World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 22 okt 2017, 18:13

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 06 feb 2017, 17:17 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 30 apr 2010, 01:11
Berichten: 313
Deze zomer was ik enkele dagen in Zwitserland onderweg.

Ik had een Swiss Pass voor 3 dagen en heb een nogal intensief programma afgewerkt.
Ondertussen zijn de spoorwegen die ik bereisde ook inbegrepen in het Interrail-ticket.
Wat mij betreft warm aanbevolen.

Kaartje van de bereisde lijnen is hier te vinden (klik voor grote versie) :
Afbeelding


De reis begint in Zürich. Ik kwam er met de nachttrein EN414 vanuit Kroatië.
EN 414 : Zagreb Gl. Kol. 18h38 - Zürich 09h20.


Een blik op de vertrektabel van Zagreb Glavni Kolodvor :
Afbeelding


En dan op het eerste perron even langs het stationskapelletje :
Afbeelding
...want uit nostalgie naar mijn (nog) jongere jaren ga ik de nacht in een zitplaats doorbrengen.
Onder het motto "baat het niet dan schaadt het niet" dus nog snel een schietgebedje om een leeg compartiment af te smeken ... 8)


Hier mijn Sparnight-ticket, omgerekend ongeveer 70€. Een weekje op voorhand gekocht in het station van Zagreb.
Afbeelding


In eerste instantie lijkt mijn schietgebedje te werken, na vertrek in Zagreb heb ik in elk geval het rijk alleen.
Afbeelding


Het is de eerste maal dat ik de volledige lijn tussen Zagreb en Ljubljana bereis, een mooie rit door de Sava-vallei.
De omstandigheden (schemering en vensters die niet open kunnen) maakten fotograferen niet echt mogelijk.


In Ljubljana is mijn schietgebedje dan helaas uitgewerkt...
Tot de volgende ochtend in Feldkirch zitten we nu met zes in mijn compartiment. Bovendien zijn mijn medereizigers nogal "volumineus", het wordt wel erg krap.

Tussen korte dutjes door breng ik dan ook nogal wat tijd in de gang door om letterlijk op adem te komen... :?
Afbeelding


In Schwarzach Sankt Veit voorziet de uurregeling meer dan een uur stilstand om op het treingedeelte Graz-Zürich te wachten.
Ook al niet erg bevorderlijk voor de nachtrust. Slapen lukt me echt tien keer beter in een rijdende trein.


Maar goed, stipt op tijd en al bij al nog redelijk monter bereik ik stipt op tijd Zürich waar ik eerst nog wat plaatjes van mijn nachttrein maak.

Papieren koersbordje :
Afbeelding


Dit is het zitrijtuig van de Sloveense spoorwegen waarin ik de nacht doorbracht :
Afbeelding


En dit is het rijtuig waar ik bij een volgende gelegenheid toch maar weer voor ga kiezen :!:
Afbeelding


Ook het slaaprijtuig Graz-Zürich viel me nog speciaal op. Een AB30 als ik me niet vergis ? In elk geval mijn favoriete type slaapwagen in de tijd dat ik als steward werkte bij Wagons-Lits.
Afbeelding


Vervolgens een zware aderlating om dit ticket te bekomen.
Daar moeten we dus maximaal gebruik van gaan maken in de komende drie dagen 8)
Afbeelding


Deze treinen zal ik vandaag nemen :
Afbeelding


Onderweg van Zürich naar Luzern :
Afbeelding


De SBB CFF FFS denkt ook aan de klanten van de toekomst :
Afbeelding


In Luzern overstap op deze trein richting Sankt-Gallen :
Afbeelding


Slechts één halte verder stap ik alweer af voor een bezoek aan iets dat al heel lang op mijn lijstje stond :
Afbeelding


Hier enkele beelden van mijn bezoek aan het Verkehrshaus.
Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Sneeuwruimer vanop de Gotthard-bahn :
Afbeelding


Afbeelding


Zo zag het er op de autotrein tussen Kandersteg en Goppenstein uit (enkele decennia geleden...) :Afbeelding


De Gotthardlijn in de buurt van Wassen, met de bekende keertunnels. Hier kom ik later vandaag nog "in het echt"...Afbeelding


Afbeelding


De spoorweg waakte ooit over de jongedames op reis :
Afbeelding


Deze opstelling stond er naar aanleiding van de opening van de Gotthard-Basistunnel die eerder in 2016 openging en sinds december 2016 ook door reizigerstreinen gebruikt wordt.
Afbeelding


Het was een erg interessant bezoek. Ik bracht uiteraard de meeste tijd door in het gedeelte dat aan de spoorwegen gewijd is maar vond ook de sectie over de luchtvaart zeer interessant.


Verderzetting van de reis langs de noordkant van het Vierwoudstedenmeer :
Afbeelding
Afbeelding


Onderweg komen we langs een plaatsje dat bekend is bij liefhebbers van ons koningshuis.
Afbeelding


En al snel kom ik aan in Arth-Goldau :
Afbeelding


Blik naar het zuiden :
Afbeelding


De ICN naar Lugano laat ik voorbijgaan :
Afbeelding


Want ik ga met deze trein verder :
Afbeelding


Bij het uitrijden van Arth-Goldau krijg ik de raad een andere hobby te zoeken !
Wat hebben mensen toch tegen treinliefhebbers :wink: ?
Afbeelding


We komen de voorziene driemaal voorbij de kerk van Wassen...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En komen dan aan in Göschenen, vlak voor het noordportaal van de "oude" Gotthardtunnel.
Dit is de laatste zomer voor de ingebruikname van de basistunnel. Ik vermoed dus dat er wat meer spottersactiviteit is dan anders...
Er staan in elk geval heel wat mensen te fotograferen op het ogenblik dat ik aankom :
Afbeelding


Mooie perronoverkapping :
Afbeelding


Het noordportaal (anno 1882) :
Afbeelding


Mijn volgende bestemming staat hier aangegeven :
Afbeelding


Een halfuur voor mijn trein richting Andermatt zie ik deze alvast de klim aanvatten :
Afbeelding


En dit is de trein waarmee ik zal vertrekken richting Andermatt en Brig, deze vertrekt vanaf het plein voor het stationsgebouwtje van Göschenen :
Afbeelding


We zijn begonnen aan de klim :
Afbeelding


Göschenen ligt al vrij snel diep onder ons :
Afbeelding


De oude Gotthardpasweg :
Afbeelding


We naderen Andermatt :
Afbeelding


Verder reizend richting Brig bereiken we het station van Realp.
Afbeelding


Realp is de oostelijke terminus van de autotrein door de Furka-basistunnel.
Afbeelding
Afbeelding


De "Furka-Bergstrecke" is ondanks opening van de basistunnel behouden gebleven en wordt nog steeds gebruikt door toeristische treinen.
Mijn gewone regionale trein gaat wel via de basistunnel. Aan de westkant van de tunnel bereiken we het station van Oberwald.
Afbeelding


Hier nog wat verdere beelden van de "afdaling" naar Brig :
Afbeelding
Afbeelding


Dit is de avontuurlijke hangbrug nabij Fürgangen-Belwald :
Afbeelding


Afwisselend over gewone spoorweg en tandradspoorweg gaat de afdaling verder
Afbeelding

Afbeelding


Kort voor 19u bereiken we het station van Fiesch en hou ik het fotograferen voor bekeken.
Afbeelding


In Brig aangekomen is het een tiental minuutjes stappen tot aan mijn hotel.
Onderweg steek ik de "Rotten" over, niet veel meer dan een beek...
Moeilijk voorstelbaar dat deze verderop uitgroeit tot de uit de kluiten gewassen Rhône.
Afbeelding


Dit is mijn onderkomen voor de komende nacht :
Afbeelding


Na het avondeten is het even extra slikken bij het zien van de rekening. Na enkele dagen Kroatië (in weinig toeristische gebieden) is het contrast met de Zwitserse prijzen eens zo groot :o
Afbeelding


Hoe het de volgende dag verder ging lezen jullie in een volgende post.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 06 feb 2017, 20:13 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8141
Land: Nederland
Leuk! Zwitserland is toch wel een fantastisch mooi land!

_________________
De ware reiziger heeft geen reden nodig om op reis te gaan (Goethe)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 07 feb 2017, 18:34 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 30 apr 2010, 01:11
Berichten: 313
.
Dag 2... blauw aangeduid op mijn kaartje : (klik voor grote versie)
Afbeelding


Kort voor halfnegen wandel ik door het centrum van Brig weer naar het station.
Afbeelding


Het is sowieso hoog tijd dat ik hier weg ben want jodelen is niets voor mij :mrgreen:
Afbeelding


Dit zijn de treinen die vandaag op mijn programma staan :
Afbeelding


Eerste etappe is dus de rit naar Zermatt.
Afbeelding


Op de tafeltjes in de trein staan plannetjes van de lijn die we gaan berijden :
Afbeelding


En dit is waar we naartoe gaan :)
Afbeelding


Tussen Brig en Visp gaat het nog door de Rhônevallei. Rechts van ons klimt de "oude" Bergstrecke van de Lötschberg omhoog.
Afbeelding


Onderweg kruisen we één van de drie Glacier-Express treinen die vandaag van Zermatt naar Sankt Moritz rijden.
Afbeelding


Het landschap wordt behoorlijk spectaculair.
Afbeelding


Aankomst in Zermatt bij stralende zon, de volgende Glacier-Express van vandaag staat er net klaar voor vertrek.
Afbeelding


Zermatt is auto- en vrachtwagenvrij. Onder andere de plaatselijke supermarktketen wordt dus ook per spoor bevoorraad.
Afbeelding


Voor het station staan deze alternatieve vervoermiddelen (elektrisch) :
Afbeelding


Ik maak een korte wandeling door het stadje waar Zwitserland trots op mag zijn.
Afbeelding


En hier is dan de Matterhorn :
Afbeelding


Vlak naast de kerk zijn er heel wat graven terug te vinden van Matterhorn-klimmers die het niet overleefd hebben...
Afbeelding


Zelfs mijn trolley voelt zich welkom nu.
Afbeelding


Geen tijd voor eten, de volgende trein roept...
Afbeelding


Terug aan het station. Ook paard en kar worden nog frequent als alternatief vervoermiddel gebruikt in Zermatt.
Afbeelding


Dit is de erg polyglotte vertrektabel van het station in Zermatt. Om 11h13 daal ik weer af tot in in Visp.
Afbeelding


Ook in de gewone regionale treinen rijden soms rijtuigen met panoramische ramen mee.
(Of was dit echt een toevalstreffer ?)
Afbeelding


In Visp overstap op de IC-trein naar Domodossola.
Afbeelding

Afbeelding


Ondanks het feit dat ik nu een stukje door Italië zal reizen hoef ik geen bijkomend ticket aan te schaffen.
Zowel de Simplon-lijn tot Domodossola als de volledige Centovalli-lijn tussen Domodossola en Locarno zijn inbegrepen in de SwissPass.


In Brig stappen twee Zwitserse politieagenten in met een groepje "ongewensten" dat terug naar Italië wordt gedeporteerd.
(Wel erg in contrast met dat verwelkomende bankje van Zermatt van daarstraks...)
Afbeelding


Aankomst in Domodossola.
Hier werden de "ongewensten" overgenomen door een viertal carabinieri die onze trein al staan op te wachten.
Afbeelding


Overstap op de Centovalli-lijn naar Locarno.
Afbeelding


Wat ik niet wist is dat er voor deze rit een speciaal panorama-treinstel gebruikt wordt...
Een klein supplement is verschuldigd.
Afbeelding


De mooie grote ramen... kunnen helaas niet geopend worden.
Afbeelding


Helemaal vooraan kan je ook naar voor kijken, de stuurpost neemt slechts de helft van de breedte van het treinstel in.
Afbeelding


We gaan alweer aan de klim.
Afbeelding


De stationsgebouwtjes in Italië vind ik best geslaagd.
Afbeelding

Afbeelding


Zicht op enkele seinen.
Afbeelding


Af en toe is mijn zicht op de spoorweg voor ons geblokkeerd.
Maar ik vind het prima, die ene vrouwelijke treinliefhebster op de wereld wil ik geen strobreed in de weg leggen...
Afbeelding


Kruising met een Zwitsers treinstel :
Afbeelding


Zodra we Locarno naderen gaat de lijn ondergronds :
Afbeelding


Het station Sant Antonio doet denken aan ons Brussel-Kapellekerk :
Afbeelding


Aangekomen in het FART-station van Locarno :
Afbeelding


Korte wandeling tot aan het meer :
Afbeelding


En dan naar het FFS-station van Locarno
Afbeelding


Dit is mijn volgende trein. Mijn bestemming is opnieuw Göschenen.
Afbeelding


Ook ten zuiden van de Gotthardtunnel is er een punt waar men dankzij keertunnels drie "verdiepingen" van dezelfde lijn kan zien.
Afbeelding


En dan gebeurt er iets erg eigenaardigs... Mijn trein loopt 10 minuten vertraging op.
Dat zijn we niet gewend van de Zwitsers. Het is ook de enige vertraging die ik in deze drie dagen zal beleven.


Aankomst in Göschenen dan ook net te laat voor mijn aansluiting naar Andermatt.
Afbeelding


De extra tijd dan maar gebruiken om even te kijken naar wat foto's over de bouw van de Gotthardtunnel in de 19de eeuw.
Afbeelding


En ook in Andermatt heb ik een halfuurtje meer tijd dan voorzien.
Ondanks de reclame op de lok is dit een gewone regionale trein richting Brig.
Afbeelding

Afbeelding


Mijn reis gaat verder richting Disentis/Muster.
Afbeelding


Vanuit het station is al goed te zien dat er steil geklommen zal moeten worden :
Afbeelding


En we zijn vertrokken :
Afbeelding


Nauwelijks enkele minuten,later ligt Andermatt al heel diep onder ons :Afbeelding


We klimmen nu naar de Oberalppass in heel mooi avondlicht :
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Na de Oberalppass dalend richting Disentis.
De aankondigingen in de trein worden hier ook in het Retoromaans gedaan, klinkt bevreemdend.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Zicht op Disentis
Afbeelding


In Disentis een snelle overstap tussen de Matterhorn-Gotthardbahn en de Rhätische Bahn.


Mijn eindbestemming voor vandaag staat hier aangekondigd.
Afbeelding


En dit is de trein van Rhätische Bahn die me verder zal brengen.
Afbeelding


Iemand benadert me terwijl ik bovenstaande foto sta te maken.

Hij overhandigt me een DVD waarvan hij me bezweert dat ik deze zeker eens moet bekijken.
"Want Zwitserland is zoveel meer dan chocolade en kaas."
Het duurt even voor hij me er van kan overtuigen dat ik de DVD echt gratis voor niets meekrijg :D
Maar okee, uiteindelijk bedank ik hem en stop de DVD in mijn valies.

Thuisgekomen zal ik merken dat er weliswaar een kort promofilmpje over Zwitserland op staat...
Doch het leeuwedeel van de DVD wordt ingenomen door een film over Jezus :lol:
Afbeelding


Hier dan nog wat foto's van mijn rit tussen Disentis en Reichenau-Tamins.
(daarna werd het te donker)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Deze kinderen vinden het ook leuk op de trein.
(sorry voor de slechte kwaliteit)
Afbeelding


De streek van de Rheinschlucht ziet er heel erg mooi uit.
Afbeelding


Vanaf Chur neem ik nog snel de trein richting Arosa tot aan de halte Chur Stadt.
Die halte ligt vlakbij mijn hotel voor vanavond.


Einde van een mooie dag in spoorwegparadijs Zwitserland.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 08 feb 2017, 21:22 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 30 apr 2010, 01:11
Berichten: 313
.
Dag 3... rood aangeduid op mijn kaartje : (klik voor grote versie)
Afbeelding


Kort na halfnegen verlaat ik mijn hotel.
Het ziet er naar uit dat het ook vandaag een heel mooie zonnige dag wordt.
Afbeelding


Onderweg naar het station rijdt de trein vanuit Arosa me voorbij.
Het blijft een vreemd zicht een trein die zich als een tram gedraagt...
Afbeelding


Ik ben bijna aan het station als ik nog dit reisbureau tegenkom met een slogan waar ik me wel in kan vinden :
Afbeelding


Deze treinen staan op het programma vandaag :
Afbeelding


Dit is de eerste. Hiermee reis ik tot Samedan.
Afbeelding


Enkele beelden van onderweg (met o.a. het bekende Landwasserviadukt).
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


In Samedan stap ik over richting Pontresina.
Afbeelding


De trein wordt met +7 aangekondigd maar komt gewoon op tijd :)
Afbeelding


Dit stukje lijn vormt een soort by-pass van Sankt Moritz.
Afbeelding


Aankomst in Pontresina.
Afbeelding


Hier stap ik over richting Tirano.
Van alle mooie lijnen die op mijn programma staan kijk ik het meest uit naar deze Bernina-lijn.
Afbeelding


Enkel in het fietsenrijtuig kunnen de ramen open. Dus zoek ik daartussen een plaatsje (en ben niet de enige "fotograaf" met dat idee...)
Er is weliswaar ook een open panoramarijtuig maar daarvoor vind ik het toch net iets te frisjes.
Afbeelding


Begin van de reis
Afbeelding


In Morteratsch stapt er reeds een meerderheid van de fietsers uit, het wordt een stuk comfortabeler in het fietsrijtuig.
Afbeelding


We beginnen te klimmen en het landschap is echt prachtig :
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


In Alp Grüm stap ik uit.
Dit plaatsje is bekend omdat het in de winter enkel per spoor en niet langs de weg bereikbaar is.
Afbeelding

Afbeelding


Ik bekijk de open rijtuigen even van dichtbij.
Afbeelding


Er bestaat een soort verbroedering tussen de Berninabahn enerzijds en de Hakone Tozan Railway in Japan anderzijds.
Op de stationsgevel hangt een bordje in het Japans dat daarnaar verwijst :
Afbeelding


Vanuit Alp Grüm heeft men een heel mooi zicht op een gletsjer op de tegenoverliggende bergflank
Afbeelding


Een betere plek voor de lunch kon ik me niet voorstellen.
Afbeelding


Temeer daar ook treinen bekeken kunnen worden vanaf het terras.
Afbeelding


Deze bocht van 180 graden helpt de treinen om op korte afstand sterk te dalen richting Tirano.
Afbeelding


Na de lunch stap ik op de volgende trein zuidwaarts, hier beginnen we aan de 180°-bocht.
Afbeelding


Ik bevind me al heel snel veel lager als het terras waar ik zonet nog zat.
Afbeelding


En nog een bocht verder zitten we al onderaan de gletsjer.
Afbeelding


Er volgt nu een spectaculaire daling tot aan het meer van Poschiavo.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


In Le Prese wordt ook deze trein even een soort tram.
Afbeelding

Afbeelding


Het meer van Poschiavo
Afbeelding


En een plaatsje met de toepasselijke naam Miralago.
Afbeelding


Een blik op wat mechaniek
Afbeelding


We bereiken Brusio voor een laatste hoogtepunt, het 360° keerviaduct.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Vervolgens bereiken we Campocologno, het laatste station in Zwitserland.
Afbeelding


En dan rijden we Italië binnen
Afbeelding


Door de straten van Tirano
Afbeelding


Aankomst in het RhB-station van Tirano
Afbeelding


Door deze "douanegang" kom ik op het stationsplein.
Afbeelding


Aan dit stationsplein liggen zowel het RhB-station...
Afbeelding


...als het FS-station.
Afbeelding


Hier moet ik een extra ticketje kopen... maar in Italië is dat zelden echt pijnlijk voor de portemonnee.
Afbeelding


En dan naar het perron
Afbeelding


Dit is de trein die ik ga nemen tot in Monza.
Afbeelding
Afbeelding


De lijn waarlangs ik reis volgt voor een groot stuk de oevers van het meer van Como.
Doch dit op vrij grote afstand, er zijn weinig plaatsen waar ik het meer echt kan zien.


Aankomst in Monza.
Afbeelding


Aan de overkant van het stationsplein heeft iemand enkele fietsen tegen een gevel geplakt.
Anti-diefstal ?
Afbeelding


We zijn in Italië dus vertragingen zijn plots heel normaal.
Ik kan om 17u50 nog prima mee met deze trein van 17u22.
Afbeelding


Omwille van de situatie met de vluchtelingen wordt onze trein beperkt tot Chiasso.
De overstap in Chiasso is... chaotisch.


Met deze S-trein reis ik dan nog van Chiasso tot Melide.
Afbeelding


In de tunnel onder de perrons hebben enkele kinderen muurschilderingen mogen maken.
Blijkbaar spreekt de TGV nogal tot de verbeelding.
Afbeelding
Ik zou willen zeggen : "Be careful what you wish for !".
Ze willen echt geen reserveringsplichtige treinen met yield management door de Gotthard-basistunnel.(hoop ik)


En in dit hotel aan het meer van Lugano komt aan deze trip een einde
Afbeelding


Tenslotte wil ik nog deze affiche met jullie delen die ik in Lugano zag :
Afbeelding

Geeft voor mij perfect aan hoe Zwitserland - in tegenstelling tot vele andere landen in de wereld - wél met de belangrijke dingen bezig is.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 09 feb 2017, 09:05 
Offline
Trans-Siberië Express
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 09 jul 2008, 23:12
Berichten: 1132
Leuk verslag en foto's.

Groetjes ben2


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 09 feb 2017, 20:25 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 03 aug 2008, 13:35
Berichten: 1291
Land: Nederland
Locatie: Tirana
Leuk verslag!

_________________
Állítsa meg a korrupció, MÁV!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 12 feb 2017, 10:05 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 07 okt 2011, 08:34
Berichten: 454
Land: Nederland
Locatie: Enschede
Heerlijk verslag en vooral schitterende plaatjes! :D Bedankt voor het plaatsen!

_________________
Mijn Flickr account


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 12 feb 2017, 18:39 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 30 apr 2010, 01:11
Berichten: 313
Graag gedaan :)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 12 feb 2017, 18:46 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 20 jun 2009, 13:23
Berichten: 1052
Land: Nederland
Locatie: Station Diemen NS
Mooi verslag maar jammer dat het een verschrikkelijk duur land is. 41 euro voor een maaltijd gaat boven mijn budget. :roll:


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 12 feb 2017, 19:07 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8141
Land: Nederland
Nou dat kan heus wel goedkoper. Ook in Zwitserland kun je het zo duur maken als je zelf wil. Ga naar een grote Coop of Migros, daar heb je vaak voor zo'n 8 frank een warme maaltijd (in de supermarkt zelf in een warmhoudvitrine), en best lekker ook, want de Zwitsers gebruiken wel allemaal producten van goede kwaliteit. Ook kun je daar redelijk voordelig maaltijdsalades en belegde broodjes krijgen. Het hoeft niet extreem duur te zijn in Zwitserland.

Bij McDonald's of Burger King zal een menu je zo'n 15 frank kosten, een broodje bij de Subway of een kebabtent kost je rond de 10-12 frank. Ik heb in Zwitserland zelfs wel eens bij IKEA gegeten. Dan ben je ca. 10-15 frank kwijt.

Een andere optie is naar een warenhuis van Manor gaan, daar is vaak een La Place-achtig restaurant. Dat soort restaurants zitten ook in grotere winkelcentra waar een Coop of Migros zit. Die zijn wat duurder, maar je kunt daar wel even echt in een restaurant zelf eten. Dan zul je rond de 15-25 frank betalen, afhankelijk van wat je kiest.

_________________
De ware reiziger heeft geen reden nodig om op reis te gaan (Goethe)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 13 feb 2017, 08:16 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 19 okt 2008, 12:05
Berichten: 1074
Precies, als je het slim aanpakt kan het goedkoper.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 13 feb 2017, 10:10 
Offline
Trans-Siberië Express
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 09 jul 2008, 23:12
Berichten: 1132
In 2013 heb ik een 8daagse rondreis uitgedokterd en naast de kosten voor trein/hotel etc. €1235,27 heb ik nog €277,78 uitgegeven voor eten en drinken, nu drink ik geen alcohol en scheelt natuurlijk wel.

46e;Zelf uitgezocht Trein en Hotel
22-08-13 t/m 29-08-13
8-dagen RONDJE ZWITSERLAND

Rijswijk - Amsterdam Centraal 6,70
Amsterdam-Basel SBB (Economy Double cabin)€29,-+€50,- 79,00
Swiss Travel Systeem Swiss Pass 326,00
Boekingskosten 7,50
Overnachting Zermatt, Hotel Sarazena CHF 196,- 162,99
Zermatt - Gornergrat treinkosten CHF 20,50 17,04
Gornergrat - Zermatt treinkosten CHF 20,50 17,04
Zermatt - Chur (Panoramarijtuig) Reserv. kosten CHF 33,- 27,43
Overn.Chur, Comfort Hotel Postern Incl. Ontbijt en Bel. 73,04
Chur - Tirano (Panoramarijtuig) Reserv. kosten CHF 12,- 10,05
Tirano - Lugano (Bernina Expr. Bus) Reserv. kost. CHF 12,- 10,12
Overnachting Lugano, Acquarello Swiss Quality Hotel 97,19
Belasting Acquarello Swiss Quality Hotel CHF 3,25 2,74
Lugano - Luzern Reserveringskosten Treinreiswinkel 0,00
Luzern - Interlaken Ost Reserverings kosten 2xCHF 8,- 13,32
Grindelwald - Jungfraujoch - Lauterbrunnen CHF 136,40 112,40
Overnachting Lauterbrunnen, Hotel Steinbock 67,50
Interlaken Ost - Zweisimmen Reserverings kosten CHF 5,- 4,17
Zweisimmen - Montreux Reserverings kosten CHF 8,- 6,66
Overnachting Kreuzlingen, Hotel Swiss De Krone 90,18
Kreuzlingen - Konstanz buskosten 2,10
Konstanz - Offenburg - Dusseldorf Hbf (1e klas) 83,00
Dusseldorf Hbf - Utrecht Centraal - Rijswijk 19,00

Het tabelletje staat niet mooi onder elkaar maar geeft wel de kosten per item aan.

groetjes ben2


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.
[ GZIP: Off ]