World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is nu 17 okt 2017, 12:31

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 08 maart 2017, 16:54 
Maglev

.
Dag 8 en 9

En hier dan het laatste bericht over mijn interrailreis van iets meer dan een jaar geleden.

Het gaat over een dag die ik in de buurt van de Brenner doorbracht en over mijn terugreisdag. De trein speelt hier geen grote rol meer in maar ik wil het verhaal toch afmaken.

Ik heb vrij goed geslapen. Heel de nacht is er op de achtergrond wat gezoem van de Brennerautobahn te horen. Het hindert me niet om te slapen maar ik had natuurlijk veel liever treinen horen denderen.

Ik had weinig verwachtingen bij het ontbijt... ik vermoedde dat het vooral veel zou zijn maar niet echt gezond.
Doch dat was verkeerd gedacht, het was heel gevarieerd en met onverwacht veel fruit. Ook de koffie was erg lekker.
Ik kreeg er ook het Tiroler dagblad bij en zat tussen enkele stamgasten die een kaartje legden. Ik voelde me bijna thuis.

Het weer ziet er ok uit. Mijn plannen om tevoet naar de Brenner te gaan langs de wandelroute kunnen zonder problemen worden uitgevoerd. Tegen 10u30 ga ik op stap.

Jammer dat de wandelroute voor het overgrote deel gelijk loopt met de hoofdweg. Veel gezonde berglucht ga ik dus niet gehapt hebben zo tussen Brennerstrasse en Brennerautobahn.

Afbeelding

Gedurende de volledige wandeling verloopt de spoorweg een heel eind hoger, ik kan er veel minder van zien dan ik hoopte. Pas bij het bereiken van de Brennerpas komen we gelijk.
Afbeelding

Behalve om te tanken hebben Italianen nog onderstaande redenen om even de grens met Oostenrijk over te wippen :
Afbeelding

Afbeelding

En dan kom ik aan de grens zelf.
Het politiek incorrecte bord "Südtirol ist nicht Italien" werd blijkbaar verwijderd. (hier wel nog te zien : http://www.stefanocagol.com/IST-NICHT-ALIEN.gif)
Afbeelding

Later op de dag zou ik in het shoppingcenter dit oude beeld van de grenspost tegenkomen. Dateert uit de tijd dat er in één van beide landen nog links gereden werd blijkbaar...
Afbeelding

En dit zijn dan redenen waarom Oostenrijkers al eens graag de grens naar Italië oversteken :
Afbeelding

Afbeelding

Rond het kleine kerkje van het dorp Brennero/Brenner (Italiaanse zijde) is een klein kerkhof. Deze grafsteen van een vader en zijn zoon vat heel bondig samen hoe Italië gedurende een bepaalde periode verbeten getracht heeft om de streek 100% te italianiseren.
Afbeelding

En zo bereik ik dan het station. Ik wou hier veel tijd doorbrengen en veel treinen fotograferen maar mijn kapotte camera besliste daar anders over. Enkel een paar beelden van mijn telefoon :
Afbeelding

Afbeelding

Aan deze man hebben we de Brennerspoorweg te danken.
Afbeelding

En we zijn in Italië dus de vakbond is prominent aanwezig op de prikborden van het station.
Afbeelding

Na een uitgebreid bezoek aan het shoppingcenter is het dan toch tijd om eens een trein te nemen vandaag.
Afbeelding

Ik reis even naar Vipiteno/Sterzing om er door de Kerstmarkt te lopen en om een pizza te scoren. Dat loopt allemaal volgens plan.
Vervolgens met twee regionale treinen terug naar Gries.

Bij aankomst in mijn pension betaal ik alvast de rekening en vertel uitgebreid hoe ik morgen met mijn valies de berg op moet om om 07u35 een trein te halen... Helaas stelt de uitbater me niet spontaan voor om me even met de wagen te brengen. Ik kon maar proberen ;-)

De volgende morgen reis ik op deze manier terug naar huis :
Afbeelding

De klim naar het station valt al bij al wel mee ondanks valies... (die wegens allerlei aankopen gisteren in de Brenner-outlet een stukje zwaarder is geworden).
Camera houdt er volledig mee op vandaag, ik heb enkel nog deze foto van bij mijn vertrek in Gries. Het wordt opnieuw een mooie zonnige dag in de streek van de Brenner.
Afbeelding

Op de trein naar Innsbruck direct energiepeil opladen met enkele bananen die ik nog kon meenemen vanochtend.

In Innsbruck dan overstap op de trein naar Garmisch-Partenkirchen. Dit spoorlijntje stond al lang op mijn lijstje en is zo mooi als ik me voorstelde. Zeker in het begin, de klim van Innsbruck omhoog langs het Inntal is prachtig. Ook een mooi zicht op de luchthaven. De trein werkt met haltes op verzoek en dat werkt heel efficiënt. Er wordt geen tijd mee gewonnen maar het spaart - zeker op klimmende stukken - veel energie uit.

Ook de route van Garmisch-Partenkirchen naar Reutte is heel mooi. Ik zie er dezelfde beelden als eergisteren in het Pustertal. De bergen volledig groen met af en toe een door sneeuwkanonnen aangelegde piste die dan overvol skiërs zit.

De rit van Reutte naar Kempten loopt eveneens door een mooi landschap. Doch als ik hier zou wonen zou deze treindienst me niet blij maken. Ons dieselstelletje haalt maar weinig snelheid, de reistijd is makkelijk het dubbele van wat het met de auto zou duren. Ik zie dan ook enkel maar toeristen meereizen.

De rest van mijn reis verloopt zonder noemenswaardige feiten.
(ik was allicht al niet meer in reismodus)

Hoewel een interrail-reis helemaal niet lijkt op de dagelijkse reis van een pendelaarster vond ik dit toch ideale lectuur voor onderweg :
Afbeelding

Dank voor de aandacht.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 maart 2017, 18:14 
Trans-Siberië Express

Al met al een leuk verslag.

Groetjes ben2

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 maart 2017, 20:55 
Trans-Siberië Express

Portbou schreef:
Dateert uit de tijd dat er in één van beide landen nog links gereden werd blijkbaar...
Afbeelding
Oostenrijk is tussen 1921 en 1938 omgeschakeld van links naar rechts rijden. In Noord-Tirol gebeurde dat in 1930.

Zuid-Tirol werd al in 1919 bij Italië gevoegd, dus tussen 1919 en 1930 zal er op de Brenner een wissel van links naar rechts rijden zijn geweest.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 maart 2017, 16:35 
Maglev

Dank voor de aanvulling !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 maart 2017, 17:02 
Maglev

Portbou schreef:
.
...wordt in het lang en het breed aangekondigd in het Engels.
Hij bevat rijtuigen naar Humenne, Krakow en Kyiv.
Daarnaast worden er van het treindeel naar Humenne enkele rijtuigen afgekoppeld in Poprad-Tatry.

Zie mijn geluidsopname op youtube :
Afbeelding

Voor fans van stationsomroepen in Tsjechië nog deze tips:

24h in Pardubice :
https://youtu.be/NHTd3v3Aydc

Of het station Praha hl.n. live :
http://slowtv.playtvak.cz
(Klik door bovenaan in tweede kolom)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur