World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 22 okt 2017, 18:04

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 18 apr 2017, 08:59 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 30 apr 2010, 01:11
Berichten: 313
Citeer:
Had je niet gewoon de trein van Chop naar Cierna nad Tisou kunnen nemen?
Uiteraard wel...
Maar dat was een stuk minder boeiend geweest... :mrgreen:


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 18 apr 2017, 16:35 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 30 apr 2010, 01:11
Berichten: 313
Citeer:
Citeer:
Een soort mijlpaal van de Oekraïnse Spoorwegen, ik weet niet wat deze aangeeft
Meestal worden dat soort monumenten gebruikt bij de overgang van de ene spoorwegregio naar de andere.
Had ik ook aan gedacht maar dat kan hier niet het geval zijn, de volledige spoorlijn hoort bij Lviv.
Ook kilometerpaal 1600 (vanaf Moskou) was een mogelijkheid maar die ligt meer naar het noorden.
Mysterie...


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 21 apr 2017, 00:52 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 30 apr 2010, 01:11
Berichten: 313
.
Dinsdagavond 14/03/2017 - Woensdag 15/03/2017 - huiswaarts

Ik werk verder het programma van de dag af...
Afbeelding


Korte overstap in Kosice dus...

Aankondiging van mijn trein (link naar youtube). Slowaaks vind ik erg mooi klinken.
Afbeelding


Een dik jaar geleden nam ik dezelfde trein en hetzelfde rechtstreekse rijtuig, toen met lang uitslapen tot in Karlovy Vary.
Het slaaprijtuig is nog van hetzelfde type.
Afbeelding

Afbeelding


Mijn ticket
Afbeelding


Het "pretpakket"
Afbeelding


Inclusief pantoffels
Afbeelding


Prijslijst
Afbeelding


Na deze halte in Kralovany...
Afbeelding


...zoek ik mijn bed op.
Afbeelding


Eventjes wakker terwijl we door Praag rijden.
Afbeelding


En hier onze aankomst in Praha Hlavni.
Tijdens het rangeren slaap ik nog even door.
Afbeelding


Echt opstaan doe ik bij ons vertrek uit Praha-Holesovice
Afbeelding


Ontbijten met zicht op de Vltava... en op een wolkenfabriek.
Afbeelding


Op tijd aangekomen in Usti nad Labem.
Afbeelding


Stationshal
Afbeelding


Stationsgebouw.
Afbeelding


Architectuur uit socialistische tijden...
Afbeelding


...met kapitalistische inhoud.
Afbeelding


Het Tourist Office deelt een gebouw met "onze" CSOB...
Afbeelding


En iets verderop kom ik nog meer België tegen.
Afbeelding


Midden op het marktplein sta ik dan plots in Tibet...
Afbeelding


Terug naar het station voor het vervolg van de reis :
Afbeelding


Dit treintype ("Regio Shark") heeft zijn naam niet gestolen.
Afbeelding


Aankondiging van mijn trein
Afbeelding


En het laatste ticketje voor deze reis
Afbeelding


Informatiescherm in mijn rijtuig
Afbeelding


En ook deze reisbegeleider
Afbeelding


Onze laatste halte in Tsjechië, Decin.
Afbeelding


Vanaf de spoorlijn is het kasteel goed zichtbaar.
Afbeelding


Mijn trein volgt de linkeroever van de Elbe en bevindt zich reeds in Duitsland.
Aan de overkant is nog Tsjechisch grondgebied, we rijden tegenover het dorpje Hrensko, toegangspoort tot het natuurfenomeen "Pravcicka Brana".
Afbeelding


Beetje opmerkelijk seinhuis nabij Bad Schandau
Afbeelding


Bijna twee jaar geleden ondernam ik enkele fietstochtjes hier langs de Elbe.
Ik heb dan dikwijls gebruik gemaakt van dit soort veerverbindingen.
Afbeelding


En als laatste beeld uit de Elbevallei dit zicht op het natuurfenomeen "Bastei"
Afbeelding


Het is echt een plezier om met de Eurocity-trein te reizen op deze as Praha-Hamburg. Comfortabele rijtuigen, zowel open als met compartimenten. Aan alle zetels grote ramen. Wifi (enkel in Tsjechië weliswaar). Goed restauratierijtuig met doenbare prijzen en heel goede kwaliteit. (al kon ik daar tijdens deze reis niet van genieten want het zat gedurende de hele reis vol)

