World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is nu 17 okt 2017, 12:25

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 11 dec 2015, 00:52 
Trans-Siberië Express

Ook dit jaar heb ik weer een lange reis gemaakt in de zomervakantie: De Baltische staten, Rusland en Belarus. Dit is het derde deel van een zevendelige serie reisverslagen.

Deel 1: viewtopic.php?f=25&t=10356
Deel 2: viewtopic.php?f=25&t=10358

Het vorige deel ging over Letland. In dit deel reis ik door Estland, waar ik onder andere de 'Laars van Saatse' bezoek, een bijzonder stuk grensgebied waarin het mogelijk is om zonder visum (en zelfs zonder paspoort) een stukje door Rusland te reizen.

12. Dinsdag 21 juli 2015: Valga – Tartu (EE)

Ik word wakker in Valga, een stad aan de grens met Letland. Ik sta op tijd op zodat ik 's ochtends nog een rondje door het grensgebied kan fietsen en ook fietsend de grens oversteek. In de tuin van het pension waar ik heb overnacht is een vrouw druk bezig om een fiets vol te hangen met tassen. Zij blijkt Nederlander te zijn. Even later komen haar man en dochter er ook bij. Ze zijn op fietsvakantie. Ze komen uit Finland. Ze zijn helemaal lyrisch over de Estse treinen, want zo modern en zo gemakkelijk. Maar ook over de natuur. Ze fietsen door naar Letland om daar met de boot terug te gaan naar Duitsland en Nederland. Hoe zij weten dat ik Nederlander ben? Gehoord van de eigenaar van het pension dat er nog een Nederlander zou komen. Toen ik de avond daar voor aan kwam lagen zij al op bed. Heel toevallig dus.

Het Estse Valga is samen met Letse Valka een gedeelde stad. In de tijd van de Sovjet-Unie was het één stad, maar nadat de Baltische landen weer onafhankelijk werden, is de situatie van voor de Sovjet-overheersing hersteld. De grens loopt dwars door de stad heen. Er zijn 3 grensovergangen. Vandaag de dag is er dankzij Schengen geen fysieke grens meer, en zijn er ook paadjes waarmee je de grens over kunt steken. Het pension bevindt zich op een steenworp afstand van de grensovergang voor het doorgaande verkeer, aan de rand van Valga. Het is een behoorlijk groot complex. Vanaf daar rij je een klein stukje door Valka, maar om het centrum heen. Ik rij door naar station Lugaži, het laatste station van Letland.

Vreemd genoeg heeft Valka zelf geen station. Tijdens de Sovjet-periode was één station genoeg en dat station ligt in wat nu Valga is. Station Lugaži ligt middenin de bossen, een paar kilometer buiten Valka. Het is compleet verlaten. Ik ga terug naar Valka.

Afbeelding

Straatbeeld Valka. Valka heeft ca. 6500 inwoners. Valga heeft ruim het dubbele aantal inwoners.

Afbeelding

Een van de twee grensovergangen in Valka/Valga, gezien vanaf de Letse zijde.

Afbeelding

De Estse zijde van de grensovergang. De overkapping is helaas al gesloopt, de grenspalen staan er nog wel.

Afbeelding

Helge Guest House, waar ik heb overnacht. Ik haal mijn spullen op en ga nog even kijken op het station van Valga.

Afbeelding

Station Valga. De situatie zoals ik de avond hiervoor aantrof. Met daglicht is goed te zien hoe sfeerloos dit station is. Drie keer per dag vertrekt een trein naar Tallinn.

Afbeelding

De stationshal. Het station is door de spoorwegen volledig verlaten. Er is een loket voor bussen en verder niets.

Mijn bestemming is Tartu, de tweede stad van Estland, ca. 80 kilometer naar het noord-oosten. Ik zal overnachten in een pension in een dorpje op een paar kilometer afstand van Tartu.

Afbeelding

De E264 naar Tartu. Deze weg komt uit Estland, en gaat via Valga door naar Tartu en verder naar het noorden.

Afbeelding

Paju lahing monument, gewoon ergens langs de E264. Monument voor de slag bij Paju, de grootste veldslag tegen de Sovjet-Unie tegen de Estse onafhankelijkheidsoorlog in 1919. Paju klinkt in dit verband als een grote plaats, maar er wonen 80 mensen. Er werd vooral gevochten om een strategisch gelegen landhuis, waarbij ca. 450 mensen zijn omgekomen. Vandaar dit monument op een wat onverwachte plek.

Afbeelding

Weg door de bossen naar Keeni. Letland is dunbevolkt, maar Estland is nog dunner bevolkt.

Afbeelding

De spoorlijn nabij Keeni, een dorp met ca. 350 inwoners. Keeni ligt aan aan de andere kant van de spoorwegovergang in de verte. Links loopt de weg naar station Keeni.

