World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is nu 19 okt 2017, 15:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 10 jan 2017, 19:07 
Stoptrein

Hoi allemaal!

Ik ben van plan om in juni te beginnen aan mijn interrail trip van 30 dagen. Het idee is om een interrailpass voor 10 reisdagen te nemen zodat ik in ieder geval niet tekort kom :wink: . Ik ben nogal een chaoot en heb moeite met plannen. Ik vind het om die reden juist prettig om te weten wat mijn route ongeveer gaat zijn. Als ik het van tevoren voorbereid, heb ik onderweg in ieder geval rust en kan ik het dan altijd nog omgooien als ik dat wil!

Ik vroeg me af of jullie hier wat tips en aanraders voor mij hebben. Ik heb een vlucht geboekt naar Barcelona op 30 mei en ben van plan om 2 juni vanaf daar te beginnen met interrailen. Het liefst wil ik Barcelona, Parijs, Praag en Budapest zien. Verder heb ik eigenlijk niet zo'n goed idee van wat en hoe ik het wil gaan doen. Er zijn natuurlijk nog véél meer andere mooie steden maar zie door de bomen het bos soms niet meer :wink:. Ik heb niet zo heel veel met Frankrijk maar wil Parijs toch wel graag een keer zien (ondanks vele negatieve meningen van vrienden) dus zat er aan te denken om vanuit Barcelona met de trein naar Parijs te gaan om vanuit daar uiteindelijk richting Tsjechië en Hongarije te gaan. Maar tussendoor en daarna heb ik natuurlijk nog genoeg ruimte om andere plekken te bezoeken.

Ik kijk er in ieder geval al ontzettend naar uit om aan mijn reis te beginnen en ben benieuwd of er iemand misschien een tip heeft. Alvast bedankt :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 jan 2017, 20:16 
Trans-Siberië Express

Om eerlijk te zijn vind ik het niet echt logisch om een vliegticket naar Barcelona te boeken als je ook naar Parijs wilt. Je vliegt naar het zuiden en daarna moet je per trein naar het noorden. Ik vraag me trouwens af hoe makkelijk het is om met interrail van Barcelona naar Parijs te reizen. Het zijn voornamelijk TGV's waarvoor vaak forse toeslagen betaald moeten worden. Daarna wil je naar Praag en Boedapest. Zal ook een uitdaging worden aangezien er bijna geen nachttreinen meer rijden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 jan 2017, 20:29 
Stoptrein

Zoals ik al zei: ik heb moeite met plannen. Vandaar dat ik hier om tips kwam vragen, haha! Niets ligt nog vast, alleen Barcelona. Ik kon namelijk voor erg weinig geld een vliegticket boeken en Barcelona was voor mij echt iets wat ik graag wilde. Ik hoef niet per se vanuit Parijs gelijk door naar Praag. Ik zoek dus nog naar leuke steden/plekken zocht voor tussendoor. Ik snap inderdaad wat je bedoelt. Ik zou ook gewoon langs de kust naar boven kunnen reizen en niet naar Parijs.

Dat er bijna geen nachttreinen meer rijden, wist ik niet trouwens. Wel iets om op te letten inderdaad!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 jan 2017, 09:18 
Trans-Siberië Express

Ivdos schreef:
Om eerlijk te zijn vind ik het niet echt logisch om een vliegticket naar Barcelona te boeken als je ook naar Parijs wilt. Je vliegt naar het zuiden en daarna moet je per trein naar het noorden. Ik vraag me trouwens af hoe makkelijk het is om met interrail van Barcelona naar Parijs te reizen. Het zijn voornamelijk TGV's waarvoor vaak forse toeslagen betaald moeten worden. Daarna wil je naar Praag en Boedapest. Zal ook een uitdaging worden aangezien er bijna geen nachttreinen meer rijden.
Die TGV van Barcelona naar Parijs is wel rechtstreeks. Als je 's ochtends vertrekt zit je 's middags in Parijs. Alternatief kun je 's middags vanuit Barcelona met de lokale trein door de Pyreneeën naar Latour-de-Carol, mooie route, en vanaf daar met de Franse nachttrein naar Parijs.

Parijs-Budapest kan ook door een TGV Parijs-München te nemen en dan de nachttrein naar Budapest. Tussen Budapest en Praag rijdt ook nog steeds een nachttrein, alleen is die wat lastig te vinden in de reisplanners, omdat de rijtuigen Budapest-Praag tot aan Pardubice gekoppeld zijn aan de nachttrein Budapest-Berlijn die midden in de nacht in Praag stopt. De rijtuigen met eindbestemming Praag worden in Pardubice afgekoppeld en pas later met een langzamere trein naar Praag gereden zodat je geen belachelijk vroege aankomst om 03:45 's nachts hebt. Zie hier voor de reistijden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 jan 2017, 10:42 
Trans-Siberië Express

Rijdt die nachttrein naar/van La Tour De Carol nog? Ik neem aan dat de nachttrein-regeling niet van toepassing is als je van Barcelona naar Parijs gaat zodat je 2 dagen moet invullen. Kan je beter de TGV nemen al weet ik niet hoe het met toeslagen zit en hoeveel plekken voor interrailers beschikbaar zijn.

Joyce, als ik jou was zou ik een kaart van Europa erbij pakken en de steden aankruizen waar je naar toe wil. Op die manier kan je zelf ontdekken op welke plaatsen je een reis onderbreekt. Waar gaat je voorkeur naar uit? Platteland? Steden? Provinciesteden? Of toch de toeristische trekpleisters?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 jan 2017, 11:17 
Trans-Siberië Express

Ivdos schreef:
Rijdt die nachttrein naar/van La Tour De Carol nog? Ik neem aan dat de nachttrein-regeling niet van toepassing is als je van Barcelona naar Parijs gaat zodat je 2 dagen moet invullen. Kan je beter de TGV nemen al weet ik niet hoe het met toeslagen zit en hoeveel plekken voor interrailers beschikbaar zijn.
Ja, die nachttrein is één van de weinige Franse nachttreinen die nog rijdt. Met 10 reisdagen lijkt het mij dat ze voldoende heeft, en anders is het nog een optie om een los kaartje van Barcelona naar Latour-de-Carol te kopen en een reisdag uit te sparen, zo duur is dat ook niet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 jan 2017, 11:59 
Trans-Siberië Express

Met zo'n pass heb je echt alle tijd van de wereld om nog wel wat andere dingen mee te pakken, zeker gezien het feit dat je eerst naar Barcelona vliegt. Je kunt ook nog de volgorde omgooien en eerst langs de kust van de Mediterannee richting Italië (je kunt in 1x van Barcelona naar Marseille per trein bijvoorbeeld, maar deze sluit helaas niet aan op de dagtrein naar Genova/Milano).

Ik zeg maar wat: Barcelona -> Marseille -> Milano -> Venezia -> Wenen -> Budapest -> Praha -> Berlin -> Paris -> NL.

Anderszijds kun je ook vanuit Paris naar Zwitserland (er zijn rechtstreekse TGV's naar Basel/Zürich/Lausanne/Genève). Bovendien zou je vanuit Zürich dan weer per nachttrein naar Praag kunnen en vanuit daar afzakken naar Bratislava en Budapest. Vervolgens kun je via Wenen en München richting Nederland.

Je hebt ook nog alle tijd om eventueel Roemenië of Servië in te duiken vanuit Budapest of verder Italië in te gaan vanuit Zwitserland/Marseille.

Kortom: Je hebt een overvloed aan keuze in dat tijdsbestek.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 jan 2017, 12:07 
Stoptrein

Bedankt voor de reacties! Dat aankruisen op de wereldkaart is een goede. Mijn voorkeur gaat in principe uit naar steden. Ik heb nog maar heel weinig van Europa gezien dus het lijkt me toch wel leuk om wat toeristische trekpleisters eens zelf te bekijken. Maar wat kleinere en minder toeristische steden lijken me ook leuk, al weet ik dan niet zo goed welke dat dan zijn.

Met de routeplanner app van interrail had ik inderdaad gezien dat ik met de TGV van Barcelona naar Parijs kan in ongeveer 6 uur. Ik kon zo snel even niet vinden hoeveel geld ik dan zou moeten betalen om een stoel te reserveren. Maar dat moet geen probleem zijn omdat ik hier rekening mee gehouden heb tijdens het berekenen van mijn budget.

Ik vroeg me af of Split in Kroatië de moeite waard is. Heeft één van jullie daar ervaringen mee?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 jan 2017, 12:11 
Stoptrein

Accelerat schreef:
Met zo'n pass heb je echt alle tijd van de wereld om nog wel wat andere dingen mee te pakken, zeker gezien het feit dat je eerst naar Barcelona vliegt. Je kunt ook nog de volgorde omgooien en eerst langs de kust van de Mediterannee richting Italië (je kunt in 1x van Barcelona naar Marseille per trein bijvoorbeeld, maar deze sluit helaas niet aan op de dagtrein naar Genova/Milano).

Ik zeg maar wat: Barcelona -> Marseille -> Milano -> Venezia -> Wenen -> Budapest -> Praha -> Berlin -> Paris -> NL.

Anderszijds kun je ook vanuit Paris naar Zwitserland (er zijn rechtstreekse TGV's naar Basel/Zürich/Lausanne/Genève). Bovendien zou je vanuit Zürich dan weer per nachttrein naar Praag kunnen en vanuit daar afzakken naar Bratislava en Budapest. Vervolgens kun je via Wenen en München richting Nederland.

Je hebt ook nog alle tijd om eventueel Roemenië of Servië in te duiken vanuit Budapest of verder Italië in te gaan vanuit Zwitserland/Marseille.

Kortom: Je hebt een overvloed aan keuze in dat tijdsbestek.

Bedankt voor al je suggesties! In Berlijn ben ik al meerdere keren geweest dus die sla ik deze keer over :wink:

Vanuit Parijs naar Zwitserland en dan door richting Praag, Bratislava en Boedapest klinkt echt tof. Ook lijkt het me toch wel leuk om nog wat van Italië te zien.
Maar dit is precies wat ik nodig heb. Ik vind het lastig om in te schatten hoeveel steden ik kan bezoeken maar nu krijg ik een beter beeld, bedankt :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 jan 2017, 12:19 
Trans-Siberië Express

Joycé schreef:
Maar wat kleinere en minder toeristische steden lijken me ook leuk, al weet ik dan niet zo goed welke dat dan zijn.

Het is alweer een tijd geleden dat ik een maand rond reisde per trein door een gedeelte van Europa en misschien heb je er iets aan om wat ideeën op te doen wat mogelijk is, maar andere routes kan natuurlijk ook.

http://forum.worldonrails.nl/viewtopic.php?f=1&t=6094

Groetjes ben2

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 jan 2017, 12:42 
Trans-Siberië Express

Joycé schreef:
Ik kon zo snel even niet vinden hoeveel geld ik dan zou moeten betalen om een stoel te reserveren. Maar dat moet geen probleem zijn omdat ik hier rekening mee gehouden heb tijdens het berekenen van mijn budget.

Ik vroeg me af of Split in Kroatië de moeite waard is. Heeft één van jullie daar ervaringen mee?

De reservering voor TGV kan tegen de 30 euro oplopen enkele reis. Wat betreft Split heb ik persoonlijk geen ervaringen, enkel met het zuidelijker gelegen Kotor (Montenegro) en dat vond ik heel erg bijzonder (daar in de buurt ligt ook nog Budva wat ook wel de moeite is). Het stuk van Split naar Montenegro heb je helaas geen spoorwegen, maar de bussen zijn goed betaalbaar en relatief snel. Vanuit Montenegro kun je dan weer per dag- of nachttrein naar Belgrado en zo naar Budapest.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 jan 2017, 13:21 
Stoptrein

Accelerat schreef:
De reservering voor TGV kan tegen de 30 euro oplopen enkele reis. Wat betreft Split heb ik persoonlijk geen ervaringen, enkel met het zuidelijker gelegen Kotor (Montenegro) en dat vond ik heel erg bijzonder (daar in de buurt ligt ook nog Budva wat ook wel de moeite is). Het stuk van Split naar Montenegro heb je helaas geen spoorwegen, maar de bussen zijn goed betaalbaar en relatief snel. Vanuit Montenegro kun je dan weer per dag- of nachttrein naar Belgrado en zo naar Budapest.

Bedankt voor de informatie. Zeker de moeite waard dus om onderweg te kijken of ik naar één van die plekken kan/wil.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 jan 2017, 13:22 
Stoptrein

ben2 schreef:
Joycé schreef:
Maar wat kleinere en minder toeristische steden lijken me ook leuk, al weet ik dan niet zo goed welke dat dan zijn.

Het is alweer een tijd geleden dat ik een maand rond reisde per trein door een gedeelte van Europa en misschien heb je er iets aan om wat ideeën op te doen wat mogelijk is, maar andere routes kan natuurlijk ook.

http://forum.worldonrails.nl/viewtopic.php?f=1&t=6094

Groetjes ben2

Ik zal zeker even een kijkje nemen, bedankt :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur