World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 22 sep 2018, 14:03

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: [EU] Slaapwagentour 2018 (6/6)
BerichtGeplaatst: 04 sep 2018, 20:37 
Thalys

Land: België
Het einde van onze slaapwagenrondrit komt dichterbij.
Nog ééntje te gaan... Maar welke nachttrein zou het worden?

De winnaar met het juiste antwoord krijgt de hoofdprijs, een verse 7days croissant met dubbele kokos/cacao :shock: vulling :lol:

Afbeelding

BerichtGeplaatst: 05 sep 2018, 16:14 
Maglev

Vermits je recent nog de (wat er overblijft van de )Metropol hebt genomen gok ik op de nachttrein Budapest-Zürich.

Maar je hebt vermoedelijk een foutje geschreven in jouw post...
Moet het niet zijn "de verliezer met het foute antwoord krijgt de hoofdprijs" ? :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 05 sep 2018, 16:33 
Maglev

Land: Nederland
Het kan natuurlijk ook vanaf Wien zijn, dus wellicht de Nightjet Wien-Düsseldorf, om vanaf daar weer in het Belgische land te geraken?

Mocht ik het bij het juiste eind hebben, dan doneer ik de hoofdprijs aan de huidige president van de Verenigde Staten, dan krijgt die ook een keer een idee wat intens lijden is :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 05 sep 2018, 18:28 
Thalys

Land: België
Goed, nu serieus :D
We starten de ochtend in onze slaapcoupé in IC Corona met een 'stevig' ontbijt :lol:

Afbeelding

Het is toch nog een uurtje rijden tot onze eindbestemming en met tegenzin bouwt de begeleider onze coupé om in dagopstelling. Hij heeft natuurlijk een stressvol beroep. Het enige wat ik hem zie doen is uren uit het raampje hangen, keuvelen met zijn collega van het ligrijtuig, de tickets aannemen en 's morgens teruggeven en het uitgebreid continentale ontbijt toebereiden... O ja, met veel gezucht verzamelde hij ook nog het beddengoed...

Afbeelding

Budapest-Keleti rijden we stipt op tijd binnen, natuurlijk is de trein op tijd als je daarna zeeën van tijd hebt om over te stappen :roll:

Onze MAV-begeleider is de man met het witte hemd+bril en het grijze haar in het midden die naar het niets staat te staren... Die zorgt in zijn eentje voor een productiviteitsverhoging van -25% bij Utalsellato :lol:

Afbeelding

Ook de nachttrein uit Split is net ervoor aangekomen..

Afbeelding

Afbeelding

De Gysev/Raaberbahn is eveneens vertegenwoordigd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerst tijd maken voor een deftig ontbijt en iets wat ik al lang wilde doen; het terras op het voorperron van Keleti een bezoekje brengen:

Afbeelding

Voor omgerekend 5€ werken we een lekker eitje met spek en brood en een warme kop thee naar binnen, een aanrader!

Afbeelding

Om verder te reizen moeten we naar het Nyugati-station. Hop de metro in maar door werken moeten we nog een stuk met de bus afleggen, allemaal goed aangeduid... We hebben al anders meegemaakt...

Afbeelding

Heerlijke sfeer in de Hongaarse stations!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onze volgende trein staat al op het vertrekbord:

Afbeelding

Maar we kunnen nog vroeger vertrekken met deze 'Flirt' tot aan de grens...

Afbeelding

Afbeelding

Kleurrijk interieur met het bijkomende voordeel dat er overal stopcontacten zijn om onze elektronische bagage op te laden :-)

Afbeelding

Afbeelding

Een typisch grensgeval dit station...

Afbeelding

Maar wat valt daar in mijn rechter ooghoek op ??!

Afbeelding

Inderdaad! Dat moeten we even van dichterbij onderzoeken :-)

Afbeelding

Zalig, ééntje kan wel geen kwaad zeker ?!

Afbeelding

We kunnen zelfs nog tien minuutjes langer genieten want onze volgende trein heeft +10' vertraging, we beginnen het gewoon te worden op deze reis...

Afbeelding

En daar is ie dan, EC276 'Metropolitan' naar Praha Hl.n.

Afbeelding

Tijd voor de luch bij onze vrienden van JLV. Gehaktsteak en schnitzel. Ik ben geen culinaire fotograaf en op foto ziet het er niet uit maar het was lekker, de gebakken aardappelen en de schnitzel worden nog vers bereid, de rest komt uit een 'pakje'...

Afbeelding

Afbeelding

Nadien gaan we in de trein een plaatsje zoeken, zoals alle treinen op onze reis zit deze ook goed vol - in het laatste rijtuig vinden we een rustig plekje...

Afbeelding

De vertraging loopt nog verder uit tot een kwartier. We hebben in Breclav een nipte aansluiting op de volgende EC maar gelukkig draait dit nog goed uit. Beide treinen komen op hetzelfde perron, oef...

Afbeelding

We hebben gereserveerd in EC 102 'Polonia' (Wien - Warszawa) :

Afbeelding

Afbeelding

Maar we nemen plaats in een ander rijtuig :)

Afbeelding

Net zoals in de Bordbistro van de DB serveert WARS bij PKP een... "Brusselse wafel" > Die moet toch getest worden, nietwaar?

Afbeelding

The points of the Belgian jury: gelijke stand :-)
De appeltaart is trouwens ook een aanrader!

Van Breclav rijden we richting Ostrava en zo verder naar Katowice in Polen. Het landschap wordt afgewisseld tussen industrie en natuur...

Afbeelding

Onderweg bleven enkele overwegen in geopende stand, langzaam rijden en claxonneren is dan de boodschap...

Afbeelding

We stappen in Ostrava af. Er rijdt een half uurtje later nog een trein richting Polen, dus eventjes de benen strekken hier...

Afbeelding

Weeral pech, ook hier is de modeltreinwinkel gesloten...

Afbeelding

Een rariteit geworden op het Europese spoor:

Afbeelding

Maar dit is pas uniek!! Een vrouw die foto's neemt van treinen :shock: Héél zeldzaam...

Afbeelding

Ze rijdt trouwens mee met onze volgende trein: EC117 'Praha' (Praha - Warszawa)

Afbeelding

Afbeelding

In Bohumin wordt er kop gemaakt en neemt een Poolse loc het over:

Afbeelding

Het eerste Poolse station net over de grens...

Afbeelding

En nu volgt er in de avondschemering een mooie rit, verlaten dorpjes worden afgewisseld met zware industrie zoals steenkoolmijnen en staalfabrieken.

Afbeelding

Afbeelding

En uiteindelijk bereiken we op tijd Katowice. Dit station heeft een hele metamorfose ondergaan ten opzichte van de laatste keer dat ik hier was in 2007...

Afbeelding

Onze laatste nachttrein van deze reis vertrekt hier en brengt ons naar de Oostzee:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Inbegrepen: water (bruis & plat!) - muffins en een verzorgingspakket met een zeepje en handdoek

Afbeelding

Snacks & dranken zijn te koop bij de begeleider van WARS. Alcoholische dranken zijn er echter niet bij, in het station van Katowice ook niet trouwens..

Afbeelding

Na een zalige nacht (open raam én zachte bedden) komen we veel te vroeg aan in Swinoujscie - aankomst voorzien om 6:17 maar met +20' vertraging...

Afbeelding

Afbeelding

Het ligrijtuig was er trouwens wél één met airco:

Afbeelding

We moeten vandaag nog thuis zien te geraken - daarvoor moeten we eerst de overzetboot nemen naar het stadje:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan is het nog zo'n 20' wandelen tot aan het station...

Afbeelding

Afbeelding

Met de UBB (Usedom BaderBahn) rijden we naar Züssow waar we overstappen op een IC naar Berlin-Hbf. Dankzij een deurprobleem kunnen we nog net de IC naar Amsterdam (met jawel, 20' vertraging) nemen. Na een overstap in Deventer, Breda en Antwerpen-Centraal staan we om 22:00 aan onze voordeur.

Moe maar voldaan na een boeiende treinreis!

En dit was toch dé miskoop van de reis :lol:

Afbeelding

BerichtGeplaatst: 06 sep 2018, 07:10 
Trans-Siberië Express

Waren leuke verslagen en foto's maar je moet wel van nachttreinen houden, ik reis liever overdag zodat ik het nodige kan zien.

groetjes ben2

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00