World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 16 dec 2017, 19:51

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 03 jan 2017, 15:55 
Intercity

Land: Nederland
Ben net terug van een week Zweden, waar we voornamelijk waren om het noorderlicht te spotten.

We zijn 2e kerstdag vroeg in de ochtend naar Stockholm gevlogen, waar we tot 17:00 uur de tijd hadden om de stad te verkennen. Een heerlijke dag om een stad te verkennen, want er was niemand te bekennen. Het oude centrum, Gamla Stan, bijna letterlijk voor onszelf tot na het middaguur.

Door onze eerdere ervaringen met Oslo (gemoedelijk, maar saai) en Parijs (flink tegenvallend) had ik eigenlijk geen verwachtingen van deze stad. Had me ook niet ingelezen, iets wat ik normaal gesproken wel doe, helemaal als ik weinig tijd te besteden heb. Vond het een ontzettend relaxte stad, al komt dat misschien wel omdat het zo rustig was.
De weinig gehaaste sfeer vond ik overeenkomen met Oslo, alleen was het er niet zo saai. Stockholm is in alle opzichten een stad met voldoende te doen, al zijn we deze dag voornamelijk in de omgeving van Gamla Stan gebleven.

Afbeelding

Afbeelding

Aan het einde van de middag zijn we richting station gegaan, waar we om 18:00 uur de nachttrein naar het noorden hebben gepakt.

Afbeelding

Afbeelding

Na een rit van 17 uur kwamen we de volgende dag om 11:30 aan in onze eindbestemming: Katterjokk. Een gehucht met 6 inwoners bijna tegen de grens met Noorwegen, dat voor het grootste gedeelte bestaat uit vakantiehuisjes van welgestelde Noren, die Zweden beschouwen als een relatief goedkoop vakantieoord.

Het plaatsje ligt aan de rand van een groot skigebied, dat door het beperkte daglicht helaas nog gesloten is. Op voorhand had ik verwacht dat het op die hoogte (ruim boven de 68 graden noorderbreedte) overdag zo goed als pikkedonker zou zijn. Dat bleek mee te vallen, want tussen ongeveer 10:00 en 14:30 was het er nog redelijk licht, afhankelijk van de bewolking van die dag. Ook de temperatuur viel enorm mee, het lag er overdag zo rond het vriespunt. Soms er een paar graden onder, soms er zelfs iets boven, met op een middag zelfs regen tot gevolg. Een groot verschil trouwens met de (normale) temperaturen van deze week: tussen de -12 en -20.

Helaas hadden wij de pech dat er in de 4 dagen dat we er waren het noorderlicht niet op zijn sterkst was. Op de eerste avond hebben we de groene gloed weten te spotten, maar helaas niet als dansend geheel boven ons, zoals je vaak op de beroemde foto`s ziet. Toch was deze groene gloed al mooi om te zien en maakt dat ik `the real deal` zeker nog eens wil meemaken.

Afbeelding

Afbeelding

Overdag was er niet bijzonder veel te doen. We hebben vooral gewandeld in de omgeving en relaxed gedaan. Voor meer ervaren skiërs is het wel een paradijs, want je bent vrij om op eigen houtje toch de pistes en omgeving af te dalen. 

Persoonlijk vind ik de rust en afgelegen locatie heerlijk, wat hier in het ski hoogseizoen weer compleet anders is, maar waarschijnlijk alsnog in een andere mate dan in Oostenrijk of Zwitserland.

Afbeelding

Afbeelding

Op 30 december pakten we weer de trein terug, om op oudjaarsdag in de ochtend weer in Stockholm aan te komen. Ook deze dag was het er weer ontzettend rustig, pas halverwege de middag begon het wat te leven. Ik weet niet of het er altijd zo rustig is of dat we toevallig 2 uitzonderlijke dagen hebben getroffen. 

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We hebben deze dag vooral gebruikt om nog wat rond te lopen langs de noordelijke kade van het centrum en het Skansen eiland. Ik twijfel nog of ik zal opbiechten dat we binnen zijn geweest bij het Abba museum of dat ik daar wijselijk mijn mond over houd. 

Einde van de middag en begin van de avond wat rondgelopen door de zuidelijke wijk onder Gamla Stan, wat de hipsterbuurt van de stad is. Veel koffiebarretjes, bierlokalen en (vega) restaurantjes. 

Iets voor middernacht zijn we naar Strömbron gelopen, een brug in het centrum, waarvandaan je schijnbaar de centrale vuurwerkshow het beste kon aanschouwen. Was wel aardig om te zien, maar ook niet gigantisch spectaculair. Bijzonder om te zien trouwens wat voor universele magneet vuurwerk voor paupers is. Het `reguliere publiek` was om 00:15 direct vertrokken, waarna er direct een grimmige sfeer ontstond door de dronken aso`s die overbleven. We zijn dan ook maar weer terug gegaan naar ons hotel, om daar de reis af te sluiten met een laatste drankje. 

Afbeelding

Afbeelding

BerichtGeplaatst: 03 jan 2017, 17:18 
Trans-Siberië Express

Leuk verslag.

Groetjes ben2

BerichtGeplaatst: 03 jan 2017, 17:40 
Trans-Siberië Express

Mooi verslag, bedankt! :)

BerichtGeplaatst: 03 jan 2017, 23:06 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Gaaf, er zitten echt een paar magische foto's tussen!

BerichtGeplaatst: 06 jan 2017, 14:01 
Trans-Siberië Express

Leuke serie! Ik had daar een beetje hetzelfde weer daar, bewolking en veel sneeuw waardoor het Noorderlicht plan een beetje in duigen viel.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00