World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 16 dec 2017, 21:41

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 27 feb 2017, 16:51 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Hierbij het vervolg op DEEl 1

Ik was gebleven bij Го́мель (Gomel), gelegen in het Zuidoosten van Wit Rusland en met meer dan 500.000 inwonders de tweede stad van het land. De stad ligt op zo'n 50 kilometer van zowel de Russische als de Oekraïnse grens en is een belangrijk spoorknooppunt. Desalniettemin ligt het middenin een zwaar getroffen gebied wat betreft de enorme hoeveelheid straling die vrijkwam bij de Tsjernobyl ramp. De wind stond precies richting de stad, die overigens na miljarden aan schoonmaakprojecten (vraag mij niet hoe) prima leefbaar is. Zij het niet dat de inwoners echt wel een verhoogde kans op kanker hebben en er vlakbij de stad no-go areas zijn, het onderstaande kaartje illustreert dit goed. Op een aantal plekken in de stad, waaronder scholen, staan stralingsmeters (geigertellers) mocht er toch een dag zijn waarop de hoeveelheid te hoog is.

Afbeelding
(Bron: Euromaidanpress.com)

1.
Afbeelding
Daar zijn we dan! Deze reus van een diesel trok de trein van Minsk naar Gomel, hier werd deze ingewisseld door een Russische loc. Recentelijk is het hele traject van Minsk naar Gomel geëlektrificeerd, maar kennelijk nog niet gereed om in dienst te worden gesteld.

2.
Afbeelding
Lang leve pinautomaten die je een groot bedrag in zoveel mogelijk briefjes willen geven. Zo ook deze in Gomel. We hadden een appartement geboekt, pakweg tussen het station en het centrum. De locatie was niet zo moeilijk te vinden, maar de eigenaresse wel. Na een kwartiertje ijsberen en rondjes om het gebouw gelopen te hebben bleek ze gewoon in het appartement te zijn, waar deze foto is gemaakt. Het was overigens erg luxe en knus.

3.
Afbeelding
Hierna besloten we al snel om wat eten te gaan zoeken. Onze beste optie was om naar het Leninplein (hoe kan het ook anders :mrgreen: ) te lopen, maar afgezien van de enorme hoeveelheid kerstversiering en een enorm uitgestorven restaurant was er niet zoveel te doen. Uiteindelijk hebben we een restaurantje uit onze reisgids gehaald, wat echt een uitstekende keuze bleek te zijn!

Die avond werd Maarten 25, wat we in een cocktailbarretje hebben gevierd. Bij gebrek aan vindbare uitgaansgelegenheden zijn we hier blijven plakken en ontmoetten we een local. Haar Engels was niet zo goed, maar in het Spaans en Frans ging de communicatie uitstekend :P Al met al toch nog een uitstekende radioactieve avond!

4.
Afbeelding
23 december. Ons flatje en het grauwe straatbeeld. Funfact #1: De zon hebben we helemaal niet gezien tijdens deze reis.

5.
Afbeelding
Omdat we vanavond alweer de nachttrein zouden nemen, zijn we even naar het station gelopen om onze tassen in een kluisje te doen. Aldaar maakten we het vrouwtje van het bagagedepot nogal woest door Grivna's te geven ipv Rubles, Toch lastig, zo'n kilo aan briefgeld. Even snel wat foto's maken op het perron bleek gelukkig geen probleem. (Mijn excuses voor de scheve foto).

6.
Afbeelding
Aan de Sovetskaya, de hoofd-ader van de stad, staan alle belangrijke gebouwen maar ook wat relikwieën van waar ze hier zo trots op zijn: Het leger.

7.
Afbeelding
Maar ook langs deze straat, het fantastische Stalinistische circusgebouw dat nog volop in gebruik is!

Vervolgens begonnen we aan een missie. Aangezien mijn meest dierbare bezit, mijn Nikon D90, nog veilig in een kluisje in Minsk lag, kon ik niet lekker fotograferen. Het idee was om hier een goedkope camera aan te schaffen en die vervolgens in Nederland weer te verkopen. Ik had wel wat speling in mijn budget en ik wilde niet met alleen telefoonfoto's thuiskomen. Maar het vinden van een winkel waar ze fotocamera's verkopen bleek nog knap lastig. Niemand wist het echt, totdat we in een soort Macro-achtige winkel belandden waar een jongen ons wel wilden helpen. Hij liep met ons de winkel uit, de straat op en dacht het duidelijk aan te wijzen, maar na drie rondjes om hetzelfde blok en talloze mensen gevraagd te hebben waren we bijna ten einde raad. Totdat we er ineens recht tegenover stonden: FOTODOM. Uiteraard waren we hier al vier keer langs gelopen :lol: Hier kocht ik in 5 minuten tijd een mooi klein cameraatje, de verkoopsters waren stomverbaasd. Ik heb zelf immers in een camerawinkeltje gewerkt, dus echt lastig vond ik het niet. Missie geslaagd!

