World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 15 dec 2017, 18:43

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: InterRail Griekenland
BerichtGeplaatst: 20 dec 2016, 00:08 
Stoptrein

Land: Nederland
Hallo,

Ik en een vriendin zijn van plan dit voorjaar te gaan interrailen.
Wij zijn beide 17 jaar en het lijkt ons een geweldige ervaring. Wij zijn van plan 19 dagen te gaan.
De route die wij willen doen is:
Amsterdam-Berlijn-Boedapest-Sofia-Thessaloniki-Athene-Thessaloniki-Belgrado-Zagreb-Venetië.
Nu hebben wij van verschillende mensen gehoord dat interrailen in Griekenland voor problemen kan zorgen.
Zo hebben wij gehoord dat de global pas niet in iedere trein geldig is, dat er veel treinen worden geannuleerd en dat je vaak oppeens moet bijbetalen.
Wij zijn willen graag weten of dit waar is en of mensen hier ervaring mee hebben.
Wij willen tijdens onze trip namelijk erg graag Griekenland bezoeken.

Alvast bedankt!

Berichtonderwerp: Re: InterRail Griekenland
BerichtGeplaatst: 20 dec 2016, 01:00 
Trans-Siberië Express

Is het niet een idee om een goedkoop vliegticket te zoeken naar Athene? Ik heb bijvoorbeeld wel eens met Transavia op die bestemming gevlogen voor 35 euro. Nu doe je een lang traject twee keer, waardoor je veel tijd verliest. Daarbij zijn de nachttreinen in Griekenland enkel uitgerust met stoelen, net als de dagtreinen uiteraard. Het traject van Thessaloniki naar Skopje (en Belgrado) zou problemen op kunnen leveren ivm de vluchtelingencrisis. Ik heb in 2015 een van de laatste treinen genomen toen, maar ik weet niet of dat alweer rijdt.

Je stedenkeuze vind ik uitstekend trouwens. Wat leuke steden op deze route waar je wellicht niet 1,2,3 aan zou denken zijn Skopje, Ljubljana, Nis en Novi Sad!

BerichtGeplaatst: 20 dec 2016, 11:39 
Trans-Siberië Express

De vluchtelingencrisis zou nu niet meer voor problemen moeten zorgen, maar het kan natuurlijk geen kwaad om de actuele situatie in de gaten te houden.

De treinen op de dienst Belgrado-Thessaloniki zijn tot aan de lente geschrapt in verband met werkzaamheden in Servië ten zuiden van Nis. Alternatief kun je omreizen via Belgrado-Sofia-Thessaloniki, met overstappen in Sofia, maar het beste kun je even in de gaten houden wanneer de treinen weer gaan rijden.

In Griekenland is de Global Pass wel overal geldig, maar zijn alle Intercity's reserverings- en toeslagplichtig. Concreet houdt dat in dat je voor elke dagtrein tussen Thessaloniki en Athene een toeslag moet betalen bovenop het gebruik van je InterRail Pass (maar nog altijd goedkoper dan een los kaartje). Wellicht is er één of twee keer per dag een toeslagvrije reismogelijkheid met overstap, maar ik zou daar niet aan beginnen. De nachttrein is een toeslagvrije sneltrein, helaas alleen met zitplaatsen, en rijdt ook rechtstreeks, maar een reservering maken is wel aanbevolen, zodat je in ieder geval gegarandeerd bent van een zitplaats. Het traject Thessaloniki-Athene is best de moeite waard, dus ik zou in ieder geval in één richting een dagtrein nemen. En dan beter van Thessaloniki naar Athene, want de nachttrein in die richting komt zo vroeg aan (even na 05:00 uur) dat dat geen aanrader is.
Citeer:
Je stedenkeuze vind ik uitstekend trouwens. Wat leuke steden op deze route waar je wellicht niet 1,2,3 aan zou denken zijn Skopje, Ljubljana, Nis en Novi Sad!
Kleine opmerking van mijn kant: Zagreb vond ik wat saai en niet zo bijzonder. Ljubljana is kleiner maar leuker en interessanter. Skopje, Nis of Novi Sad kan natuurlijk ook, maar die steden ken ik zelf niet of nauwelijks. Ik heb er wel goede verhalen over gehoord.

