World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 24 nov 2017, 23:16

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 07 mar 2012, 00:28 
Stoptrein

Beste InterRailers,

Na er jaren van te hebben gedroomd is het deze zomer eindelijk zo ver, en ga ik samen met een reisgenoot voor de eerste keer InterRailen.

Ik ken cq. lees dit forum al langere tijd passief en heb de voorbije weken een groot aantal topics intensief doorgenomen bij de voorbereiding van de geplande reis. Toch wil ik graag jullie onze huidige (nog steeds vrij algemene plannen) voorleggen om inspiratie op te doen, en beter in te schatten wat wel of niet de moeite is.

Algemene kenmerken van de reis

Qua landen en trajecten wordt het ongetwijfeld een vrij klassieke reis. Bovendien vindt ze in juli van dit jaar plaats. Allemaal niet helemaal ideaal natuurlijk, maar we willen nu vooral van de gelegenheid gebruikmaken om schade in te halen en een groot deel van het Middellandse Zeegebied eindelijk eens van dichter bij te leren kennen. Specifiekere reizen (Oost- en Noord-Europa, buiten het hoogseizoen, enz) komen later nog wel aan bod!

Twee zaken zijn alvast zeker: Italië willen we vast en zeker zien en beleven, en we starten midden juli in Bari (vliegtuig al geboekt).

We willen vooral steden en landschappen zien, maar af en toe even op een strand liggen mag er heus ook wel tussen. De kans is groot dat het weer over bijna het hele traject schitterend wordt.

Traject?

De reis zou 2 à 3 weken duren (we gaan dus wellicht voor de Global Pass 10/22) en we dachten zo ongeveer aan het volgende traject.

Zie ook deze snelle schets op Google Maps.

Italie
- Bari (aankomst vliegtuig; even blijven of snel weg?)
- Zuid-Italië in het algemeen, hak/punt van de laars (aanraders?)
- Via Calabrië naar het oosten van Sicilië, Messina / Catania (maar is die omweg de moeite waard?)
- Van Sicilië gelijk door naar Napels/Rome
- Daarna naar Firenze, Bologna enzovoort, om zo in Venetië aan te komen
- Via omgeving Gardameer naar Milaan en dan verder naar omgeving Genua

Frankrijk 1
- Via de kustlijn naar de Côte d'Azur; Monaco, Nice, Marseille enzovoort, interessante plaatsen genoeg (maar ook niet al te lang blijven)
- Dan verder naar Spanje

Spanje 1
- Barcelona zien we binnenkort al eens, dus daar hoeven we niet te stoppen
- Veeleer verder naar omgeving Valencia
- Binnenland in (spoornetwerk laat ook weinig keuze), nota bene Madrid
- Via Cordoba en/of Malaga naar omgeving Algericas en Gibraltar, willen we zeker eens gezien hebben (misschien zelfs ook even het water over naar Ceuta)
- Richting Sevilla en zo naar Portugal (bus??)

Portugal
- Faro en overige zuidkuist (Lagos!)
- Lisboa en omgeving
- Daarna terug naar Spanje

Spanje 2
- Ofwel in noord-westen aankomen (via Porto-Vigo) en de noordkust verkennen, ofwel gelijk naar het Noorden (via Valladolid)

Spanje 2 / Frankrijk 2
- Baskenland en omgeving (aanraders voor steden? San Sebastian, Bilbao, Biarritz/Bayonne, enz)
- Verder naar Bordeaux en omgeving
- En dan uiteindelijk via Parijs terug naar de lage landen, tenzij er nog erg interessante zaken te zien zijn onderweg (zeg maar westkust boven Bordeaux)

Wat willen we zeker zien?

Italië: Rome (minstens een dag), Venetië en omgeving Gardameer - verder kennen we het land (jammer genoeg!) te slecht om te kunnen oordelen wat echt de moeite is
Frankrijk: vooral de westelijke kant (Biarritz en/of Bordeaux) - kans is kleiner dat we daar nog eens verzeild raken dan in de Côte d'Azur (al willen we daar toch iets van meepikken als we in de buurt zijn!)
Spanje: Madrid, Algericas/Gibraltar en toch zeker één van de grote cultuursteden (Malaga, Valencia, Sevilla, ...??)
Portugal: Lisboa - ook hier geldt dat we het land te slecht kennen

Waarvoor kunnen we feedback gebruiken

Eerst en vooral: de targets in het bovengenoemde traject zijn natuurlijk enorm en de reis kan twee maanden duren als je alles in detail gaat bekijken. Maar wat is echt de moeite waard? Is de omweg via Oost-Sicilië het tijdverlies waard, hoeveel tijd besteden dan wel verspillen in Noord-Italië (los van Venetië), enzovoort...

Qua logies denken we vooral aan hostels (liefst wel met eigen kamer), een eenvoudig hotel/B&B en wellicht ook een paar nachttreinen. Liever geen camping, grote gemeenschappelijke dorms, enzovoort. Wat voor logies raden jullie ons aan, rekening houdend met de periode (hoogseizoen juli) en de landen die we zullen zien?

Reserveringen (ho(s)tels, treinen enzovoort): ik veronderstel dat we dit best zo snel mogelijk doen rekening houdend met de periode?

Als jullie nog andere tips hebben, erg welkom. Alvast bedankt voor het meedenken!

BerichtGeplaatst: 07 mar 2012, 00:42 
Stoptrein

Twee kleine toevoegingen:

- ik spreek over de Flexi 10/22 in de openingspost, maar indien nodig kunnen we daar ook wel 22 dagen Continuous van maken om iets meer vrijheid te hebben. Het prijsverschil valt best mee.

- Zwitserland ligt vlakbij, maar dit land is zo interessant en mooi dat we er in de toekomst een hele vakantie aan zullen wijden. Hoeven jullie dus niet voor te stellen voor deze reis. :wink:

BerichtGeplaatst: 07 mar 2012, 10:30 
Stoptrein

Land: Nederland
Aanraders in Italië:
- Amalfi-kust net onder Napels, alleen is dat met het OV wat lastiger. NIET doen in Augustus!
- Pompeii + Vesuvius. Pompeii zeker doen, Vesuvius is landschappelijk best leuk als het enigszins is in te passen in je programma. Met een beetje geluk is de dag te combineren met een wandelingetje door Napels. Napels zelf is niet spectaculair, wel erg 'sfeervol' (je moet er van houden). Quartieri Spagnoli is wat dat betreft als volkswijk op-en-top Napels, maar tegelijkertijd niet echt prettig rond lopen vanwege de lugubere sfeer. Als je van fraaie steden houdt mis je aan Napels niet veel, en kun je beter naar steden als Firenze, Verona en andere historische toppers.
- Cinque Terre, de kust is fantastisch en het is perfect per trein te doen. Als het kan, zeker doen.
- In de regio Toscane/Umbrië liggen enkele prachtige stadjes boven op steile heuvels. Historisch en vaak weinig toeristisch, plaatsen zoals bv Spello, Orvieto. Onderaan ligt vaak een station, leuk voor een korte tussenstop.
- Venetië uiteraard, ga vooral ook weg uit het toeristische centrum; minstens net zo fraai en lekker rustig. Natuurlijk wel even langs de San Marco en Rialto-brug.

Zo zijn er nog ontelbaar veel aanraders waarschijnlijk, maar dit is wat me is bij gebleven van een autorondreis een aantal jaar terug. Ongetwijfeld hebben we toen ook niet alle parels gezien, maar Italië heeft wat dat betreft teveel te bieden om in korte tijd te zien. Gewoon lekker dit soort tips met Google uitpluizen en een eigen keuze maken.
Zuidelijker dan Napels weet ik niet maar als dat veel reistijd kost kan ik me voorstellen dat je die tijd even goed elders in Italië kan doorbrengen.

BerichtGeplaatst: 07 mar 2012, 12:29 
Maglev

Citeer:
Amalfi-kust net onder Napels, alleen is dat met het OV wat lastiger. NIET doen in Augustus!
Er is een prima busverbinding vanaf Salerno naar Amalfi. Bedoel je dat het in Augustus er erg druk is? Afgelopen juli was ik er, en toen viel het erg mee.

BerichtGeplaatst: 07 mar 2012, 14:50 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Ben eind juli naar Amalfi gegaan, ik vond het prima te doen per bus vanuit Salerno. :)

BerichtGeplaatst: 07 mar 2012, 18:30 
Trans-Siberië Express

Het aantal bestemmingen dat jullie noemen is te groot voor een reis van twee of drie weken. Je wilt waarschijnlijk niet van hot naar her rennen als het 35 graden is, maar juist het mediterrane ritme oppakken. Ga dus puzzelen en schrappen. Wat ligt niet goed op de route, welke steden lijken op elkaar, waar wil ik echt per se heen?

Het reserveren van treinen in Italië kan vrij kort van tevoren. Er zijn daar reserveringen voor Interrailers beschikbaar zolang er plaatsen zijn. In Spanje en Frankrijk ligt dit anders en reserveer je het liefst zo vroeg mogelijk.

BerichtGeplaatst: 08 mar 2012, 16:59 
Stoptrein

Citeer:
Citeer:
Amalfi-kust net onder Napels, alleen is dat met het OV wat lastiger. NIET doen in Augustus!
Er is een prima busverbinding vanaf Salerno naar Amalfi. Bedoel je dat het in Augustus er erg druk is? Afgelopen juli was ik er, en toen viel het erg mee.
Augustus is het daar sowieso veel te druk inderdaad, de man van het hotel daar had het over zeker een vertienvoudiging van het aantal inwoners en je merkt aan alles dat de streek daar niet op berekend is. Niet echt gezellig dus...
Ok, Amalfi zelf is wellicht makkelijker per bus te bereiken, maar ik had zelf vooral het totaalplaatje van de Amalfi-kust voor ogen, met na ieder bochtje weer een nieuwe prachtige kustlijn. Daar is met de auto m.i. een stuk beter van te genieten dan met de bus omdat je gewoon wat flexibeler bent. Even goed is met het OV de Amalfi een bezoek waard. Alleen de mogelijkheden en de keuze daarvoor liggen bij de topicstarter...

BerichtGeplaatst: 08 mar 2012, 21:43 
Stoptrein

Bedankt iedereen voor de eerste tips!
Citeer:
Het aantal bestemmingen dat jullie noemen is te groot voor een reis van twee of drie weken. Je wilt waarschijnlijk niet van hot naar her rennen als het 35 graden is, maar juist het mediterrane ritme oppakken. Ga dus puzzelen en schrappen. Wat ligt niet goed op de route, welke steden lijken op elkaar, waar wil ik echt per se heen?
Dat is precies een van de grootste redenen van dit topic. Intussen zijn we eruit dat we voor de volle drie weken gaan, maar de mogelijke targets op de geplande (mogelijke) route zijn inderdaad zo talrijk en groot dat we zullen moeten schrappen en keuzes maken. Alleen is het met onze beperkte kennis zeer moeilijk inschatten wat wel of niet de moeite loont, en op dat punt kunnen we jullie feedback hard gebruiken! :)

De vooropgestelde route laat wel bewust verschillende mogelijkheden om meerdere dagen uit te sparen, dus daar zou input bijzonder handig zijn: is de zuidpunt van Italië echt de moeite waard (meer dan andere streken die we misschien zouden laten liggen)? Houdt de omweg via Oost-Sicilië steek (of zijn het zuiden/noorden interessanter en houden we dat dus voor een volgende keer)? Zijn het beginpunt Bari en omstreken enigszins interessant of reizen we best gelijk verder? Zijn Noord-Spanje (Galicië, Baskenland enz) een uitgebreide stop waard of gaan we beter gelijk door naar Zuid-West-Frankrijk?

Nogmaals bedankt voor het meedenken en het delen van jullie ervaringen!

BerichtGeplaatst: 24 mar 2012, 00:04 
Stoptrein

Heeft iemand antwoorden op de paar cruciale vragen die we nog hebben, of andere tips? Alvast bedankt!

BerichtGeplaatst: 24 mar 2012, 07:39 
Trans-Siberië Express

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een maand ging interrailen en ook Sicilie aan deed en vond het best de moeite waard en hierbij een stukje van mijn reisschema betreffende dat deel;

31-05-09 zo 20 Palermo Centrale - Trapani 126 Regionaal 9:38 12:05 2:37 0:41 R 22777
Trapani - Alcamo Diramazione 117 Regionaal 12:46 14:40 1:54 0:26 R 25154
Alcamo Diramazione - Piraineto 46 Regionaal 15:06 15:55 0:49 0:12 R 3864
Piraineto - Palermo Centrale 33 Regionaal 16:07 16:57 0:50 0:25 R 22726
Palermo Centrale - Caltanissetta Xirbi 124 Regionaal 17:22 19:12 1:50 1:02 R 8628
Caltanissetta Xirbi - Catania Centrale 113 Regionaal 20:14 21:50 1:36 R 3872
Overnachten in Catania 559 http://www.rhlaville.it/Eng/Index.html Hotel http://www.travelmap.nl/italie/catania PlatteGrond http://www.urbanrail.net/eu/cat/catania.htm Metro

1-06-09 ma 21 Catania Centrale - Gela 136 Regionaal 9:22 11:50 2:28 1:00 R 8591
Gela - Siracusa 182 Regionaal 12:50 16:20 3:30 0:50 R 8713
Siracusa - Catania Centrale 87 Regionaal 17:00 18:18 1:18 R 3890
Overnachten in Catania 405 Idem

2-06-09 di 22 Rondje Etna 0 Rondje Etna http://www.swisseduc.ch/stromboli/etna/ ... ex-en.html . http://www.swisseduc.ch/stromboli/etna/index-en.html Div.Info http://www.circumetnea.it/ Div.Info
Overnachten in Catania 0 Idem

3-06-09 wo 23 Catania Centrale - Lamezia Terme Centrale 194 Intercity 8:28 13:06 4:38 1:07 JA IC 722/728
Lamezia Terme Centrale - Catanzaro Lido 47 Regionaal 14:13 15:00 0:47 0:30 R 3777
Catanzaro Lido - Taranto 295 Regionaal 15:30 20:06 4:36 1:14 R 3816/3817
Taranto - Bari Centrale 114 InterCityNight 21:20 22:41 1:21 INC 784
Overnachten in Bari 650 http://www.hotelcostabari.com/HotelCost ... glish).htm Hotel http://www.travelmap.nl/italie/bari PlatteGrond

4-06-09 do 24 Bari Centrale - Bologna Centrale 648 EuroStar Italia 8:34 15:04 8:30 0:44 JA ES 9762
Bologna Centrale - Brenner/Brenner 350 Regionaal 15:48 20:52 5:04 0:13 R 2264
Brenner/Brenner- Innsbruck Hbf 37 Regionaal 21:05 21:43 0:38 R 2/S 2
Overnachten in Innsbruck Hbf 1035 https://www.hotel-tautermann.at/e_index.php Hotel http://www.travelmap.nl/oostenrijk/innsbruck PlatteGrond

groetjes ben2

Berichtonderwerp: teve : Eerste InterRail
BerichtGeplaatst: 25 mar 2012, 12:41 
Intercity

Re:
"Heeft iemand antwoorden op de paar cruciale vragen die we nog hebben, of andere tips? Alvast bedankt!"

Mijn tip zou zijn : doe ( toch een beetje :-) ) normaal .... houd het die 3 weken relaxed van Zuid ( Lecce vond ik ook erg leuk ) via Rome , Orvieto en/of Perugia naar Noord-Italie ( Florence , Gardameer en/of Venetie ) vandaar langs de Italiaane Riviera ( Cinque Terre ) en de Cote d'Azur naar b.v. Nice of Marseille of meteen naar wat mijn voorkeur heeft : Perpignan . Vandaar via Zaragoza / Madrid naar Lissabon ( + evt. Coimbra en/of Porto ) . Dan terugweg via Pamplona en het mooie Spaanse en Franse Baskenland . Tenslotte via La Rochelle / Rennes / Saint Malo ( of Parijs als je het nog niet kent ) terug naar huis .

Laatst gewijzigd door hasip op 26 mar 2012, 11:53, 2 keer totaal gewijzigd.

BerichtGeplaatst: 25 mar 2012, 13:00 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
De reis begint nog altijd in Barí hè. ;-)

Berichtonderwerp: Sorry ..... :-)
BerichtGeplaatst: 26 mar 2012, 11:50 
Intercity

:-) ... okay ... merci , sncf-sncb .... heb het aangepast .

BerichtGeplaatst: 01 apr 2012, 10:34 
Stoptrein

Oké, eerste moeilijkheid: de rit van Puglia (Bari) naar Calabria (pakweg Lamezia, Rosarno, Reggio e.d.) lijkt een hele onderneming. Ondanks de aanwezigheid van vrij rechtstreekse en geëlektrificeerde spoorlijnen zijn er slechts een handvol mogelijkheden per dag en ben je bijna een hele dag onderweg (8 à 11 u). Via de "rechtstreekse" spoorlijnen moet je tig keer overstappen en zijn de aansluitingen amper op elkaar afgestemd; de andere mogelijkheid is een lange omweg maken via de regio Salerno of zelfs Napels en minstens even lang onderweg zijn.

Wél lijkt er elke nacht een vervangingsbus van Trenitalia te rijden, iets wat volgens Hafas overigens vrij frequent lijkt voor te komen in Italië. Er is een bus die 's avonds om 23 u in Bari vertrekt en rechtstreeks naar Calabria rijdt (aankomst Reggio net voor 7 u). Meer details: http://hafas.bene-system.com/bin/traini ... 1333272265&

Heeft iemand een idee waar dat soort vervangingsbussen op nachttrajecten naar lijken? Zijn dat gewoon standaard coaches of beter uitgeruste bussen waar je nog enigszins comfortabel in kunt slapen? Gezien het vrij grote aantal stops (20) denk ik aan het eerste, maar je weet nooit. Op het internet is er alvast vrijwel geen informatie te vinden, ook niet in het Italiaans...

Anders wordt het vertrekken in Bari om 12.33 u en aankomen in bijvorbeeld Rosarno om 19.45 u, met 4 overstappen. (zie: http://hafas.bene-system.com/bin/query. ... K#cis_C1-1)

BerichtGeplaatst: 05 apr 2015, 20:28 
Stoptrein

Hoi Steven,

Ik ga aanstaande zomer voor de 2e keer interrailen en wil ook met name door italie reizen.
Ik las dat jij ook nog is frankrijk en spanje plus italie helemaal van plan was toentertijd rond te reizen? is dit gelukt en hoe heb je dat gedaan in het tijdsbestek van 3 weken? ik ben benieuwd naar je ervaringen ook al is het alweer een hele lange tijd geleden.

Zelf wilde ik of de almafische kust of rondom de laats van italie gaan bezoeken, als het italie niet werd wilde ik richting de kust van spanje na sevilla, valencia en nog na frankrijk de kust bezoeken. Jij hebt dit dus alles in 1 reis weten te doen?

Nogmaals ik ben erg nieuwsgierig naar je tips en verhalen!

Groetjes

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00