lijkt om met 4 onbekende mensen in zo'n klein compartiment te zitten. Daarom overweeg ik het zitrijtuig ook best als een optie, ik slaap toch wel. En als het dan ook nog eens goedkoper is.. Maar wat ik hier op het forum aan reisverslagen gelezen heb, nemen de meesten toch een couchette. Wegen de voordelen volgens jullie toch op tegen de nadelen?
-Ik ben van plan een DSLR mee te nemen, vooral voor videografie. En wellicht ook een statief, als het lukt om die mee te nemen. Hebben jullie hier wel een problemen mee gehad in de zin van diefstal? Heb er in steden als Parijs, Rome en Warschau nooit problemen mee gehad, maar dan was ik altijd samen met iemand anders. Ik hoop dus niet dat ik een soort 'makkelijk doelwit' word ofzo. Ben daarnaast ook nog geen 18. Zelf heb ik er wel vertrouwen in, ik heb nog nooit échte vervelende ervaringen gehad. Als een situatie problematisch lijkt te worden lukt het mij altijd er onder uit te komen/een oplossing te vinden.

Ik snap dat sommige vragen een beetje overdreven lijken, maar ik wil gewoon een zo leuk mogelijke reis voor mijzelf creëren.

BerichtGeplaatst: 13 okt 2015, 19:47 
Trans-Siberië Express

Er zijn in hostels altijd wel mensen die een gesprekje met jou aanknopen in plaats van andersom. Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Ik kies persoonlijk altijd voor een couchette omdat ik het als bijzonder gezellig ervaar, en niet kan slapen in een stoel. Maar dat is tijdens de zomer. Ik heb in andere seizoenen ook wel treinreizen gemaakt waarbij de sfeer toch wel anders was, minder interrail-volk dat bij voorkeur toch zeer openhartig is altijd. Net zoals ikzelf eigenlijk :mrgreen: Maar een couchette is ook veiliger als je dure spullen bij je hebt, ik heb zelf ook een DSLR. Je kunt het coupe'tje van binnenuit op slot doen, en bij een zitplek is het altijd maar de vraag of je in een coupé zit, of gewoon een 'open' rijtuig. Ik ben in elk geval nog nooit bestolen.

BerichtGeplaatst: 13 okt 2015, 21:47 
Sprinter

Oké, bedankt voor de ervaringen.
Brengt mij toch wel een beetje aan het twijfelen, heb wat foto's gezien van de betreffende rijtuigen. In het zitgedeelte zit je net zo krap, het enige verschil is dat je met zes mensen tegen elkaar aan zit te kijken, in plaats van dat je boven/onder/naast elkaar ligt. Dat zou dus 1-0 voor couchette zijn ;)

Verder ook een video gezien van de route Sofia - Belgrado. Die zou je eigenlijk wel overdag willen doen, zo mooi zag het er uit :O

BerichtGeplaatst: 14 okt 2015, 22:54 
Trans-Siberië Express

Citeer:
k neem aan dat mensen hier vaker alleen reizen? Hoe doen jullie dit?
Ik reis vaker alleen, puur vanwege het feit dat al mijn vrienden werken en ik tijdens mijn studietijd graag wat van ons continent wil zien. Persoonlijk vind ik alleen reizen minder leuk dat met vrienden, maar anderzijds maak je sneller contact met mensen in bijv. een hostel en vind ik het geen ramp om op mezelf aangewezen te zijn. Echter, heb ik het alleen reizen na 5/6 dagen vaak wel gezien, want je mist gezelschap voor bijv. het eten of 's avonds in een kroeg. Dat vind ik de enige nadelen.

In hostels heb je altijd mensen die eveneens alleen reizen en in dezelfde situatie zitten als jij, alleen is het altijd even afwachten welke mensen er in het hostel zitten. Bovendien moet je jezelf niet teveel druk opleggen. Tijdens alleen reizen is het belangrijk om je planning behapbaar te houden en een goede afweging maakt tussen het aantal dagen dat je in steden verblijft.

BerichtGeplaatst: 15 okt 2015, 08:51 
Maglev

Ik reis meestal ook alleen. Ik vond het in het begin even wennen maar ik vind het nu wel de fijnste manier van reizen. Ik ben vorig jaar 6 weken in m'n eentje op stap geweest maar ik heb me nauwelijks eenzaam gevoeld. Als je er een beetje voor open staat kun je hele leuke ontmoetingen hebben! Er voor open staan betekent overigens niet dat je het initiatief moet nemen, maar het helpt wel. Hostels zijn inderdaad uitstekende plekken om mensen te ontmoeten. Kijk vooraf even in de beschrijving/reviews van een hostel of er een gezamenlijke ruimte o.i.d. is, dat kan al enorm schelen.

Wat betreft de couchettes: persoonlijk slaap ik altijd veel beter als ik in ieder geval kan liggen, ondanks dat het niet heel comfortabel is. Zeker in de balkanlanden is een couchette niet duur, dus ik zou daar zeker voor gaan. Qua veiligheid is het ook beter, zitcompartimenten kunnen vaak niet op slot. Succes met de planning verder!

BerichtGeplaatst: 22 dec 2015, 22:05 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Verder heb ik nog een paar vragen over zo'n reis in het algemeen, aangezien ik nog niet heel veel alleen-reiservaring heb.
-Ik ben van plan de nachten dat ik niet in een trein zit, door te brengen in een hostel. Heb laatst één keer eerder in een hostel gezeten, maar dan met een groep vrienden die ik goed kende. Als ik alleen ben, ben ik niet iemand die zo maar iedereen aanspreekt. Ik neem aan dat mensen hier vaker alleen reizen? Hoe doen jullie dit?
Ik reis altijd alleen. Vrienden wonen samen, hebben kinderen, denken dat je suïcidaal bent als je naar Oekraïne gaat, etc..
Daarnaast heb ik ook hele eigenzinnige manier van reizen waar niet zo gemakkelijk iemand bij te vinden is. Ik zit er niet zo mee, ik heb meer gezien dan al mijn vrienden en collega's tezamen, en dat zou nooit gebeurd zijn als ik thuis zou zijn gebleven.

Hoe je dat doet met mensen aanspreken? Jezelf niet verplichten om mensen aan te spreken, dan gaat het vanzelf.

NB. Hoe is het met die novemberreis afgelopen?

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00