World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 11 dec 2017, 23:50

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Noord Zweden - December 2016
BerichtGeplaatst: 26 okt 2016, 13:33 
Intercity

Land: Nederland
Dit jaar hebben mijn vriendin en ik een week vrij tussen kerst en oud & nieuw en hebben besloten om een trip te gaan maken.

De keuze is gevallen op noord Zweden. We vliegen tweede kerstdag naar Stockholm, om later op de dag de Arctic Circle Train richting Narvik (Noorwegen) te pakken. We verblijven 3 nachten in Katterjokk (Riksgränsen) en pakken op 30 december de trein weer terug naar Stockholm en vieren daar oud & nieuw.

Mijn vragen:
- Wie heeft er leuke tips voor de omgeving van Katterjokk?
- Wie weet hoe de poolnachten er in de praktijk eind december uitziet op die locatie? Is het overdag echt constant pikkedonker of is het meer schemerig?

Dank alvast!

BerichtGeplaatst: 27 okt 2016, 16:54 
Trans-Siberië Express

Je zit een stukje boven de poolcirkel. Op de poolcirkel is het op 21 december de hele dag donker (en de dagen daaromheen maar heel kort licht), hoe noordelijker je komt, hoe meer donkere dagen er zijn. Ik heb het in Noorwegen (maar dan zuidelijker) in de zomer zelf omgekeerd meegemaakt; daar was het ook 's nachts schemerig en niet echt donker. Je biologische klok kan er behoorlijk door ontregeld raken.

Donker betekent overigens niet pikkedonker; het zal overdag waarschijnlijk schemerig zijn door de zon die achter de horizon ligt, de zon zal echter niet boven de horizon komen. De noordpoolcirkel ligt op 66°33′46.4″ N, Katterjåkk ligt ongeveer twee graden noordelijker op 68°25'28.9"N. Dat betekent dat het op 27, 28 en 29 december dus voornamelijk donker zal zijn, en het zal het minst donker zijn rond het middaguur.

Als ik voor Katterjåkk op deze site kijk staat er bij zowel 27, 28 als 29 december bij zonsopkomst en zonsondergang 'poolnacht', wat betekent dat op al die drie dagen de zon niet op zal komen. Op 4 december gaat de zon onder, en dan is het dik een maand lang poolnacht. Pas op 7 januari komt de zon weer op.

BerichtGeplaatst: 27 okt 2016, 19:02 
Trans-Siberië Express

Dan verblijf je vast in het Turiststation? :P Daar ben ik in 2012 geweest rond eind februari. Ik zou vooral, als je wandelingen wilt maken, wat voorbereidingen treffen. Buiten de wegen is gewoon wandelen in de natuur niet mogelijk vanwege de enorme hoeveelheden sneeuw. Je zult dus moeten kijken naar speciale (ski)spullen of van die tennisrackets om door de sneeuw heen te kunnen ploegen. 'Beneden' aan de weg zit een Spar en een (hotel-)restaurant waar je prima terecht kunt voor je eten en drinken. Ik zou ook zeker even de trein op en neer nemen naar Narvik, aangezien dit een adembenemend traject is langs de Ofotfjorden. Het stadje zelf vond ik niet zo indrukwekkend, en uiteraard schrikbarend duur. Als je graag het Noorderlicht wilt zien zou je wellicht een avondje naar Abisko kunnen gaan, dit is de droogste plek van Zweden en tevens de beste mogelijkheid voor dit natuurfenomeen. Daarentegen is Riksgränsen of Katterjåkk, de plaats met de meeste neerslag van het land, waardoor het al een stuk lastiger wordt. Ik heb het daar zelf wel kort gezien, maar daarnaast sneeuwde het de hele week bijna onafgebroken.

BerichtGeplaatst: 29 okt 2016, 12:01 
Intercity

Verblijf niet in het Turiststation, dat is nog dicht in die periode. Verblijf in appartement Katterjokk.

Wil zeker naar Abisko gaan dan, al moet ik eens kijken hoe het qua vervoer zit dan. De treinen gaan dan niet vaak (2x per dag), maar er zullen vast ook busjes/taxi`s gaan lijkt me.

Thanks voor de tips allen :)

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00