World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 16 dec 2017, 00:45

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Vennbahn
BerichtGeplaatst: 12 jul 2016, 18:03 
Offline
ICE

Lid geworden op: 02 mei 2006, 21:49
Berichten: 229
Land: Nederland
Locatie: Arnhem
Nadat de tocht al enkele jaren is uitgesteld, wil ik dan toch binnenkort de Vennbahn gaan fietsen. Plan is om met de auto (met fietsen achterop) naar Troisvierges te rijden, vervolgens per trein (wederom met fietsen) naar Aachen Hbf en dan terug te fietsen naar Troisvierges.

Nu raadt de officiële site aan om in Troisvierges een ticket naar Luik te kopen en vervolgens in Luik een ticket naar Aachen. Dit zou samen circa 24 euro zijn. Als ik dit echter bereken via NMBS Europe (Troisvierges-Luik) en NMBS (Luik-Aachen) kom ik op 21,60+9,30= 30,90 euro p.p. uit. Een andere splitsing van het traject (Troisvierges-Gouvy via NMBS Europe en Gouvy-Aachen via NMBS) komt op 6,30+19,60= 25,90 euro p.p. Ik zou de laatste knip zelfs binnenkort nog eens aan het loket in Brussel kunnen halen (wellicht vermijd ik dan de boekingstoeslag van NMBS Europe). Klopt het inderdaad dat deze laatste splitsing van het traject inderdaad de meest gunstige is? Of kan ik aan het loket in Troisvierges inderdaad een goedkoper ticket naar Luik kopen?

Dan nog een vraag over de fietsen. Een fietskaart enkele reis kost in België 5 euro. Deze is ook geldig naar Aachen (en Roosendaal en Maastricht). Er staat echter niets vermeld over geldigheid naar Luxemburg. Wel staat er dat grenspunten zijn uitgezonderd. In Luxemburg zelf is fietstransport gratis. Weet iemand hoe dit zit? Kan ik deze rit met een fietskaart enkele reis maken? En waar kan ik deze dan kopen, in Troisvierges op het station, in de trein of beter al vooraf aan een loket van de NMBS?

Niet direct een vraag over Interrail, maar gezien de hier aanwezige kennis hoop ik dat iemand mij kan informeren. Alvast bedankt!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Vennbahn
BerichtGeplaatst: 13 jul 2016, 18:25 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8165
Land: Nederland
Citeer:
Nadat de tocht al enkele jaren is uitgesteld, wil ik dan toch binnenkort de Vennbahn gaan fietsen. Plan is om met de auto (met fietsen achterop) naar Troisvierges te rijden, vervolgens per trein (wederom met fietsen) naar Aachen Hbf en dan terug te fietsen naar Troisvierges.

Nu raadt de officiële site aan om in Troisvierges een ticket naar Luik te kopen en vervolgens in Luik een ticket naar Aachen. Dit zou samen circa 24 euro zijn. Als ik dit echter bereken via NMBS Europe (Troisvierges-Luik) en NMBS (Luik-Aachen) kom ik op 21,60+9,30= 30,90 euro p.p. uit. Een andere splitsing van het traject (Troisvierges-Gouvy via NMBS Europe en Gouvy-Aachen via NMBS) komt op 6,30+19,60= 25,90 euro p.p. Ik zou de laatste knip zelfs binnenkort nog eens aan het loket in Brussel kunnen halen (wellicht vermijd ik dan de boekingstoeslag van NMBS Europe). Klopt het inderdaad dat deze laatste splitsing van het traject inderdaad de meest gunstige is? Of kan ik aan het loket in Troisvierges inderdaad een goedkoper ticket naar Luik kopen?
In Troisvierges kon je in 2012 ook kaartjes tegen een speciaal grenstarief naar Gouvy krijgen. Is goedkoper dan die € 6,30 p.p. Ik kan er echter niks over vinden op internet. Ik zou het in ieder geval ter plekke vragen en daar regelen. Als dat aanbod niet meer bestaat zul je gewoon € 6,30 betalen.
Citeer:
Dan nog een vraag over de fietsen. Een fietskaart enkele reis kost in België 5 euro. Deze is ook geldig naar Aachen (en Roosendaal en Maastricht). Er staat echter niets vermeld over geldigheid naar Luxemburg. Wel staat er dat grenspunten zijn uitgezonderd. In Luxemburg zelf is fietstransport gratis. Weet iemand hoe dit zit? Kan ik deze rit met een fietskaart enkele reis maken? En waar kan ik deze dan kopen, in Troisvierges op het station, in de trein of beter al vooraf aan een loket van de NMBS?
Vraag het aan de Belgische conducteur die in Troisvierges op de trein stapt. Kleine kans dat daar moeilijk over wordt gedaan. Waarschijnlijk kun je dan gewoon een fietskaartje bij de conducteur kopen voor 5 euro.

_________________
De ware reiziger heeft geen reden nodig om op reis te gaan (Goethe)


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Vennbahn
BerichtGeplaatst: 13 jul 2016, 21:30 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 30 apr 2010, 01:11
Berichten: 348
Citeer:
Citeer:
Of kan ik aan het loket in Troisvierges inderdaad een goedkoper ticket naar Luik kopen?
In Troisvierges kon je in 2012 ook kaartjes tegen een speciaal grenstarief naar Gouvy krijgen. Is goedkoper dan die € 6,30 p.p. Ik kan er echter niks over vinden op internet. Ik zou het in ieder geval ter plekke vragen en daar regelen. Als dat aanbod niet meer bestaat zul je gewoon € 6,30 betalen.
Je bedoelt misschien dit tarief :
http://www.cfl.lu/espaces/voyageurs/fr/ ... que-1-jour

Maar dat is enkel goedkoper als je een heen- en terugreis boekt...


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Vennbahn
BerichtGeplaatst: 13 jul 2016, 23:05 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8165
Land: Nederland
Ja, die zag ik wel op de website van de CFL, maar ik weet ook zeker dat ik destijds ook een enkeltje tegen een speciaal tarief heb gekocht. Waren voorgedrukte kaartjes waarop de lokettist met pen kon aangeven of het voor een enkele reis of retour was. Maar dat is dus al een paar jaar geleden.

_________________
De ware reiziger heeft geen reden nodig om op reis te gaan (Goethe)


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Vennbahn
BerichtGeplaatst: 12 aug 2016, 11:27 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 16 nov 2008, 16:49
Berichten: 833
Misschien te laat, maar ik zie deze post nu pas. Hoewel ik de Vehnbahn alleen gedeeltelijk heb gefietst (station Raeren - Aachen Rothe Erde), heb ik wel veel gefietst in de regio Gouvy - Troisvierges. Ik heb het probleem met de fietskaartjes altijd vermeden door Gouvy - Troisvierges te fietsen. Als je de hele Vennbahn hebt gedaan dan kan dat er nog wel bij. Als je binnendoor gaat een prachtig ritje. Eén keer heb ik wegens heel slecht weer de reis per trein gedaan. Fietskaartje was het minste probleem: Voor 9 euro heb ik een internationaal fietskaartje Luxemburg - Leeuwarden gekocht. Dat is goedkoper dan de prijs van een Nederlands en een Belgisch fietskaartje bij elkaar opgeteld! Wat echter heel erg duur was, was het internationale ticket voor mijzelf Luxemburg - Luik. Exacte prijs weet ik niet meer, maar het was veel duurder dan de prijs van Gouvy - Luik + enkele reis in Luxemburg (á 2 euro).

Wat voor jullie wellicht een alternatief is: Koop een Sparpreis Igel - Aachen. Je gaat dan niet via België, maar via het een oostelijker gelegen route door Duitsland. Igel is een station gelegen vlakbij de Duits-Luxemburgse grens. Je gaat met de trein vanuit Troisvierges naar Wasserbillig (2 euro p.p.), fietsen naar Igel, en dan vanaf daar naar Aachen. Wellicht lukt het misschien zelfs om een Europaspezial Luxemburg - Aachen te kopen, dan kun je voor weinig geld van Luxemburg naar Aachen zonder dat je de grens over hoeft de fietsen. De treinrit Troisvierges - Luxemburg is erg de moeitewaard als je die nog nooit hebt gedaan, dus dat is dan een leuke bijkomstigheid.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Vennbahn
BerichtGeplaatst: 12 aug 2016, 13:05 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8165
Land: Nederland
Citeer:
Wat echter heel erg duur was, was het internationale ticket voor mijzelf Luxemburg - Luik. Exacte prijs weet ik niet meer, maar het was veel duurder dan de prijs van Gouvy - Luik + enkele reis in Luxemburg (á 2 euro).
Dat dekt het grenstraject nog niet helemaal af. ;)

_________________
De ware reiziger heeft geen reden nodig om op reis te gaan (Goethe)


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Vennbahn
BerichtGeplaatst: 13 aug 2016, 11:44 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 08 apr 2007, 20:23
Berichten: 754
Citeer:
Fietskaartje was het minste probleem: Voor 9 euro heb ik een internationaal fietskaartje Luxemburg - Leeuwarden gekocht. Dat is goedkoper dan de prijs van een Nederlands en een Belgisch fietskaartje bij elkaar opgeteld! Wat echter heel erg duur was, was het internationale ticket voor mijzelf Luxemburg - Luik. Exacte prijs weet ik niet meer, maar het was veel duurder dan de prijs van Gouvy - Luik + enkele reis in Luxemburg (á 2 euro).
Internationaal CFL-tarief ligt veel hoger dan dat van NMBS en NS: ruwweg het dubbele. Dit tickets had je beter gesplitst in Troivierges.
Luxemburg - Gouvy(fr) kost momenteel 28,20 vol tarief enkele reis (77 km).
Troisvierges - Gouvy(fr) "slechts" 4,20 (8 km).

Groetjes,
Rian


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Vennbahn
BerichtGeplaatst: 13 aug 2016, 16:31 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8165
Land: Nederland
Dat komt omdat binnenlandse reizen in Luxemburg gesubsidieerd worden, terwijl internationale reizen kostendekkend moeten zijn.

_________________
De ware reiziger heeft geen reden nodig om op reis te gaan (Goethe)


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Vennbahn
BerichtGeplaatst: 20 aug 2016, 10:04 
Offline
ICE

Lid geworden op: 02 mei 2006, 21:49
Berichten: 229
Land: Nederland
Locatie: Arnhem
Ik heb de route inmiddels gefietst. Heb het treinkaartje inderdaad gesplitst (Gouvy-Aachen van tevoren gekocht), maar ook in Troisvierges kostte het traject Troisvierges-Gouvy 6,30. Uiteindelijk leverde het me wel een voordeel op van ongeveer een tientje per kaartje in vergelijking met de aankoop van het volledige traject in Troisvierges.

Een fietskaartje kostte voor dit traject 12 euro. Dat is dus een stuk duurder dan het Belgische tarief. De tip van SvMp is dus niet zo gek (hoewel ik die pas zag nadat ik terug was).
Citeer:
Hoewel ik de Vehnbahn alleen gedeeltelijk heb gefietst (station Raeren - Aachen Rothe Erde), heb ik wel veel gefietst in de regio Gouvy - Troisvierges.
Dan heb je zeker niet het mooiste gedeelte gefietst. Ik vond met name het traject tussen Monschau en Troisvierges erg mooi, het noordelijker deel was wat eentoniger. Overigens vind ik het wel echt een aanrader. Enige aandachtspunt is dat het niet zo vlak is als de toeristische informatie het voorspiegelt. Ik geloof best dat het oude spoortraject hellingen van maximaal 2% kent, maar af en toe wordt je gedwongen om korte stukjes van het traject af te wijken, waarbij steilere hellingen voorkomen. Ik redde het wel om op de fiets te blijven, maar ik kan me voorstellen dat het met kinderen toch een ander verhaal is (terwijl het wel wordt gepromoot als een traject dat makkelijk met kinderen kan.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.
[ GZIP: Off ]