World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 22 okt 2017, 18:18

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 30 okt 2016, 20:29 
Offline
Intercity

Lid geworden op: 04 jun 2014, 12:51
Berichten: 71
Land: Nederland
We vervolgen onze trip door Iran met een treinreis van Kashan naar Yazd. Een traject van een kleine 400 kilometer, wat wederom verrassend snel wordt afgelegd. Nou ben ik niet echt een treinfanaat in de zin dat ik mij echt verdiep in het materieel etc, maar volgens mij werden we vervoerd in een oude DM90. Toen ik jonger was pendelde ik regelmatig tussen Groningen en Leeuwarden, waar destijds dezelfde treinen werden ingezet.

De service aan boord is prima trouwens. Los van de persoonlijke interesse van het treinpersoneel in ons als toeristen, krijgt iedereen ook een overlevingspakket. Zo kregen we op de rit tussen Tehran en Kashan een compleet set van theepot en kopjes van porselein, een paar pakjes drinken en veel koek en snoep. Dit maal kregen we een flesje water en wederom koek en snoep.

De treinrit gaat dwars door de woestijn en geeft een mooi verlaten beeld, al zie je zelfs op de meest verlaten plekken nog kleine plaatsjes waar mensen wonen.

Afbeelding
Train Kashan to Yazd - Iran by Uncle G, on Flickr

Afbeelding
Landscape between Kashan - Yazd - Iran by Uncle G, on Flickr

Afbeelding
Yazd surroundings - Iran by Uncle G, on Flickr

Afbeelding
Train station Yazd - Iran by Uncle G, on Flickr

Yazd is één van de oudste steden van Iran met een historie van meer dan 5000 jaar. Het ligt gelegen op de oude zijderoute en het schijnt dat Marco Polo ook zelf in deze stad heeft overnacht. Momenteel heeft de stad een kleine 500.000 inwoners, maar ook hier heb je niet het gevoel om in een stad te zijn door het gebrek aan hoogbouw. Alleen in de buitenwijken heb je wat flats, verder is het allemaal laagbouw.

In de stad zijn veel historische plekken te zien, waaronder veel prachtige moskeeën de oude binnenstad op zichzelf (allemaal oude zandkleurige huisjes gebouwd in kronkelachtige straatjes) en zogenaamde windvangers. Doordat Yazd midden in de woestijn ligt, kun je je voorstellen hoe warm het er is. Daar hebben ze in oude tijden al iets op gevonden. Overal zie je op het dak van gebouwen torentjes (vierkante schoorstenen) staan met aan alle kanten openingen. Uit welke richting de wind ook komt, op deze wijze wordt er altijd wind opgevangen en het huis ingeblazen. Hierdoor wist men het in huis altijd dragelijk te houden.

Doordat er relatief veel te zien is, merken we wel dat het hier al een stuk toeristischer is dan in Kashan. Er zijn veel hostels en er is een straat die is opgeknapt tot winkelstraat voor toeristen met overal dezelfde souvenirs, zie ook de eerste foto hieronder. Aan het einde van deze straat staat overigens de mooiste moskee van Yazd, de Jame Masjid (grote moskee), zie ook de foto`s hieronder.

Afbeelding
Masjed Jame street - Yazd - Iran by Uncle G, on Flickr

Afbeelding
Jameh Mosque - Yazd - Iran by Uncle G, on Flickr

Afbeelding
Jameh Mosque - Yazd Iran by Uncle G, on Flickr

Afbeelding
Jameh Mosque - Yazd - Iran by Uncle G, on Flickr

Afbeelding
Jameh Mosque - Yazd - Iran by Uncle G, on Flickr

Afbeelding
Streetview Yazd - Iran by Uncle G, on Flickr

Afbeelding
Streets of Yazd - Iran by Uncle G, on Flickr

Afbeelding
bBadgir - Yazd - Iran by Uncle G, on Flickr

Op de laatste foto zijn trouwens de windvangers goed te zien. Alleen worden deze niet gebruikt om een huis te verkoelen, maar wateropslag dat zich in de koepel in het midden bevindt.

Op de eerste dag in Yazd hebben we de standaard bezienswaardigheden afgelopen. Het meeste bevindt zich wel op loopafstand van elkaar. Zodra je buiten de oude stad komt krijg je een hoop mee over het dagelijkse leven. En ook hier merk ik, ondanks dat ze hier meer toeristen gewend zijn, de extreem geïnteresseerde en gastvrije houding van de mensen. Overal word je aangesproken en willen mensen met je op de foto.

Wat overigens onderdeel is van het dagelijkse leven in Iran is het martelaarschap. Een term dat ondertussen redelijk bekend is in het westen. Hoewel de term momenteel veel door soennitische moslims wordt gebruikt, is het van oorsprong een sjiitisch begrip. Één van de 12 heilige imams van de sjiitische stromingen ging voorop in een kansloze strijd tegen een veel sterker leger. Hij vond hierbij de dood en wordt sindsdien als één van de belangrijkste martelaren gezien.

Deze imam Hoessein wordt nog steeds flink geëerd, waardoor het martelaarschap nog steeds actueel blijft. Dit komt ook naar voren in een ander belangrijk aspect uit de Iraanse geschiedenis; de Iran-Irak oorlog. Deze bloederige strijd duurde vanaf 1980 zo`n 8 jaar. Na de Iraanse revolutie in 1979 rook vijand Saddam Hoessein zijn kans en viel een gedeelte van Iran binnen. In de strijd die volgde vonden meer dan 500.000 Iraniërs de dood. Onder hen veel jongeren die zichzelf bewust opofferden, niet zelden zonder een belangwekkende reden anders dan het behalen van de status martelaar.

Deze moderne martelaars worden nog steeds overal geëerd. De straten hangen vol met afbeeldingen van jonge soldaten die in de jaren `80 de dood vonden.
Op de foto hieronder zie je aan zowel de linker- als rechterkant afbeeldingen van deze martelaars.

Afbeelding
Amir Chakhmaq Mosque - Yazd - Iran by Uncle G, on Flickr

De tweede dag in Yazd gebruiken we om wat van de omgeving te zien. Iets buiten de stad is een plek die belangrijk is voor het Zoroastrisme, een alternatieve religie uit het oude Perzië. Terwijl mijn vriendin en ik staan te overleggen met 2 reisgenoten die we in Kashan hebben leren kennen, stopt een oude man met een oude rammelbak met de vraag waar we naartoe moeten. Hij wil ons voor een prikkie naar die plek brengen en we besluiten in te stappen.

De Tower of Silence is een plek bovenop een hoge heuvel aan de rand van de stad. Hier werden vroeger lijken van overledenen neergelegd, zodat ze door roofvogels werden opgegeten. Vanaf deze heuvel heb je een mooi uitzicht over de buitenwijken van de stad. Wat mij opvalt is de gigantisch grote hoeveelheid onafgemaakte huizen. Vaak is er halverwege de bouw gestopt met bouwen, meestal vanwege geldgebrek. Waarom niet een kleiner pand bouwen dat je wel helemaal kunt betalen zou je kunnen denken, maar onze vormen van logica gaan daar niet altijd op, zo heb ik gemerkt.

Afbeelding
Towers of Silence - Yazd - Iran by Uncle G, on Flickr

Afbeelding
View from Towers of Silence - Yazd - Iran by Uncle G, on Flickr

Omdat we relatief snel zijn uitgekeken op deze plek en nog veel tijd over hebben, besluiten we de chauffeur wat extra geld toe te stoppen om ons ook de rest van de dag wat rond te rijden. Hij vindt het wel mooi en wij hebben de kans om wat van de omgeving te zien. We lazen in de Lonely Planet iets over een klein dorpje, een half uur rijden vanaf Yazd; Fahraj.

We lezen dat in dit dorpje de oudste moskee van het oude Perzische rijk staat. We komen over de autoweg aanrijden en zien het dorpje rechts al liggen. Tot onze verbazing draait de chauffeur de auto echter links een zandpad op, recht de woestijn in. We kijken elkaar aan en vragen onszelf af wat er gebeurt. De chauffeur, die enkel Farsi spreekt, merkt onze verbazing op en zegt alleen maar `historic`. We begrijpen er niks van, totdat de auto een paar honderd meter verderop stopt bij een andere moskee en een aantal historische ruïnes, waar het ontzettend druk is.

Zoals ik al eerder noemde was het op dat moment de nieuwjaarsvakantie in Iran, wat daar gepaard gaat met veel picknicken. In het gras rondom de moskee zaten vele families lekker in het gras te eten. Toen we uitstapten merkten we dat alle gesprekken stilvielen en iedereen onze kant opkeek. Terwijl we langs de ruines (geen idee wat het was trouwens) en door de moskee liepen, werden we constant gevolgd door een stroom kinderen die hun ogen uitkeken. Als we buiten aan de praat raken met wat mensen staat er zomaar een groep van zo`n 30 geïnteresseerden om ons heen, die allemaal willen weten wat we in hun dorp doen. We krijgen vanuit alle hoeken eten en drinken aangeboden en gaan hier uiteraard graag op in.

Afbeelding
Roadtrip - Yazd - Fahraj - Iran by Uncle G, on Flickr

Afbeelding
Mosque - Fahraj - Iran by Uncle G, on Flickr

Afbeelding
Fahraj ruins - Iran by Uncle G, on Flickr

Hoewel het erg leuk is om in een lokale picknick terecht gekomen te zijn, willen we toch graag verder naar de oude moskee. Ook voor de chauffeur is het even zoeken door de smalle straatjes. Op een enkeling na, is het compleet uitgestorven in het plaatsje. Iedereen lijkt aan het picknicken geslagen.

Wanneer we bij de moskee aankomen vragen we ons af of we wel bij de juiste plek zijn. Het lijkt in niets een bijzondere plek, maar schijn bleek te bedriegen. We trekken onze schoenen uit en stappen de muren van de moskee binnen. Wat we aantreffen is geen modern gerestaureerde toeristentrekpleister, maar een ietwat vervallen moskee waar de oudheid van afdruipt. Werkelijk prachtig. Er zijn een aantal dames achter een gordijn aan het lezen of bidden, waardoor we helemaal het gevoel krijgen in een gesloten wereld terecht te zijn gekomen.

Afbeelding
Jameh Mosque - Fahraj - Iran by Uncle G, on Flickr

Afbeelding
Jameh Mosque - Fahraj - Iran by Uncle G, on Flickr

We krijgen wat thee van wat dorpelingen om weer te vertrekken riching Yazd, omdat het weer aardig begint te vertrekken. We zijn maar goed en wel weer in de stad aangekomen of een zandstorm steekt op. Je ziet amper een hand voor ogen en alle kleren zitten rap vol met zand.

We sluiten de avond af met een lekkere maaltijd en besluiten om de volgende dag weer verder te trekken, ditmaal naar de meest zuidelijke plek van onze trip; Shiraz.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 31 okt 2016, 01:16 
Offline
Trans-Siberië Express
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 13 jun 2010, 00:10
Berichten: 898
Land: Nederland
Locatie: Breda
Genieten! Prachtige foto's! Ergens in de komende jaren wil ik de zijderoute gaan doen, met uiteraard Iran als tussenstop. Bedankt voor je inspiratie :P

_________________
mulțumesc


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 31 okt 2016, 07:42 
Offline
Trans-Siberië Express
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 09 jul 2008, 23:12
Berichten: 1132
Weer een mooi verslag met bijbehorende foto's en sommige komen mij bekend voor.

Groetjes ben2


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.
[ GZIP: Off ]