Afbeelding

Fraaie goederenloods bij station Keeni. Hier en daar zijn nog wat mooie gebouwen over. De stations in Estland zijn compleet verpest. Ze zijn in zeer korte tijd afgebroken en vervangen door een standaardperron met een smakeloze overkapping. De stations zijn onherkenbaar veranderd. De gebouwen staan er vaak nog. Soms honderden meters ver weg doordat het nieuwe perron op een andere plaats ligt. Gebouwen liggen nooit tegen het perron aan, hebben niet langer nog enige binding met het station. Ik laat station Keeni en Ülenurme zien. Daarmee hebben jullie alle stations gezien want ze zijn letterlijk hetzelfde.

Afbeelding

Station Keeni. Het schitterende gebouw is nog te zien op de achtergrond. Het perron is heel kort. Kleine stationnetjes hebben een kort perron. Je kunt slechts bij één deur in- en uitstappen. Deze stations worden aangegeven in de dienstregeling zodat je van tevoren weet dat je bij de juiste deur moet staan om uit te kunnen stappen.

Ik fiets door Keeni en door een prachtig en zeer dunbevolkt gebied. Wat opvalt is dat er echt niets is. In kleine dorpjes zijn geen winkeltjes, in tegenstelling tot Letland.

Ik kom weer op de E264. De laatste 10 kilometer richting Tartu is het erg druk. Ik verlaat de E264 weer om naar het plaatsje Ülenurme te fietsen. Daar verblijf ik twee nachten. Ülenurme heeft 4900 inwoners.

Afbeelding

Station Ülenurme. Ondanks dat Ülenurme relatief groot is, is dit het volledige station. Ik check de dienstregeling voor de volgende dag.

Afbeelding

Dit station ligt niet aan de spoorlijn Valga - Tartu, maar aan de spoorlijn Koidula - Tartu. In beide richtingen vertrekken twee treinen per dag.

Ik zoek mijn overnachtingsplek op: Een huis middenin een nieuwe villawijk. Er woont een Brits gepensioneerd echtpaar, dat naar Estland is geëmigreerd. Het huis is echter zo groot dat ze twee kamers verhuren. Ik ben de enige gast. Voor weinig geld een prima kamer, bij super vriendelijke mensen. Ik moet nog eten. De gastvrouw attendeert mij op een Armeens restaurant in Ülenurme. Ik haal nog wat boodschappen in Ülenurme en heb een voortreffelijke avondmaaltijd bij de Armeen, die ik zonder die tip nooit had gevonden want het restaurant ligt aan een achteraf straatje.

13. Woensdag 22 juli 2015: Tartu

Ik sta op tijd op want ik wil de eerste trein (van de twee dagelijkse treinen) halen naar Koidula. Maar ik begin deze dag met een voortreffelijk Engels ontbijt. En dat in Estland.

De trein vertrekt om 10:28 vanaf station Ülenurme. Niet heel vroeg, maar missen is geen optie want de volgende trein gaat om 17:51 en dan valt mijn plan in het water. Ik ga namelijk een fietstocht maken door de 'Laars van Saatse' :D

Dat vereist enige uitleg: Tot 1991 was Estland onderdeel van de Sovjet-Unie. Er zijn in de Sovjet-tijd uiteraard de nodige wegen gebouwd. Zo is er een weg tussen de dorpen Ulitina (vlakbij Saatse) - Sesniki - Lutepää - Värska. Twee kleine stukken van de weg lopen echter over het grondgebied van een Russische gemeente. Tijdens de Sovjet-periode geen enkel probleem, maar toen Rusland en Estland twee afzonderlijke landen werden, ontstond de huidige situatie waarin de weg vier keer de grens tussen beide landen kruist.

Het met een voertuig betreden van Russische grondgebied over de weg wordt gedoogd. Er is geen grenscontrole. Hierdoor is het mogelijk om via de 'Laars van Saatse' op Russisch grondgebied te zijn zonder visum. Zelfs een paspoort is niet nodig. Stoppen is echter streng verboden, evenals lopen. De weg mag alleen gebruikt worden met een voertuig, maar het berijden van een dier schijnt ook te mogen.

Door deze situatie zijn mensen in de problemen gekomen. Een voetganger die de situatie niet kent (vandaag de dag staan er verkeersborden die aangeven dat voetgangers niet zijn toegestaan). De weg trekt ook toeristen aan die zichzelf op de foto willen zetten met een Russische grenspaal. Mensen zijn hierdoor in Russische gevangenissen beland. Maar wat als de auto stuk gaat? Ook gebeuren er ongelukken doordat mensen te hard rijden: De verkeersregels worden niet gehandhaafd. De Russen doen het daar niet, en de Estse politie heeft geen bevoegdheden op Russisch grondgebied.

Over de vraag of fietsen is toegestaan in de "Laars", zijn verschillende bronnen tegenstrijdig. Ik had via e-mail contact gezocht met de Estse grenspolitie uit de regio Saatse, en zij schreven mij het volgende: Yes, it is allowed to cross Saatse boot by bycicle (sic) without any stops and also it is forbidden to take any photos and pictures in Saatse boot. Dit was voor mij voldoende zekerheid om een tochtje door de 'laars' te wagen, waarbij ik twee keer op Russisch grondgebied kom.

Afbeelding

Bovenstaande afbeelding heb ik gemaakt om de situatie rond de 'laars' te verduidelijken.
Bij het getal 1 ligt het gehucht Sesniki.
Bij het getal 2 ligt het plaatsje Lutepää.
Bij het getal 3 ligt Värska, een relatief grote plaats met ca. 1300 inwoners (niet veel maar wel de grootste plaats in de wijde omtrek).
Sesniki en Lutepää zijn heel klein (minder dan 100 inwoners) en staan daardoor niet duidelijk op deze kaart.

De rode stippellijn is de route die ik heb gevolgd. De blauwe stippen geven de delen van de weg aan die over Russisch grondgebied lopen. Ik heb de route van zuid naar noord afgelegd. Ik ben dus eerst door het grote stuk weg door Rusland gekomen. Het grote stuk komt over een stukje Russisch grondgebied dat enigszins de vorm van een laars heeft. Vandaar de naam 'Laars van Saatse', 'Saatse boot' (Engels) of 'Saatse saabas' (Ests).

In de 'laars' ligt een boerderij die sinds de onafhankelijkheid van Estland is verlaten. Vanaf de boerderij loopt er namelijk geen enkele weg Rusland in. De boer zou alleen via Estland in de rest van Rusland kunnen komen, wat dermate ingewikkeld is dat de boerderij is verlaten.

Het stuk weg is ongeveer 1,3 kilometer lang. Een paar kilometer verder loopt de weg nog een keer door een klein stukje Rusland. Dat stukje weg is slechts 50 meter lang. Ondanks dat gelden daar dezelfde regels als op het lange stuk. Merkwaardig detail: Op Google maps is niet te zien dat het kleine stukje weg over Russisch grondgebied loopt. Het bovenstaande kaartje heb ik daarom gemaakt met OpenStreetMap, waar de grenslijn wel correct wordt aangegeven. Het gaat om een klein driehoekig stukje grond.

Om vanuit Sesniki in Värska te komen, is het noodzakelijk om door 'laars van Saatse' te reizen. Inmiddels is er wel een nieuwe weg aangelegd om vanuit Sesniki naar Värska te reizen zonder op Russisch grondgebied te komen, maar dat is een omweg van 20 kilometer. Maar nog merkwaardiger is de situatie met het plaatsje Lutepää: Vanuit Lutepää moet over Russisch grondgebied gereisd worden om elders in Estland te kunnen komen (met een auto, uiteraard kun je lopend wel door de bossen). Lutepää ligt hierdoor zeer geïsoleerd.

Meer informatie over de Saatse saabas:
http://www.voxeurop.eu/nl/content/artic ... rondgebied
http://www.postimees.ee/1323796/saapaka ... rendusraja (met informatief kaartje)

Uiteraard willen zowel Estland als Rusland van deze situatie af. Ze zijn al decennia lang bezig met een grensverdrag waarbij ze de grens officiëel vastleggen en grond ruilen, zodat de 'laars' bij Estland gaat horen.

Afbeelding

Na ruim een uur treinen kom ik aan op station Koidula. Het is opvallend druk in de trein, maar er blijven maar een paar mensen zitten tot Koidula.

Station Koidula ligt op een steenworp afstand van de Russische grens. Het is een splinternieuw station. Een enorm complex met faciliteiten voor grensoverschrijdende treinen. Uiteraard door de EU betaald. Er zijn alleen geen grensoverschrijdende treinen. De enige treinen die er stoppen zijn de twee dagelijkse treinen van en naar Tartu.

Helaas geen foto van de spoorzijde, want er loopt allerlei beveiliging rond. Ik kon zelfs niet zonder hulp van beveiliging het station verlaten. Dus dan maar een fotootje vanaf de straatzijde met tegenlicht van het enorme complex.

Afbeelding

De route op mijn navigatiesysteem. 42 kilometer. Ik bevind mij bij de blauwe stip, station Koidula. Bij het oranje vlaggetje begint de 'laars'. Ik fiets dus de kortste route Sesniki - Värska. Vanaf Värska fiets ik naar het dichtstbijzijnde station, station Ilumetsa. Daar vertrekt om 15:41 de laatste trein naar Tartu. Ik heb dus een kleine 4 uren de tijd.

Afbeelding

Op nog geen kilometer afstand van station Koidula bevindt zich grensovergang Koidula, een grensovergang voor het wegverkeer. Het verkeer naar Rusland slaat rechtsaf. Ik sla linksaf. De grensovergang en de weg zijn ook nieuw, zoals te zien op de bovenstaande foto. Dit is weg 63, van de grensovergang verder Estland in. Als ik deze weg volg, dan kom ik bij Värska uit.

Afbeelding

Ik sla rechtsaf en verlaat weg 63. Ik kom op een onverharde weg richting Sesniki en Saatse. De weg is 15 kilometer lang tot de splitsing naar Sesniki en Saatse. Er zijn geen dorpen en vrijwel geen huizen. Het is een prachtig bosgebied. Het begint een beetje te regenen, maar gelukkig wordt het snel weer droog :)

Afbeelding

Linksaf: Sesniki en Värska via de 'laars'. Rechtsaf: Saatse

Afbeelding

Ik ga linksaf en ik kom aan in Sesniki, waar enkele tientallen mensen wonen.

