World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is nu 17 okt 2017, 12:20

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 06 mei 2017, 21:38 
Sneltrein

DEEL 2 van een uitstap met de Alpen-Express

In de vroege ochtend wordt de trein gesplitst in Innsbruck-Hbf. Een deel gaat richting Zell-am-See, wij gaan via de Arlbergroute richting St. Anton am Arlberg. Van de splitsing in Innsbruck merken we niets.
We slapen nog als er op de deur wordt geklopt om ons ontbijt te bezorgen. Het is een CNL-achtige box met sponsen broodjes met jam/choco, fruitsap, cerealbar en koffie.
Afbeelding

Ontbijten in een Oostenrijks decor:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Stipt op tijd komen we aan in:
Afbeelding

Afbeelding

Even een frisse neus halen voor het moderne station
Afbeelding

Afbeelding

Ongetwijfeld staan de medereizigers te popelen om naar de skipiste te vertrekken. Het lijkt allemaal goed geregeld want bussen rijden aan en af om iedereen naar de juiste piste te brengen . Even wat frisse Alpenlucht opsnuiven en dan terug de trein op!
Aan het loket haal ik een biljet om terug naar huis te keren, een 'Sparschien' is goedkoper dan een biljet met mijn 50% verminderingskaart. Het nadeel van zo'n goedkoper tarief is dan weer de 'zugbindung' maar ervaring leert dat daar nog maar weinig wordt naar gekeken. Later op de dag is er geen enkele conducteur die er iets over zegt..
Afbeelding

St. Anton am Arlberg > Bludenz > Bregenz > Lindau Hbf
IC 118 brengt ons eerst naar Bludenz, we kunnen evengoed tot Köln-Hbf blijven zitten maar dat zou wat saai worden :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik dacht dat dit in Texas lag?
Afbeelding

Bij het uitstappen in Bludenz valt er ons een bekende geur op:
Afbeelding

Tegenover het station ligt de Milka-fabriek en de buurt mag meegenieten van de chocoladedampen! Ik heb eventjes in Herentals gewoond en daar worden de inwoners ook regelmatig getrakteerd op eenzelfde geur door de paatselijke koekjesfabriek!

We laten de aanlokkelijke fabrieksshop links liggen want we zijn eigenlijk voor deze treinen hier uitgestapt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ex. Wagons-lits slaaprijtuig. Heb ooit eens een hele nacht wakker gelegen in zo'n rijtuig tussen Wenen en Brussel in zo'n rijtuig... Het ene moment was het in de coupé ijskoud, het andere super warm! Dat was in de Euronight Donauwalzer die nog tot Oostende reed... zucht

Afbeelding

Afbeelding

De nachttreinen uit Hamburg en Den Haag staan op de chip en we reizen verder met het paradepaardje van de ÖBB:
Afbeelding

De catering wordt verzorgd door 'Henry am Zug'. De trein zit echter overvol en de minibar blijft dan maar op stal. We vinden nog een plaatsje aan de bar voor het korte ritje tot Bregenz.

Afbeelding

Afbeelding

In Bregenz nemen we onze laatste trein op Oostenrijkse bodem, op het naastliggende spoor wacht een andere Railjet in reclame-outfit op het vertrek richting Wenen.

Afbeelding

Dit onding brengt ons langs het Bodenmeer op Duitse bodem:
Afbeelding

En dan wordt het spannend: de trein rijdt goed door maar vertraagt aan de inrit van Lindau. Door een storing wordt de trein opgehouden ter hoogte van het verlaten goederenstation en de krappe aansluiting komt in gedrang (aankomst om 13:01 met REX5574 uit Bregenz / vertrek om 13:05 met IRE4222 naar Ulm!). Tergend traag rijden we Lindau-Hbf binnen en ik zie onze trein enkele perrons verder nog staan. Bij het afstappen wordt omgeroepen dat de aansluiting verzekerd wordt, na een sprintje kunnen we nog in de laatste deur bij de 'Zugführer' instappen. Oef!

Afbeelding

Afbeelding

IRE 4222 bestaat uit modern dubbeldeks-materiaal getrokken/geduwd door een diesel 218. Onderweg wordt er van rijrichting veranderd in Friedrichshafen-Stadt en in Ulm-Hbf van diesel op elektrische tractie gewisseld. Eindbestemming is Stuttgart-Hbf. In Ulm-Hbf nemen we afscheid van DB 218 417-4 en het typische brommend geluid.

Afbeelding

Afbeelding

We zijn in Ulm-Hbf stipt op tijd aangekomen om 14:44 en om 14:50 reizen we verder in ICE516 richting Mannheim-Hbf. We hebben grote honger gekregen en zoeken direct na vertrek de Bordbistro op.
Eerst de dorst lessen:

[url=https://flic.kr/p/UsvhwH]Afbeelding

Dat smaakt!
Mijn jongste zoon is fan van de DB en wel daarom:

Afbeelding

Afbeelding

Een vaste waarde in het menu is 'Königsberger Klopse"; gehaktballen met rijst en en romige saus met kappertjes. Het ziet er niet echt smakelijk uit maar ik vind het een topgerecht. Ten opzichte van enkele jaren terug is het eten in de Bordbistro naar mijn mening lekkerder geworden, of zijn we gewoon geraakt aan microgolf-eten?

Afbeelding

Afbeelding

En een dessert kan er ook nog bij! Treinreizen is immers een zeer inspannende en fysiek uitputtende bezigheid :D

Afbeelding

Het begint al te schemeren als we iets na vijf het station van Frankfurt am Main Hbf binnen rijden. Hier hebben we een langere pauze om even de benen te strekken en proviand te kopen voor de ICE naar Brussel.

Afbeelding

Het zal de DB veel geld opbrengen, een andere reden om een kiosk pal op de ingang naar een perron te plaatsen kan ik me niet verzinnen...
Afbeelding

Een vaste waarde op grotere stations in Duitsland, het bespaart me alleszins de kosten voor de bouw van een modelbaan in huis :)
Afbeelding

Laatste ICE van de dag die ons tot Brussel-Noord zal brengen:
Afbeelding

Na een rit van bijna 3uur staan we terug op Belgische bodem. Het contrast tussen het 'vervallen' Brussel-Noord en Frankfurt am Main Hbf is helaas groot... Op de klokken op de uurwerktoren van het station mag je niet vertrouwen... In die toren heb ik enkele maanden les gevolgd voor 'onderstationschef', er is een all-relais blokpost en een elektronische (ebp) blokpost nagebouwd voor instructie-oefeningen.
Afbeelding

Ah, de treinen staan vol met graffiti, we zijn terug in België. Deze 2 'klassiekjes' of 'groentjes' brengen ons tot Antwerpen-Centraal. Alleszins een meevaller qua reiscomfort want ik was al mentaal voorbereid op weeral eens een Desiro. Voor de laatste rit tot huis zorgt een Break-motorstel, in schoonheid een mooie maar vermoeiende reis afsluitend.

Afbeelding

Volgend verslag einde mei, na onze 'Brexit' van het Verenigd Koninkrijk (of zoiets) :D !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 mei 2017, 22:43 
Trans-Siberië Express

Mooi verslag met veel foto's. 8)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 mei 2017, 22:49 
Maglev

Leuke uitstap en leuk verslag.
Is dat een sneeuwbal op die Erdinger ?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 mei 2017, 06:08 
Trans-Siberië Express

Leuk verslag met foto's.

groetjes ben

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 mei 2017, 09:41 
Sneltrein

Portbou schreef:
Leuke uitstap en leuk verslag.
Is dat een sneeuwbal op die Erdinger ?

De echter Erdinger was uitverkocht maar dit alternatief smaakte evengoed, niet te vergelijken met bv. Jupiler 0.0% :
https://de.erdinger.de/markenwelt/alkoholfrei/highlights.html

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 mei 2017, 14:40 
Maglev

Topverslag, leuk om te lezen! Ik ben een weekend (17-19 maart) met de Alpen Express heen en weer gegaan naar Bludenz en heb toen met een maat Liechtenstein en Feldkirch bezocht. Was ook super leuk, ondanks de "Dauerregen" :cry: In de Alpen Express hebben we vooral veel tijd in het discorijtuig doorgebracht - en daar uiteraard meer dan genoeg euro's achtergelaten :mrgreen: De Milka-shop was overigens het eerste bezoek die zaterdag ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 mei 2017, 18:46 
Trans-Siberië Express

avonds81 schreef:
Ongetwijfeld staan de medereizigers te popelen om naar de skipiste te vertrekken. Het lijkt allemaal goed geregeld want bussen rijden aan en af om iedereen naar de juiste piste te brengen . Even wat frisse Alpenlucht opsnuiven en dan terug de trein op!
Aan het loket haal ik een biljet om terug naar huis te keren, een 'Sparschien' is goedkoper dan een biljet met mijn 50% verminderingskaart. Het nadeel van zo'n goedkoper tarief is dan weer de 'zugbindung' maar ervaring leert dat daar nog maar weinig wordt naar gekeken. Later op de dag is er geen enkele conducteur die er iets over zegt..
Afbeelding
Geen kaartje van Aachen Hbf tot Aachen Süd(Gr)? :)

Groetjes,
Rian

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 mei 2017, 21:39 
Sneltrein

rvdborgt schreef:
avonds81 schreef:
Afbeelding
Geen kaartje van Aachen Hbf tot Aachen Süd(Gr)? :)

Groetjes,
Rian

In principe moet het tot Aachen-Süd-Grenze maar geen enkele conducteur maakt daar nog een opmerking over...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 mei 2017, 10:41 
Trans-Siberië Express

Dat klopt ik had laatst ook een sparpreis Praha - Emmerich en een weekend vrij voor het Nederlandse traject. Officieel had ik nog een ticket nodig tussen Emmerich - Emmerich (gr). Ik reisde met de RE19 naar Arnhem en na Emmerich inderdaad controle maar de conducteur vond het allemaal maar best.

Verder een leuk reisverslag en intensief vooral :wink:.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 mei 2017, 23:10 
Trans-Siberië Express

Rychlik schreef:
Dat klopt ik had laatst ook een sparpreis Praha - Emmerich en een weekend vrij voor het Nederlandse traject. Officieel had ik nog een ticket nodig tussen Emmerich - Emmerich (gr). Ik reisde met de RE19 naar Arnhem en na Emmerich inderdaad controle maar de conducteur vond het allemaal maar best.

Verder een leuk reisverslag en intensief vooral :wink:.

Hoe check je in met de weekend vrij? Snel de trein uit bij de eerstevolgende stop in Nederland?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 mei 2017, 08:35 
Maglev

Je hoeft voor het internationale stuk dan niet in te checken. Ze kunnen ook wel zien wat er op je kaart staat zonder dat je ingecheckt bent en je hoeft toch niet te betalen voor dat stuk. Ik heb het wel eens gevraagd toen ik met Weekend Vrij + grenskaartje + Sparpreis naar Berlin ging vanuit Enschede. Volgens de conducteur moest ik in Hengelo uitchecken en dan was het wel prima. Perrons waar internationale treinen komen hebben om die reden vaak ook paaltjes op het perron staan ook al is het station afgesloten met poortjes en komen er geen andere vervoerders waar overstappaaltjes voor nodig zijn (Rotterdam Centraal bijvoorbeeld).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 mei 2017, 20:19 
Trans-Siberië Express

SvMp schreef:
Hoe check je in met de weekend vrij? Snel de trein uit bij de eerstevolgende stop in Nederland?
De OV-chipkaart is eigenlijk alleen voor binnenlandse reizen. Op internationale reizen moet je in principe nergens in- of uitchecken. Ook niet voor binnenlandse treinen. De slogan van NS dat iedereen moet in- en uitchecken (was een paar jaar geleden erg populair) is dan ook een grote leugen, want internationale reizen vormen een uitzondering. Helaas zijn er op die uitzondering weer een paar uitzonderingen.
Als je echter je ticket gaat splitsen, dan kan het weer anders worden.

Groetjes,
Rian

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 mei 2017, 20:22 
Trans-Siberië Express

Timon91 schreef:
Je hoeft voor het internationale stuk dan niet in te checken. Ze kunnen ook wel zien wat er op je kaart staat zonder dat je ingecheckt bent en je hoeft toch niet te betalen voor dat stuk. Ik heb het wel eens gevraagd toen ik met Weekend Vrij + grenskaartje + Sparpreis naar Berlin ging vanuit Enschede. Volgens de conducteur moest ik in Hengelo uitchecken en dan was het wel prima. Perrons waar internationale treinen komen hebben om die reden vaak ook paaltjes op het perron staan ook al is het station afgesloten met poortjes en komen er geen andere vervoerders waar overstappaaltjes voor nodig zijn (Rotterdam Centraal bijvoorbeeld).
In/uitchecken is op internationale reizen een uitzondering; die paaltjes op de perrons zijn voor die uitzonderingen bedoeld. Ik neem aan dat je een kaartje met 100% korting in Nederland had (of vanaf de grens) en met die combinatie moet je dan ook nergens in- of uitchecken. De kennis over dit soort zaken bij het spoorwegpersoneel is helaas te vaak niet aanwezig, zelfs op internationale treinen.

Zie ook:
https://www.nsinternational.nl/nl/ticke ... aal-reizen

Groetjes,
Rian

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 mei 2017, 22:37 
Trans-Siberië Express

Als je niet hoeft in te checken, hoe kom je dan de trein in als een station is afgesloten met poortjes?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 mei 2017, 21:32 
Trans-Siberië Express

Andries schreef:
Als je niet hoeft in te checken, hoe kom je dan de trein in als een station is afgesloten met poortjes?
Inchecken en poortjes passeren staan compleet los van elkaar.
Het principe bij internationale reizen is: niet inchecken. Nergens. Met helaas wel enkele uitzonderingen.
Internationaal reis je niet op saldo. Dat gaat immers niet. Je hebt wel een ticket: op papier, smartphone, afgedrukte PDF, enz. Als daar een streepjescode op staat, dan kom je daarmee langs de poortjes. Heb je die niet, dan zijn er sleutelkaarten, stationspersoneel of in laatste instantie de infoknop bij de poortjes. Dat laatste werkt overigens ook prima, aldus mijn steekproef met N=1.

Groetjes,
Rian

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur