World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is nu 17 okt 2017, 12:13

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 01 mei 2017, 21:56 
Sneltrein

Regelmatig maak ik (meerdaagse) treinreizen, hieronder een verslagje van een dagje 'TGV-Noord' op 30 oktober 2016. Deze daguitstap maakte ik met mijn 8-jarige zoon die het treinreis-virus heeft overgenomen, fout in het DNA ? :)

De route:
Lier > Antwerpen-Centraal > Lille-Europe > Tourcoing > Paris-Massy > Paris-Nord > Lille-Europe > Brussel-Zuid > Antwerpen-Centraal > Lier.

De trajecten naar Antwerpen-Centraal en terug vanuit Brussel-Zuid worden afgelegd in een Desiro van de NMBS. Met 305 eenheden zijn deze treinstellen dan ook omnipresent op het Belgische spoornet... De Desiro werd oorspronkelijk ontworpen voor de bediening van de Brusselse regio, achteraf blijkt dus heel België tot de Brusselse regio te behoren... Voor korte metro-achtige trajecten misschien nog wel te doen maar helaas worden ze ook ingezet op de lange IC-trajecten (Antwerpen-Charleroi of Antwerpen - Oostende). Daar zijn die Desiro absoluut niet voor gemaakt met hun spartaans comfort...

Vertrekscherm in Antwerpen-Centraal; de eerste 'TGV' van de dag is mooi op tijd:

Afbeelding

THA 9994 Antwerpen-Centraal > Lille-Europe
De eerste hogesnelheidstrein van de dag is dus Thalys 9994, komende van Amsterdam-Centraal en met eindbestemming Lille-Europe. Lille werd pas in 2014 opgenomen in het Thalys-netwerk. Door het hele Fyra-debacle in 2013 moesten er extra treinen komen tussen Nederland en België ter versterking van het resterende aanbod (L-trein Antwerpen-Roosendaal, Thalys, Benelux Den Haag - Antwerpen om de 2u). Naderhand is de Benelux terug gekomen zoals voorheen maar deze extra treinen naar Lille (2x per dag) blijven voorlopig ook nog rijden. De trein was redelijk bezet tot Brussel, voor Lille bleven er nog maar een handvol reizigers over.

Afbeelding

Als NMBS-medewerker kan ik aan een 'gunsttarief' reizen met Thalys. De prijs naar Lille of Paris is trouwens dezelfde, ongeacht het grote verschil in afstand.

Afbeelding

In Comfort 1 is een naargelang het moment van de dag een ontbijt, snack of maaltijd inbegrepen. De snack stelt meestal niet veel voor maar we hebben geluk want er wordt een echt ontbijt voorgeschoteld. Een bizarre combinatie van pannenkoeken met pindakaas! Heeft misschien wel iets met het vertrekstation te maken?

Afbeelding

Na twintig minuten staat de steward er weer om alles op te ruimen, de catering gaat er in Brussel-Zuid af. Ook de bar is gesloten tussen Brussel en Lille.
We komen mooi op tijd aan in Lille-Europe, niet zo gezellig als het naburige Lille-Flandres. De trein staat al gereed om leeg terug naar Brussel te rijden.

Afbeelding

Afbeelding

Lille-Europe > Tourcoing
Vanuit Lille-Europe nemen we de Transpole tram naar Tourcoing. De volgende etappe nemen we de low-cost TGV Ouigo en die laat de grote stations links liggen ten voordele van kleinere in de buurt. Een beetje de Ryan-Air van het spoor!
Niet echt moeders mooiste, deze Transpole bij vertrek uit Lille-Europe:

Afbeelding

Na een twintigtal minuten worden we uitgespuwd aan één of ander shoppingcenter. Daarna is het nog een kwartiertje te voet tot het station van Tourcoing. We hadden evengoed de rechtstreekse IC-trein uit Antwerpen-Centraal kunnen nemen maar dan hadden we die bizarre pannenkoeken gemist :D

Franse verkeerschaos aan het station:
Afbeelding

OUIGO 7613 Tourcoing > Paris-Massy
Ouigo is dus de low-cost TGV van de SNCF. Het gaat in feite om Duplex-stellen met slechts één klasse, géén bar en enkel online te boeken.
In april kwam deze Ouigo al voor mijn lens in Tourcoing:

Afbeelding

Voor het statige maar sterk vervallen stationsgebouw vormde zich een gigantische slang wachtende reizigers. Iedereen moest wachten tot het perron was vrijgegeven en dan kon de check-in (low-cost railways dus...) beginnen. Maar naar aloude Franse gewoonte is dat dus de theorie want in de praktijk mocht iedereen een kwartier voor vertrek het perron bestormen... Controle van de kaartjes of bagage was onmogelijk en de security stond erbij en keek ernaar...

Er is dus maar één klasse in deze trein maar de oude opstelling bleef behouden. Met geluk reis je dus in de ex. eerste klasse. In de low-cost Izy tussen Brussel en Paris moet je hiervoor extra betalen. Het low-cost aspect is ook zichtbaar in het gebrek aan onderhoud, proper was het allemaal niet... En nee, die lelijke tas is niet van ons!

Afbeelding

Afbeelding

Ouigo 7613 rijdt naar Rennes/Nantes en wordt gesplitst in Le Mans. In Parijs kozen we voor Paris-Massy, de trein stopte ook in Charles de Gaule en Marne-la-Vallée. Gelukkig had ik een kopie van de netkaart uit de atlas van 'Le train' gekopieerd want de route in de spaghetti in en rond Parijs was moeilijk te volgen en voor mij de reden om tot Massy te reizen.

Paris Massy > Paris-Nord
Paris-Massy-TGV is in een tunnel gebouwd, dus een koude en ongezellige bedoening. Heel de omgeving sprak ons trouwens niet aan, een typische Parijse banlieu. Snel wegwezen dus! Met de RER sporen we richting Paris-Nord waar we de honger stillen met een vettige hap van de grote gele M.

TGV 7559 Paris-Nord > Lille-Europe
Om de dure Thalys (heel relatief want ik reis dus al goedkoper) te vermijden nemen we een TGV terug naar Lille-Europe. Voor het noorden van Frankrijk kan ik jaarlijks 8 vrijbiljetten aanvragen. Met zo'n vrijbiljet kan ik 8 dagen reizen op het net. In dit geval het ex. Réseau Nord. Voor de TGV hoef ik dan nog een reservering bij te kopen. In de daluren komt het op 1,60€ per traject.

Afbeelding

Afbeelding

We hebben plaatsen in TGV 7559, een Duplex. Helaas zitten we beneden en de trein zit propvol... De bar is ook hier weer gesloten, ik heb die trouwens nog nooit open geweten tussen Paris en Lille.

Afbeelding

Afbeelding

Na een warme en claustrofobische rit zijn we blij als we terug in Lille-Europe kunnen uitstappen. Dit komt ons goed uit want na een twintigtal minuten kunnen we al verder reizen naar België:

TGV9867 Lille-Europe > Brussel-Zuid
Deze TGV heeft er al meer dan duizend kilometer opzitten en is in Nice aan zijn lange reis begonnen om 9:19 's morgens. Onze gereserveerde plaatsen werden door onze voorgangers omgetoverd in een stort, we zoeken een rijtuig verder een propere zetel. De bar is geen optie, het rolluik ging in Lille naar beneden... Het interieur werd enkele jaren terug door Christian Lacroix gerestyled, echt tijdloos vind ik het niet. Het tapijt in een gore gevangenis in Tsjetsjenië is properder dan de vloerbekleding in deze TGV!

Afbeelding

Afbeelding

Zoals gezegd gebruik ik de 'verkeersvoordelen' als werknemer bij de NMBS. Voor de Benelux is dat een vrije reiskaart voor het NMBS/NS/CFL-net en voor het buitenland een verminderingskaart (FIP) en vrijbiljetten. Deze worden in een mapje geleverd:

Afbeelding

Misschien ook een reden om bij de NMBS te werken? Op de achterzijde van het mapje maakt HR-Rail (de HR-dienst van de Belgische Spoorwegen) reclame:

Afbeelding

Volgende keer gaan we op stap met de Alpen-Expres (bij gebrek aan Belgische nachttreinen :evil: )

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 mei 2017, 06:30 
Trans-Siberië Express

Leuk verslagje en foto's.

Groetjes ben2

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 mei 2017, 21:03 
Maglev

Hallo,

Dank voor je verslag.

Citaat:
Als NMBS-medewerker kan ik aan een 'gunsttarief' reizen met Thalys. De prijs naar Lille of Paris is trouwens dezelfde, ongeacht het grote verschil in afstand.
Afbeelding

30€ :shock: ? Ik heb er alle begrip voor dat je aanhalingstekens plaatste rond het woordje "gunsttarief"...

Citaat:
De trein staat al gereed om leeg terug naar Brussel te rijden.

Zonde eigenlijk die lege ritten... Maar goed, er zijn rond die tijd voldoende andere treinen van Lille naar Brussel.

Citaat:
Na een twintigtal minuten worden we uitgespuwd aan één of ander shoppingcenter. Daarna is het nog een kwartiertje te voet tot het station van Tourcoing.

Vreemd eigenlijk dat men de metro niet liet aansluiten op het treinstation...

Citaat:
We hadden evengoed de rechtstreekse IC-trein uit Antwerpen-Centraal kunnen nemen

Veel te gemakkelijk... :mrgreen:

Citaat:
De bar is ook hier weer gesloten, ik heb die trouwens nog nooit open geweten tussen Paris en Lille.

Ik ook niet... Vermoedelijk niet rendabel op een rit van slechts een uurtje.
Anderzijds had jouw trein als bestemming Rang du Fliers-Verton en dan zou ik toch al een open bar verwachten...

Citaat:
Onze gereserveerde plaatsen werden door onze voorgangers omgetoverd in een stort, we zoeken een rijtuig verder een propere zetel. De bar is geen optie, het rolluik ging in Lille naar beneden... Het interieur werd enkele jaren terug door Christian Lacroix gerestyled, echt tijdloos vind ik het niet. Het tapijt in een gore gevangenis in Tsjetsjenië is properder dan de vloerbekleding in deze TGV!

Tja, mobiele kuisploegen zijn er blijkbaar niet meer in Frankrijk.

Citaat:
(bij gebrek aan Belgische nachttreinen :evil: )

:( :cry:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 mei 2017, 17:33 
Intercity

Mooi verslag Kristof.

Leuk om hier een streekgenoot tegen te komen. Ik kom vaak in Lier. Maar ik stap meestal in Herentals op :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 mei 2017, 19:56 
Trans-Siberië Express

Leuk verslag!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur