World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 11 dec 2017, 10:30

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 02 dec 2015, 20:29 
Intercity

Land: Nederland
Het heeft even geduurd, maar hier is dan toch het derde en laatste deel van het verslag van onze trip van Moskou naar Peking.

Treinreis Ulaanbaatar - Peking

Rond de klok van 5 uur gaat de wekker in ons hotel in Ulaanbaatar want onze trein vertrekt al om 7:35. We zorgen dat we al vroeg op het station zijn, zodat we alle tijd hebben om onze laatste Mongoolse geld (Tugrik) uit te geven. Deze munteenheid wordt namelijk in het buitenland bij (zo goed als) geen enkele bank ingenomen, dus in feite waardeloos.

Waar wij de eerste twee etappes amper een toerist tegen zijn gekomen, merken we al snel dat het dit traject anders gaat zijn. Overal zie je westerse backpackers die voor dezelfde trein staan te wachten.

Bij het opzoeken van onze plekken bleek dat we onze 4 persoons coupe deelden met 2 Nederlanders die voor een jaar de hele wereld over trekken.

Afbeelding
Treinstel Ulaanbaatar - Beijing by Uncle G, on Flickr

Waar ik op reis het liefste zo weinig mogelijk Nederlanders tegenkom, is het in dit geval heel relaxed om onderweg ervaringen te delen. Er wordt veel gekletst, spelletjes gespeeld. Onderweg leren we ook nog een Duitser en een Belg kennen die in de coupe naast ons zitten. Je kunt je voorstellen dat er veel moppen zijn getapt, waarbij vooral onze Belgische vriend de lul was.

Dit allemaal terwijl we afdalen naar het zuiden van Mongolie, door de Gobi woestijn. Je ziet alleen maar uitgestrekte vlaktes, waardoor je je goed beseft dat je echt in `the middle of nowhere` bent. Dit vind ik zelf een prettig gevoel, maar tegelijkertijd vind ik het ook bizar om te zien dat er toch mensen besluiten om op deze plek te gaan leven. Zo nu en dan stopt de trein namelijk bij stationnetjes in kleine dorpjes, waar je je elke keer weer afvraagt waarom je hier leeft en hoe je jezelf hier in godsnaam in leven houdt.

Afbeelding
Gobi Woestijn - Mongolie by Uncle G, on Flickr

Afbeelding
Mongools dorpje - Mongolie by Uncle G, on Flickr

Afbeelding
Treinstel Ulaanbaatar - Beijing by Uncle G, on Flickr

Het is al avond wanneer we de grens naderen. Op het laatste station van Mongolië maken we gebruik van een WIFI verbinding om moppen over Duitsers en Belgen op te zoeken. :lol:

Na verschillende controles kunnen we weer verder richting het Chinese deel van de grenscontrole. Deze grensovergang staat niet alleen in het teken van paspoortcontrole, maar ook van het verwisselen van het onderstel. In China maken ze namelijk gebruik van normaalspoor en Mongolië (net als Rusland) niet.

De treinstellen worden langzaam omhoog getild, waarna de onderstellen er onder vandaan worden gereden. Het valt me nog niet tegen qua snelheid, moet ik zeggen.

Nadat we eenmaal de grens over zijn is het inmiddels nacht geworden en besluiten we om te gaan slapen.

Bij het ontwaken kijk ik onmiddellijk naar buiten om te kijken waar we ons bevinden. We rijden over het platteland van China en passeren enkele dorpjes. Het landschap is redelijk vlak en overal zie je de bevolking op het land aan de slag. We passeren de steden Datong en Zhangjiakou en merken na deze laatste stad dat het landschap steeds heuvelachtiger en interessanter wordt.

Afbeelding
Landschap nabij Beijing - China by Uncle G, on Flickr

We rijden langs een schitterende route die langs riviertjes leidt, langs hoge rotsen en vooral door veel tunnels. Ik geloof een stuk of 60 op dit stuk alleen al.

We kijken allemaal onze ogen uit en voordat we het door hebben rijden we de buitenwijken van Peking binnen. De stad is dusdanig groot dat het alsnog nog best een poos duurt voordat we er zijn, maar voor ons gevoel zit onze trip er op. Als we het station binnenrijden laten we het eens op ons inwerken; 3 landen, ruim 7800 kilometer en 8 dagen doorgebracht in de trein.

Afbeelding
Aankomst op station Beijing - China by Uncle G, on Flickr

Afbeelding
Station Beijing - China by Uncle G, on Flickr

Gelukkig hoeven we niet direct door naar Nederland, maar kunnen we beginnen aan ons toetje; Peking.

Peking
Een taxi brengt ons naar ons hotel, dat gelegen is in één van de oude wijken van Peking (zogenaamde Hutongs). Deze wijken bestaan voornamelijk uit laagbouw, waar de arbeidersklasse voornamelijk woonde. Doordat er in Peking natuurlijk steeds meer hoogbouw en moderne projectontwikkeling is gekomen, zijn deze Hutongs steeds schaarser. Hoewel deze wijken natuurlijk steeds toeristischer worden, geeft het toch een redelijk beeld over het (oude) leven in Peking.

De 3 dagen die we hebben gebruiken we vooral om de hoogtepunten te bezoeken en vooral veel rond te lopen en het leven te proeven. Eén van de eerste dingen die mij opvalt is dat de lucht strakblauw is. Dit schijnt door de smog niet vaak voor te komen. We hebben dus flink geluk. Wellicht dat het hierdoor ook komt dat ik Peking niet zo`n smerige stad vind als dat ik had verwacht. Ik ben bijvoorbeeld ook in Jakarta en Bangkok geweest, maar dat vond ik persoonlijk vele malen smeriger.

Afbeelding
Plein van de hemelse vrede - Beijing - China by Uncle G, on Flickr

Afbeelding
Verboden stad - Beijing - China by Uncle G, on Flickr

Afbeelding
Jingshan park - Beijing - China by Uncle G, on Flickr

Afbeelding
Jingshan park - Beijing - China by Uncle G, on Flickr

Wat mij vooral opvalt is de openheid en de opgewektheid van de mensen. In het westen hebben wij toch het beeld van een onderdrukt volk die moeten leven in een politiestaat zonder democratie. Toch lijkt dit geen enkele invloed te hebben op het geluk van de mensen; je ziet ze dansen, sporten en zingen in het park en dat voelt heel inspirerend. In het westen lijken we dan zo vast te zitten in ons keurslijf, dat er geen enkele spontaniteit vanaf kan. Zie je jezelf al met een gekleurd lint het het Vondelpark staan te dansen?

Dat is ook wat reizen voor mij zo mooi maakt; het doet je ogen steeds meer openen. Overal ter wereld doe je inspiratie op om je eigen leven / leefomgeving weer wat leuker en kleurrijker te maken.

De laastste dag gebruiken we voor een trip naar de Chinese Muur. Gezien het feit dat deze muur ruim 6000 km lang is, heb je natuurlijk de keuze uit meerdere plekken om deze muur te bezoeken. We kiezen voor Mutianyu, een plek waar de muur goed toegankelijk is, maar niet zo extreem druk is dat je in polonaise de muur moet bewandelen.

Ondanks dat ik de muur natuurlijk van foto`s ken en het ontelbaar vaak op TV heb gezien, maakt dit bouwwerk toch een gigantische indruk. Onvoorstelbaar om te realiseren dat er 6000 km muur met de hand is gebouwd, dwars over bergen en over andere obstakels.

Afbeelding
De Chinese Muur - China by Uncle G, on Flickr

Afbeelding

Afbeelding

We besluiten deze trip met het eten van Peking Duck met de groep mensen (2 Nederlanders, de Duitser en de Belg) die we in de trein hebben ontmoet.

De volgende middag gaan we weer met het vliegtuig weer terug naar Amsterdam en het voelt vreemd om dezelfde afstand af te leggen in slechts 10 uur.
Dit contrast en deze reis hebben voor mij duidelijk gemaakt waarom ik zou houd om met de trein te reizen; je reist echt. Een vliegtuig voelt dan echt als cheaten met een tijdmachine om uit te stappen in een wildvreemde cultuur en er net zo makkelijk weer uit te stappen.

Vanaf Moskou hebben we vele tijdzones doorkruist, hebben het landschap zien veranderen, zagen de mensen veranderen en zagen het het westen langzaam transformeren in Beijing. Moskou en Beijing zijn los van elkaar 2 uitersten, maar tijdens deze trip een logisch gevolg van elkaar. 2 hoofdstukken in hetzelfde boek.

Dank voor het lezen en voor de leuke reacties :)

BerichtGeplaatst: 03 dec 2015, 15:25 
Trans-Siberië Express

Interessante reportage van een bijzondere reis!

Als ik toch een kritisch punt mag noemen: Wat meer foto's zou leuk zijn geweest. Bijvoorbeeld van het Chinese platteland. Plaatjes die je weinig tegenkomt.

Bijzonder dat je tot Ulaanbaatar amper westerse toeristen bent tegengekomen, en vanaf Ulaanbaatar wel. Je kunt je afvragen hoe die westerse toeristen dan in Ulaanbaatar terecht zijn gekomen. Volgens mij is de door jullie afgelegde route de meest gangbare route, ook voor toeristen. Of ze zijn wellicht met het vliegtuig naar Ulaanbaatar om een reisje Mongolië - China te doen.

Mongolië heeft tot 1 januari 2016 (tijdelijk) geen visumplicht voor Nederlanders voor korte bezoeken, maar helaas is vanaf 1 januari 2016 weer sprake van een visumplicht. Vooral vervelend voor mensen die hun reizen zelf organiseren.

BerichtGeplaatst: 03 dec 2015, 18:21 
Trans-Siberië Express

Bijzonder mooie plaatjes! Een droomreis die ik ooit nog hoop te maken :)

BerichtGeplaatst: 04 dec 2015, 10:11 
Intercity

Citeer:
Interessante reportage van een bijzondere reis!

Als ik toch een kritisch punt mag noemen: Wat meer foto's zou leuk zijn geweest. Bijvoorbeeld van het Chinese platteland. Plaatjes die je weinig tegenkomt.

Bijzonder dat je tot Ulaanbaatar amper westerse toeristen bent tegengekomen, en vanaf Ulaanbaatar wel. Je kunt je afvragen hoe die westerse toeristen dan in Ulaanbaatar terecht zijn gekomen. Volgens mij is de door jullie afgelegde route de meest gangbare route, ook voor toeristen. Of ze zijn wellicht met het vliegtuig naar Ulaanbaatar om een reisje Mongolië - China te doen.

Mongolië heeft tot 1 januari 2016 (tijdelijk) geen visumplicht voor Nederlanders voor korte bezoeken, maar helaas is vanaf 1 januari 2016 weer sprake van een visumplicht. Vooral vervelend voor mensen die hun reizen zelf organiseren.
Je hebt helemaal gelijk hoor, het was achteraf mooi geweest om daar ook foto`s van te hebben. Heb hier geen foto`s van gemaakt omdat het die ochtend ontzettend koud was, mijn coupégenoten nog sliepen en ik het raampje niet wilde openen om foto`s te maken en ze zodoende wakker te maken. Had eigenlijk een paar kiekjes moeten schieten door het raam heen en de reflectie maar op de koop toe moeten nemen.

Heb wellicht nog wel andere landschapfoto`s van andere stukken, zal er eens naar kijken.

Ik denk dat het met een aantal factoren te maken heeft gehad dat we amper toeristen tegen kwamen;
- Toeval; andere toeristen hadden weer heel andere ervaringen en hebben constant met andere toeristen gereisd. De toeristen zullen inderdaad vast dezelfde route afgelegd.
- Wij hebben trein #70 genomen van Moskou naar Irkutsk, dit is niet de meest snelle en populaire trein voor toeristen.

Het ontbreken van de visumplicht was inderdaad ideaal, wist niet dat het in 2016 weer anders zit. Wat is de reden daar eigenlijk van, weet je dat?

BerichtGeplaatst: 19 jan 2016, 10:00 
Intercity

Heb nog even gekeken, maar heb helaas geen foto`s van het platteland van China, alleen nog een paar van het gebergte vlak voor Peking. Die zal ik nog wel even posten.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00