World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 23 nov 2017, 22:59

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 25 feb 2017, 00:34 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Het is alweer een hele tijd geleden dat ik hier een verslag postte, ondanks dat ik altijd veel foto's maak tijdens mijn Europa tripjes. Ik kom er gewoonweg niet aan toe, maar zoals altijd: Tijd moet je maken. Dus ik ben er even (of naja...even) goed voor gaan zitten.

Eind december ben ik met twee vrienden naar Wit Rusland geweest, in de periode dat het in West Europa kerst is. We hadden tot dan toe alle drie veel gereisd en wel heel Europa gezien, echter, dit ene land ontbrak nog. De eerlijkheid gebied te zeggen dat research en verhalen een hoop duidelijk maken over het land, dus we wisten wel wat we wilden zien. En alles boeken was ook geen probleem, de website van de Wit Russische spoorwegen (Белорусская железная дорога/BCh), is zeer handig en de prijzen gigantisch laag. Dus hadden we alles maar gewoon alvast geboekt, want gezien de prijzen zou het niet heel erg zijn om dan van onze planning af te wijken. Maar we wisten niet wat voor mensen we zouden treffen, hoe er op ons gereageerd zou worden en hoe de recente Rusland ontwikkelingen ons parten zouden spelen. Dit klinkt allemaal lichtelijk overspannen natuurlijk, maar ook met al onze reiservaring hadden we gewoonweg geen idee. Maar van het mannetje bij de ambassade in Den Haag tot letterlijk elk persoon die we hebben gesproken waren die zorgen achteraf geheel onterecht. Wat hebben wij een heerlijke reis gehad en fantastische mensen ontmoet! :P Hier het verslag:

De foto's zijn met met iPhone, DSLR en een compactcamera gemaakt. Ik heb nog niks kunnen bewerken/optimaliseren.

1.
Afbeelding
21 december. We vlogen met Ukraine International Airlines (UIA) AMS-KPB-MSQ met een 6 uur durende overstap in de Oekraïense hoofdstad. Hier ligt duidelijk Berlijn, zo'n 10 kilometer lager.

2.
Afbeelding
Uiteraard is het altijd mooi weer tijdens de vlucht. We vertrokken overigens om 05.30 uit Amsterdam met een moderne 737-800.

3.
Afbeelding
JA! Mijn eerste stap op Oekraïense bodem. Vreemd genoeg had ik dit land nog nooit bezocht.

Na een snelle afhandeling bij de security op het Borispol International Airport, vandaar de code KBP (Kiev BorisPol), vonden we de bus die ons naar het meest dichtstbijzijnde metrostation zou brengen. Hier begon meteen de chaos al, aangezien de chauffeur en tevens controleur eerst iedereen liet instappen tot er geen ademruimte meer was, en vervolgens de moordend warme bus door ging om bij iedereen af te rekenen. De locals vonden dit maar normaal en keken niet echt gek op.

4.
Afbeelding
Dit was een lokaal winkelcentrumpje bij de bus/metrohalte, waar we geheel volgens het draaiboek meteen werden lastig gevallen door een dronkenlap. Bij het binnenlopen het het metrostation raapte een man voor ons plotseling een dik pak met Amerikaanse Dollars op. Hij leek het met ons te willen delen, maar we feliciteerde hem, wensten hem een fijne kerst en liepen maar snel door. Gehaaide Oost Europa reizigers die we zijn :lol: Dit was nog wel even stof tot nadenken in de lange metrorit naar het centrum.

5.
Afbeelding
Het vrij typische metrostation Харківська (Kharkivska) waar we instapten.

6.
Afbeelding
Ein-de-lijk ben ik dan in Kiev! Een stad die ik echt al heel erg lang wil bezoeken, en waar we nu slechts een paar uur in kunnen doorbrengen. Dit is uiteraard het Maidan.

7.
Afbeelding
Voorafgaand aan deze reis heb ik heel wat docu's gekeken over de Maidan revolutie en alle problematiek daarna. Het voelde daarom wel bijzonder om er nu zelf rond te lopen.