Afbeelding

Sesniki.

Afbeelding

Er is een bushalte in Sesniki. Opvallend: Er zijn een paar bussen die alleen tussen Sesniki - Värska rijden. Een buslijn amper 10 kilometer lang door een gebied waar bijna niemand woont. De enige verklaring hiervoor is de 'laars': Lopen is geen optie. Ik kan mij voorstellen dat mensen het op de fiets ook niet graag doen. Zeker niet met kinderen. Dus is er een bus nodig voor mensen die geen auto hebben.

Afbeelding

Kort na het bord dat aangeeft dat ik Sesniki verlaat, staan twee verkeersborden achter elkaar: Verboden voor voetgangers en verboden te stoppen. Enkele tientallen meters verder passeer ik twee Russische grenspalen. Ook is er een strook kale grond. Ik ben in Rusland :D

Ik fiets door de 'laars' met 20 km/uur. Ik heb niet het lef om fietsend foto's te maken. Ik zie een eenvoudige hut voor grenswachten, maar ik zie verder niets. Opvallend is dat rechts van de weg een hek staat, dat toegang tot de rest van Rusland blokkeert. Ik hou een snelheid van 20 km/uur aan waardoor ik snel weer een grenspaal zie.

Afbeelding

Lutepää direct na de 'laars'.

Afbeelding

Foto de andere kant uit, richting de 'laars van Saatse'. In de verte zijn de twee verkeersborden te zien. Ik wil niet te dichtbij komen, want ik weet niet waar de bevoegdheid van de Russen begint. De grenspalen zijn niet te zien helaas.

Afbeelding

Lutepää. Het groene gebouwtje dat rechts half op de foto staat is de bushalte.

Afbeelding

Na een paar honderd meter verlaat ik Lutepää weer. Na een kilometer kom ik voor de tweede keer op Russisch grondgebied. Weer dezelfde verkeersborden, gevolgd door grenspalen. Dit keer ben ik heel snel weer in Estland, want het is slechts 50 meter.

Afbeelding

Het kleine stukje weg door Rusland. Volgens mij de enige onverharde weg door de middle of nowhere met zo'n verkeersbord :lol:

Afbeelding

Foto dichtbij het verkeersbord. Vanaf dit punt is ook de grenspaal goed te zien. In de verte is het verkeersbord van het andere uiteinde te zien, wat laat zien dat het hier om een heel kort stukje weg gaat. Desondanks met dezelfde regels als de 'laars' en Russische grenspalen.

Afbeelding

Värska. In het grote gebouw wordt Värska mineraalwater gebotteld. Na tientallen kilometers niemand tegen te komen, lijkt het in Värska ineens heel druk. Er zijn wat restaurantjes, en er lijken nogal wat toeristen te zijn. Ik vind Värska niet echt boeiend en ga gauw verder.

Afbeelding

In Värska staat een aantal van deze borden met toeristische informatie.

Afbeelding

De 'Laars' staat ook op de kaart. De contouren van de laars zijn duidelijk zichtbaar. Zeer opmerkelijk vind ik het feit dat de Saatse saabas als toeristische attractie (nummer 10) wordt gepresenteerd. Alsof je er zomaar een wandelingetje kunt maken :roll:

Afbeelding

Op weg naar station

Afbeelding

Station Ilumetsa. De stationsinrichting, die voor alle Estse stations hetzelfde is, vind ik smakeloos. Voor Randstadrail-haltes best leuk, maar ik vind het totaal niet passen bij stationnetjes in het groen en bij dorpjes waar de tijd stil lijkt te staan. En bij de entree uiteraard een bordje waarop staat dat de EU (wij dus) dit hebben betaald.

Achter het perron is het stationsgebouw te zien.

Afbeelding

Op een van de bijgebouwen achter het stationsgebouw, is nog een aandenken aan de Sovjet-periode te zien.

Afbeelding

De trein naar Tartu arriveert op station Ilumetsa.

Afbeelding

Ik ben duidelijk niet de enige fietser. Fietsen meenemen in de trein is gratis in Estland, waardoor veel mensen de fiets meenemen.

Iets anders dat opvalt in de Estse treinen: Er is gratis WiFi, en de internetverbinding is uitstekend! Ondanks dat de trein alleen door vrijwel onbewoond gebied rijdt.

Afbeelding

Omdat het nog vroeg is en nog lang licht, blijf ik niet zitten tot in Ülenurme maar stap ik al een paar stations eerder uit: Station Rebase.

Afbeelding

Rebase bestaat vooral uit bos en een handvol losse huisjes, maar ik signaleer ook nog een Sovjet-flatje. Daar woont waarschijnlijk het halve dorp :lol:

Ik fiets terug naar Ülenurme en ga weer eten bij de Armeen. Aangekomen bij het huis waar ik overnacht vragen de gastvrouw en gastheer naar wat ik heb gedaan. Ze weten niets van het bestaan van de 'laars' af maar ze zijn blij dat ik niet door de Russen ben gegrepen :lol:

14. Donderdag 23 juli 2015: Tartu – Tallinn (EE)

Mijn volgende bestemming in Estland is de hoofdstad Tallinn :)
Daar zal ik twee nachten overnachten. Het was lastig om een betaalbare en goede plek te vinden, maar via Airbnb ben ik een goedkoop appartement in het centrum tegen gekomen.

