World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is nu 19 okt 2017, 15:23

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bialowieza en Tatra
BerichtGeplaatst: 12 feb 2017, 12:31 
Stoptrein

Ik wil dit jaar samen met een vriend een interrail trip maken door centraal en zuidoost Europa. Wij zijn beide zeer geinteresseerd in natuurgebieden. Daarom willen wij ook in Bialowieza (het poolse oerbos) en het Tatra gebergte van Slowakije enkele wandelingen(dagtochten) doen. Voor deze plaatsen zijn we op zoek naar goede uitvalbasis waar je met de trein kan komen. Voorlopig hadden wij de volgende twee plekken in gedachte:

- Hajnowka voor het het oerbos Bialowieza
- Stary Smokovec voor het Tatra gebergte

Zijn hier mensen met ervaringen met deze gebieden?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bialowieza en Tatra
BerichtGeplaatst: 12 feb 2017, 18:43 
Trans-Siberië Express

Ik heb geen ervaring met beide gebieden, maar bij Bialowieza kun je met een eenvoudig aan te vragen permit ook zonder visum eht Wit-Russische deel van het bos bezoeken: http://bezvizy.npbp.by/en/

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 feb 2017, 18:51 
Trans-Siberië Express

Ik ben in beide gebieden geweest. Alhoewel naar Bialowieza met de auto en vandaar naar Wit Rusland gefietst en daar overnacht. Het Wit Russische gedeelte is veel interessanter vond ik zelf. Ik denk dat Poprad Tatry een betere uitvalsbasis is, want in Stary Smokovec heb je niet zoveel accommodatie tenzij je wil gaan kamperen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 feb 2017, 21:03 
Trans-Siberië Express

In 2013 ben ik de Pools-Slowaakse grens wandelend gepasseerd, die bovenop Polen's hoogste berg Rysy ligt. Vanuit Krakow namen we de bus (trein is ook mogelijk trouwens) naar Zakopane, om na een overnachting aldaar de bus naar Morskie Oko te nemen. Het is dan nog een stuk lopen naar het meer. Vanaf hier loopt er een spectaculaire wandelroute recht omhoog naar de Rysy, vanwaar je aan de Slowaakse kant weer naar Strbske Pleso loopt (hier stopt een oa treintje). Wij vonden toen een schitterend gelegen hotel aan het gelijknamige meer. Het is ook mogelijk om op de berg te overnachten in de 'chata pod rysmi', net gelegen aan de Slowaakse kant.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 feb 2017, 15:52 
Stoptrein

Andries schreef:
Ik heb geen ervaring met beide gebieden, maar bij Bialowieza kun je met een eenvoudig aan te vragen permit ook zonder visum eht Wit-Russische deel van het bos bezoeken: http://bezvizy.npbp.by/en/

één van ons reist met een id-kaart dus Wit Rusland is dan helaas geen optie

Rychlik schreef:
Ik denk dat Poprad Tatry een betere uitvalsbasis is, want in Stary Smokovec heb je niet zoveel accommodatie tenzij je wil gaan kamperen.
hvondelen schreef:
In 2013 ben ik de Pools-Slowaakse grens wandelend gepasseerd, Wij vonden toen een schitterend gelegen hotel aan het gelijknamige meer. Het is ook mogelijk om op de berg te overnachten in de 'chata pod rysmi', net gelegen aan de Slowaakse kant.

Bedankt voor de tip. Helaas ben ik vanwege slechte knieën niet in staat om met backpack en al door de bergen te lopen. Strbske Pleso lijkt ook een mooie uitvalbasis. Poprad Tatry lijkt me nog best ver van het mooie gedeelte van de tatra of valt dit mee?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 feb 2017, 16:19 
Maglev

ruudje2209 schreef:
Strbske Pleso lijkt ook een mooie uitvalbasis.

Dat is het heel zeker. Naar mijn ervaring wel een vrij sjieke en dure plek qua overnachtingsopties.

ruudje2209 schreef:
Poprad Tatry lijkt me nog best ver van het mooie gedeelte van de tatra of valt dit mee?

Wat mij betreft ligt Poprad daar inderdaad al een beetje buiten. Er is wel een heel frequente treindienst.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 feb 2017, 19:32 
Trans-Siberië Express

ruudje2209 schreef:
Andries schreef:
één van ons reist met een id-kaart dus Wit Rusland is dan helaas geen optie
Tijd zat nog om een paspoort aan te vragen. Op een reisbudget is dat nou geen heel grote uitgave en zo'n ding is 10 jaar geldig. :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 feb 2017, 20:32 
Trans-Siberië Express

Portbou schreef:
ruudje2209 schreef:
Strbske Pleso lijkt ook een mooie uitvalbasis.

Dat is het heel zeker. Naar mijn ervaring wel een vrij sjieke en dure plek qua overnachtingsopties.
Dat hotel aan het meer wat ik beschreef is dat totaal niet. Ook een leuke ervaring gezien de vele Slowaken die er komen en de traditionele keuken: Iets met zuurkool als ontbijt :mrgreen:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 feb 2017, 17:56 
Trans-Siberië Express

Ik ben in juni 2016 een dagje naar de Hoge Tatra geweest vanuit Kosice. Gezien de ligging, heb ik voor Tatranska Lomnica gekozen. Het is redelijk toeristisch en je ziet veel hotels en pensions die gericht zijn op wandelaars. Ook staan er allerlei wandelroutes aangegeven. Ik heb de indruk gekregen dat deze plaats zich wel leent als uitvalsbasis voor veel wandelingen. Strbske Pleso is inderdaad mooier, maar hier ben ik zelf niet geweest. Ik zou Poprad niet adviseren. Heb een rondje gemaakt door het centrum, maar vond het geen mooie plaats. Deze plaats heeft meer een regiofunctie en ligt buiten het mooie gedeelte van de Tatra.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 feb 2017, 22:37 
Trans-Siberië Express

Poprad is meer omdat het een OV knooppunt is en het mooie Hotel Gerlach vlakbij het station ligt :mrgreen: http://www.hotelgerlach.sk/

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur