World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 11 dec 2017, 23:55

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 01 apr 2016, 23:00 
Maglev

Lol, not sure if serious.

BerichtGeplaatst: 02 apr 2016, 07:45 
Trans-Siberië Express

Citeer:

...en daarbij denken we lekker egoïstisch niet aan fijn stof, de CO2, de opwarming van de aarde, de arbeidsvoorwaarden van de buschauffeur of de airhostess,...
Denk jij op alle fronten zo? Dus bijv. alleen maar voeding en kleding of andere spullen kopen van bedrijven die wel goed omgaan met hun personeel? Jij hebt wel ergens een punt maar zoals mctrevor al zei: men wil het zo goedkoop mogelijk. En de gemiddelde consument zal het een worst zijn in welke omstandigheden iets wordt geproduceerd. En ja, helaas gaat dat vaak ten koste van mensen en hun rechten.

BerichtGeplaatst: 02 apr 2016, 13:41 
Sprinter

Land: Nederland
Deze reizigster hoeft niet perse zo snel mogelijk van A naar B :mrgreen: ik ben geen bus fan en ga liever met de trein.
Vliegen is chill, maar dat doe ik al zo veel en een treinavontuur lijkt me juist zo leuk... en als het dan wat duurder is vind ik dat eigenlijk geen punt.
Ik ben eerder benieuwd of losse treinkaartjes goedkoper zijn dan een interrailpas ja of nee, dus als iemand daar ervaring mee heeft (:

Liefs!

BerichtGeplaatst: 02 apr 2016, 13:51 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Citeer:
Jammer dat je Praag overslaat dit is namelijk een leukere stad dan Bratislava
Dat hangt er maar net vanaf wat je zoekt. Bratislava is onbekender en er valt genoeg te ontdekken, wat je van toeristenstad Praag moeilijk kunt zeggen.
Buiten het oude centrum bijvoorbeeld in Vinohrady, Zizkov en of Vrsovice valt ook nog genoeg te ontdekken.
Citeer:
Citeer:
Als het echt goedkoop moet zou ik alles met de fernbus doen. Dus ook na Berlijn. Deze website is een prijsvergelijker voor busverbindingen. Op sommige trajecten worden ook vergelijkingen gemaakt met treintarieven:

https://www.busliniensuche.de/
Je bevind je nu op heel erg glad ijs eh :wink:
Op korte termijn is de bus goedkoper, maar als je vantevoren zoekt kun je zeker ook goedkope treintarieven vinden. Het loont ook om meedere websites te bezoeken. Tickets van en naar Tsjechie zijn altijd goedkoper via cd.cz/eshop dan via bahn.com of via oebb.at. Soms moet je realistisch zijn en is de bus de enige optie vooral als je op een budget reist.

Maar ik zou graag 10 euro meer betalen voor een treinreis dan voor een busreis. Een couchette is veel comfortabeler dan een nachtbus ook al heb je genoeg beenruimte bij flixbus.

BerichtGeplaatst: 02 apr 2016, 15:36 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Deze reizigster hoeft niet perse zo snel mogelijk van A naar B :mrgreen: ik ben geen bus fan en ga liever met de trein.
Vliegen is chill, maar dat doe ik al zo veel en een treinavontuur lijkt me juist zo leuk... en als het dan wat duurder is vind ik dat eigenlijk geen punt.
Ik ben eerder benieuwd of losse treinkaartjes goedkoper zijn dan een interrailpas ja of nee, dus als iemand daar ervaring mee heeft (:
Precies! That's the spirit. Voor mensen waarvoor de reis al een bestemming en beleving opzich is, is de trein vele malen fijner dan vliegen. Ik gebruik vaak het voorbeeld van Bulgarije. Als je daar met het vliegtuig heen gaat, ben je er met 2,5 uur, maar je loopt heel veel prachtige landen mis. Die je, als je met de trein reist, wel aan doet.

Een interrailpas wordt pas duurder als je doelgericht alleen door (Zuid)Oost Europa gaat reizen. Ik heb zelf meerdere malen goedkope vliegtickets geboekt naar twee willekeurige bestemmingen in dit deel van Europa, om daartussen in een tijdsbestek van bijvoorbeeld twee weken rond te reizen met losse tickets. Het enige nadeel is dan wel dat nachttreinen dan duur kunnen zijn, wat voor mij juist de charme van backpacken is. Als je gaat rondreizen in West Europese landen zijn gewone tickets in de regel te duur en interrail dus zeer voordelig. Als je uit Nederland vertrekt moet je ook door Duitsland of Frankrijk/Italie om de wat goedkopere landen te berijken, het kan zijn dat alleen al hierdoor een interrail voordeliger uitpakt.