Afbeelding

Rechts het huis waar ik heb de afgelopen twee nachten heb overnacht.

Ik fiets naar Tartu, wat vlakbij is.

Afbeelding

Station Tartu.

Afbeelding

Station Tartu. Een groot gebouw, maar net zo verlaten als alle andere stations. Er komen relatief veel treinen. Er zijn 2 treinen per dag van en naar Koidula. Naar Tallinn rijden zelfs 8 treinen per dag.

Afbeelding

Sfeerplaatje vanaf het perron van station Tartu. Er staat nog wat oud materiëel, rails met onkruid en veel oude sporen.

Afbeelding

Centrum van Tartu, stadhuis.

Afbeelding

Houten huizen in Tartu, aan de rand van het centrum.

Afbeelding

Weg 39, vanuit Tartu in noordelijke richting.

Na 35 kilometer fietsen op weg 39 voel ik regendruppels en stop ik bij het eerstvolgende treinstation.

Afbeelding

Station Kaarepere, wachten op de trein naar Tartu.

Afbeelding

Ik stap uit op Station Ülemiste. Ülemiste is een stadsdeel van Tallinn, waar vanaf mijn overnachtingsadres gemakkelijk te bereiken is. Terwijl ik richting het centrum van de stad fiets begint het enorm te plenzen. Bij de flat aangekomen ben ik de eigenaar dat ik er ben. Na enige tijd verschijnt hij gelukkig, en dan blijkt dat ik een prachtig appartement heb gehuurd. Het bevindt zich in een Sovjet-flat gelegen in een stille straat, maar een paar honderd meter verderop sta ik al middenin het centrum van Tallinn. Het is inmiddels droog en donker geworden. Ik maak een rondje door het centrum en eet wat bij een fastfoodtent.

15. Vrijdag 24 juli 2015: Tallinn

Een dagje Tallinn en omgeving. Het is prachtig weer!

Afbeelding

Tallinn.

Afbeelding

Toeristische binnenstad van Tallinn.

Afbeelding

Station Tallinn, ook wel "Balti jaam" genoemd.

Afbeelding

Perrons station Tallinn. De stationshal is door de cultuurbarbaren gevuld met een supermarkt :(

Afbeelding

Uitzicht over de oude stad, vanaf een uitzichtpunt.

Ik fiets het centrum uit, door de buitenwijken en verlaat uiteindelijk Tallinn in zuidelijke richting. Ik kom langs een paar meren en door mooie bossen. Maar het is lang niet zo "leeg" als in het zuid-oosten van het land.

Afbeelding

Op station Kohila stap ik 's avonds in de trein terug naar Tallinn.

Afbeelding

's Avonds valt mij pas op dat de flat waar ik verblijf achter een geweldig Stalinistisch gebouw staat, wat ik in Estland totaal niet verwacht, zeker niet in het centrum van de hoofdstad :D

Afbeelding

Behalve hamers en sikkels zijn alle kenmerken aanwezig: Stallinistische stijl met volop classicistische elementen, Sovjet-kitsch en een ster op het hoogste punt. Jaartal in de gevel: 1954.

16. Zaterdag 25 juli 2015: Tallinn – Narva (EE)

Mijn laatste bestemming in Estland is Narva. Vanaf Narva zal ik naar Sint Petersburg reizen.

Afbeelding

De flat waar ik heb overnacht. De binnenkant en de gevel zijn vernieuwd en lijkt niet eens meer op een Sovjet-flat. Maar de portieken zijn nog net zo als 50 jaar geleden.

Afbeelding

Foto richting het centrum van Tallinn, terwijl ik op weg ben naar station Ülemiste.

Er gaan slechts 2 treinen per dag naar Narva, waarvan de eerste al is geweest. Gelukkig gaan er ook andere treinen, maar die rijden niet helemaal tot aan Narva.

Afbeelding

Ik stap uit op station Aegviidu om een stuk te fietsen. Aegviidu is een klein plaatsje, maar toch twee perrons zodat treinen elkaar kunnen passeren.

Afbeelding

Interieur van de treinen. Alle treinen zijn hetzelfde. Het is dezelfde lichte troep als in West-Europa rondrijdt. Stadler treinen met dezelfde verschrikkelijke verlichting en een interieur zonder enige sfeer. Alles moet goedkoop en licht en dat is te zien. Doodzonde dat ze de oude Sovjet-treinen hebben weggedaan.

Er zijn echter wel twee positieve verschillen met de West-Europese lichte troep:
- Er is enorm veel beenruimte.
- De treinen zijn stil. In de Stadlers van Arriva moet je eigenlijk gehoorbescherming dragen, zoveel lawaai maken die treinen. maar de Estse treinen zijn heerlijk stil. Het verschil is enorm. Ook de Estse diesels t.o.v. de elektrische treinen die Arriva tussen Zwolle en Emmen heeft rijden.

Afbeelding

Dorp onderweg: Lehtse.

Afbeelding

Tapa, een grote plaats met bijna 9000 inwoners tussen Tallinn en Narva.
Het is een belangrijk treinknooppunt.

Afbeelding

Station Tapa. Niet alleen de regionale treinen stoppen er, maar ook internationale treinen tussen Tallinn en Rusland. Het station is een kale halte met een dichtgetimmerd gebouw.

Afbeelding

Nadat ik Tapa achter mij heb gelaten wordt het landschap mooier.

Afbeelding

Kadrina.

Afbeelding

Weg naar Rakvere.

Afbeelding

Rakvere, een grote plaats met ca. 17.000 inwoners.

Afbeelding

Het kasteel van de Duitse Orde.

Afbeelding

Station Rakvere. Ook hier wordt het gebouw niet meer gebruikt en er is alleen nog een kale halte.

Afbeelding

Station Rakvere. Wachten op de trein naar Narva.

De trein is onverwacht lekker rustig. Ik verwachtte wat drukte, want er rijden slechts twee treinen per dag naar Narva. Narva is niet alleen de derde stad van Estland, maar er is ook een belangrijke grensovergang met Rusland.

Afbeelding

Aankomst station Narva. Iedereen stapt uit want eindstation. Nog geen halve kilometer verder is de Russische grens al.

Ik wacht totdat de reizigers het station hebben verlaten, zodat ik wat foto's kan nemen van het gebouw. Maar een paar mensen blijven staan. Blijkt het grenspolitie te zijn die wil dat ik het perron ook verlaat. Zodra ik het gebouw binnen ben gegaan, wordt de toegang naar het perron afgesloten.

Afbeelding

Door deze vervallen hal hebben reizigers toegang tot het perron.Het loket is al een tijd gesloten. Ik vraag mij wel af hoe mensen zonder internet aan internationale treinkaartjes komen, aangezien er nergens meer een loket is. Ook op dit station stoppen uiteraard de internationale treinen van en naar Rusland.

Afbeelding

Voorzijde station Narva. Prachtig vervallen gebouw!

Hier heb ik afgesproken met de eigenaar van een appartement dat ik heb gereserveerd voor een overnachting in Narva. Ik zie de reizigers een voor een opgehaald worden, maar ik zie niemand die mij zoekt.

Afbeelding

Ik fiets een rondje. Ik kan de spoorzijde van station Narva alsnog fotograferen vanaf een brug.

Uiteindelijk zie ik een auto voor het station parkeren. Omdat alles verlaten is, moet dat wel degene is waarmee ik heb afgesproken. Dat blijkt te kloppen. Ik fiets achter de auto aan en een paar minuten later komen we bij een flat. Ik huur een appartement in een van de vele Sovjet-flats waar Narva vol mee staat.

Het is nog licht, dus ik ga na het droppen van mijn bagage gelijk Narva verkennen. Je kunt in Narva heel dicht bij de Russische grens komen.

Afbeelding

Grensovergang per spoor. Links Rusland, rechts Estland. Er rijdt net een trein over de brug. Links, net buiten bereik van de foto, bevindt zich een wachthuisje boven de bovenleiding.

Afbeelding

Entree van de grensovergang over de weg. Het is een volledig afgesloten complex. Af en toe mag er een auto naar binnen. Voor voetgangers is er een afzonderlijke ingang, een deur direct het gebouw in. Na informeren blijkt dat ook de ingang voor fietsers te zijn.

Afbeelding

Ivangorod-burcht, aan de Russische zijde van de grens.

Afbeelding

Close-up van de overkant. Er staan zelfs grenspalen aan de waterkant. Er zitten gewoon mensen te vissen aan de waterkant. Er zijn aan de Russische zijde zichtbaar patrouilles aanwezig (de auto die heel onduidelijk te zien is op de vorige foto). Aan de Estse kant zie ik nergens grenspolitie.

Afbeelding

Hermann-kasteel in Narva.

Afbeelding

De grensbrug en beide kastelen aan weerszijden van de Narva.

Afbeelding

De brug naar Rusland. Met deze foto eindigt deel 3 van mijn reisverslag van de zomer van 2015. In deel 4 reis ik via deze brug Rusland in en ga ik naar Sint-Petersburg.

Hoewel de reis nog niet voorbij is, zit het gedeelte met de Baltische landen er op.

Mijn conclusies na het zien van de drie Baltische staten:
- Hoewel Estland, Letland en Litouwen vaak samen worden genoemd, zijn het totaal verschillende landen;
- Estland doet meer denken aan een Scandinavisch land dan aan een voormalige Sovjet-staat;
- Railromantiek zul je in Estland niet vinden. Alles is nieuw. Estland is wel een perfect land voor natuurliefhebbers omdat er grote gebieden zijn waar bijna niemand woont, vooral in het zuid-oosten;
- Welke van de drie landen het mooist is, zal erg persoonlijk zijn. Ik vind Letland verreweg het mooiste land :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 dec 2015, 07:06 
Trans-Siberië Express

Weer een leuk verslag en bijbehorende foto's waarvan vele bekent voor kwamen.

groetjes ben2

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 dec 2015, 12:52 
Trans-Siberië Express

Interessant stukje zeg! Alle Baltische staten zijn stuk voor stuk inderdaad weer erg verschillend.