BerichtGeplaatst: 20 dec 2016, 15:59 
Stoptrein

Citeer:
Is het niet een idee om een goedkoop vliegticket te zoeken naar Athene? Ik heb bijvoorbeeld wel eens met Transavia op die bestemming gevlogen voor 35 euro. Nu doe je een lang traject twee keer, waardoor je veel tijd verliest. Daarbij zijn de nachttreinen in Griekenland enkel uitgerust met stoelen, net als de dagtreinen uiteraard. Het traject van Thessaloniki naar Skopje (en Belgrado) zou problemen op kunnen leveren ivm de vluchtelingencrisis. Ik heb in 2015 een van de laatste treinen genomen toen, maar ik weet niet of dat alweer rijdt.

Heel erg bedankt voor de reactie! Ik heb het even opgezocht en er je kunt best een goedkoop ticket scoren. Alleen helaas heeft mijn vriendin vliegangst dus is vliegen helaas geen optie.. De steden die u als voorbeeld geeft lijken ons ook prachtig. Vooral Ljubjana spreekt ons erg aan. Alleen wij konden geen gunstige treinverbinding vinden omdat we maar 19/22 dagen gaan... Hetzelfde geldt voor Split, deze stad zouden we liever willen bezoeken dan Zagreb. Alleen Zagreb ligt gunstiger op de route. Maar misschien kijken wij wel helemaal verkeerd! Tips?

Laatst gewijzigd door Train op 20 dec 2016, 16:13, 2 keer totaal gewijzigd.

BerichtGeplaatst: 20 dec 2016, 16:02 
Stoptrein

Citeer:
De vluchtelingencrisis zou nu niet meer voor problemen moeten zorgen, maar het kan natuurlijk geen kwaad om de actuele situatie in de gaten te houden.

De treinen op de dienst Belgrado-Thessaloniki zijn tot aan de lente geschrapt in verband met werkzaamheden in Servië ten zuiden van Nis. Alternatief kun je omreizen via Belgrado-Sofia-Thessaloniki, met overstappen in Sofia, maar het beste kun je even in de gaten houden wanneer de treinen weer gaan rijden.

In Griekenland is de Global Pass wel overal geldig, maar zijn alle Intercity's reserverings- en toeslagplichtig. Concreet houdt dat in dat je voor elke dagtrein tussen Thessaloniki en Athene een toeslag moet betalen bovenop het gebruik van je InterRail Pass (maar nog altijd goedkoper dan een los kaartje). Wellicht is er één of twee keer per dag een toeslagvrije reismogelijkheid met overstap, maar ik zou daar niet aan beginnen. De nachttrein is een toeslagvrije sneltrein, helaas alleen met zitplaatsen, en rijdt ook rechtstreeks, maar een reservering maken is wel aanbevolen, zodat je in ieder geval gegarandeerd bent van een zitplaats. Het traject Thessaloniki-Athene is best de moeite waard, dus ik zou in ieder geval in één richting een dagtrein nemen. En dan beter van Thessaloniki naar Athene, want de nachttrein in die richting komt zo vroeg aan (even na 05:00 uur) dat dat geen aanrader is.
Citeer:
Kleine opmerking van mijn kant: Zagreb vond ik wat saai en niet zo bijzonder. Ljubljana is kleiner maar leuker en interessanter. Skopje, Nis of Novi Sad kan natuurlijk ook, maar die steden ken ik zelf niet of nauwelijks. Ik heb er wel goede verhalen over gehoord.
Dankuwel voor uw reactie! Weet u misschien of de trein Thessaloniki-Belgrado vanaf 25 April weer rijd? En deze trein rijdt toch ook langs Skopje? Met welke kosten moeten we rekening houden voor de reserveringstoeslagen?

