World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 23 nov 2017, 23:05

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 31 okt 2016, 21:44 
Intercity

Land: Nederland
Na enkele dagen in Yazd willen we graag afzakken naar de stad Shiraz. Helaas is er geen rechtstreekse treinverbinding tussen deze 2 steden, dus zijn we aangewezen op de bus. Het openbaar vervoer in Iran is perfect geregeld. Overal zijn er wel private maatschappijen die je voor een laag bedrag in moderne bussen vervoeren. Je hebt meer dan voldoende beenruimte en ook hier krijg je een lunchpakketje voor onderweg.

Vlak buiten Yazd vertrekken we de bergen in, wat onderweg mooie uitzichten oplevert. Gelukkig valt het verkeer (vooral buiten de steden) in Iran mij ontzettend mee. Over het algemeen wordt er veilig en op een normale snelheid gereden, al komt dat laatste misschien ook wel door de vele snelheidscontroles. Onderweg heb ik dan ook geen moment een onveilig gevoel gehad, wat in andere landen soms wel anders is.

Nadat we de bergen achter ons hebben gelaten komen we weer uit op vlak en dor terrein. Pas in de omgeving van Shiraz begint het wat groener te worden en zie je zelfs wat landbouw her en der.

Afbeelding
Bus Yazd to Shiraz by Uncle G, on Flickr

Afbeelding
Yazd surroundings - Iran by Uncle G, on Flickr

Afbeelding
Bus Yazd - Shiraz - Iran by Uncle G, on Flickr

Afbeelding
Shiraz surroundings - Iran by Uncle G, on Flickr

Na een kleine 6 uur (geloof ik) komen we aan in Shiraz. Het klimaat is er aangenamer dan in Yazd, een stuk minder heet in ieder geval.
De stad heeft zo`n 1,5 miljoen inwoners en is daarmee de zesde stad van het land. De stad is vooral bekend als thuisbasis van de dichter Hafez. De werken van deze dichter, die leefde in de 14e eeuw, spelen nog steeds een belangrijke rol in het dagelijks leven van de Iraniërs. Er wordt niet voor niets gezegd dat er in elk Iraans huishouden 2 boeken staan; De Koran en een exemplaar van Hafez. Zijn graftombe is dan ook één van de trekpleisters van de stad.

De rest van de dag lopen we wat door de stad en voornamelijk over de vakil bazaar, die vlak bij ons hotel ligt. Deze bazaar, de grootste van de stad, is een plek waar al eeuwenlang gehandeld wordt. Je vindt er van alles; van tapijten (veel) tot voedsel en van huishoudelijke apparaten tot nog meer tapijten.

Afbeelding
Vakil Bazaar - Shiraz - Iran by Uncle G, on Flickr

Afbeelding

Afbeelding

De volgende dag staan we al vroeg op om naar de beroemde Nasir ol Molk Moskee te gaan. Deze moskee staat bekend om zijn mooie glas in lood ramen, die de moskee prachtig doen verlichten als de zon er in alle vroegte op schijnt. Dit mooie fenomeen vindt alleen in het begin van de ochtend plaats, waardoor we er al vroeg willen zijn. Zodra de deur om 8 uur open gaat, zijn er al meerdere toeristen met camera aanwezig die allemaal dezelfde plaatjes willen schieten.

Na een half uur fotograferen komt er een bus met toeristen aan, waardoor het er ineens ontzettend druk wordt. We trekken onze schoenen buiten weer aan en gaan dan maar snel verder.

Afbeelding
Nasir ol Molk Mosque - Shiraz - Iran by Uncle G, on Flickr

Afbeelding
Nasir ol Molk Mosque - Shiraz - Iran by Uncle G, on Flickr

We lopen naar een andere toeristische trekpleister van de stad, de Shah-e-Cheragh Shrine. Op deze plek liggen de 2 zoons cq broers van twee van de 12 heilige Imams uit de Sjiitische leer. Deze plek is een bedevaartsoord voor streng gelovigen. Als non gelovige voelt het voor mij best ongemakkelijk om een plek binnen te stappen waar mensen zo streng hun geloof belijden. Je ziet volwassen mannen voluit staan janken bij de graftombe, iets wat ik mij niet kan voorstellen. Het is immers ook niet pas een paar maanden geleden dat de heren zijn overleden (8e eeuw).

Vooral las ik wisselende verhalen over het wel/niet mogen fotograferen binnen dit monument. We worden begeleid door een vrijwilliger die het prima vindt als we foto`s maken, waar ik dankbaar gebruik van maak. Deze man probeert ons trouwens om de zoveel minuten mee te lokken in zijn kantoortje om wat te `drinken`, maar vooral om over het geloof te praten. Hij is erg fanatiek en probeert elke gelegenheid om ons te bekeren aan te grijpen. We slaan zijn voorstellen vriendelijk af en bedanken hem voor zijn rondleiding.

Afbeelding
Shah-e-Cheragh Shrine - Shiraz - Iran by Uncle G, on Flickr

Afbeelding

Afbeelding

Wanneer we het hele complex hebben gezien pakken we de taxi naar de tombe van Hafez. Er is best een aantal toeristen, maar niet zo druk als ik misschien wel verwacht had. Het zijn met name Iraniërs die hier zijn en bij de tombe elkaar gedichten van Hafez voordragen.

Rondom de tombe is een tuin aangelegd, waar we wat relaxen.

Afbeelding
Tomb of Hafez - Shiraz - Iran by Uncle G, on Flickr

De volgende dag bezoeken we één van de redenen om naar Iran te gaan; de archeologische opgraving van Persepolis. Deze nederzetting dateert uit 500 voor Christus en is veruit de belangrijkse historische schat van het land.

Deze nederzetting is gesticht door beroemde koningen van het oude Perzische rijk; Darius en Xerxes. Waar deze plek voor diende is nooit helemaal duidelijk geworden. Het had hoogstwaarschijnlijk een ceremoniële functie, aangezien er geen woningen zijn aangetroffen. Wel zijn er grote zalen aangetroffen en vooral ook veel mooi beeldhouwwerk.

Het geheel is rond 330 voor Christus door het leger van Alexander de Grote (koning van het grote Griekse rijk) leeg geroofd en in brand gestoken. Dit laatste waarschijnlijk als wraak voor het slagveld van de Perziche koning Xerxes in 480 v chr. in Athene had aangericht.

Het voelt bijzonder om op de plek te lopen waar deze historische namen daadwerkelijk rond hebben gelopen en elkaar hebben bestreden. Al is niet alles opgegraven en in goede staat, het is ontzettend indrukwekkend.

Afbeelding
Persepolis - Iran by Uncle G, on Flickr

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vlakbij de opgravingen van Persepolis bevinden zich de graftombes van een aantal grote Perzische leiders; Darius I, Xerxes I, Artaxerxes I en Darius II. Op deze plek ( Naqsh-e Rustam) zijn de graftombes handmatig uit de rotsen gebeiteld. Als je voor deze reusachtige tombes staat is het niet voor te stellen hoeveel werk hierin gezeten moet hebben.

Afbeelding
Naqsh-e Rustam - Iran by Uncle G, on Flickr

Afbeelding
Naqsh-e Rustam - Iran by Uncle G, on Flickr

De rest van de dag lopen we nog wat door de stad en bedenken we wat we de dag erop gaan doen. We lezen dat er in de omgeving van Shiraz nog steeds veel Qashqai nomaden leven. Iemand vertelt ons dat je die nomaden kunt bezoeken. We regelen een chauffeur en de volgende dag gaan we op pad.

Deze nomaden wonen tijdens de winter in de groene heuvels in de omgeving van het stadje Kazerun, op zo`n 2 uur rijden ten oosten van Shiraz. Doordat het hier in het zuiden ook in de winters aangenaam is, overwinteren deze families hier. Tijdens de zomer leven ze een stuk noordelijker, in de buurt van Esfehan.

Ze leven ontzettend primitief; ze hebben een klein stenen huisje, wat bestaat uit 1 vertrek. Dit vertrek dient zowel als slaapkamer, keuken, woonkamer en opslagruimte. Ze leven van de handel in dierlijke producten en ook aan onze chauffeur verkopen ze een geit, die even later geslacht en gevild achterin de auto gaat. We praten wat met de familie en drinken wat thee met ze. We proeven wat van de organen/ingewanden van de geslachtte geit, want geen deel wordt ongebruikt gelaten. En zo eet ik een geitenhart dat een half uur geleden nog klopte, maar eigenlijk best goed smaakt.

Afbeelding
Qashqai nomads - Kazerun Area - Iran by Uncle G, on Flickr

Afbeelding
Qashqai nomads - Kazerun Area - Iran by Uncle G, on Flickr

Onze chauffeur van vandaag is goed bekend in de omgeving en wil ons nog wat moois laten zien. In de buurt ligt een oude nederzetting; Bishapur. Deze stad, die omstreeks 260 na christus gesticht is, bood plaats aan zo`n 60.000 inwoners. Tegenwoordig is maar een klein gedeelte van de stad opgegraven, maar dat beslaat al een groot oppervlakte waardoor duidelijk wordt hoe groot het wel niet geweest moet zijn.

Naast overblijfselen van de woongedeeltes is er ook een oude tempel opgegraven. In deze tempel (zie ook de eerste 2 volgende foto`s) stroomde, via een ingenieus systeem, water naar een binnenplaats waar vervolgens omheen gebeden werd. Ook dit was een bijzondere plek om rond te lopen, vooral ook omdat deze tempel in prachtige staat verkeerde. En het meest bizarre van alles was nog wel dat er geen toerist te bekennen was. Wij waren de enige 3 mensen die op het terrein liepen. Geen klachten van mijn kant, maar het heeft wel een surrealistische gewaarwording.

Afbeelding
Bishapur - Iran by Uncle G, on Flickr

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen is het al weer halverwege de middag en we rijden via een toeristische route, door de bergen, weer terug naar Shiraz.
We worden onderweg nog even opgehouden door een herder die zijn schapen over de weg drijft en ook genieten we van het mooie uitzicht. ALleen niet al te lang, want onze chauffeur wil op tijd terug zijn voor de champions league wedstrijd van die avond :D

Afbeelding
Sheeps on the road - Iran by Uncle G, on Flickr

Afbeelding
Kazerun Area - Iran by Uncle G, on Flickr

Dit zal ook onze laatste avond in Shiraz zijn. Persoonlijk vond ik het echt een heerlijke stad; er is veel te doen, er hangt een relaxte sfeer, het klimaat is er aangenaam en ook de omgeving is prachtig. Alhoewel er veel te doen is voor toeristen, viel het aantal mij nog erg mee. Iets wat in Esfehan compleet anders zal zijn, maar daar zal ik verder op in gaan in het volgende en afsluitende deel :)

BerichtGeplaatst: 31 okt 2016, 22:00 
Trans-Siberië Express

Chapeau! Schitterende foto's :P

BerichtGeplaatst: 31 okt 2016, 22:15 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Wederom schitterende verhalen en beelden!

BerichtGeplaatst: 01 nov 2016, 07:21 
Trans-Siberië Express

Mooi verslag en foto's weer.

Groetjes ben2

BerichtGeplaatst: 01 nov 2016, 09:23 
Maglev

Prachtig! 8) Net als deel 2 was het weer heerlijk om te lezen, fijn leesvoer tijdens de lunchpauze :D Ik ben benieuwd naar het laatste deel!

BerichtGeplaatst: 01 nov 2016, 10:14 
Trans-Siberië Express

Fantastisch! 8)

BerichtGeplaatst: 07 nov 2016, 11:08 
Stoptrein

Ik heb de eerste drie delen zojuist met veel plezier gelezen, had door Timon al een mooi beeld van Iran gekregen en deze verslagen deden daar zeker niet voor onder. Ben benieuwd naar het afsluitende deel!

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00