8.
Afbeelding
Het bekende beeld waaromheen de activisten zich bevonden met daarachter hotel Ukraina.

9.
Afbeelding
De helft van het plein, maar wel met de brug waarvandaan de Berkut de burgers onder vuur nam.

10.
Afbeelding
Niet ver bij de Maidan vandaan ligt een tweetal kloosters, waarvan deze de Sint Sofiakathedraal huist. De stad is hier in kerstsferen gehuld, wat dit plein niet echt ten goede komt naar mijn mening. Ook waren er wel erg veel opdringerige mannetjes die perse een duif op je schouder moesten zetten.

11.
Afbeelding
In het St. Michaelsklooster was het veilig voor de demonstranten tijdens de revolutie, het wordt nog steeds gezien als een symbolische plek. Zelf vind ik het vooral een schitterend complex.

12.
Afbeelding
Op een deel van de buitenmuur is een gedenkplaats ingericht met foto's van slachtoffers.

13.
Afbeelding
Wat hier beter te zien valt.

14.
Afbeelding
Ik vond hier vooral de doodse stilte op de binnenplaats indrukwekkend, in een miljoenenstad als Kiev. Ik kom hier zeker nog eens terug als het zomer is.

15.
Afbeelding
Weer terug op de Maidan, waar zo goed als dagelijks nog kleinere protesten plaatsvinden. Zo ook vandaag dus.

16.
Afbeelding
We konden het niet laten om even met de metro langs Passazhirskiy te gaan.

17.
Afbeelding
Het schitterende station van Kiev. Het moge duidelijk zijn dat die poster niet erg veel toevoegt hier :wink: Hierna begon het grote taxispel, waarbij we oprecht opzoek waren naar de bus die ons weer terug naar Borispol Airport zou moeten brengen. Maarja, het is wel leuk om te kijken of we in de buurt van de busprijzen konden komen. Dit resulteerde in een achtervolging tot op de loopbrug van het station, waarna we tot een mooie deal konden komen. En gezien de staat van het voertuig was die prijs achteraf maar goed ook. :lol:

18.
Afbeelding
We waren ruim optijd weer op het luchthaven van Kiev. Tijdens het boarden spraken we zowaar een jongen uit Breda die op familiebezoek ging in Wit-Rusland. Een moderne E190 van Embraer vloog ons soepeltjes naar Minsk. Let the adventure begin!

Het security process ging eigelijk heel erg voorspoedig, we hadden alle papieren in orde, alleen moesten we ons immigratiepapiertje nog even invullen bij het ontbreken van een pen in het vliegtuig. Het was nog even spannend of onze tassen wel aan zouden komen, omdat de mijne na een meter lopende band al vast liep op Schiphol :mrgreen: Met tas en wel trokken we, dachten we, een buskaartje voor naar de trein uit een automaat. Vervolgens kwam er een bus waarvan de chauffeur liet merken dat het de juiste was, uiteraard na het laten zien van het kaartje.

19.
Afbeelding
Vlak na vertrek van de terminal stond deze oude Illyushin tussen talloze oude Sofjet vliegtuigen langs de weg. So far, so good. Echter na tien minuten door een donker bos gereden te hebben moesten we de hoop op een treinstation opgeven, we hadden werkelijk geen idee waar de pikdonkere bus heen zou gaan. Uiteindelijk zagen we het blauwe bolletje van de GPS wel richting de stad gaan, waardoor we door kregen dat we in de directe bus zaten, naar Minsk Passazhirsky.

20.
Afbeelding
Met verbazing keken we naar alle versieringen op de gebouwen en pleinen. Kerst werd hier immers toch (nog) niet gevierd?

21.
Afbeelding
Dit sloeg wel alles, en het was er nog gezellig ook. Zo'n bol en '2017' letters hebben we overigens in elke stad gezien. Ze hadden het ook steeds over de 'newyears tree' in plaats van de kerstboom :P

22.
Afbeelding
Vanaf het station, waar je van de grond kon eten, hadden we ons hostel vrij snel gevonden. Tijdens de wandeltocht viel het ons meteen op hoe ongelofelijk geordend en schoon alles is in Minsk. Na het inchecken, met bijpassende pantoffels, gingen we opzoek naar een avondmaaltijd.

23.
Afbeelding
Hierbij liepen we door het mooie historische stadsdeel van Minsk. Het restaurant hier op de voorgrond bleek later een leuke bar te zijn met op dat moment live muziek van een Tom Waits achtige singer-songwriter.

Na het eten wilden we wat bier en sfeer proeven. In onze straat 'Revaliucyjnaja vulica' zat een ontzettend gezellige rock bar waar ze de opzet van 'Hardrock Cafe' nauwkeurig hebben overgenomen. Zelfs de gouden plaatjes bij alle voorwerpen aan de muur waren precies hetzelfde. Desalniettemin was dit dus super gezellig, mede vanwege een liveband, en alle mensen waar we heel erg makkelijk contact mee hadden. Zo werden we meteen meegenomen naar andere plekken, en kwamen we onderweg nog een halfdronken man tegen die claimde bij ons in het vliegtuig te hebben gezeten. (later bleek dit verhaal te kloppen :lol: ) We hadden iets te veel lol met deze mensen, waardoor we er vroeg in lagen.

24.
Afbeelding
22 december. Deze ochtend zouden we meteen de trein naar Гомель (Gomel) nemen. De wandeling naar het station en onze gesteldheid maakte de foto's er niet scherper op :mrgreen:

25.
Afbeelding
We namen trein 390 naar Анапа (Anapa), een plaats met 50.000 inwonders gelegen in Rusland aan de Zwarte zee in Krasnodar Krai en bijna 48 uur treinen. Niet dat we hier helemaal heen gingen, want Gomel was een ritje van ongeveer 3 uur. We hadden nog net genoeg tijd om een bak noodles te scoren in een van de vele stalletjes, gezien het vooruitzicht van kokend water aan boord.

26.
Afbeelding
Onze trein naar Anapa, euh, Gomel. Ondanks dat het toch eind december was, wilde de winter nog niet echt toeslaan in dit normaal toch wel erg koude land.

27.
Afbeelding
Deze prachtige gordijntjes hebben we maar wel even opzij geschoven na de foto.

28.
Afbeelding
Inmiddels hadden we onze noodles gevuld met kokend water. Iets wat wel een terugkomend fenomeen zou worden tijdens deze reis. Er werd geen trein ingestapt zonder noodles!

29.
Afbeelding
We hadden voor het gemak maar de meest luxe klasse geboekt. Het enige nadeel: De 'echte' Witrus kwamen we in de treinen dus absoluut niet tegen, maar dat maakten we in de steden meer dan goed.

30.
Afbeelding
Kijk, dit is weer heel wat anders dan de perfect schoongeveegde boulevards in Minsk. Typisch Oost Europese/Russische laagbouw die je in veel landen tegenkomt waaronder in de Baltische staten.

31.
Afbeelding
In Жлобін (Zlobin) halteerden we lang genoeg om ons te realiseren dat er een soort kas gedeeltelijk over het oude gebouw heen was gezet. Modern. Dit was ook het moment waarop ik me realiseerde dat mijn Nikon D90 nog in het kluisje op onze kamer in Minsk lag :shock: Dit kluisje zat weliswaar op slot, maar het was wel schrikken. De gezellig nacht in Minsk had zijn sporen nagelaten dus. Na een telefoontje met het hostel waarbij ik meteen maar een reservering maakte voor over een paar dagen was ik alweer redelijk gerustgesteld.

32.
Afbeelding
Inmiddels reden we langzaam Gomel binnen, de stad die ondanks de hoge dosis radioactiviteit vanwege de Tsjernobyl ramp ruim 500.000 inwonders heeft. Een stad ter grootte van Den Haag Dus. Later meer hierover!

Zie ook: DEEL 2 en DEEL 3

Laatst gewijzigd door hvondelen op 10 mei 2017, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.

BerichtGeplaatst: 25 feb 2017, 13:15 
Trans-Siberië Express

Mooi verslag! 8)

BerichtGeplaatst: 25 feb 2017, 18:03 
Trans-Siberië Express

Prima verslag en bijbehorende foto's.

groetjes ben

BerichtGeplaatst: 25 feb 2017, 19:15 
Maglev

Leuk verslag, ik heb het met plezier gelezen 8) Bedankt voor het plaatsen, ik kijk uit naar het vervolg!

BerichtGeplaatst: 27 feb 2017, 13:51 
Intercity

Leuk! Ik zat met 34 graden in Minsk. Dat was afzien pfff.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00