Aangekomen in Berlin Südkreuz.
Het restaurant draait op volle toeren.
Afbeelding


De namiddag breng ik door met een bezoek aan het Stasi-museum.
Afbeelding

Afbeelding


Vlakbij het Stasi-Museum ligt station Berlin-Lichtenberg.
Daar staat al jaren dit historisch treinstel type VT 18.16 opgesteld.
Deze dieseltreinstellen dateren van eind jaren '60 en waren het meest prestigieuze treintype dat in de DDR gebruikt werd, vooral in gebruik op internationale trajecten. Dit stel wordt momenteel gerestaureerd, de werken lijken momenteel ongeveer halfweg.
Afbeelding


Alvorens naar de luchthaven te gaan stop ik nog even aan de Gedächtniskirche.
Dit is de plaats waar enkele maanden geleden een aanslag gepleegd werd met een vrachtwagen op de Kerstmarkt.
Afbeelding


En daarmee komt een einde aan deze reis.
Ik deed zoveel verschillende indrukken op dat het nauwelijks te geloven is dat de reis slechts vijf (goedgevulde) dagen duurde.

Dank voor jullie aandacht.
Ik hoor het graag als iemand zich door dit verslag liet inspireren om een gelijkaardige reis te ondernemen.


Hieronder nog een (uitvergrootbaar) plannetje en het volledige reisschema.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 21 apr 2017, 16:55 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 07 okt 2011, 08:34
Berichten: 454
Land: Nederland
Locatie: Enschede
Heel hartelijk bedankt voor het plaatsen, Portbou! Ik heb er echt met volle teugen van genoten en je hebt een aantal boeiende plekken opgezocht! :D Als ik nog wat tips nodig heb neem ik wel contact op, ik ben twee jaar geleden voor het laatst in Oekraïne geweest en het begint wel weer te kriebelen ;)

_________________
Mijn Flickr account


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 21 apr 2017, 17:16 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:39
Berichten: 8141
Land: Nederland
Mooi reis door het klassieke Centraal-Europa. 8)

_________________
De ware reiziger heeft geen reden nodig om op reis te gaan (Goethe)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 21 mei 2017, 12:47 
Offline
Sneltrein

Lid geworden op: 02 apr 2017, 15:45
Berichten: 34
Land: Nederland
Mooie platen, van een korte trip is er niet echt sprake van. De laatste platen van Praag, Usti nad Labem en het traject naar Dresden zijn erg herkenbaar voor mij.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 18 jul 2017, 18:13 
Offline
Sneltrein

Lid geworden op: 22 apr 2017, 22:09
Berichten: 46
Land: België
Mooi reisverslag, altijd ontspannend om zo'n verslag te lezen!
De rechtstreekse slaaprijtuigen naar Cheb (één via Usti en het andere via Plzen) worden einde december afgeschaft, althans volgens de info die ik heb gelezen op het drehscheibe-forum.

Groeten,
Kristof


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 19 jul 2017, 11:11 
Offline
Maglev

Lid geworden op: 30 apr 2010, 01:11
Berichten: 313
Citeer:
De rechtstreekse slaaprijtuigen naar Cheb (één via Usti en het andere via Plzen) worden einde december afgeschaft, althans volgens de info die ik heb gelezen op het drehscheibe-forum.
Inderdaad, ik heb ook over die plannen gelezen. Voorlopig zijn het nog maar plannen dus wie weet...
Zou in ieder geval erg jammer zijn want dan blijft voor die reisrichting enkel nog vroeg opstaan in Praag over...

In het algemeen ben ik voorstander van concurrentie op het spoor maar in dit specifieke geval leidt de concurrentie tot verschraling van het aanbod in plaats van uitbreiding.

Regiojet en LeoExpress snoepen met hun goedkope nachttreinen een groot deel van de zit- en ligplaatsreizigers van CD en ZSSK af. En met enkel slaapwagenreizigers krijgen CD en ZSSK hun nachttreinen niet meer rendabel.

Dus op termijn zullen er weliswaar nog wel genoeg nachtverbindingen overblijven op deze route maar slaapwagens gaan er helaas niet meer bij zijn.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.
[ GZIP: Off ]