World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 23 nov 2017, 23:09

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 03 mei 2017, 18:21 
Offline
Intercity

Lid geworden op: 22 apr 2017, 22:09
Berichten: 72
Land: België
Enkeltje met de Alpen Express - 3/02/2017

Vorig jaar reed de laatste wintersporttrein vanuit België naar Oostenrijk. Voor schoolgroepen werden in de winter '16/'17 nog enkele extra ritten ingelegd maar voor de Belgische wintersporter is het nachttrein-gebeuren voorbij. Er rest ons nog de sneeuw-Thalys naar de Franse wintersportgebieden, een magere troost. Oostenrijkse sneeuw kan enkel nog met een overstap in Duitsland of Nederland. Nu heb ik hoegenaamd niets met (winter)sport maar een extra skitrein wilde ik nog wel eens meemaken. Het eerste deel speelt zich vooral af in Nederland, waarschijnlijk allemaal heel herkenbaar voor jullie maar voor het Belgische publiek toch ook al een klein beetje buitenland :D

We starten in:
Afbeelding

IC2933 Lier (13:12) > Antwerpen-Centraal (13:29)
De 'varkensneus' van hierboven reed naar de verkeerde richting maar we zijn blij met het materiaal dat IC2933 vanuit Leuven verzekerd: een gemoderniseerde break nr. 363 zal ons tot Antwerpen brengen. De warme 80's sfeer is na revisie verdwenen maar alles is beter dan een Desiro. (Alles is beter dan... is meestal van toepassing op het laatst uitgeleverde 'moderne' treinmateriaal.)

Afbeelding

IC 9239 Antwerpen-Centraal (13:45) > Rotterdam-Centraal (14:50)

Eerst moet nog een Thalys naar Amsterdam-CS vertrekken. Door klachten van buurtbewoners die menen dat de treinen voor trillingen en schade aan hun huizen zorgt, is de snelheid van de treinen in de Antwerpse Noord-Zuid verbinding beperkt tot 40 km/h.
Afbeelding

Eerste klas in Benelux-trein richting Amsterdam-CS, op dit uur eerder rustig:
Afbeelding

Aankomst in Rotterdam-CS. De renovatie vind ik zeer geslaagd, de stationshal is wel donker geworden maar de ruime en lichte perrons maken veel goed:
Afbeelding

De volgende Thalys richting Amsterdam steekt hier de Benelux voorbij:
Afbeelding

We verkennen even het station met een bezoekje aan de NS-Lounge voor een korte pitstop.
Afbeelding

IC 1138 Rotterdam-Centraal (15:18) > Den Haag Holland Spoor (15:37)

Afbeelding

Afbeelding

In de Albert Heijn tegenover het station kopen we proviand voor de komende avond en nacht. Een restauratierijtuig ontbreekt helaas in de alpen-expres dus moeten we zelf voor een picknick zorgen.

Alpen Expres Den Haag (17:13) > St Anton am Arlberg (09:58)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De trein bestaat uit een slaaprijtuig (ex. wagons-lits inox type P), discorijtuigen en diverse ligrijtuigen. Wij hebben een coupé in:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig hebben we plaatsen in een ex. NS-ligrijtuig dat indertijd nog door TUI-Ferienexpress werd gebruikt. Het zijn aangename coupés met een ongewone indeling voor 4 volwassenen en een kinderplaats. Retrosfeer!
Afbeelding

Tussendoor nog even tijd voor een geïmproviseerd avondeten:
Afbeelding

Na de locwissel in Venlo kruipen we onder de lakens.
De doortocht van dit onbekend gebleven station doet ons wegdromen:
Afbeelding

Wordt vervolgd.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 03 mei 2017, 20:01 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 08 apr 2007, 20:23
Berichten: 752
Citeer:
IC 9239 Antwerpen-Centraal (13:45) > Rotterdam-Centraal (14:50)

Eerst moet nog een Thalys naar Amsterdam-CS vertrekken. Door klachten van buurtbewoners die menen dat de treinen voor trillingen en schade aan hun huizen zorgt, is de snelheid van de treinen in de Antwerpse Noord-Zuid verbinding beperkt tot 40 km/h.
Bij mijn weten is het inmiddels 60 km/h. Het materiaal onder de sporen dat moet dempen schijnt dat niet meer te doen.
Citeer:
Amsterdam-CS
Rotterdam-CS
Rotterdam-Centraal
Den Haag Holland Spoor
Dat zijn dus:
Amsterdam Centraal (Amsterdam C)
Rotterdam Centraal (Rotterdam C)
Den Haag Hollands Spoor (Den Haag HS)

Het helpt natuurlijk niet dat de NMBS deze namen op verschillende plaatsen fout spelt...

Groetjes,
Rian


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 03 mei 2017, 22:08 
Offline
Intercity

Lid geworden op: 22 apr 2017, 22:09
Berichten: 72
Land: België
De snelheid is nog steeds 40 km/h voor alle treinen onder Antwerpen, zie ook het lichtcijfer 4 onder het groot stopsein dat doorrijden toelaat aan de Thalys.

Bedankt voor de opmerkingen over de stationsnamen. Het is inderdaad bij de NMBS niet altijd duidelijk hoe het moet met die Nederlandse afkortingen. Andersom zondigen alle hoofdconducteur tegen Brussels Airport-Zaventem dat meestal met de oude naam Brussel-Nationaal of tientallen andere varianten wordt omgeroepen maar tot hier toe heb ik het nog nooit juist gehoord :-)

Groeten,
Kristof


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 06 mei 2017, 19:58 
Offline
Trans-Siberië Express

Lid geworden op: 03 aug 2008, 13:35
Berichten: 1310
Land: Andere
Locatie: Tirana
Tof verslag! :D

_________________
Állítsa meg a korrupció, MÁV!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 07 mei 2017, 06:06 
Offline
Trans-Siberië Express
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 09 jul 2008, 23:12
Berichten: 1139
Leuk verslag en foto's.

Groetjes ben2


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.
[ GZIP: Off ]