Wat betreft de spoor-infrastructuur en treinen vind ik je wel heel erg negatief. Ik vond de Flirts juist een verademing in vergelijking met de Letse treinen. Alhoewel de Letse wel erg leuk zijn, bijna nostalgisch, en ik daar als liefhebber van kan genieten, zijn deze Flirts zeer stil, trekken snel op, hebben uitstekende WiFi en het ziet er allemaal netjes uit. Ik denk dat het ook typisch Ests is om volop te moderniseren, aangezien ze wat meer Scandinavisch georiënteerd zijn, ze spreken ook een soort afstammeling van het Fins.
Die nieuwe perrons zijn dan misschien smaakloos, maar wel prettig als je slecht ter been bent. Ik heb me er zelf totaal niet aan gestoord. Alles deed het perfect, wat je van de Letse Meuk niet altijd kunt zeggen, (waar geregeld treinen worden vervangen voor bussen) hoe nostalgisch het ook is.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 dec 2015, 19:16 
Trans-Siberië Express

@hvondelen:
Dankje! De Baltische staten zijn enorm interessant en ik ga zo snel mogelijk weer terug naar Letland en Litouwen.

Ik ben inderdaad heel negatief over Estland. Ik heb veel stations gezien, veel meer dan ik in de reportage heb opgenomen, en ze zijn echt allemaal hetzelfde. Estland is gewoon heel saai. In Letland en Litouwen is ook gemoderniseerd, in mijn ogen al gauw te veel, maar daar zijn ook genoeg authentieke dingen te vinden. In Estland totaal niet. Het land is moderner dan de andere twee Baltische staten. Betere wegen (dat is dan wel weer een voordeel voor mij), moderne straatverlichting. Ik vind Estland de minst leuke en heb weinig behoefte om dat land nog eens te bezoeken. Ik heb het gevoel dat ik alles wel gezien heb. Misschien nog eens een verlaten spoorlijn door afgelegen gebied; die gebieden zijn namelijk wel heel erg mooi.

Over die Stadler-meuk ben ik zo negatief omdat ik niet van eenheidsworst hou. Die dingen rijden gewoon overal. Zelf vind ik toegankelijkheid van openbaar vervoer vooral een papieren werkelijkheid, maar daar zal ik hier verder niet op in gaan omdat het hier toch om een reportage gaat. Maar alle positieve punten die je hebt genoemd, die heb ik ook genoemd. De stilte is jou ook opgevallen? Ik begrijp echt niet waarom de Stadlers in Nederland zoveel herrie maken.

Ook doe ik niets af aan het feit dat alles het doet. Of de bus-inzet in Letland oorzaak is van oude treinen weet ik niet. Het is niet duidelijk. Van materieel tekort lijkt mij geen sprake, want ze kunnen van Estland nog wel wat van die oude treinen kopen. In Frankrijk heeft men ook op regionale spoorlijnen soms wel de helft van de treinen door bussen vervangen, maar de Fransen hebben nou niet bepaald verouderd materieel.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 dec 2015, 23:31 
Trans-Siberië Express

Leuk stuk weer! Die laars van Saatse blijft wel echt een geniale vondst van je. 8) Ontdekte zojuist ook dat je in Google streetview er dus ook doodleuk door heen kunt "lopen".

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 dec 2015, 16:44 
Trans-Siberië Express

Accelerat schreef:
Leuk stuk weer! Die laars van Saatse blijft wel echt een geniale vondst van je. 8) Ontdekte zojuist ook dat je in Google streetview er dus ook doodleuk door heen kunt "lopen".

Die Google Streetview link ben ik er vergeten bij te doen, maar inderdaad de camera-wagen van Google kon er blijkbaar doorheen rijden.

De 'Laars' is een interessant stukje grond, waarover in West-Europa totaal niet moeilijk wordt gedaan, maar in Oost-Europa presteren ze het om de situatie decennia lang zo ingewikkeld mogelijk te maken. Niet alleen de Russen overigens, ik begrijp niet waarom Estland niet gewoon een weg om die 'Laars' heeft gelegd. Het is maar een klein stukje om en het land heeft bos genoeg. Daar kan best een extra strook asfalt doorheen.

Helaas zijn de foto's niet zo goed gelukt. Zo heb ik geen foto van het stuk kale grond bij de grens en ook de grenspalen zijn niet heel scherp in beeld. Ik ben erg voorzichtig geweest. Mede doordat ik in 2012 ben staande gehouden door twee Servische grenswachten die uit het niets leken te komen, tijdens het fotograferen van de grens terwijl ik het idee had dat er helemaal niemand in de buurt was.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 dec 2015, 13:19 
Maglev

Citaat:
Laars van Saatse

Heel interessant.

Een eindje onder Aachen hebben we trouwens iets gelijkaardigs...
Maar "dankzij" Schengen merken bestuurders op de B258 dit nauwelijks op.
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 dec 2015, 12:12 
Maglev

En je wordt niet doodgeknald door Russische gekkies.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 dec 2015, 15:02 
Maglev

Tof verslag weer, SvMp! :D Schitterende foto's en een goed geschreven verhaal, ga zo door!

Die negativiteit over de Estse spoorwegen kan ik me gezien jouw standpunten wel voorstellen, maar ik ben het niet helemaal met je eens. Het stationsgebouw van Valga noem je sfeerloos; ik heb het anders ervaren. Dat er op veel stations geen loket meer is is inderdaad een groot minpunt, zeker op een relatief groot station als dat van Narva. Aan de andere kant zien de stations er wel zeer verzorgd uit. Vrijwel elk station is toegankelijk voor iedereen die slecht ter been is, ook instappen in de trein gaat prima. Verder kun je overal droog wachten. Toen ik vorig jaar Tallinn-Valga met de trein deed regende het pijpenstelen, die Randstadrailoverkappingen zijn dan best handig. Ik zou op een station als Ilumetsa tijdens een bui liever wachten onder zo'n overkapping dan op een sfeervoller station staan zonder overkapping. Qua passagiersvervoer per trein lijkt het in Estland best goed te gaan, er komen meer treinen bij dan er weg gaan (binnenlands) en treinen zijn comfortabel en rijden flink door. Maar goed, als we het op alle punten met elkaar eens zouden zijn zou de wereld een stuk saaier zijn :P

En oh ja, die Laars van Saatse: geniaal! Ik weet nog dat je het er een keer over had tijdens een meeting, echt tof om er nu wat meer over te lezen en er wat foto's van te zien! ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 dec 2015, 08:26 
Trans-Siberië Express

Zeer goed verslag, goed geschreven. Ik kijk er uit naar het volgende deel!

Ik had gemengde gevoelens van mijn reis in Letland. Treinreizen daar vond ik nogal saai. Het was alsof je nederland doorkruist in een sprinter.
Nu krijg in spontane zin om daar nog een keer te gaan :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 31 dec 2015, 20:23 
Trans-Siberië Express

Eigenlijk had ik er nu al deel 4 of zelfs deel 5 af willen hebben, maar dat is helaas niet gelukt. Ik hoop dat dit weekend in ieder geval deel 4 af komt.

ben80 schreef:
Zeer goed verslag, goed geschreven. Ik kijk er uit naar het volgende deel!

Ik had gemengde gevoelens van mijn reis in Letland. Treinreizen daar vond ik nogal saai. Het was alsof je nederland doorkruist in een sprinter.
Nu krijg in spontane zin om daar nog een keer te gaan :D

Dat is een mooi compliment!! :)

Gaat het trouwens om Letland of om Estland? Letland vind ik alles behalve saai, maar bij Estland had ik hetzelfde gevoel. Dit deel gaat ook niet over Letland, maar Estland. Het vorige deel ging over Letland.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 jun 2017, 12:17 
Intercity

Ha SvMp,

Komende zomer reis ik af naar de Baltische Staten en St. Petersburg en ik ben vanzelfsprekend erg benieuwd hoe je het restant van je reis hebt ervaren. Het is even geleden dat je hebt gepost, maar desalniettemin hoopte ik dat je hier nog over bericht?

Zijn er andere mediums waarop je verslag doet van je reizen? Ik ga het missen als mensen zoals jij dit forum niet meer vullen met prachtige foto's en verslagen.

Groet,
JH

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 jun 2017, 16:44 
Trans-Siberië Express

Jannoski schreef:
Ha SvMp,

Komende zomer reis ik af naar de Baltische Staten en St. Petersburg en ik ben vanzelfsprekend erg benieuwd hoe je het restant van je reis hebt ervaren. Het is even geleden dat je hebt gepost, maar desalniettemin hoopte ik dat je hier nog over bericht?

Zijn er andere mediums waarop je verslag doet van je reizen? Ik ga het missen als mensen zoals jij dit forum niet meer vullen met prachtige foto's en verslagen.

Groet,
JH

Dank voor het compliment. Ik ben wel voornemens om de reeks binnenkort af te maken. Ook heb ik een vervolg van deze reis gemaakt afgelopen zomer.
Door omstandigheden heb ik een hele tijd niets gepost.

Deze zomer ga ik ook weer naar de Baltische staten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 jun 2017, 12:28 
Intercity

SvMp schreef:
Jannoski schreef:
Ha SvMp,

Groet,
JH

Dank voor het compliment. Ik ben wel voornemens om de reeks binnenkort af te maken. Ook heb ik een vervolg van deze reis gemaakt afgelopen zomer.
Door omstandigheden heb ik een hele tijd niets gepost.

Deze zomer ga ik ook weer naar de Baltische staten.

Tof! Misschien spotten we elkaar daar ergens :wink:

Ik ga dit jaar wel heel barbaars met de auto...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur