World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 18 dec 2017, 17:40

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Re: [EU] Hotel Metropol
BerichtGeplaatst: 03 dec 2017, 10:44 
Intercity

Land: België
Citeer:
Citeer:
De Duitse treinbegeleidster denkt echter anders over mijn plannetje. Zij wenst immers een reservering te zien voor het traject Berlijn <> Rzepin. Omdat ik op het laatste moment besliste om deze trein te nemen had ik er geen. Ook op de perron-aankondigingsborden en de gele affiches wordt geen vermelding gemaakt van een verplichte reservering. Ze eist 17€ toeslag. Dat vind ik veel te veel en een compromis wordt bereikt: ik ga zonder bij te betalen mee tot Frankfurt/Oder.
Binnen Duitsland is er geen reservering nodig, alleen in/naar Polen. Wel erg slordig dat dat op het station niet te vinden is. Forse boordtoeslag ook want aan het loket kost hij 4 euro.
Citeer:
De trein eindigt in König Wusterhausen waar er na een kwartiertje een RE naar Berlin-Sudkreuz vertrekt. In Sudkreuz stap ik over op de S-bahn richting Berlin-HBF. Het wordt toch wel stilletjes aan tijd om terug richting België te sporen.
Sinds enkele jaren rijdt er elke werkdag een rechtstreekse IC-trein van Berlin naar Aachen-Hbf.
Tegenwoordig zelfs vanuit Berlin Südkreuz...
Citeer:
Uiteindelijk geraak ik op een ICE richting Köln. Volgende keer denk ik wel 2x na voor ik op een vrijdag in Duitsland met de trein ga reizen, de ICE zit vol, vol, overvol...
Dat was voorspelbaar. Berlijn - Keulen is zo'n beetje de drukste ICE-verbinding en vrijdag- en zondagmiddag en -avond zijn in IC/ICE sowieso het drukst. Op de drukste treinen zijn dan vaak alle reserveringen op.

Groetjes,
Rian
Dat is ook de reden waarom veel treinen op vrijdagavond 'verboden' zijn voor reizigers met FIP-vrijbiljetten. Het grote probleem was die dag vooral dat het verkeer overhoop zat door enerzijds geplande werkzaamheden en anderzijds storingen. Een algemeen feit is ook dat de treinen in landen zoals Nederland, België en Duitsland voller zitten dan pakweg tien jaar geleden. Maar dat is ook te zien op de wegen met al die files... Ach, met een biertje in de hand door het land vergeten we onze zorgen :D

BerichtGeplaatst: 06 dec 2017, 01:16 
Maglev

Bedankt voor je verslag Kristof, ik zal hem missen de Metropol.

10/11/2010 Berlin Hbf 1925 - Budapest Keleti 0832
Afbeelding

12/11/2010 Budapest Keleti 1958 - Berlin Südkreuz 0854
Afbeelding

23/06/2013 Budapest Keleti 2005 - Berlin Hbf 0953
Afbeelding

17/12/2015 Usti nad Labem 2213 - Wien Hbf 0659
Afbeelding

BerichtGeplaatst: 06 dec 2017, 01:37 
Maglev

Als extra herinnering is hier vanaf 1:39 een oude aankondiging te horen (opgenomen in Dresden) :
https://www.youtube.com/watch?v=qlYn5dlYo1A

Of recenter (opgenomen in Berlin Hbf)
https://www.youtube.com/watch?v=mpxhTy3C6ec

BerichtGeplaatst: 09 dec 2017, 16:17 
Intercity

Land: België
Bedankt voor de foto's en filmpjes! Een mooie herinnering aan een mooie trein!

BerichtGeplaatst: 10 dec 2017, 10:37 
Maglev

Land: Nederland
Zo, ik heb eindelijk eens de tijd genomen om het eens goed door te lezen. Was zeer de moeite waard, bedankt voor het plaatsen! Echt jammer dat deze verbinding nu niet meer bestaat :(

BerichtGeplaatst: 17 dec 2017, 08:20 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Helaas het definitieve einde van alle rechtstreekse treinen Berlin-Praha-Wien. Nu moet je altijd 1 overstap maken en de laatste trein vanuit Berlijn naar Praag vertrekt ook eerder. Ze zouden dan in dat pad nog een extra EC kunnen inleggen die aansluiting geeft op de EN naar Budapest/Wien.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2

Alle tijden zijn UTC+01:00