BerichtGeplaatst: 20 dec 2016, 16:30 
Trans-Siberië Express

De exacte einddatum voor deze werkzaamheden is nog niet bekend - het duurt tot ergens in de lente, maar op de Balkan kan zoiets ook gerust iets uitlopen. De trein rijdt inderdaad langs Skopje. Mocht de trein nog niet rijden, dan kun je met de treinen Thessaloniki-Sofia en Sofia-Belgrado reizen, maar dan kom je niet langs Skopje. Vraag het anders hier op het forum bv. een maandje voor vertrek, dan zal het wellicht wat duidelijker zijn. :)

De toeslag voor een IC in Griekenland ligt tussen de € 7,10 en € 20,30, afhankelijk van de afstand.
Citeer:
Heel erg bedankt voor de reactie! Ik heb het even opgezocht en er je kunt best een goedkoop ticket scoren. Alleen helaas heeft mijn vriendin vliegangst dus is vliegen helaas geen optie.. De steden die u als voorbeeld geeft lijken ons ook prachtig. Vooral Ljubjana spreekt ons erg aan. Alleen wij konden geen gunstige treinverbinding vinden omdat we maar 19/22 dagen gaan...
Mogelijk staan nog niet alle treinen goed in de reisplanner. De trein van Belgrado naar Zagreb rijdt namelijk door naar Ljubljana.
Citeer:
Hetzelfde geldt voor Split, deze stad zouden we liever willen bezoeken dan Zagreb. Alleen Zagreb ligt gunstiger op de route. Maar misschien kijken wij wel helemaal verkeerd! Tips?
Split is per trein alleen vanaf Zagreb te bereiken. Er zijn doorgaans twee dagtreinen (reserveren verplicht en ook noodzakelijk, de treinen zijn vaak vol) en volgens mij ook een nachttrein.

BerichtGeplaatst: 20 dec 2016, 20:44 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Voor zover ik weet rijdt de Sofia-Thessaloniki wel gewoon. Een andere manier om vanuit Athene terug te gaan is per bus via Albanië naar Montenegro en daar verder per trein. Qua extra kosten valt dat heel erg mee, aangezien Athene-Tirana ook maar 25 euro kost (zie: http://www.papadakisalbania.com/index.html ). Vanuit Tirana kun je dan weer per bus verder direct naar Podgorica (diezelfde bus rijdt overigens verder naar Kotor, wat ook bijzonder de moeite is! http://www.kotortotirana.com ).

Je zou ook nog kunnen besluiten om via de Adriatische kust helemaal verder te gaan, al zul je Belgrado dan moeten laten voor wat het is.

BerichtGeplaatst: 21 dec 2016, 21:09 
Trans-Siberië Express

Belgrad - Thessaloniki vv is tot nader order geschrapt. Ik was onlangs in Nis en ook daar stond aangegeven dat de trein momenteel niet rijdt. Wel zijn er voldoende bussen tussen Belgrad en Skopje. Je kunt via Nis, maar een omweg via Kosovo is ook de moeite waard.
Gezien de tijd zou ik adviseren om Thessaloniki of Athene te schrappen, helemaal nu de dienstregeling naar Griekenland vanuit Srbija niet optimaal meer is. Vergeet niet dat in die regio de bus vaak sneller en goedkoper is, maar daar heb je weinig aan met interrail.

BerichtGeplaatst: 25 dec 2016, 23:45 
Stoptrein

Wij zijn er overuit dat de stad Sofia ons toch niet zo verstandig lijkt.
Wij hebben nu een nieuwe route in gedachte.
Amsterdam // Berlijn // Boedapest // Zagreb// Belgrado // Thessaloniki // Athene // Patras - Bari (boot) // Venetie // Dusseldorf // Amsterdam.
Wij gaan er van uit dat de trein van Belgrado naar Thessaloniki dan rijdt ''fingercrossed'' :)
Wel hebben wij nog een vraagje over de veerboot.
Op internet staat dat je met de boot van Patras naar Bari gratis mee mag met de global pass op het dek.
Zijn er op het dek wel gewoon zitplaatsen aangezien de tocht erg lang is.

Ook vragen wij ons af of de route niet te lang is voor 22 dagen.

Alvast bedankt!

BerichtGeplaatst: 26 dec 2016, 01:16 
Trans-Siberië Express

Je hoeft niet per se op het dek te slapen:
Citeer:
Interrail Global, Interrail Greece Plus, Interrail Italy Plus, Eurail Global, Eurail Select Pass (2, 3 or 4 countries – including Greece) as well as Balkan Flexipass holders travel free of charge on board Superfast Ferries & Blue Star Ferries and they are only liable for port dues, possible accommodation upgrades, a fuel surcharge (if applicable) and 20€ High Season (July and August) or 10€ Shoulder Season (June and September) surcharges. Holders of a 1st Class Interrail/Eurail pass travel free of charge in aircraft type seats or dormitories (where available). Holders of a 2nd Class Interrail/Eurail pass travel free of charge in deck as well as in all public areas of the vessel.
Wat betreft upgrades: voor de air seats op de route Bari-Patras betaal je € 18,00 toeslag p.p., al zul je dan waarschijnlijk wel een wat betere nachtrust hebben en gezien het een lange reis is, is het wellicht wel de moeite waard. Een bed in een hut is fors duurder, check de website van Superfast Ferries voor de volledige informatie en tarieven.

Als Venetië je enige bestemming in Italië is kun je ook de bootverbindingen van Patras direct naar Venetië of naar Ancona overwegen. Op die boten zijn ook een soort couchettes (dormitories) aanwezig. Maar het is wel een lange reis. Normaliter zal het sneller zijn om van Patras naar Bari te reizen en vanaf Bari met de trein verder te reizen. Al betaal je voor de trein(en) ook weer toeslagen. Er is overigens een rechtstreekse trein van Bari naar Venetië, die vertrekt om 14:30 en om 22:00 uur aankomt. Nachttrein met overstap in Bologna is ook een optie, al heb je dan een vrij korte nachtrust. Venetië zelf is mooi maar niet heel groot, ik vond een dag meer dan genoeg. :)

Onder de streep vermoed ik dat de route geheel over land, dus vanaf Athene via Thessaloniki, Belgrado, Zagreb en Ljubljana en vooropgesteld dat de trein Thessaloniki-Belgrado überhaupt rijdt, wel een stuk goedkoper zal zijn, al heb je dan tussen Athene en Belgrado wel weer dezelfde route. Plus dat het passeren van de grens tussen Slovenië en Italië niet goed te vinden is in de reisplanners: je moet ofwel een klein stukje lopen of de stadsbus nemen tussen het Sloveense station Nova Gorica en het Italiaanse station Gorizia (één stad die in twee landen ligt), of je moet vanaf Villa Opicina een stukje met de tram naar het station van Trieste. En volgens mij is het niet sneller dan de reis met de boot, vooral omdat de treinen op de Balkan traag en spaarzaam zijn en je vanaf Bari met een hogesnelheidstrein in 7,5 uur door kan reizen naar Venetië. Dat is een stuk efficiënter.

Wat betreft jullie reisschema: ik zou geen tijd uittrekken om Düsseldorf tijdens je InterRail te bezoeken. Zeker een leuke stad hoor, maar dusdanig dichtbij Nederland dat het meer iets is voor een dagje/weekendje weg. Dan kun je beter die tijd ergens anders spenderen, persoonlijk vind ik het zonde om dat tijdens een InterRail te doen.

En wat betreft de trein van Belgrado naar Thessaloniki: tja, als die niet rijdt kun je altijd nog via Sofia reizen. Met die route is niks mis. Je zult wel in Sofia moeten overnachten, maar dan zou je de volgende dag per trein verder kunnen naar Thessaloniki. In Thessaloniki heb je dan aansluiting op de nachttrein naar Athene. Het is wat behelpen, dat geef ik toe, maar dat is het op de Balkan wel vaker.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00