BerichtGeplaatst: 03 apr 2016, 12:20 
Maglev

Citeer:
Afbeelding

BerichtGeplaatst: 03 apr 2016, 12:27 
Maglev

Citeer:
Citeer:

...en daarbij denken we lekker egoïstisch niet aan fijn stof, de CO2, de opwarming van de aarde, de arbeidsvoorwaarden van de buschauffeur of de airhostess,...
Denk jij op alle fronten zo? Dus bijv. alleen maar voeding en kleding of andere spullen kopen van bedrijven die wel goed omgaan met hun personeel?
Ik probeer daar wel rekening mee te houden ja... Natuurlijk ben ik niet op de hoogte van alle wantoestanden die er in het bedrijfsleven bestaan... Maar als ik van een bepaald merk of bedrijf te weten gekomen ben dat ze niet ethisch bezig zijn dan zal ik daar niet meer van kopen.
Citeer:
Jij hebt wel ergens een punt maar zoals mctrevor al zei: men wil het zo goedkoop mogelijk.
Ik alvast niet... en de topicstarter ook niet.
Citeer:
En de gemiddelde consument zal het een worst zijn in welke omstandigheden iets wordt geproduceerd.
Het is inderdaad meestal pas als diezelfde consument zijn eigen job verliest aan iemand in een lageloonland dat hij zich vragen begint te stellen over zijn eigen aankoopgedrag... ... Lekker egoïstisch, ik zei het al.

Sorry voor het off-topic gaan.

BerichtGeplaatst: 03 apr 2016, 15:50 
Site Admin

Citeer:
Citeer:
Daarom moet je ook bij die snelwegen wegblijven en fijn de trein nemen
Dat is natuurlijk ieder z'n keuze, maar besef wel dat de trein inmiddels veel duurder is dan andere vervoersmiddelen, zoals het vliegtuig of de Fernbus.
In het merendeel van de gevallen wil de reiziger het snelst en goedkoopst van A naar B. Dan is de trein vaak niet de meest voor de hand liggende optie.
Is dat zo?

Ik vertrek vrijdag weer richting Servië, en ben voor Bad Bentheim - Kelebia 59,25 kwijt (zonder couchettetoeslag á 17,50 om het eerlijk te houden), dat is wel met Bahncardkorting, maar die haal ik er op jaarbasis makkelijk uit. Tot de grens heb ik SOV.

In totaal ben ik, met 3 stuks bagage, overnachting in couchette 4, en tijd om een fatsoenlijk geprijsd diner te halen op Berlin Hbf en een fatsoenlijk geprijsd ontbijt in Budapest, 91,85 kwijt voor Bad Bentheim - Novi Sad. Met het vliegtuig of de bus was me dit NOOIT gelukt...

Nu ben ik waarschijnlijk pas na de zomer weer voor langer dan een paar dagen in Nederland, dus sleep ik redelijk wat bagage (backpack en twee koffers) mee. NO WAY dat ik voor dat zelfde geld kan vliegen MET bagage, en toevallig weet ik dat Eurolines begint op 115 euro enkele reis (los van het feit dat anderhalve dag in een bus doorbrengen voor mij met mijn 2 meter echt geen optie is)

Dus of de trein "inmiddels veel duurder" is, weet ik nog zonet niet... :roll:

(En dit alles heb ik ongeveer 7 weken voor vertrek geboekt)

"Wie niet reist zal niet gemist worden maar wel veel missen"

"Het maakt niet uit waar de trein naartoe gaat, het gaat er om of je besluit in te stappen"

BerichtGeplaatst: 03 apr 2016, 16:08 
Trans-Siberië Express

Weet je wat het is? Voor treinenfreaks als ons is het een routine om dit soort goedkope reizen te zoeken. Wij kennen al die zijweggetjes op zoek naar een gunstig geprijste treinticket. Maar voor leken is het een flink stuk lastiger. Voor vliegreizen heb je talloze zoekmachines en ik meen dat je voor fernbussen ook zoiets hebt.

BerichtGeplaatst: 03 apr 2016, 16:53 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Dus of de trein "inmiddels veel duurder" is, weet ik nog zonet niet...
Je hebt altijd uitzonderingen. Vliegen van Danzig naar Groningen voor €10,00 en ik heb zelf ook een keer met de trein van Novi Sad naar Emmerich gereisd voor een kleine €60,00.
Je zit dan wel bijna 20 uur in de trein. Als je tijd hebt, is dit goed te doen en dan zou ik ook voor de trein kiezen, maar als je regelmatig korte trips maakt buiten het hoogseizoen dan is het vliegtuig efficiënter en meestal voordeliger. In de zomervakantie kies ik altijd voor de trein, omdat vluchten dan bijna niet te betalen zijn en ik tijd heb.

Maar goed, dit is de eeuwige discussie. Op het gebied van efficiëntie verliest de trein het van het vliegtuig, dat is duidelijk. Iedereen moet doen waar hij of zij zin in heeft.
De één wil het goedkoop en efficiënt houden, de ander heeft tijd en wil meer investeren in de reis er naartoe.

BerichtGeplaatst: 03 apr 2016, 20:21 
Maglev

Wat is Danzig?

BerichtGeplaatst: 03 apr 2016, 20:28 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Wat is Danzig?
Een stad in Pruisen, net als Posen, Breslau en Koningsberg :wink:

BerichtGeplaatst: 03 apr 2016, 23:53 
Trans-Siberië Express

Breslau ligt in Silesie :P

BerichtGeplaatst: 04 apr 2016, 08:44 
Maglev

Wat een leven hier opeens. 8)

BerichtGeplaatst: 04 apr 2016, 21:47 
Trans-Siberië Express

Breslau is de hoofdstad van Niederschlesien. Danzig, Oppeln, Bromberg e.d. zijn historische Duitse steden.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00