8.
Afbeelding
[testfoto 1]. Dit is dezelfde lange Sovetskaya die uiteindelijk bij het Leninplein uitkwam.

9.
Afbeelding
Het was nog wel even prutsen met alle instellingen. Dit is het oude en een huidig bankgebouw, tevens apotheek en kledingwinkel.

10.
Afbeelding
Weer terug bij het 'Gomel State Circus'. Mijn nieuwe aanwist had nog wel een beetje moeite met het donkere weer gezien de transparante auto's.

11.
Afbeelding
De lange wandeling terug naar het Leninplein. Links van de weg was een parkje met alle belangrijke gebouwen in Europa, uiteraard gemaakt van kerstverlichting (sorry, nieuwjaarsverlichting). Savonds was het daardoor mogelijk om in een oogopslag het de verlichtte Big Ben, Eiffeltoren, het Kremlin en de bieb van Minsk te zien.

12.
Afbeelding
Even verderop bevond zich het Chriminalistics Museum, met op de buitenmuur de geschiedenis van het land en de stad. Hier een klein deel daarvan

13.
Afbeelding
Een deel van de Sovetskaya bestond uit mooie Art Deco gebouwen waarvan dit wel een van de mooiste was. Ik kwam er thuis pas achter dat dit een postkantoor was, terwijl ik maar nergens mijn kerstkaarten kon posten :mrgreen:

14.
Afbeelding
Ach, uiteindelijk wordt je er vanzelf handig in!

15.
Afbeelding
Aan de achterzijde van het Leninplein bevind zich een mooi park (in de zomer nog veel mooier denk ik) aan de rand van de rivier Сож (Sozh). Dit pad eindigt bij deze rivier.

16.
Afbeelding
Even dacht ik dat het me was gelukt om Lukashenko zijn achterhoofd gefotografeerd te hebben (dat schijnt verboden te zijn), maar ik was even vergeten dat dit natuurlijk Lenin is...

17.
Afbeelding
In dit 'palace park' zijn de grootste bezienswaardigheden van Го́мель te vinden. Waaronder een zijkapelletje van de Kathedraal van Peter & St. Paul.

18.
Afbeelding
En uiteraard de kathedraal himself.

19.
Afbeelding
Dit ongelofelijk mooie kapelletje.....

20.
Afbeelding
.....dat met de grootst mogelijke precisie is versierd. Dit kapelletje staat op een graftombe van de familie Paskevich en is gebouwd aan het einde van de 19e eeuw.

21.
Afbeelding
Deze zelfde familie was samen de familie Rumyantsev belangrijk in de militaire geschiedenig van de stad en bazaten een paleis in dit park.

22.
Afbeelding
Een mooi standbeeld misstaat dan natuurlijk niet.

23.
Afbeelding
Dit is het Leninplein met de nodige versieringen, die nu nog niet aanstonden.

24.
Afbeelding
Hij houdt alles nog steeds in de gaten, zo ook de parcours wat kinderen afleggen in kleine jeepjes.

25.
Afbeelding
Uiteraard was het nogsteeds Maarten zijn verjaardag, wat het persooneel in het restaurant wilde vieren met een kaarsje in een broodje :lol:

26.
Afbeelding
Never forget Tania en Ivan en Ресторан ФаСоль! (Restaurant Fasol) Echt een aanradar voor degene die Gomel bezoekt!

27.
Afbeelding
En toen was het de avond voor kerstavond!

28.
Afbeelding
De Pieramohi Ave had een verlichtte middenberm voor voetgangers, helemaal tot aan het station. Erg prettig zo!

29.
Afbeelding
Dit provinciegebouw was uiteraard ook mooi verlicht. Ik begon Wit Rusland in het donker bijna mooier te vinden dan overdag.

30.
Afbeelding
Hier het station, mijn excuses voor de niet-scherpte, onze trein zou over ongeveer een half uurtje gaan. We werden hier overigens vergezeld door de dame die we de avond hiervoor hadden ontmoet.

31.
Afbeelding
Ome Lukashenko zwaaide ons ook nog even uit. De stationshal was echt schitterend vanbinnen trouwens!

32.
Afbeelding
Wij namen trein 601 naar По́лоцк (Polatsk). Een binnenlandse nachttrein welke onderweg oa de steden Могилёв (Mogilev) en Витебск (Vitebsk) aandeed.

33.
Afbeelding
Uiteraard bestond deze trein uit de zo kenmerkende blauwe rijtuigen in drie klasses.

34.
Afbeelding
En hier ook weer gordijntjes en een fijn vloerkleedje.

35.
Afbeelding
Deze trein reed wel een grote omweg en er moest zelfs ergens kopgemaakt worden. Wij hadden even geen idee waar we waren, totdat ik in het winkeltje rechts op de foto oude Rubles terug kreeg en besefte dat er ergens waren beland waar nooit toeristen komen :P

36.
Afbeelding
Hier waren we dus: Калінкавічы (Kalinkavichiy).

37.
Afbeelding
We hadden hier ongeveer 20 minuutjes om wat rond de lopen. Ook hier mocht de nieuwjaarsversiering niet ontbreken. Rechts van het gebouw, buiten beeld, stond nog een oude stoomlocomotief te pronken.

38.
Afbeelding
Tijdens een stop in Жлобін (Zjlobin) konden we weer even de benen strekken. Onze medepassagier in het coupeetje van 4 was een meisje van 13 zich natuurlijk wel even kapot schrok toen wij binnen kwamen wandelen in Gomel. Maar ze heeft haar ogen uitgekeken en haar lachspieren flink kunnen trainen. Leuk om zo'n reis ook bijzonder te maken voor iemand anders, ik ben benieuwd wat ze thuis allemaal te vertellen had :mrgreen:

39.
Afbeelding
24 december. En toen waren we in Полацк! (Polatsk) Hier hadden we veel over gelezen, en het moest een stadje vol met bezienswaardigheden zijn.

40.
Afbeelding
Waarschijnlijk lag het aan het feit dat het sochtendsvroeg was en nog half donker, maar die bezienswaardigheden hadden we nog niet kunnen vinden, afgezien van deze kathedraal welke uitkijkt over de rivier de Drivna. Even hiervoor liepen we nog onbedoeld over het terrein van de universiteit omdat we dachten dat dat de snelste route was naar de kerk. Ach, er was toch bijna niemand.

41.
Afbeelding
Een draak van een foto, maar goed, het geeft een beetje weer wat wij toen zagen. De Daugava, zoals de rivier in het Lets heet, mond uit bij Riga en is wonderbaarlijk genoeg nog nagenoeg ijsvrij.

42.
Afbeelding
Op loopafstand hiervandaan kwamen we het voormalige huis van tsaar Peter de Grote tegen, wat natuurlijk wel bijzonder is om even gezien te hebben.

43.
Afbeelding
Tijdens onze wanhopige zoektocht naar bezienswaardigheden en een plekje waar we even rustig wakker konden worden met een kopje koffie.

44.
Afbeelding
Helaas kwamen we weer bij het station uit, waarnaast een grote supermarkt zat die open was. Dit schitterende bord vond ik zelf wel erg typerend. Met de trein daarachter waren we een paar uur terug aangekomen vanuit Gomel.

45.
Afbeelding
In de supermarkt kon je verse karper en steur kopen, in de meest letterlijke zin van het woord.

46.
Afbeelding
Een sfeerplaatje van onze trein, lichtelijk uit verveling :P

47.
Afbeelding
Een goederentrein stond klaar om richting Vitebsk, Rusland of het Westen te vertrekken.

48.
Afbeelding
En een andere rolde net binnen vanuit de richting Letland. Deze stad ligt op zo'n 90 kilometer afstand van Daugavpils (tweede stad van Letland) en pakwag 50 kilometer bij Rusland vandaan. Hierdoor is het een belangrijk spoorknooppunt waar genoeg te zien is voor de liefhebber met geduld.

49.
Afbeelding
Ook was deze stad wel even anders dan het aangeveegde en opgepoetste Wit Rusland wat we tot nu toe hebben gezien. Dit busstation was tekenend wat dat betreft.

50.
Afbeelding
Het oude treinstation daarentegen, was wel erg mooi. Waar het niet dat het de functie als treinstation heeft moeten afstaan aan het gele gebouw ernaast, waar zich de loketten en wachtruimte bevinden. Hier hebben we ook flink uitgebreid gegeten met het rantsoen uit de supermarkt waarvan een deel te zien is helemaal rechtsachter.

51.
Afbeelding
Links stond onze trein naar Витебск (Vitebsk) klaar. Oorspronkelijk hadden we een paar treinen later gepland, maar we waren hier wel uitgekeken. En een lokale trein is voor zo'n stukje ook veel leuker dan de oorspronkelijke trein naar Moskou die we hadden gereserveerd :lol:

52.
Afbeelding
Heerlijk zitten!

53.
Afbeelding
Dit soort taferelen maken voor mij het treinreizen zo bijzonder. Het hoeft ook niet mooi te zijn wat je ziet, maar dit is wel het land.

En hiermee sluit ik dit deel af. In het vervolg hierop komen Vitebsk en Minsk nog aan bod :)

Zie ook: DEEL 3

Laatst gewijzigd door hvondelen op 10 mei 2017, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.

BerichtGeplaatst: 28 feb 2017, 23:40 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Tof verslag hvondelen! :D

BerichtGeplaatst: 01 mar 2017, 07:06 
Trans-Siberië Express

Fraaie foto's en verslag.

Groetjes ben2

BerichtGeplaatst: 03 mar 2017, 17:30 
Maglev

Land: Nederland
Zeer fraai! Heb ervan genoten! :D Dit lijkt me wel een reis waarvan je blij bent dat je met vrienden op stap bent en niet alleen, anders dan ga je je echt enorm vervelen op sommige plekken :mrgreen:

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00