World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 22 okt 2017, 07:31

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 29 okt 2016, 11:53 
Intercity

Land: Nederland
Het land Iran heeft altijd al een fascinerende werking op mij gehad. Het beeld (wat je van kinds af aan al krijgt voorgeschoteld) van een gesloten land waar zich kwaadaardige zaken afspelen, gevoed met een ietwat bozige religie maakten mij nieuwsgierig of dat beeld eigenlijk wel klopte.

Mijn vriendin was als vrouw nog niet heel happig om deze trip te maken, totdat een bevriend stel met heel positieve verhalen uit het land terugkwam. Ook de verhalen van Timon hier heb ik goed kunnen gebruiken om haar gerust te stellen.

In december van het vorige jaar hebben we de knoop doorgehakt; we gaan naar Iran. Bij het plannen van de trip bleek vliegen via Qatar (Doha) de goedkoopste en meest handige optie voor ons. We hebben besloten om op de heenreis een extra dag overstaptijd in Doha te creëren, onder het mom van: nu we er toch zijn.

Op 25 maart vlogen we in de middag richting Qatar, waar we rond 23 uur aankwamen op Doha airport. We pakten een taxi riching ons hotel om vervolgens al snel ons bed in te duiken. De volgende dag staan we vroeg op om de stad Doha te gaan ontdekken. We merken direct de woestijnhitte die ons in het gezicht slaat. We besluiten om naar het Museum voor Islamitische kunst te lopen, één van de trekpleisters van de stad. Het is een prachtig gebouw op een nog mooiere locatie; aan de rand van de baai, die het zakendistrict van de oude stad scheidt. Vanaf hier heb je ook een mooi uitzicht over de skyline van de stad.

Afbeelding
Skyline - Doha - Qatar by Uncle G, on Flickr

Het museum zelf was wel leuk om te zien. Er zijn zowel kunststukken als gebruiksvoorwerpen uit de Islamitische geschiedenis (goh) te zien.

Daarna besluiten we om de oude stad te gaan bekijken. Dit is de tweede toeristische trekpleister van de stad. Het is een gerestaureerd gebied met een zielloze bestemming; veel standaard toeristenwinkeltjes en matige eettentjes. Veel is er in Doha niet te doen, dus we doden hier onze tijd wat en lopen daarna nog wat rond door de stad.

Afbeelding
Souq - Doha - Qatar by Uncle G, on Flickr

Op bovenstaande foto zie je 2 dingen die mij erg opvielen; uiteraard de witte gewaden, waardoor de mannen er stuk voor stuk als rijke sjeik uitzien, maar ook hijskranen. Overal wordt flink gebouwd en dat hoor en zie je op werkelijk elke plek. De bouwvakkers zijn hier inderdaad, zoals je hier al veel in de media kunt lezen, arbeiders uit armere landen zoals India, Indonesië en Bangladesh. Een taxichauffeur verteld dat de omstandigheden inderdaad slecht zijn en de mensen als vuil worden behandeld. Waarom dan toch blijven? Geld en een gebrek aan daadwerkelijke keuze.

In de avond gaan we naar een internationaal food festival, wat die week toevallig gehouden wordt. Het evenement vindt plaats in een groot park langs de baai met uitzicht op de verlichtte skyline. Het levert in het donker mooie plaatjes op. Het festival zelf is relaxed om rond te lopen, al zijn we één van de weinige blanke toeristen die hier rondlopen. We worden veel bekeken, ook omdat mijn vriendin geen hoofddoek draagt en ik met mijn blonde hoofd aardig opval. De vrouwen lopen hier bijna allemaal in een Niqab of Burqa, wat voor mij tóch intimiderend overkomt. We sluiten de avond af met een wandeling naar het hotel om niet al te laat gaan slapen want de volgende dag vertrekken we al vroeg naar Iran.

Om 8:00 uur vliegen we in zo`n 2 uur naar de Iraanse hoofdstad Tehran, waar het (mede door tijdsverschil) inmiddels 11:30 is. Na afronding van alle formaliteiten, zoals het aanvragen van een visum (kan gewoon ter plekke), pakken we een taxi naar ons hotel. Mede door de drukte op de wegen in en rondom Tehran neemt het ritje best wel even in beslag. Net zoals in elk vreemd land kijk ik mijn ogen uit naar het dagelijkse leven.

Afbeelding
Tehran traffic - Iran by Uncle G, on Flickr

We besluiten om 2 nachten in Tehran te blijven omdat we snel verder willen. De ene volle dag die we hebben gebruiken we om veel rond te lopen. We beginnen met een bezoek aan de voormalige Amerikaanse ambassade waar de beroemde gijzeling heeft plaatsgevonden.

Afbeelding
Streetart - Former US Embassy - Tehran - Iran by Uncle G, on Flickr

Afbeelding
Former US Embassy - Tehran - Iran by Uncle G, on Flickr

Naast de anti-Amerikaanse graffiti is het er eigenlijk opvallend rustig. Mensen lopen het gebouw voorbij alsof het er niet staat en er zijn ook geen massa`s toeristen. We zijn/lijken de enigen die het gebouw opmerken, laat staan er foto`s van staan te maken.

Verder lopen we nog wat rond door een park en gebruiken onze tijd om wat te eten en drinken. Ik kom er al snel achter dat de Iraanse keuken mij wel ligt. Een biertje bij het eten gaat helaas niet, maar dat is een detail :D

De volgende dag pakken we de trein naar Kashan, een ritje wat ongeveer 2,5 uur in beslag neemt. Op het officiele tijdsschema stond echter dat de rit aanzienlijk langer in beslag zou nemen, dus we waren verrast dat we ruim een uur (als ik het mij goed herinner) eerder dan gepland aankwamen.

Het landschap tussen Tehran en Kashan is redelijk kaal en droog, maar zeker niet compleet vlak.

Afbeelding
Landscape between Tehran and Kashan - Iran by Uncle G, on Flickr

Afbeelding
Train Tehran - Kashan - Iran by Uncle G, on Flickr

Bij aankomst mogen we van de dienstdoende agent het treintoestel best fotograferen, al komt hij na 2 foto`s wel aangeven dat het nu wel mooi is geweest. Hij vraagt ons waar we vandaan komen en vindt het zichtbaar leuk dat we de moeite nemen om `zijn land` te bezoeken.

Kashan is een woestijnstad met zo`n 300.000 inwoners. Doordat de stad zich in een oase bevindt, heeft het ook redelijk groene gedeelten, waaronder een beroemde tuin. De sfeer in het stadje is ontzettend relaxed. Mede doordat er geen hoogbouw is, voelt het aan als een dorp.

Ook hier lopen we vooral veel rond en bezoeken we de beroemde Agha Bozorgmoskee.

Afbeelding
Streetview Kashan - Iran by Uncle G, on Flickr

Afbeelding
Agha Bozorg Mosque - Kashan - Iran by Uncle G, on Flickr

Ook in dit stadje komen we maar weinig toeristen tegen, iets wat (zo zou later blijken) in andere steden wel anders is. Hierdoor heb je het gevoel alsof je echt nieuwe plekken aan het ontdekken bent, wat ik een prettig gevoel vind.

Afbeelding
Streetview Kashan - Iran by Uncle G, on Flickr

Afbeelding
Kashan - Iran by Uncle G, on Flickr

We merken hier, nog meer dan in Tehran, de hartelijke reacties op straat. Mensen zijn allemaal benieuwd waar je vandaan komt en wat je hier komt doen. Zonder uitzondering probeert iedereen je ervan te overtuigen dat het beeld van Iran dat leeft in het westen (waar de Iraniers zich ontzettend goed bewust van zijn) toch echt niet klopt. Het lijkt erop alsof de sancties die door het westen aan Iran zijn opgelegd een collectief trauma heeft veroorzaakt, waar elke inwoner mee leeft en hierdoor als missie heeft elke buitenlander te overtuigen van `hun ongelijk`.

Afbeelding
Fin Garden - Kashan - Iran by Uncle G, on Flickr

De volgende dag bezoeken we beroemde Fin Garden, een beroemde tuin iets buiten de stad. Iraniers zijn gek op tuinen en bloemen in het algemeen. Wellicht komt dit omdat Iran voor een groot gedeelte uit woestijn bestaat en groen/bloemen duiden op welvaart/luxe. Het is er, mede doordat het nieuwjaarsvakantie is, ontzettend druk. We blijven dan ook niet lang en gaan weer verder.

We besluiten om een oud dorpje Abyaneh te bezoeken. Dit is één van de oudste dorpen/steden van Iran, op ruim een uur rijden van Kashan. Het bergdorpje is compleet opgetrokken uit rode leem, wat een bijzonder gezicht heeft. Hier is het wel ontzettend toeristisch, wat de beleving wel wat doet tegenvallen. Het is weinig authentiek meer, maar wel grappig om gezien te hebben.

Afbeelding
Abyaneh - Iran by Uncle G, on Flickr

Afbeelding
Abyaneh - Iran by Uncle G, on Flickr

Afbeelding
Kashan Bazaar - Iran by Uncle G, on Flickr

`S avonds lopen we wat over de lokale bazaar en besluiten om de volgende dag de trein te pakken naar onze volgende bestemming: Yazd.

Sta op het punt om weg te gaan, dus het vervolg komt binnenkort in deel 2 :)

BerichtGeplaatst: 29 okt 2016, 16:24 
Trans-Siberië Express

Schitterende foto's zeg! Je hebt duidelijk wel gevoel voor fotografie, altijd fijn :)

BerichtGeplaatst: 29 okt 2016, 19:37 
Trans-Siberië Express

Schitterend, zie erg uit naar het volgende deel! 8)

BerichtGeplaatst: 30 okt 2016, 00:38 
Trans-Siberië Express

Fascinerend land! Het staat op mijn verlanglijstje en ik wil er graag ooit een keer naar toe. Het enige wat me een beetje tegenhoudt is dat je dan bij een later bezoek aan de VS geen ESTA meer kan gebruiken en dus een duur visum moet aanvragen. Dat vind ik nogal wat gedoe als ik bijvoorbeeld alleen op doorreis via de VS zou willen.

BerichtGeplaatst: 30 okt 2016, 07:18 
Trans-Siberië Express

Fraai verslag en foto's, ik was in mei 2007 in Kashan en ben benieuwd naar het volgende deel.

Groetjes ben2

BerichtGeplaatst: 30 okt 2016, 07:28 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Fascinerend land! Het staat op mijn verlanglijstje en ik wil er graag ooit een keer naar toe. Het enige wat me een beetje tegenhoudt is dat je dan bij een later bezoek aan de VS geen ESTA meer kan gebruiken en dus een duur visum moet aanvragen. Dat vind ik nogal wat gedoe als ik bijvoorbeeld alleen op doorreis via de VS zou willen.
Vraag je toch gewoon een nieuw paspoort de kosten van plm. €65,- zijn toch niets ten opzichte van de totale kosten van reis naar Iran.

groetjes ben2

BerichtGeplaatst: 30 okt 2016, 08:25 
Maglev

Heerlijk verslag, ik kijk uit naar de rest. En speciale complimenten voor de foto's! 8)

Wat betreft dat visum voor de VS: ik weet er inmiddels alles van. Ik ben in juni naar de VS geweest en heb door de wetswijziging begin 2016 daar inderdaad een visum voor moeten aanvragen. Voor wie er niet mee bekend is: iedereen die sinds maart 2011 naar Irak, Syrië, Jemen, Iran, Somalië, Soedan of Libië geweest is of een 2e paspoort heeft uit één van die landen mag niet meer met ESTA naar de VS reizen. Ik val dus ook onder die categorie. Wat ben2 zegt, een nieuw paspoort aanvragen, is zeker een optie maar ook risicovol. Ik heb ervaringen gelezen van iemand die in 2013 naar Iran geweest is, in 2014 een nieuw paspoort heeft gekregen, in 2015 succesvol ESTA heeft aangevraagd en naar de VS geweest is en in 2016 geprobeerd heeft met diezelfde ESTA (is immers 2 jaar geldig) weer naar de VS te gaan. Bij aankomst in de VS bleek dat men gewoonweg wist dat hij in Iran was geweest. "Omdat hij het niet kon weten" (zijn ESTA was immers nog geldig, hoe kon hij het ook weten als hij het nieuws niet gevolgd had?) mocht hij voor een paar honderd dollar een single-entry visum kopen bij aankomst. Ik ben vorig jaar, met ESTA én een Iraans visum in m'n paspoort naar de VS geweest, toen dat nog kon. En sinds ze bij de immigratie in Atlanta vorig jaar het Iraanse visum gezien hebben, surprise surprise, ben ik bij de drie vluchten van/naar de VS die ik sindsdien genomen heb steevast extra gecontroleerd. Het risico van een nieuw paspoort kopen, liegen bij de ESTA aanvraag en op ESTA naar de VS reizen was me bij een xenofobische boevenstaat als de VS té groot, zeker nu ze het Iraanse visum al een keer gezien hebben. Ik heb het visum dus maar aangevraagd, en gekregen. Bovendien is het 10 jaar geldig (of totdat Trump president wordt :')) en ik zou het als het goed is ook nog met een volgend paspoort kunnen gebruiken, mits de visumpagina in het oude paspoort maar niet ongeldig gemaakt wordt.

BerichtGeplaatst: 30 okt 2016, 11:05 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Citeer:
Vraag je toch gewoon een nieuw paspoort de kosten van plm. €65,- zijn toch niets ten opzichte van de totale kosten van reis naar Iran.
Dan moet ik toch gaan liegen voor een ESTA-aanvraag? En die moet ik naar waarheid invullen. Als je daarover gaat liegen roep je vermoedelijk veel grotere problemen over jezelf af.

Timon, wat heb jij nou precies voor je Amerikaanse visum betaald en hoe makkelijk of moeilijk was het om dat te krijgen?

BerichtGeplaatst: 30 okt 2016, 11:31 
Trans-Siberië Express

Als je ooit de VS in geweest bent met een paspoort waarop stempels of een stempel van een zgn verdacht land staan/staat dan zal de US Immigrations beambte daar een aantekening van maken in je dossier.

BerichtGeplaatst: 30 okt 2016, 11:38 
Maglev

Dat is denk ik vorig jaar al bij mij gebeurd, zoals ik al zei heb ik wel heel toevallig elke keer extra controles gehad sindsdien.

@Andries: Het visum zelf was 152 euro, de speciale pasfoto's die je nodig hebt 25 euro en het retourtje Amsterdam 30 euro. Al met al iets meer dan 200 euro dus. Voor het visum moet je eerst een ellenlange vragenlijst door op internet (DS-160 ofzo), daarna moet je betalen en een afspraak maken bij het consulaat voor een interview. Bij mijn interview werden allerlei prachtige vragen gesteld als "werk je voor de Iraanse overheid? Heb je banden met de Iraanse Revolutionaire Garde? Heb je connecties binnen het Iraanse leger? Ben je van plan jihad naar Amerikaans grondgebied te brengen? Wat doet een 22-jarige in z'n eentje in Iran?" etc. Verder nog wat vragen over wat ik doe voor werk, wat m'n banden met Nederland zijn en de redenen zijn om weer terug te komen, vragen over de thuissituatie, wat ik precies van plan ben in de VS te gaan doen. Daarna zei ze meteen dat de aanvraag "approved' was en mocht ik weer gaan. Na drie weken werd het paspoort met visum geretourneerd. Al met al niet heel moeilijk, wel omslachtig, stressvol en duur - bovendien moet je er een (halve) dag vrij voor vragen als je in een gaar oord als Twente woont en werkt :P Qua verplicht papierwerk valt het verder wel mee, al adviseren ze wel om "alle documenten waarvan je denkt dat ze je aanvraag ondersteunen mee te nemen" - zodat je uiteindelijk alsnog met een bak papier die kant op gaat.

BerichtGeplaatst: 30 okt 2016, 16:23 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Als je ooit de VS in geweest bent met een paspoort waarop stempels of een stempel van een zgn verdacht land staan/staat dan zal de US Immigrations beambte daar een aantekening van maken in je dossier.
Dan zullen dat wel bepaalde landen zijn waar ze op letten. Mijn vriendin en ik zijn meerdere malen de VS ingereisd met paspoorten met Arabische stempels van Oman en de Verenigde Arabische Emiraten, nooit één vraag daarover gehad. Sterker nog, één keer werd het Amerikaanse stempel doodleuk naast die van Oman gezet.

Maar goed, ik hoop dat de VS binnen een paar jaar de regelgeving voor Europeanen zal versoepelen en dat het niet meer zo'n gedoe is als je ooit als toerist naar Iran bent geweest.

BerichtGeplaatst: 30 okt 2016, 18:10 
Maglev

Die landen zijn nog redelijk gangbaar, in tegenstelling tot de zeven landen die je nu een "potentiële jihadi" maken als je er geweest bent. Eerlijk gezegd vind ik Iran niet echt in dat rijtje passen, maar zolang de Amerikaanse regering daar anders over denkt heb je toch echt dat visum nodig. Aangezien de wet dit jaar is aangenomen (en schijnbaar unaniem door democraten en republikeinen, uniek!) vrees ik niet dat er snel verandering in gaat komen; er zullen eerder landen aan de lijst toegevoegd worden.

BerichtGeplaatst: 30 okt 2016, 20:37 
Intercity

Thanks voor de reacties :)

Zoals al gezegd; liegen om een ESTA te verkrijgen zou ik niet doen, dat kan grotere gevolgen hebben dan het moeten aanvragen van een visum.

Het geldt wel voor een periode van 5 jaar toch? Volgens mij is het zo dat ik over 5 jaar weer een ESTA kan aanvragen ipv een visum. Of zie ik dat verkeerd?

BerichtGeplaatst: 30 okt 2016, 20:44 
Trans-Siberië Express

Volgens mij is er geen tijdsduur aan verbonden, men bekijkt gewoon wanneer de situatie in de wereld verbeterd.

BerichtGeplaatst: 30 okt 2016, 20:59 
Intercity

Citeer:
Volgens mij is er geen tijdsduur aan verbonden, men bekijkt gewoon wanneer de situatie in de wereld verbeterd.
Ik bedoel dat ze alleen 5 jaar in je reishistorie terugkijken toch? Met andere woorden; als ik over 6 jaar naar de USA wil, dat ik geen visum hoef aan te vragen.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00