World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is nu 18 okt 2017, 01:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 20 mei 2009, 23:15 
Offline
Trans-Siberië Express

Geregistreerd: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8140
De informatie is ontleend aan informatie op dit forum, verscheidene internetsites en verscheidene boeken. Ondanks alle zorg voor correcte informatie, kunnen er aan deze informatie geen rechten worden ontleend. Zie je een fout of heb je een aanvulling? Stuur me dan een pb en ik zal het zo spoedig mogelijk veranderen.

Voor alle informatie op het forum van World On Rails geldt dat deze onderhevig is aan veranderingen. Onder anderen tarieven, dienstregelingen en routes van treinen kunnen wijzigen. Daardoor kan informatie, in het bijzonder in topics van meer dan 1 jaar oud, inmiddels verouderd zijn. Wil je de meest actuele informatie hebben, stel je vraag dan hier op het forum in een nieuwe topic.

Plannen van een InterRail-reis

Het plannen van een InterRail-reis kan een heel gedoe zijn, zeker als het je eerste keer is. In deze topic kun je tips vinden die je kunnen helpen om je zo goed mogelijk voor te bereiden op je InterRail-vakantie.

Wanneer ga je?

Wanneer je gaat InterRailen hangt natuurlijk af van wanneer je vrij bent. Als je even de mogelijkheid hebt, vermijd dan het hoogseizoen (juli en augustus), maar reis in mei, juni, september of oktober. Het voordeel is dat de temperaturen nog steeds aangenaam zijn, maar dat veel plaatsen veel rustiger zijn en hostels en hotels zijn vaak goedkoper en ruimer beschikbaar.

Waar is InterRail geldig?

InterRail is geldig in België, Bosnië-Herzegovina, Bulgarije, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittanië, Hongarije, Ierland, Italië, Kroatië, Luxemburg, Montenegro, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Servië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Turkije, de Voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië, Zweden en Zwitserland. Per 1 januari 2010 is InterRail ook weer geldig in Noord-Ierland!

InterRail is niet geldig in Kosovo. InterRail is ook niet geldig in Albanië, Estland, Letland, Litouwen, Moldavië, Oekraïne, Rusland en Wit-Rusland en andere landen van de voormalige Sovjetunie. Sinds 2007 is InterRail ook niet meer geldig in Marokko.

InterRail is wel geldig op de korte spoortrajecten op de grondgebieden van Liechtenstein (spoorweg valt onder Oostenrijk) en Monaco (spoorweg valt onder Frankrijk). Op bepaalde veerovertochten naar Tunesië krijg je korting. Andorra, Cyprus, Malta, San Marino, Vaticaanstad en IJsland hebben geen spoorwegen voor reizigersvervoer.

InterRail is ook niet geldig in het land waar je woonachtig bent; in Nederland en België krijg je wel 50% korting op de reis tot aan de grens en terug vanaf de grens. InterRail is in combinatie met een toeslag wél geldig op de Thalys binnen Nederland; je hebt dan voor het traject vanaf het station waar je op de Thalys stapt tot aan de grens geen extra ticket nodig. InterRail is alleen beschikbaar voor mensen die minimaal 6 maanden in Europa wonen; anderen kunnen gebruik maken van Eurail.

Heb je een paspoort of identiteitskaart nodig en eventueel visa?

Voor alle InterRail-landen geldt dat je als Nederlander of Belg aan een geldige identiteitskaart voldoende hebt. Met een identiteitskaart kom je het land niet in. Voor Turkije hebben Nederlanders en Belgen een visum nodig; dit koop je bij de grens. Heb je een andere nationaliteit, win dan eerst informatie in bij de ambassade. Voor Servië en de Voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië geldt geen paspoortplicht meer!

Meer informatie over reisdocumenten? Zie de topic Paspoort of identiteitskaart

Hoe lang ga je?

Een InterRail Global Pass is geldig in alle landen waar InterRail geldig is. Met een InterRail Global Pass heb je vier opties. De goedkoopste Pass, een zogenaamde Flexi Pass, geeft recht op 5 reisdagen binnen een periode van 10 dagen. Er is ook een duurdere Flexi Pass voor 10 reisdagen binnen een periode van 22 dagen. Je mag je reisdagen zelf uitkiezen en invullen. Neem je een rechtstreekse nachttrein die na 19:00 vertrekt, dan kun je bij de Flexi Passen gebruik maken van de nachttreinregeling en dan hoef je alleen de volgende dag als reisdag in te vullen. Zie voor meer informatie de topic Nachttreinregeling.

Voor wie langer op vakantie wil gaan of veel wil reizen zijn er drie verschillende Passen van 15 dagen aaneengesloten, 22 reisdagen aaneengesloten en 1 maand aaneengesloten. De geldigheid van een Pass van 1 maand aaneengesloten is exact een maand; bijvoorbeeld van 27/02 tot en met 26/03 of van 12/06 tot en met 11/07. Afhankelijk van de lengte van de maand zijn dit tussen de 28 en 31 dagen.

Voor wie één land wil bezoeken zijn er One Country Flexi Passen van 3, 4, 6 of 8 reisdagen binnen de periode van een maand. Je mag je reisdagen zelf uitkiezen en invullen. Deze Passen zijn niet beschikbaar voor Bosnië-Herzegovina en Montenegro. Voor Noorwegen zijn de One Country Passen alleen voor de tweede klasse beschikbaar. Informeer van te voren goed of het uit kan om zo'n Pass aan te schaffen. In veel landen zijn treinkaartjes tegen binnenlands tarief goedkoop en/of bestaan er goedkope lokale passen, rondreiskaarten of andere kortingsacties. Let op dat een One Country Pass behoudens enkele uitzonderingen geen korting geeft op de reis naar het land waarvoor de Pass geldig is!

Voor wie vooral in Zuidoost-Europa wil reizen kan de Balkan Flexi Pass nog een optie zijn. Deze is geldig voor 5, 10 of 15 reisdagen binnen een maand in Bulgarije, Griekenland, Montenegro, Roemenië, Servië, Turkije en de Voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië. Zowel voor de eerste als voor de tweede klasse kent deze Pass aantrekkelijke tarieven.

Waar ga je naar toe?

Met InterRail kun je van Helsinki naar Lissabon reizen en van Dublin tot aan de grens van Turkije met Iran, maar wie heel Europa wil zien heeft aan een maand niet genoeg. Het is aan te raden om niet allerlei uitersten in je planning op te nemen. Zuid- en Oost-Europa zijn bijvoorbeeld prima te combineren, maar neem dan niet ook nog Engeland en Finland in je planning op, tenzij je echt dagen achter elkaar in de trein wilt zitten.

Kies ook geen bestemmingen dicht bij huis. Luxemburg bijvoorbeeld is een leuke stad, maar meer iets voor een weekendje weg dan om je kostbare InterRail-tijd aan te besteden. Datzelfde geldt ook voor steden als Keulen en Brussel, en in mindere mate Parijs en Berlijn. Bedenk dus goed waar je je kostbare reistijd aan gaat spenderen en wát je precies wilt zien.

Neem bestemmingen die je leuk lijken. Als het je eerste InterRail is en je veel van Europa wilt zien is een klassieke InterRail-route aan te raden. Steden die langs de klassieke InterRail-routes liggen zijn Parijs, Lissabon, Madrid, Barcelona, Nice, Rome, Athene, één of meerdere steden op de Balkan (bijvoorbeeld Istanbul, Sofia, Bukarest en/of Belgrado), Budapest, Wenen, Praag, Berlijn. Natuurlijk hoef je je hier niet aan te houden en kun je zelf je route aanpassen en steden toevoegen of achterwege laten. Je kunt het accent ook meer op een bepaald deel van Europa leggen; bijvoorbeeld Oost-Europa of Scandinavië.

Geldigheid van je InterRail Pass

Voor alle Passen geldt dat de Pass ingaat op de eerste dag van geldigheid om 00:01 en eindigt op de laatste dag van geldigheid om 24:00 (middernacht). InterRail is niet geldig in het land waar je woonachtig bent; je dient voor het binnenlandse deel van je reis een ticket tot aan of vanaf de grens te kopen met 50% korting. Heb je al een geldig binnenlands vervoerbewijs, zoals een geldige ov-studentenkaart, dan heb je geen tickets naar of vanaf de grens nodig. Reis je met Thalys, dan heb je voor het traject wat Thalys aflegt binnen het land waar je woonachtig bent géén ticket nodig. De toeslag voor de Thalys is in dit geval voldoende. In zo'n geval heb je dus enkel een aanreisticket tot het station waar je op de Thalys stapt nodig.

Waar koop je je InterRail Pass?

Je hebt verschillende opties. Verreweg het beste en het meest gespecialiseerd is de Treinreiswinkel. De Treinreiswinkel zit in Amsterdam en Leiden, maar je kunt ook per e-mail of telefonisch je Pass bestellen. De Treinreiswinkel rekent € 7,50 boekingskosten per persoon, met een maximum van € 15,00 per boeking. Bij de Treinreiswinkel mag je onbeperkt reserveren bij aanschaf van een InterRail Pass.

Je kunt ook je Pass kopen bij een Tickets & Service Winkel van NS Hispeed. Deze zijn te vinden op de stations van Amsterdam Centraal, Arnhem, Breda, Den Haag Centraal, Eindhoven, Groningen, Maastricht, Rotterdam Centraal, Schiphol en Utrecht Centraal. Bij de Tickets & Service Winkel in Den Haag HS is slechts een beperkt assortiment aan internationale treinkaartjes te krijgen en worden geen InterRail Passen verkocht. Klik hier voor de openingstijden van de Tickets & Service Winkels. Per boeking rekent NS Hispeed € 10,00 boekingskosten, ongeacht het aantal personen. Bij NS Hispeed mag je 4 reserveringen maken bij je InterRail Pass (in Breda, Groningen en Maastricht 1). In Breda en Maastricht kunnen slechts zeer beperkt treinen worden gereserveerd: alleen dagtreinen in Duitsland, Thalys, Eurostar, TGV's Brussel-Frankrijk en binnenlandse Franse TGV's, de EC's Brussel-Zwitserland en de CityNightLine-treinen met vertrek vanuit Nederland. De service en de verkoopmogelijkheden op de verkooppunten van NS Hispeed buiten de Randstad zullen naar verwachting de komende jaren verder ingekrompen worden.

Op de officiële website van InterRail kun je je Pass online aanschaffen. Je betaalt geen boekingskosten en je Pass wordt gratis aangetekend verzonden, maar je kunt ook geen reserveringen maken of de tickets naar of vanaf de grens kopen.

Alles reserveren, of niet?

Veel InterRailers willen vrijheid hebben en niet vast zitten aan gereserveerde treinen. Anderen weten heel goed waar ze naar toe willen, wat ze willen zien en hoe lang ze overal willen blijven. De meeste treinen kun je vanuit Nederland al reserveren. Of je dat wilt hangt vooral af van hoeveel vrijheid je wilt en hoe vast je planning staat. Als je planning vast staat is er geen bezwaar om de treinen die je wilt nemen te reserveren; je bent dan al verzekerd van plaatsen en hoeft je er geen zorgen om te maken als je al op reis bent. Als je planning niet helemaal vast staat kun je het beste alleen de eerste treinen reserveren en de rest ter plekke.
Houd er wel rekening mee dat in Frankrijk het aantal goedkope InterRail-plaatsen voor TGV’s beperkt is en dat het op drukke verbindingen dikwijls kan gebeuren dat deze goedkopere reserveringen uitverkocht zijn. Datzelfde geldt voor alle langeafstandstreinen in Spanje. Ga er niet van uit dat je ’s ochtends in Madrid nog kan beslissen om ’s middags de AVE-hogesnelheidstrein naar Barcelona te nemen, want die zitten dan ongetwijfeld allemaal vol, of je kunt alleen een duurder kaartje krijgen. Voor Spaanse treinen verdient het de voorkeur om deze tijdig te reserveren, vooral ook omdat alternatieven in Spanje weinig beschikbaar zijn.

Met welke treinen reis je?

Om je reis te plannen heb je een treinplanner nodig. Online is een hele goed planner te vinden van de Deutsche Bahn (Nederlandstalig). Vrijwel alle treinen in heel Europa staan hier in. De planner heeft verschillende opties. Zo kun je bijvoorbeeld hogesnelheidstreinen uitsluiten door ‘Alle zonder ICE’ te kiezen.

Er zijn verschillende soorten treinen in Europa. Je hebt hogesnelheidstreinen in de meeste West-Europese landen, die tot wel 320 km/u gaan en voor een uitermate snelle en vaak comfortabele vorm van vervoer zorgen. Maar afgezien van de Duitse ICE moet je voor de meeste van deze treinen een toeslag betalen of verplicht reserveren, wat extra kosten met zich meebrengt en wat je minder flexibel maakt.

Gewone sneltreinen, zoals Intercity's, Eurocity, Expresstreinen en vele andere soorten treinen bieden doorgaans snel vervoer en een goed comfort, voor minder geld. Voor langere afstanden zijn deze treinen ook goed geschikt. In de meeste gevallen kun je reserveren, in sommige gevallen is het verplicht.

Stoptreinen en andere regionale treinen kosten je met InterRail doorgaans niks extra's en je kunt ook geen plaatsen reserveren. Daar staat tegenover dat de treinen soms enorm traag zijn, zeker in Oost-Europa. Ook zijn de stoelen vaak lang niet zo comfortabel als in langeafstandstreinen. Voor langere reizen zijn deze treinen dus minder geschikt.

Nachttreinen rijden in bijna alle landen waar InterRail geldig is. De meeste nachttreinen hebben drie vormen van comfort: zitrijtuigen, couchetterijtuigen en slaaprijtuigen. In het zitrijtuig zijn zoals de naam al zegt enkel zitplaatsen; vaak stoelen in zes- of achtpersoonscompartimenten, of verstelbare ruststoelen. In couchetterijtuigen zijn compartimenten met zes (soms vier) ligbanken waar je liggend kunt slapen. In slaaprijtuigen zijn compartimenten met twee, drie of vier echte bedden, waar je ook liggend kunt slapen. Slaapcompartimenten zijn luxer dan couchettecompartimenten. Bij de toeslag voor een couchette of een bed in het slaaprijtuig zit gebruik van een kussen, kussensloop, lakens en deken inbegrepen. Bij een bed in het slaaprijtuig krijg je in West-Europa bovendien doorgaans ontbijt, soms krijg je nog andere dingen zoals zeep, oordopjes en/of een flesje mineraalwater.

Op veel privélijnen is InterRail niet geldig. In veel gevallen krijg je wel korting; zo krijg je in Zwitserland op de meeste privélijnen 50% korting. Op een behoorlijk aantal privélijnen is InterRail overigens wel geldig. Check de landentopics in het subforum FAQ per Land.

Meer informatie over nachttreinen? Zie de topic Verschillende accomodaties in nachttreinen

Wat kost het?

Afgezien van de kosten voor je InterRail Pass ben je natuurlijk kosten kwijt voor reserveringen, eten, onderdak, attracties en souvenirs. Je kunt het zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt. Een globale richtlijn is moeilijk te geven en het verschilt ook heel erg per land, maar € 1500 is ongeveer het minimum wat je moet rekenen voor een maand InterRailen, inclusief de Pass. Is je InterRail vooral op de Westerse landen in West- en Centraal-Europa gericht, dan wordt het vrij prijzig. Steden als Kopenhagen, Parijs, Barcelona, Rome en Wenen zijn nou eenmaal duur en steden als Budapest en Praag zijn ook lang niet meer zo goedkoop als vroeger. Ga je daarentegen richting Oost- en Zuidoost-Europa, dan is het goedkoper, steden als Sarajevo, Bukarest, Belgrado en Sofia zijn goedkoop en ook steden als Athene en Istanbul zijn nog prima betaalbaar.

Waar slaap je?

De makkelijkste optie om te slapen is natuurlijk in de nachttrein. Het is niet alleen erg aantrekkelijk met InterRail, bovendien reis je ook nog eens terwijl je slaapt. Dat is erg efficiënt.

Voor de rest zul je natuurlijk ook wel eens ergens gewoon overnachten. Een tent is vaak een goedkope optie, vooral als je in Noord- of West-Europa InterRailt. In Zuid- en Oost-Europa zijn campings veel dunner gezaaid en zijn ze vaak aan de dure kant. Reken er wel op dat campings vaak buiten de steden zitten en dat je er meestal met een bus naar toe moet. Dit brengt ook kosten met zich mee en je bent gebonden aan een dienstregeling. Als je 's ochtends de eerste trein wil hebben kan dat soms lastig worden. Ook op zondagen zijn busdienstregelingen in vrijwel heel Europa sterk gereduceerd ten opzichte van doordeweekse dagen.

Hostels en jeugdherbergen bieden een voordelig onderdak en zijn meestal in steden te vinden. Afhankelijk van in welk deel van Europa je bent en hoe duur de stad is heb je een bed voor ongeveer 20 euro per nacht. De bedden zijn meestal op slaapzalen (dorms), soms gemengd, soms gescheiden naar sekse. Veel hostels en jeugdherbergen hebben ook privékamers, die natuurlijk wel duurder zijn dan een bed in een slaapzaal. In veel steden zijn er hostels die in of vlakbij het centrum zitten, soms op loopafstand van het station. Dat is natuurlijk ideaal.

Voor een wat ruimer budget zijn hotels ook een optie. Als je met z'n tweeën reist en vooral Zuid- en Oost-Europa op het programma hebt staan is het vaak best betaalbaar en je hebt veel meer privacy en comfort. Zeker buiten het echte hoogseizoen is dit een aanrader, er valt dan vaak over de prijs te onderhandelen en vaak ben je niet veel duurder uit dan in een hostel. In West-Europa kun je nog denken aan hotels van goedkope ketens, zoals Formule 1 of Première Classe. Zelfs rond steden als Parijs kun je bij deze hotels nog goedkoop overnachten en heb je veel meer privacy dan in een hostel. Het is wel niet zo sfeervol als een hostel, maar voor dure steden een goed alternatief. Kijk wel altijd hoe de bereikbaarheid met het openbaar vervoer is!

In de landen van voormalig Joegoslavië gebeurt het vaak dat particulieren onderdak bij hun thuis aanbieden. Dit is vaak erg voordelig en meestal goed. Zeker in steden met weinig goedkope hotels en hostels zoals Dubrovnik is dit een goede optie.

Goede sites, waar je veel hostels, jeugdherbergen en goedkope hotels kunt vinden en online kunt boeken zijn Hostelworld en Hostelbookers. Ook op Hotels.com kun je vaak heel goedkoop hotels boeken.

Kan ik gratis met de boot?

Veel InterRailers reizen tussen Italië en Griekenland met de boot. De dekpassage zelf is hier gratis, maar je betaalt nog wel havengelden en, in en rond het hoogseizoen, een seizoenstoeslag. Luxere accomodaties, zoals een verstelbare ruststoel, een couchette of een hut kosten extra. Verreweg de meeste InterRailers nemen de relatief korte oversteek tussen Bari en Patras van Superfast / Blue Star. De overtocht duurt ongeveer 15 uur. Ook vanaf Venetië en Ancona kun je gratis met de boot naar Griekenland, maar deze overtochten duren wel veel langer.

Op enkele andere boten mag je gratis mee. Dit zijn onder anderen van Puttgarden (D) naar Rødbyhavn (DK), van Helsingør (DK) naar Helsingborg (S) en van Villa San Giovanni (I) naar Messina (I, Sicilië). Op sommige andere boten krijg je korting, zoals bijvoorbeeld de boot van Calais (F) naar Dover (GB) en de boot van Barcelona (E) naar Civitavecchia (I, vlakbij Rome).

Op drie plekken in Europa gaat de trein mee op de boot. Tussen Puttgarden en Rødbyhavn gaan de EC's en ICE's van Duitsland naar Kopenhagen mee op de boot; hier moet je de trein verlaten tijdens de overtocht. Tussen Sassnitz en Trelleborg gaat de nachttrein van Berlijn naar Malmö/Lund mee op de boot, je mag hier in de trein blijven. De derde overtocht is de korte overtocht van Villa San Giovanni naar Messina; treinen van het vasteland van Italië naar Sicilië gaan hier de boot op en je kunt in de trein blijven. Kijk dus niet raar op als je in de dienstregeling rechtstreekse treinen naar Sicilië tegenkomt!

Wat zijn de beste treinroutes?

Spoorwegen volgen niet altijd de meest logische route en dikwijls ook niet een route die op een wegenkaart nog zo logisch lijkt. Ook loopt de snelste route lang niet altijd over de kortste route. Door hogesnelheidslijnen loopt de snelste route in Frankrijk bijvoorbeeld vaak via Parijs, ook al is dat in veel gevallen een (flinke) omweg. Bedenk dat je ook niet op elke plek met de trein kan komen! Sommige plaatsen waar veel InterRailers naar toe gaan, zoals Dubrovnik en Ohrid, hebben geen treinstation en zijn alleen per bus bereikbaar. Soms ontbreekt op bepaalde trajecten een spoorlijn of is de dienstregeling zo miniem, waardoor reizen per trein erg inefficiënt is en je beter de bus kan pakken. In enkele gevallen is InterRail op busdiensten geldig, bijvoorbeeld tussen Zweden en Finland.

Plan je reis altijd goed met een online reisplanner, zoals de al eerder genoemde planner van de Deutsche Bahn (Nederlandstalig). Op reis kan de Thomas Cook European Rail Timetable je helpen. Deze dienstregeling is de bijbel voor de InterRailer, elke trein van enig belang in Europa staat er in vermeld. De nieuwste editie kun je online op de site van Thomas Cook bestellen. Een ander handigheidje wat Thomas Cook aanbiedt is de Rail Map of Europe. Deze is ook online te bestellen bij Thomas Cook. De Rail Map geeft ook aan welke treintrajecten de moeite waard zijn. Overigens staat in de Timetable ook een beknopt overzicht van bezienswaardige treintrajecten. De betere reisboekhandels hebben overigens de Rail Map en meestal ook de European Timetable (let wel op de juiste editie) op voorraad, en ook webwinkels als bol.com kunnen beide leveren. Voor echte liefhebbers is de prachtige European Railway Atlas een echte aanrader. Deze is zeer gedetailleerd.

N.B. Treinen in het Aziatische deel van Turkije staan niet in de European Rail Timetable, maar in de Overseas Timetable.

Online zijn er ook websites met goede plattegronden van de spoorwegnetwerken in de verschillende landen. Railways Through Europe heeft van alle Europese landen goede en gedetailleerde spoorkaarten waarop je duidelijk kan zien wat de hoofdlijnen zijn en waarop ook alle kleinere spoorlijnen te vinden zijn. Een wat meer algemene kaart van het hele gebied waar InterRail geldig, die handig is voor globale planning, vind je op de officiële website van InterRail.

Websites van spoorwegmaatschappijen

Per land (InterRail-landen):

België: NMBS (Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen)
Bosnië-Herzegovina (Republika Srpska): ŽRS (Željeznice Republike Srpske)
Bosnië-Herzegovina (Federatie): ŽFBH (Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine)
Bulgarije: BDŽ / БДЖ (Bălgarski Dăržavni Železnici / Български Държавни Железници)
Denemarken: DSB (Danske Statsbaner)
Duitsland: DB (Deutsche Bahn)
Finland: VR (VR-Yhtymä)
Frankrijk: SNCF (Société Nationale des Chemins de Fer français)
Griekenland: OSE / ΟΣΕ (Organismós Sidirodrómon Elládos / Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος)
Groot-Brittanië: ATOC (Association of Train Operating Companies)
Hongarije: MÁV-START (Magyar Államvasutak)
Ierland: IÉ (Iarnród Éireann)
Italië: Trenitalia / FS (Ferrovie dello Stato)
Kroatië: HŽ (Hrvatske Željeznice)
Luxemburg: CFL (Société Nationale des Chemins de Fer Luxembourgeois)
Montenegro: ŽCG (Željeznički prevoz Crne Gore)
Nederland: NS (Nederlandse Spoorwegen)
Noord-Ierland: NIR (Northern Ireland Railways)
Noorwegen: NSB (Norges Statsbaner)
Oostenrijk: ÖBB (Österreichische Bundesbahnen)
Polen (regionale treinen): PKP (Polskie Koleje Państwowe)
Polen (langeafstandstreinen): PKP Intercity
Portugal: CP (Comboios de Portugal)
Roemenië: CFR (Căile Ferate Române)
Servië: ŽS / ЖС (Železnice Srbije / Железнице Србије)
Slovenië: SŽ (Slovenske Železnice)
Slowakije: ŽSSK (Železničná Spoločnosť Slovensko)
Spanje: RENFE (Red Nacional de los Ferrocarriles Españoles)
Tsjechië: ČD (České Dráhy)
Turkije: TCDD (Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları)
VJR Macedonië: MŽ / МЖ (Makedonski Železnici / Македонски Железници)
Zweden: SJ (Statens Järnvägar)
Zwitserland: SBB (Schweizerische Bundesbahnen)

Internationale treinen:

Artesia (Hogesnelheidstreinen en nachttreinen tussen Parijs en Italië)
Berlin Night Express (Nachttrein tussen Berlijn en Malmö)
Elipsos (Nachttreinen van Frankrijk, Zwitserland en Italië naar Spanje)
Eurostar (Hogesnelheidstreinen van Parijs en Brussel naar Londen via de Kanaaltunnel)
Lyria (Hogesnelheidstreinen tussen Parijs en Zwitserland)
Thalys (Hogesnelheidstreinen tussen Nederland, België, Duitsland en Parijs)

Indien er een redelijk tot goed uitgebreide site is in het Engels verwijzen de links naar de Engelstalige site. Uiteraard zijn alle sites ook beschikbaar in de lokale taal en soms ook in Duits, Frans of een andere taal. De sites van de NMBS, DB en NS zijn tevens in het Nederlands, alsmede de sites van Eurostar en Thalys. In al deze gevallen verwijzen de links uiteraard naar de Nederlandstalige site.

_________________
De ware reiziger heeft geen reden nodig om op reis te gaan (Goethe)


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
[ Time : 1.069s | 15 Queries | GZIP : Off ]